Kaikki rahat menee lapsiin!
Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.
Kommentit (526)
4 lasta, kaikki samassa iässä. Ainoastaan saadaan vaatteita siskolta. Asuu Amerikassa. Paljon muuta maksettavaa on.
Ei lapsia kirjoitti:
Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏
Ja sitten eläkkeellä ollessasi vaadit keppiä maahan hakaten, että muiden lapset maksavat elatuksesi. Pistä sukanvarteen ja paljon, ei nimittäin tunnu reilulta että pienenevä väestö kustantaa lapsettomien hedonistien köllöttelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku.
Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.
Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.
Meillä päiväkoti-ikäinen lapsi ja asuu molempien vanhempiensa luona vuoroviikoin ja sen vanhemman luona jonka on, niin maksaa asumisen, ruuan, vedet yms.
Sen lisäksi me molemmat vanhemmat laitetaan 200€/kk=400€/kk lapsen kulutilille ja tilille tulee lapsilisät, josta maksetaan hoitomaksu n.300€, harrastukset, lääkkeet, vaatteet, kengät, pyörät, harrastusvälineet jne.
Ja tili kuukauden lopussa on yleensä tyhjä. Molemmilla vanhemmilla tilin käyttöoikeus, eikä lapsella ole edes kalliita harrastuksia tai osteta kalliita vaatteita.
Kyllä, mutta todella hyvin liikkuu käytettyä tavaraa, kun käy tsekkailemassa kirppikset yms. Ei kaikkea tarvitse ostaa uutena. Edes leluja...
Käytettynä saa murto-osalla ovh hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku.
Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.
Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.
Syökö sinun lapsesi, peseytyykö, käyttääkö julkisia, meneekö hänen kuskaukseen bensaa, käykö hän parturissa eli oletko varmasti laskenut kaikki kulut mitä lapsesta on kuukausittain?
Mulla on ainakin asunto isompi, jotta lapsille on tilaa ja omat huoneet. Auto piti vaihtaa malliin jossa on takaovet. Kyllä mä itse eläisin kolmasosalla siitä mitä nyt menee juttuihin rahaa, koska maksan yksin kolmen ihmisen menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos päiväkoti-ikäinen, monessa perheessä jo lapsen hoitomaksu on 300€/kk + matkakulut, kun se päiväkoti voi olla eri suunnassa kuin työpaikka.
Oma syy omaan kurjuuteen, kukaa tuskin pakotti jälkikasvua hankkimaan?
Siksipä meillä on vain yksi lapsi ja erinomaisesti toimiva kierrätysrinki kaveripiirissä, esim fillarit ollaan aina saatu edullisesti tai ilmaiseksi ja laitettu taas kiertoon seuraavalle kun on jäänyt pieneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.
Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?
En ole tämä jolle vastasit, mutta tilanteeni on vähän samanlainen. Mulla on esim vain yhdet housut yms ja ei ole yhtään sukulaista, ystävää tai tuttua keneltä kysyä vaatteita. Ei kaikilla ole ketään.
Kirppiksiltä saisi varmaan edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?
Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.
Jos samat vaatteet menee 2 vuotta, niin jotain on pielessä lapsen kehityksessä ja pituus kasvussa. Nyt kiireesti lääkäriin.
Normaalisti lapsi kasvaa kesässä jo monta senttiä.
Minäpä varaan äkkiä ajan! Kerron että meidän pitäisi kiireesti päästä lääkäriin kun lapsi joka oli viime syksynä noin 125cm ja nyt vähän päälle 130cm käyttää samaa takkia. Joka on vieläpä isoveljen vanha. Että päästäiskö tutkimuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta todella hyvin liikkuu käytettyä tavaraa, kun käy tsekkailemassa kirppikset yms. Ei kaikkea tarvitse ostaa uutena. Edes leluja...
Työssäkäyvillä on harvoin aikaa koluta kirpputoreja, jos työ vie päivässä 9-10h/pv työmatkoineen, on kiire hakea lapset pois jo päiväkodista ja sen jälkeen päivällisen laittoon ja pyykinpesuun, niin siinä vaiheessa kirpputorit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?
Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.
Jos samat vaatteet menee 2 vuotta, niin jotain on pielessä lapsen kehityksessä ja pituus kasvussa. Nyt kiireesti lääkäriin.
Normaalisti lapsi kasvaa kesässä jo monta senttiä.Mulla on 8.-luokkalainen. Kengät on hankittu kuutosella ja viime vuonna vaatteet vaihtui naisten kokoon. Tänävuonna en ole ostanut kuin sukkia ja alushousuja sekä vaihdettiin gore-tex nilkkurit aikuismaisempiin.
Mun seiskaluokkalaiselle ostin vuosi sitten kuoritakin kokoa XS ja nyt hihan pituuden takia uusi on kokoa M. Ja tää kasvupyrähdys näkyy ihan kaikissa vaatteissa, 10cm kasvanut lapsi ei voi pitää samoja collegehousuja kuin viime syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvillä on harvoin aikaa koluta kirpputoreja, jos työ vie päivässä 9-10h/pv työmatkoineen, on kiire hakea lapset pois jo päiväkodista ja sen jälkeen päivällisen laittoon ja pyykinpesuun, niin siinä vaiheessa kirpputorit kiinni.
