Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
121/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku. 

Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.

Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.

Ruoka, asuminen, terveydenhuolto, vakuutukset, vaatteet ( + 30c ja -30c ja kaikkea siltä vä, tarvikkeet, harrastuksetja harrastusvälineet, osa isomman asunnon kuluista, kuljettamiset harrastuksiin, kaverilahjat, lomat, retket, lahjat, kännykät, tietokoneet, pelikoneet, parturit, hygienia tarvikkeet.  Toki voi olla hankkimatta mitään ja loput kirppikselta, mutta kyllä se lapsikin ansaitsee normaalia elämää mihin kuuluu se että on normaali varustelutaso ja pystyy harrastamaan ja käymään kavereiden kanssa vaikka ulkona syömässä/elokuvissa jne. ja on oma huone jossa iän mukainen varustelu. 

Normaaliin elämään kuuluu esim. kilpaurheilun harrastaminen ja kyyditykset urheiluseuran toimipaikkaan jossa tämä tapahtuu?

Vierailija
122/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä meillä on vain yksi lapsi ja erinomaisesti toimiva kierrätysrinki kaveripiirissä, esim fillarit ollaan aina saatu edullisesti tai ilmaiseksi ja laitettu taas kiertoon seuraavalle kun on jäänyt pieneksi.

Ei toimi enää kun lapsi tulee teini-ikään tuo kierrätys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Unohdit tosin listalta ajokortin, vanhojen päiväpuvun, rippijuhlien ja ylioppilasjuhlien järjestämisen sekä sen, että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana. Onneksi lukiokirjoja ei enää tarvitse kenenkään hankkia.

Miten niin vanhemman täytyy maksaa ajokortti? Haluaako tämä ihminen ajokorttia? Voisi maksaa sen itse?

Minulle oli aivan itsestään selvää, että menin autokouluun itse ja maksoin sen itse, työssäkäymällä. Sama juttu puhelinten yms. osalta.

Vierailija
124/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?

Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.

Jos samat vaatteet menee 2 vuotta, niin jotain on pielessä lapsen kehityksessä ja pituus kasvussa. Nyt kiireesti lääkäriin.

Normaalisti lapsi kasvaa kesässä jo monta senttiä.

Minäpä varaan äkkiä ajan! Kerron että meidän pitäisi kiireesti päästä lääkäriin kun lapsi joka oli viime syksynä noin 125cm ja nyt vähän päälle 130cm käyttää samaa takkia. Joka on vieläpä isoveljen vanha. Että päästäiskö tutkimuksiin?

Yleensä lapsi ei kyllä pärjää isoveljen yhdellä takilla ja housuilla kahta vuotta, ellei sitten lapsi ole vain sisätiloissa, eikä liiku ja ulkoile suositusten mukaan 2-3h päivässä, liikkuen ja leikkuen.

Meillä 10v pojalla täytyy olla useampi takki ja housut ja ne on jatkuvasti joko käytössä tai pesussa, kun liikutaan ja ulkoillaan paljon ja pidetään suosituksista kiinni. Ja melko usein joudun vielä ulkovaatteita korjailemaan. Jo säävaihtelut ovat Suomessa isot, tarvitaan talvi- ja välikausivaatteet erikseen. Ei oikein toppatakilla, voi tähän vuoden aikaan vielä ulkoilla tai temmeltää pihalla, kun lämpötilavaihtelut on jopa 80astetta ja vesisateet ja lumet ja tarvitaan vähintäin kahdet talvelle ja syksylle/keväälle eri ulkoiluvaatteet. Vai käyttääkö lapsesi toppatakkia, kun lämpömittari näyttää +10 astetta.

Vierailija
125/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?

Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.

Jos samat vaatteet menee 2 vuotta, niin jotain on pielessä lapsen kehityksessä ja pituus kasvussa. Nyt kiireesti lääkäriin.

Normaalisti lapsi kasvaa kesässä jo monta senttiä.

Mulla on 8.-luokkalainen. Kengät on hankittu kuutosella ja viime vuonna vaatteet vaihtui naisten kokoon. Tänävuonna en ole ostanut kuin sukkia ja alushousuja sekä vaihdettiin gore-tex nilkkurit aikuismaisempiin.

Mun seiskaluokkalaiselle ostin vuosi sitten kuoritakin kokoa XS ja nyt hihan pituuden takia uusi on kokoa M. Ja tää kasvupyrähdys näkyy ihan kaikissa vaatteissa, 10cm kasvanut lapsi ei voi pitää samoja collegehousuja kuin viime syksynä. 

