Kaikki rahat menee lapsiin!
Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.
Kommentit (526)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea.
Eivät kaikki voi hakea toimeentulotukea. Normaali keskituloinen maksaa kyllä ihan kaiken omasta pussistaan, eurolleen. Helppoahan se on täysin tulottomalle tai pienituloiselle, kaikki tulee kuin manulle illallinen.
"Helppoahan se pienituloisille"
Miten se on helppoa jos pienituloinen raataa roskatyötä samalla tapaa sen 40h viikossa ja saa päälle parikymppiä toimeentulotukea. Missä se Manun illallinen?
Täällä tehdään töitä kuin hullut, lapset ei saa uusia pyöriä/kännyköitä eikä aikuisille jää mitään rippeitä ostella vaatteita tai niitä Manun illallisia kun kaikki palaa perheen lääke/sairaalakuluihin.
Olisipa hienoa jos voisit edes viikoksi astua köyhän saappaisiin ja tosissasi miettiä kuinka helppoa se todella on? Ttt ei kata kuin peruselämisen kulut. Lisäksi se on täysi työ saada toimitettua joka kk jokaikinen paperi/tosite kelalle siinä toivossa että jos tässä kuussa saisi muutaman kympin edes takaisin maksetuista sairaalalaskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Unohdit tosin listalta ajokortin, vanhojen päiväpuvun, rippijuhlien ja ylioppilasjuhlien järjestämisen sekä sen, että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana. Onneksi lukiokirjoja ei enää tarvitse kenenkään hankkia.
Paitsi vielä meidän, joiden lapset tänä vuonna täyttävät 17 vuotta. Justiin tässä samaan syssyyn on hankinnassa vanhojen puku, vanhojen risteily sekä abiristeily! 😂 Ah tätä rahan menoa. Talvivaatetta pitää hankkia, kun viime vuoden etäily sujui kotona collareissa.
Te saatte ne kuitenkin hankittua. Pienituloinen niitä ei edes pysty hankkimaan ja lapsi jää kotiin.
Koulukirjojenkin hankinta on haastavaa (lakimuutos kun koskee tänä vuonna toisen asteen aloittaneita ja sitä nuorempia).
Niin ja siksi kannattaakin miettiä niitä vauvoja hankiessa että mihin rahat riittävät, kukin tekee lapsia oman varallisuuden mukaan.
Kirpputoreilta saa hyvää vaatetta ja tarjouksista ruokaa. Koulussa saa ruokaa ja voi sitten seurata lehdistä ym. mistä saa avustus ruoka paketteja. Järjestely kysymys.
Olen itse kasvattanut yksin huoltajan kolme lasta ja rahat on saatava vaan riittämään. Onko lapselle pakko hommata sitä, mitä se sormella osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Olen pienituloinen kahden teinin yh. Toinen yläasteella ja toinen lukiossa. Kasvuiässä vaatteet on koko ajan pienet ja jotain menee aina rikki. Hirvittää kun toiselta loppuu kohta lapsilisät ja ajokortti pitäis hommata ja on vanhojen tanssit ja riparit jne. Tätä kestää nyt jonkun aikaa. Suren samalla kyllä jo sitäkin kun pesä jää kohta tyhjäksi.
Ajokortin nuori voi maksaa itse kun alkaa tienata.
Kaupungissa asuja ei edes tarvitse välttämättä sitä kun on julkinen liikenne!
Totta! Ja ajokorttia ei oikein kannata hankkia jollei sitten ole sitä autoa mitä ajaa. Vai meinasiko mamma kustantaa tämänkin lapsukaiselleen? Ajokortit ja autot voi nuori kustantaa itse kun pääsee töihin.
Olen kuullut tämmöistä kun sanoin ettei ole varaa tehdä lasta niin että eihän se lapsi mitään maksa vaan tuo leivänkin tullessaan. En vain halua sellaiseen tilanteeseen että pitää joka centti laskea mihinkä se piisaa. Ei ole niin kovaa pakkomiellettä lasta saada. Valittaminen ei sitten auta yhtään, raha ei puussa kasva.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?
Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.
Ei tarvitse ostaa joka vuosi uusia vaatteita?
Miten tuo on mahdollista kasvuiässä olevalla lapsella?
Meillä 10v poika ja alkukesästä ostetut lenkkarit ovat pienet? Samoin kaikki viime kevään vaatteet. On kesän aikana kasvanut 5cm ja kengännumero 38 vaihtunut numeroon 39. Samoin polkupyöriä joudutaan vaihtamaan usein, muuten lapsi joutuisi ajamaan polvet koukussa.
Ja mitä nuorempi lapsi, sen isompi kasvukäyrä.
Vai missä vaiheessa nämä lapsesi kasvavat?
Olet varmaan etävanhempi, joka ei ole lapsen arjessa läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreilta saa hyvää vaatetta ja tarjouksista ruokaa. Koulussa saa ruokaa ja voi sitten seurata lehdistä ym. mistä saa avustus ruoka paketteja. Järjestely kysymys.