Kirppikset ovat auki myös viikonloppuisin. Juu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka, asuminen, terveydenhuolto, vakuutukset, vaatteet ( + 30c ja -30c ja kaikkea siltä vä, tarvikkeet, harrastuksetja harrastusvälineet, osa isomman asunnon kuluista, kuljettamiset harrastuksiin, kaverilahjat, lomat, retket, lahjat, kännykät, tietokoneet, pelikoneet, parturit, hygienia tarvikkeet. Toki voi olla hankkimatta mitään ja loput kirppikselta, mutta kyllä se lapsikin ansaitsee normaalia elämää mihin kuuluu se että on normaali varustelutaso ja pystyy harrastamaan ja käymään kavereiden kanssa vaikka ulkona syömässä/elokuvissa jne. ja on oma huone jossa iän mukainen varustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.
Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?
En ole tämä jolle vastasit, mutta tilanteeni on vähän samanlainen. Mulla on esim vain yhdet housut yms ja ei ole yhtään sukulaista, ystävää tai tuttua keneltä kysyä vaatteita. Ei kaikilla ole ketään.
Kirppiksiltä saisi varmaan edullisesti.
Joka paikassa ei ole kirppareita.
Joka kerta tällaisten avauksien jälkeen olen erityisen onnellinen, että olen lapseton sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on jonkin aikaa. Nyt meillä jo lukiossa molemmat ja oikeasti ymmärsin vähän aikaa sitten että kohta rahaa jää enemmän itsellekin.
Ei ole ihan kohta - lukiovuosia 2-4 ja sitten opiskelemaan 4-6 v eli kymmenen vuoden kulutua pääset eroon lasten velkavankeudesta.
Näin se menee mutta menköön - siksihän lapset on hankittu, ei vain säästömielessä
/lukiolaisten isä
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta tällaisten avauksien jälkeen olen erityisen onnellinen, että olen lapseton sinkku.
Jokainen valitkoon itselleen sopivan elämän - sinä sinkkuuden, minä perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti lapsi kasvaa kesässä jo monta senttiä.Minäpä varaan äkkiä ajan! Kerron että meidän pitäisi kiireesti päästä lääkäriin kun lapsi joka oli viime syksynä noin 125cm ja nyt vähän päälle 130cm käyttää samaa takkia. Joka on vieläpä isoveljen vanha. Että päästäiskö tutkimuksiin?
Täällä kirjoittelee aina ne vanhemmat, joiden lapset eivät kasva eivätkä syö kunnolla. Omat lapseni ovat kasvaneet vuosittain aina sen 10 cm, kengänkoko on vaihtunut aina samalla, ruokaa ovat syöneet kouluiästä lähtien yhtä paljon (ja enemmänkin) kuin aikuiset. Ystävän lapset taas eivät syö päivässä edes pilttipurkin verran ruokaa ja ovat tosiaan koululaisia. Eipä näillä sitten ole kummoistakaan pituuskasvua (pituuskasvu kun tosiaan johtuu suurelta osin ravinnosta), samat vaatteet tosiaan vuodesta toiseen ja sitten ehkä tulee viiden sentin pyrähdys...
Ikinä ei ole mennyt edellisen kesän vaatteista kuin ehkä yksittäiset shortsit tai t-paita, jotka ovat sopivasti pesussa venyneet. Talvikengät on jouduttu vaihtamaan vuosittain. Murrosiässä on vaatteita jouduttu ostamaan parikin kertaa vuodessa, kun kasvua tapahtuu niin paljon. Urheilevat pojat syövät myös paljon, energiantarve on jotain 4000 kcal luokkaa eli sitä ruokamäärää ei osteta muutamalla kympillä.
Lisänä tulee koulutehtävät, jotka monesti sähköisiä, yläkoululainen haaveilee omasta läppäristä (nyt lainaa minun) ja moposta. Bussimatkoihin menee jo satanen kuussa, päälle kisamatkat ja leirit. Teinin harrastus maksaa nyt yksinään sen 300 euroa / kk, pikkuveljen reipas satanen päälle. Varusteet, muut urheiluvälineet (uimahousut, sisäpelikengät, luistimet, polkupyörä yms) ja vaatteet tähän päälle. Aikaa ei riitä kirpputorikierrokselle eikä teini enää kelpuuta mitä tahansa rääsyä päällensä. Edelleen joutuu käyttämään kolme vuotta vanhaa kännykkää ja on kuulemma ainoa.
Mulla on 8.-luokkalainen. Kengät on hankittu kuutosella ja viime vuonna vaatteet vaihtui naisten kokoon. Tänävuonna en ole ostanut kuin sukkia ja alushousuja sekä vaihdettiin gore-tex nilkkurit aikuismaisempiin.