Mun ysiluokkalaiselle tuli vuoden aikana 15cm pituutta ei tosiaankaan mahdu enää 2vuotta sitten osteetuihin vaatteisiin.

Vierailija
126/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Unohdit tosin listalta ajokortin, vanhojen päiväpuvun, rippijuhlien ja ylioppilasjuhlien järjestämisen sekä sen, että lapsilisä loppuu 17-vuotiaana. Onneksi lukiokirjoja ei enää tarvitse kenenkään hankkia.

Miten niin vanhemman täytyy maksaa ajokortti? Haluaako tämä ihminen ajokorttia? Voisi maksaa sen itse?

Minulle oli aivan itsestään selvää, että menin autokouluun itse ja maksoin sen itse, työssäkäymällä. Sama juttu puhelinten yms. osalta.

Melko suurehko otannan perusteella lapsia 4kpl ja heidän kaikki lukuisat ystävät jokainen on halunnut sen ajokortin ja vanhemmat ovat sen lapselle kustantaneet. Mutta joo asutaan alueella jossa ihmisillä on ihan hyvät tulot.

Vierailija
127/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.

Tokihan ihmisillä saattaa elämäntilanne muuttua. Vaikka kuinka suunnittelisi elämänsä, että on varaa kolmeen lapseen, voi päätyä leskeksi, yt-neuvottelujen uhriksi, sairastua vakavasti tai päätyä eroon. En nyt lähtisi kiillottelemaan omia valintoja monilapsisia perheitä lynkkaamalla. Tottahan tuo on toki, että yhden lapsen kanssa menee vähemmän rahaa, mutta kommentistasi paistaa vähän - no en tiedä mikä, mutta paistaa.

Alkuperäisestä kommentista ei "paista" mikään kuvailemasi kaltainen, vaan se on neutraali ja totuuden mukainen. Sinun omasta kommentistasi kyllä se paistaa.

Elämässä voi tapahtua kaikenlaista ja nekin sitten vaikuttavat monilapsisiin perheisiin toisella tavalla. Monilapsisia perheitä ei tuossa lynkatty mitenkään, todettiin vain tosiasia.

Vierailija
128/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko suurehko otannan perusteella lapsia 4kpl ja heidän kaikki lukuisat ystävät jokainen on halunnut sen ajokortin ja vanhemmat ovat sen lapselle kustantaneet. Mutta joo asutaan alueella jossa ihmisillä on ihan hyvät tulot.

No itse asun alueella jossa ei ole ihmisillä hyvät tulot, eikä täällä ole potentiaaliset työpaikatkaan lähellä. Kyllä nuorelle pitää se ajokortti maksaa, että se pääsee kulkemaan täältä töihin. Toki työpaikan voi saada ilman ajokorttiakin, mutta kyllähän se rajaa paljon vaihtoehtoja pois. Mulle myös vanhemmat joutui köyhyydestään huolimatta hommaamaan ajokortin. Ja kyllä sen myös tarvitsin töihin pääsemiseen ja myös itse työssäni. Että kyllä moni köyhäkin vanhempi hommaa lapsilleen ajokortin. Aina se on elämässä eteenpäin.

Vierailija
129/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on jonkin aikaa. Nyt meillä jo lukiossa molemmat ja oikeasti ymmärsin vähän aikaa sitten että kohta rahaa jää enemmän itsellekin.

Tuo on niin totta. Itsellä kaksi lasta ja sitten kun lakkiaiset olivat olleet, molemmat muuttivat opiskelemaan. Ja nyt rahaa jää joka kk.

Se vaihe, kun lapset 7-16 v ja kasvaa 10 cm / vuosi, on kyllä melkoista rahanmenoa. Ostakaa käytettyinä kaikki mitä vaan voi.

Vierailija
130/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankin kaiken kalliimman, pyörät, tietokoneet ym. käytettynä. Esikoisella vasta on puhelin jonka sai toisella luokalla. Jo heti alussa ilmoitin, että jos sen vahingossa rikkoo ei uutta tule ennen ylä- asteelle menemistä. Myös takkeja ja kenkiä ostan usein "käytettynä" hintalaput vielä kiinni. Itse hyödynnän mielelläni sitä, kun joku varakkaampi on hankkinut merkkituotteen, joka ei ollutkaan mieleinen. Näinhän tämä hyvin kiertää.

Vierailija
131/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.

Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.

Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.