Olen itse kasvattanut yksin huoltajan kolme lasta ja rahat on saatava vaan riittämään. Onko lapselle pakko hommata sitä, mitä se sormella osoittaa.
Kirppareilla on vain hyviä vaatteita vauvoille. Ruokapaketteja ei saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku.
Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.
Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kirppareilla joutuu kiertämään useamman kerran, jos hyvää haluaa. Itse olen löytänyt monia hyviä vaatteita ja tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei Noole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.
Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?
Sen ymmärrän että kengät kuluvat. Mutta mitä sille talvitakille tapahtui? Mun uusin takki on n. 5 vuotta vanha ja vanhin aktiivikäytösdä oleva n. 15 vuotta.
Kyllähän se takkikin kuluu ja menee rikki.
Mitä isompi lapsi niin sitä enempi sitä rahaa menee. Meillä 15 vuotias poika, joka harrastanut samaa urheilulajia jo 7 vuotta ja pelkästään siihen menee n. 150 euroa/kk + varusteet/vaatteet. Tuosta harrastuksesta ei tulisi mieleenikään tinkiä, sillä poika tykkää harrastaa ja sanotaanko näin että moni samanikäinen naapurin lapsi pyörii tuolla ostareilla aikaa myöhään yms. Harrastuksen lisäksi julkisten kausilippu ja puhelinlasku. Me maksamme myös pientä viikkorahaa 10 euroa/ viikko, jolla lapsi ostaa omat herkut yms. Eli ihan jokakuukausi menee vähintään 280 euroa pojan juttuihin. Toki lisäksi vaatteisiin yms menee. Toki, eihän tämä yllätys itselleni ollut että lapseen rahaa menee.
Täytyy sanoa että onneksi on varaa hankkia lapsille kaikki tarvittava ja joskus jopa jotain mitä eivät tarvitse. Lisäksi on varaa auttaa tarvittaessa rahallisesti sitä jo kotoa pois muuttanutta että hän saa keskittyä pääsääntöisesti opiskeluun. Mutta joo rahaa lapsiin palaa ja paljon.
Millaisen kuvan lapset saa äidin asemasta perheessä, jos äiti kulkee rääsyissä ja paikkaa kenkiään paikan päälle kun muilla on uutta ja ehjää? Nyt vähän sitä itsekkyyttä rahanjakoon mukaan!
.
Mä vähän jopa järkytyin eilen kun yläkoululaiselle piti valita uutta puhelinta. Edellinen on ollut 3,5 vuotta ja maksoi silloin 200, nyt on akku loppu. Nyt tuolla hinnalla ei saa mitään sen parempaa kuin tuo vanha (kamera ja muisti tärkeimmät speksit). Pistin sitten rajaksi 400, että niistä voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?
Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.
Jos samat vaatteet menee 2 vuotta, niin jotain on pielessä lapsen kehityksessä ja pituus kasvussa. Nyt kiireesti lääkäriin.
Normaalisti lapsi kasvaa kesässä jo monta senttiä.
Menot pitää sovittaa tuloihin. Ostat lapsille liian kalliita vaatteita, etkä kierrätä niitä lapselta toiselle. Vanhoja vaatteita voi kysyä vaikka sukulaisilta. Useimmilla on aivan liikaa vaatteita ja antavat mielellään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kirppareilla joutuu kiertämään useamman kerran, jos hyvää haluaa. Itse olen löytänyt monia hyviä vaatteita ja tavaroita.
Kirpparit on kaukana joten en voi kierrellä niitä joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Kirpputoreilla on kyllä vähän vaatteita alakouluikäisille lapselle, koska useimmat kuluttavat ne puhki. Tuossa iässä vaatteiden kulutus on suurimmillaa.
Ainakaan meillä ei jää kahdelta lapselta mitään kiertoon, vaan housut ja takit kuluvat talvessa Housuja jopa joudun paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku.
Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.
Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.
Syökö sinun lapsesi, peseytyykö, käyttääkö julkisia, meneekö hänen kuskaukseen bensaa, käykö hän parturissa eli oletko varmasti laskenut kaikki kulut mitä lapsesta on kuukausittain?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä vaiheessa työssäkäyvä siellä kirpparilla ehtii käymään? Ei niitä ole ihan lähellä yhtään, sinne pitäisi erikseen bussilla mennä ja siihen kuluu useampi tunti kaikkinensa. Muutenkin olen töistä kotona vasta viiden jälkeen. Viikonloppuisin on sitten monesti muuta ohjelmaa.
Te saatte ne kuitenkin hankittua. Pienituloinen niitä ei edes pysty hankkimaan ja lapsi jää kotiin.
Koulukirjojenkin hankinta on haastavaa (lakimuutos kun koskee tänä vuonna toisen asteen aloittaneita ja sitä nuorempia).