Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

K-Kauppias avaa kaikkien reput?

Vierailija
19.09.2021 |

Aloittiko kauppias juuri kiusaamisen??

https://www.iltalehti.fi/

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassi on pitänyt näyttää kassalla iät ja ajat. Avattu kassi on rehellisyspassi. On oikein.

Periaatteessa ei tarvitse. Vain poliisi voi kurkkia reppuun ilman lupaa.

Juu näin on. Voi pytää, mutta ainoastaan poliisilla on oikeus siihen. Itse en periaatteesta aukaisisi, vaan pyytäisin kauppiasta pyytåmään poliisin paikalle.

Tässäkin asiassa Suomen lainsäädäntö suosii rikollisia, joilla on vain oikeuksia.

Mihin raja sitten pitäisi vetää? Pitäisikö myyjillä olla oikeus riisuttaa sinutkin ilkosilleen ja tutkia peräaukkosi, jotta nähdään koitatko salakuljettaa siellä varastettua tavaraa? 

Peräaukossa lymyilevä könttini on ostettu rahalla niin kuin on köntin sisällä oleva ruohokin.

Vierailija
142/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun rauhallisessa kaupungissa. Ei ole ikinä tarvinut näyttää reppua, edes lapsena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kassi on pitänyt näyttää kassalla iät ja ajat. Avattu kassi on rehellisyspassi. On oikein.

Juu näin on. Voi pytää, mutta ainoastaan poliisilla on oike6s siihen. Itse en periaatteesta aukaisisi, vaan pyytäisin kauppiasta pyytåmään poliisin paikalle.

Ja vaikka siellä repussa olisi joku kaupankin hyllyistä valikoimista tuote, pitää kauppiaan osoittaa, että se on heiltä varastettu.

Vierailija
144/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa ei ole koskaan kysytty kassin avaamista kassalla ja käyn vallan k-kaupoissa ja sittareissa.

Vierailija
145/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon sanonu omille koululaisille, että vain poliisilla on oikeus tutkia taskut ja reput. Jos kaupassa tulee tilanne, että aikovat tarkastaa repun, niin ensin käydään valvontakamerat läpi ja sitten jos on vielä tarvetta epäillä, kutsutaan poliisi paikalle. Henkilökunnalla tai vartijalla ei ole mitään oikeutta kajota. Mihin tahansa ei tarvitse suostua, vaan pitää olla oikea syy. Oikeaksi syyksi ei voi nimetä sitä, että jotkut samanikäiset varastaa.

Perusteettomasta epäilystä voi kauppias sitten antaa vahingonkorvauksena esim 500 euroa.

Vierailija
146/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K-ketju on menossa alamäkeä. Juurikin epäluuloisuus asiakkaita kohtaan saa monen vaihtamaan kauppaa.

Täällä pikku-huopalahdessa on yksi k jolla ne "tolpat" siinä kassan vieressä mistä kävellään ulos on säädetty tosi herkälle. Useamman kerran ruvennut minun kohdallani huutamaan ja piipittämään, kerran naapurin nähden. Sitten ihmetellään että onko se salin sirukortti vai mikä...lopulta homma jää selvittämättä. Myymälävahti vaan kohauttelee olkiaan kun pakkaan kamoja. Ei anteeksipyyntejä. Naapurit kattoo että kappas, toikin alentunut myymälävarkaaksi.

Hälyttimen portin hälytys ei riitä näytöksi näpistyksestä eikä tarvitse alkaa esitellä tavaroitaan. Jos estetään poistumasta pelkästään siitä syystä niin poliisi paikalle ja rikosilmoitus vartijasta vapaudenriistosta. Hänen työnsä varmaan sitten loppuvat rikosrekisteriinsä.

Vierailija
147/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu näin on. Voi pytää, mutta ainoastaan poliisilla on oikeus siihen. Itse en periaatteesta aukaisisi, vaan pyytäisin kauppiasta pyytåmään poliisin paikalle.

Tässäkin asiassa Suomen lainsäädäntö suosii rikollisia, joilla on vain oikeuksia.

Kaupasta varastaminen ei ole rikos vaan näpistys. Syy on peruja siihen koska suomessa ruoka on rikollisesti hinnoiteltu. Kauppiaat itse varastaa.

Vierailija
148/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sanonu omille koululaisille, että vain poliisilla on oikeus tutkia taskut ja reput. Jos kaupassa tulee tilanne, että aikovat tarkastaa repun, niin ensin käydään valvontakamerat läpi ja sitten jos on vielä tarvetta epäillä, kutsutaan poliisi paikalle. Henkilökunnalla tai vartijalla ei ole mitään oikeutta kajota. Mihin tahansa ei tarvitse suostua, vaan pitää olla oikea syy. Oikeaksi syyksi ei voi nimetä sitä, että jotkut samanikäiset varastaa.

