Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
61/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kaksi kouluikäistä lasta. Ihmettelen suuresti, miten naapurin yh-äiti meinaa elättää neljä poikaansa. Jo pelkästään ruokaan menee tosi paljon rahaa.

Vierailija
62/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kirjoitti:

Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏

Ihan mielenkiinnosta, jos on vaikka syöpään sairastuneiden vertaistukiketju niin menetkö sinne ilakoimaan että onneksi en tarvitse kalliita hoitoja, terveenä hyvä olla, kiitos Jeesus!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilta muuten saa ostettua pilkkahintaan hyväkuntoisia vaatteita. Ostan sieltä melkein kaikki vaatteeni.

Vierailija
64/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikkilla lapsilla on vielä silmälasitkin. Heillä näkö muuttuu niin paljon että vuosittain pitää lasit uusia. Onneksi voi käyttää samoja sankoja niin riittää pelkkä linssien uusien, mutta maksaahan sekin.

Vierailija
65/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika. 

Vierailija
66/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö lapsia hommata jos rahat ei riitä?

Vierailija
67/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Eivät kaikki voi hakea toimeentulotukea. Normaali keskituloinen maksaa kyllä ihan kaiken omasta pussistaan, eurolleen. Helppoahan se on täysin tulottomalle tai pienituloiselle, kaikki tulee kuin manulle illallinen.

Ei pienituloinenkaan mitään tukia saa jos omistaa jotain.

Vierailija
68/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on itsekkäitä mammoja. Minua ei haittaa jos rahat menevät lapsiin. He ovat tärkein asia elämässäni.

Vierailija
69/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Unohdit tosin listalta ajokortin, vanhojen päiväpuvun, rippijuhlien ja ylioppilasjuhlien järjestämisen sekä sen, että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana. Onneksi lukiokirjoja ei enää tarvitse kenenkään hankkia.

Paitsi vielä meidän, joiden lapset tänä vuonna täyttävät 17 vuotta. Justiin tässä samaan syssyyn on hankinnassa vanhojen puku, vanhojen risteily sekä abiristeily! 😂 Ah tätä rahan menoa. Talvivaatetta pitää hankkia, kun viime vuoden etäily sujui kotona collareissa.

Vierailija
70/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on itsekkäitä mammoja. Minua ei haittaa jos rahat menevät lapsiin. He ovat tärkein asia elämässäni.

Tuntuu kyllä olevan vähemmän itsekkäitä. Itse kuljetaan rääsyissä tai ei edes kuljeta kun ei kehdata. Ihan uskomatonta ja toivon, ettei lukemani ole totta.

Vierailija
71/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Toivottavasti sossu ei kustanna turhuuksia.

Vierailija
72/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi empatian ja sympatian säteillä? Mitä sinä sitten luulit sen arjen olevan kun suunnittelit sitä perheen perustamista?

Kyllä se monelle tulee shokkina, ettei lasten takia ole varaa ostaa itselleen yhtään mitään. Sinänsä pärjätään kyllä, mutta itselle ei osteta mitään. Itsekin liimailen vanhoja kenkiäni ja paikkailen vaatteitani kun ei ole varaa uusiin. Lapsille on ostettava uutena kaikki vaatteet, ettei ne joudu kiusatuksi ja vanhemmat luupin alle. Kyllä minä sen tiesin että lapset maksaa. Silti ei siihen osaa täysin varautua nuorena, että itse jää täysin taka-alalle.

Vierailija
73/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei Noole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.

Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.

Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.

Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?

Sen ymmärrän että kengät kuluvat. Mutta mitä sille talvitakille tapahtui? Mun uusin takki on n. 5 vuotta vanha ja vanhin aktiivikäytösdä oleva n. 15 vuotta.