Suosittelen ottamaan yhteyttä seurakunnan diakoniaan tässä tilanteessa. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
132/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse asun alueella jossa ei ole ihmisillä hyvät tulot, eikä täällä ole potentiaaliset työpaikatkaan lähellä. Kyllä nuorelle pitää se ajokortti maksaa, että se pääsee kulkemaan täältä töihin. Toki työpaikan voi saada ilman ajokorttiakin, mutta kyllähän se rajaa paljon vaihtoehtoja pois. Mulle myös vanhemmat joutui köyhyydestään huolimatta hommaamaan ajokortin. Ja kyllä sen myös tarvitsin töihin pääsemiseen ja myös itse työssäni. Että kyllä moni köyhäkin vanhempi hommaa lapsilleen ajokortin. Aina se on elämässä eteenpäin.

Minä maksoin itse korttini, kun pääsin osa-aikaiseksi kassaksi 16- vuotiaana. Esikoiselle yritetään etsiä kesätyöpaikkaa heti kun täyttää 15- vuotta. Säästää sen mitä saa ja toki myös autetaan lopousumma. Emme ole köyhiä tai varakkaita, mutta en ymmärrä miksi kummassakaan tapauksessa lapsen itse ei itse kannata myös osallistua.

Vierailija
133/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on jo lastensuojeluasia, jos kasvava lapsi joutuu pärjäämään kaksi vuotta isoveljeltä perityissä takissa ja housuissa, jossa ei enää ole mitään lämpö-, sade-, tai tuulenpitävyyttä, kun ne kuluvat pesussa pois.

Kyllä jokaisella lapsella on oikeus välikausi- ja talvivaateisiin, jo lapsen terveyden vuoksi. Ja yleensä niitä ulkovaatteita tarvitaan kaksin kappalein, toinen käytössä ja toinen pesussa.

Tämä isoveljeltä perityn takin ja housujen kommentoija, ei voi olla kukaan muu kuin etäisä, jolla ei ole mitään käsitystä, mitä lapset kuluttavat ja valittaa, kuinka hän joutuu maksamaan elareita, jotka lapsen äiti käyttää turhuuksiin, kun lapsi saa joka vuosi talvi- ja välikausikengät, kun hyvin lapselle kävisi isoveljeltä linttaan poljetut kengät, parin vuoden välein, vaikka jalka olisi kasvanut useamman kokonuneron.

Vierailija
134/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiin saa kyllä takuulla menemään rahaa ihan loputtomasti. Vähemmälläkin pärjää, mutta onhan se myös arvovalinta haluaako satsata lapseen vai itseensä, vai vähän molempiin, vai sijoittaako vai asuuko kalliisti vai mitä tekee. Aika moni keskituloinen joutuu kuitenkin aina jostain tinkimään ja aika monella se on just ne omat jutut kun lapselle haluaa tarjota parasta.

Vierailija
135/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli vakava varoitus: Sähkökriisi uhkaa Eurooppaa, sähkölasku voi nousta paikoin kymmeniä prosentteja: ”Tämä voi kehittyä todella rumaksi”

19.9.2021 11:30

Pohjoismaissa pörssisähkön hinta nousi tällä viikolla ennätyslukemiin ja muualla Euroopassa on kirjattu korkeimpia hintoja 12 vuoteen. Ainakin Kreikka, Italia ja Ranska puhuvat jo tukipaketeista.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tuli-vakava-varoitus-sahkokriisi…

Vierailija
136/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.

Mun siskon mies on miljönääri (ei suomalainen) ja he päätti tehdä 2 lasta, jotta rahaa riittää kaikille. Oikeesti miljönääri ja miettivät noin, vaikka rahaa riittää kyllä.

Vierailija
137/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kirjoitti:

Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏

Jos kaikki ajattelisivat yhtä itsekkäästi, kukas sinua vanhana hoitaisi ja eläkkeesi maksaisi?

Vierailija
138/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut rippijuhlia eikä tansseja, EVVK.

Valmistumis- yo- ja 18-vuotisjuhlat pidettiin. Sukujuhlissa pärjää vähällä.

Toinen ei halunut ajokorttia ja toinen ajoi sen koulussa.

Vierailija
139/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.

Jos huomioit lapsen osuuden asumiskuluista (yleensä perheellinen asuu isommassa asunnossa kuin lapseton) ja kasvavan teinin ruokakulut ja puhelinlasku, niin eipä tarvitse ostaa paljon muuta ylimääräistä kun tulee 500 täyteen.

Vierailija
140/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.

Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.

Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.

Suosittelen ottamaan yhteyttä seurakunnan diakoniaan tässä tilanteessa. Kaikkea hyvää sinulle.

En tiedä saisiko sieltä mitään koska en ole muutenkaan oikeutettu asumistukeen tai toimeentulotukeen.