Mä olen neuvonut että ei saa varastaa ja kassin sisällönkin voi näyttää, jos kerran mitään ei ole vienyt. Tilanne on ohi muutamassa minuutissa ja elämä jatkuu ja poliisi ja vartijat voi keskittyä tärkeämpiin tehtäviin.

Toisaalta siinä tulee opettaneeksi, että on ihan OK suostua mielivaltaiseen kohteluun tai syrjivään kohteluun.

Varsinkin tuo "eihän rehellisellä ole mitään salattavaa" on melko heikko peruste. (Vai saanko käydä läpi valokuva-albumisi, tietokoneesi sisällön ja päiväkirjasi? Ai miksen, onko sinulla jotain salattavaa?)

Itse en lähtökohtaisesti kannata sitä, että lapset opetetaan hyväksymään hymyssä suin mitä tahansa. Siinä on esim. työmarkkinoilla jatkossa melko huonossa asemassa.

Jos näpistely on niin suuri ongelma, niin olisi luultavasti parempi hoitaa syytä kuin oiretta.

Vierailija
149/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa ei ole koskaan kysytty kassin avaamista kassalla ja käyn vallan k-kaupoissa ja sittareissa.

Sama kokemus itsellä ja jos tarjoudun esim. näyttämään kuittia aiemmin/muualta ostetuista tuotteista niin aina sanotaan ettei tarvitse.

Vierailija
150/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kauppias pyytää nähdä kansallishameen alle kun sieltä kuuluu öljykannujen kolinaa?

Voi kutsua poliisin paikalle jos on syytä epäillä varkaudesta.

Lapsia on tietysti helpompi määräillä ja pelotella.

Vierailija
151/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaakohan myös Sannan repun?

Vain Emmukalla on oikeus avata Sannan reppu.

Tää oli jo törkee. Sanna saa näytellä reppuansa ihan kelle haluaa, ja kaikillehan se on jo sitä vilauttanut.

Vierailija
152/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa on asettaa sisääntuloväylälle kyltti jossa ilmoitetaan että astumalla kauppaan annat kaupan henkilökunnalle rajoittamattoman oikeuden tarkistaa kauppaan tuomasi kassi/laukku. Astumalla kauppaan sisään hyväksyt sopimuksen. Vieressä sitten lokerikko laukuille johon voi jättää kassit joita ei halua tarkistettavan.

Vierailija
153/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää kiusaamista, jos vain yhden ryhmän(koululaisten) reput tutkitaan, pitää tutkia kaikkien tai ei kenenkään, jos systemaattisesti tutkitaan. Eri asia jos on selvä epäilys näpistämisestä, niin tottakai tutkitaan ja poliisi paikalle, jos löytyy näpisteltyä tavaraa.

Kauppias käytännössä valitsee asiakkaansa näin, koska ujot ja arat koululaiset ei uskalla(halua) jatkossa käydä kyseisessä kaupassa, reppua availemassa, koska sellainen huomio ei kaikille maistu.

Ainakin Romaanien kohdalla tällainen kohtelu johtaa haasteisiin ja vahingonkorvauksiin ...

Vierailija
154/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen neuvonut että ei saa varastaa ja kassin sisällönkin voi näyttää, jos kerran mitään ei ole vienyt. Tilanne on ohi muutamassa minuutissa ja elämä jatkuu ja poliisi ja vartijat voi keskittyä tärkeämpiin tehtäviin.

Toisaalta siinä tulee opettaneeksi, että on ihan OK suostua mielivaltaiseen kohteluun tai syrjivään kohteluun.

Varsinkin tuo "eihän rehellisellä ole mitään salattavaa" on melko heikko peruste. (Vai saanko käydä läpi valokuva-albumisi, tietokoneesi sisällön ja päiväkirjasi? Ai miksen, onko sinulla jotain salattavaa?)

Itse en lähtökohtaisesti kannata sitä, että lapset opetetaan hyväksymään hymyssä suin mitä tahansa. Siinä on esim. työmarkkinoilla jatkossa melko huonossa asemassa.

Jos näpistely on niin suuri ongelma, niin olisi luultavasti parempi hoitaa syytä kuin oiretta.