Vierailija
74/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä ja ennen kaikkea laskea että minkälaisiin lasten harrastuksiin on varaa, jos rahat ei riitä. Ostaako merkkivaatteet vai ihan tavalliset. Ihan kelpoja älypuhelimia saa lapsille noin satasella, jos on iPhonet perheessä niin ei kannata valittaa ettei rahat riitä. Tavallisen kännykän ostaisin parilla kympillä (esim Nokia 105) lapselle, joka rikkoo oman puhelimensa, oppii sitten pitämään parempaa huolta puhelimesta.

Isommassa perheessä kannattaa myös seurata paljonko menee rahaa ruokaan. Hyvä, terveellinen ruoka ei ole kallista. Täysin turhat ja epäterveelliset herkut ovat kalliita.

Vierailija
75/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi lapsia niin mihin ne rahat sitten menisivät?

Vierailija
76/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostetaan käytettynä kaikki mahdollinen, niin ei se hirveästi lompakkoa kurita. Kolme lasta ja kaikki harrastetaan + okt rahareikinä.

Vierailija
77/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppareilta muuten saa ostettua pilkkahintaan hyväkuntoisia vaatteita. Ostan sieltä melkein kaikki vaatteeni.

Meidän kaupungin kirppareilta ei. Muutamalla eurolla saa korkeintaan todella huonokuntoista vaatetta. Hinnat ovat yleensä lähempänä 10€ myös ei-merkkivaatteissa, jolloin ostaminen ei ole järkevää.

Pyrin käymään Uffin euron päivillä, mutta silloin ei yleensä enää ole kovin hyvää tai sopivaa tarjolla.

Vierailija
78/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku. 

Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.

Vierailija
79/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan kallista mutta mitä sinä odotat sitäkö että lapsi jotenkin kasvaessaan tulisi halvemmaksi. No ei todellakaan tule, tuosta vaan kallistuu entisestään. Kun lapsi ei mahdu enää senttikokoihin vaan täytyy siirtyä aikuisten kokoon nousee vaate kustannukset entisestään, vaatteita ei ehkä tarvi ostaa enää niin paljon mutta sen yhden vaatteen hinta nousee kovasti. Ruokamenot kasvaa, parturi/kampoomo käynnit kallistuu, harrastukset kallistuu lista on loputon.

Tukat voi leikata itse ja harrastaa voi halvalla.

Niin voi mutta täytyy sanoa että omat taidot ei ole niin riittävät että uskaltaisi edes ehdottaa 15 vuotiaalle sitä, lapsi harrastaa kilpatasolla  lajiaan eikä minusta ole häntä siinä valmentamaan. 

Miksi se katsotaan niin tärkeäksi, että lapset harrastavat kilpaurheilua? Aikuisista vain pienen pieni osa tekee niin.

Ei kilpaurheilu itselleni olekkaan mikään tärkeä arvo, lapsi aloitti harrastuksensa alle kouluikäisenä ja yllättäen oli siinä lahjakas ja eteni jossain vaiheessa sinne kilpatasolle.  Perheessä myös toinen harrastava lapsi joka harrastanut lajiaan myös aina mutta hänellä ei ole  halua/taitoa sinne kilpatasolle eli harrastelee ihan omaksi iloksi. Eli se kilpaurheilu ei toisiaankaan ole vanhempien arvo vaan sen lapsen. Luuletko että vanhempien arvolla on enää mitään merkitystä  urheilussa tai oikeastaan missään lapsen tullessa tiettyyn ikään eli vaikka me kuinka arvottaisimme korkealla kilpaurheilua ei lapsi sitä tekisi/siinä pärjäisi jos hän ei itse sitä halua. Sama pätenee myös koulun käyntiin jos nuori ei sitä pidä tärkeänä on vanhemilla aika vähän enää mitään sanottavaa asiaan.

Vierailija
80/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku. 

Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.

Riippuu täysin vaatimustasosta että paljonko lapsi maksaa. Jos on rahasta pulaa, niin ensimmäisinä karsitaan tuollaiset autokoulun tyyppiset menot.