No nuo sun mainitsemat tietokoneen ja päiväkirjan läpikäyminen (ilman syytä) onkin melkein sama asia kuin repun tarkistaminen kaupan asiakkailta :D

Muualla turvatarkastukset jo kauppaan mentäessä on ihan tavallisia, normaaliin arkeen kuuluvia toimenpiteitä eikä myyjää, vartijaa tms. kiinnosta mitä siellä laukussa tai taskuissa on, kunhan ei ole mitään kiellettyä tai varastettua. Täällä Suomessa vain on totuttu että kaikki saa tehdä mitä huvittaa ja lähtökohtaisesti pitäisi ventovieraisiinkin luottaa. Ei ole kaupan henkilökunnan tehtävä hoitaa niitä näpistykselyn perimmäisiä syitä vaan nimenomaan puuttua siihen oireiluun.

Vierailija
155/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoin tapa on asettaa sisääntuloväylälle kyltti jossa ilmoitetaan että astumalla kauppaan annat kaupan henkilökunnalle rajoittamattoman oikeuden tarkistaa kauppaan tuomasi kassi/laukku. Astumalla kauppaan sisään hyväksyt sopimuksen. Vieressä sitten lokerikko laukuille johon voi jättää kassit joita ei halua tarkistettavan.

Noinkohan mahtaisi oikeasti toimia tuo "astumalla kauppaan hyväksyt sopimuksen" -ähäkutti. Hieman epäilen.

Noin muuten valvottu/lukittava lokerikko olisi ihan näppärä kaupan tarjoama palvelu. Jos on isompi kauppa, niin varsinkin talvella on rasittavaa talvivaatteiden lisäksi pitää painavaa reppua/laukkua mukana.

Vierailija
156/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuo sun mainitsemat tietokoneen ja päiväkirjan läpikäyminen (ilman syytä) onkin melkein sama asia kuin repun tarkistaminen kaupan asiakkailta :D

Muualla turvatarkastukset jo kauppaan mentäessä on ihan tavallisia, normaaliin arkeen kuuluvia toimenpiteitä eikä myyjää, vartijaa tms. kiinnosta mitä siellä laukussa tai taskuissa on, kunhan ei ole mitään kiellettyä tai varastettua. Täällä Suomessa vain on totuttu että kaikki saa tehdä mitä huvittaa ja lähtökohtaisesti pitäisi ventovieraisiinkin luottaa. Ei ole kaupan henkilökunnan tehtävä hoitaa niitä näpistykselyn perimmäisiä syitä vaan nimenomaan puuttua siihen oireiluun.

Turvatarkastukset on ihan eri asia kuin kassien kyylääminen siltä varalta, sattuisiko asiakas olemaan varas. 

Vierailija
157/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kauppiaan tulee puuttua siihen oireiluun - lain puitteissa.

Olen yhtä innokkaasti päästämässä yli-innokasta kassaa tutkimaan tavaroitani kuin antamassa poliisille (tai vartijalle...) tuomarin ja pyövelin oikeuksia.

Hoitakoot kauppa kameravalvontansa kuntoon siten, että voi tarvittaessa osoittaa todennäköisyden epäilyn näpistyksestä.

Siihen asti voi niellä ne parin euron päiväkohtaiset tappiot tai pitää turpansa tukossa. Mitään "no tuonnäköseltä kyllä tarkastetaan tavarat" -sooloiluja ei normiksi, kiitos.

Vierailija
158/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on tosiaan sinisilmäistä kansaa. Sinäkin kuvittelet, ettei myyjien joukossa ole yhtään yliuteliasta juoruämmää, vaan ketään ei kiinnosta muu kuin se onko repussa varastettua tavaraa. 

Vierailija
159/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä viikoksi ilman vartijaa olevaan markettiin töihin... niin viikon päästä otatte loparit. Varkaita lappaa kuin liukuportailla tuotaisiin. Siinä kassatyttö sitten yrittää estellä...

Vierailija
160/175 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

piikkilanka-aitaukseen kaikki kirjoitti:

Menkääpä viikoksi ilman vartijaa olevaan markettiin töihin... niin viikon päästä otatte loparit. Varkaita lappaa kuin liukuportailla tuotaisiin. Siinä kassatyttö sitten yrittää estellä...

Noissa kaupoissa tuskin tilanne kohenisi sillä, että se kassatyttö vaatisi asiakkaita avaamaan reppunsa kassalla.

Muutamassa tuollaisessa lähikaupassa tullut asioitua, toinen Helsingin Mäkelänkadulla, joka ryöstettiin jossain vaiheessa useamman kerran kesässä.

Niissä kysymys ei ole vain huonoista järjestelyistä, vaan työ on akuutin vaarallista. Ei ihme, että henkilökunnan vaihtuvuus on melko suurta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi