Kaikki rahat menee lapsiin!
Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.
Kommentit (526)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista mutta mitä sinä odotat sitäkö että lapsi jotenkin kasvaessaan tulisi halvemmaksi. No ei todellakaan tule, tuosta vaan kallistuu entisestään. Kun lapsi ei mahdu enää senttikokoihin vaan täytyy siirtyä aikuisten kokoon nousee vaate kustannukset entisestään, vaatteita ei ehkä tarvi ostaa enää niin paljon mutta sen yhden vaatteen hinta nousee kovasti. Ruokamenot kasvaa, parturi/kampoomo käynnit kallistuu, harrastukset kallistuu lista on loputon.
Tukat voi leikata itse ja harrastaa voi halvalla.
En ole koskaan ymmärtänyt rahan syytämistä kampaamokäynteihin. Käyn itse Cuttersilla leikkauttamassa hiukseni tarvittaessa ja ostan Sokosen kampaamo-osastolta värin, jolla värjään hiukset kotona. Omat lapset on tyttöjä, joten olen opetellut tasoittamaan latvat itse. Kummatkin kuitenkin haluavat pitää pitkiä hiuksia. Cuttersille vien heidätkin, jos haluavat jotain muuta kuin minun leikkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Olen pienituloinen kahden teinin yh. Toinen yläasteella ja toinen lukiossa. Kasvuiässä vaatteet on koko ajan pienet ja jotain menee aina rikki. Hirvittää kun toiselta loppuu kohta lapsilisät ja ajokortti pitäis hommata ja on vanhojen tanssit ja riparit jne. Tätä kestää nyt jonkun aikaa. Suren samalla kyllä jo sitäkin kun pesä jää kohta tyhjäksi.
Ei muuta kuin Uffille ja kierrätyskeskukseen vaateostoksille. Oppivat samalla kestävää kehitystä. Rikkinäisiä vaatteita voi myös korjata, sekin on teinien hyvä osata.
Ajokorttia ei vanhempien kuulukaan maksaa, sen hoitaa 18v itse jos sellaisen haluaa.
Vanhojen tansseihin saa pukuja käytettynä, eikä ole pakko olla kallista kampausta.
Millaista työtä ap itse tekee, jos voi käyttää rikkinäisiä vaatteita? Itsellä ei tulisi kuuloonkaan ilmestyä työpaikalle rikkinäisissä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista mutta mitä sinä odotat sitäkö että lapsi jotenkin kasvaessaan tulisi halvemmaksi. No ei todellakaan tule, tuosta vaan kallistuu entisestään. Kun lapsi ei mahdu enää senttikokoihin vaan täytyy siirtyä aikuisten kokoon nousee vaate kustannukset entisestään, vaatteita ei ehkä tarvi ostaa enää niin paljon mutta sen yhden vaatteen hinta nousee kovasti. Ruokamenot kasvaa, parturi/kampoomo käynnit kallistuu, harrastukset kallistuu lista on loputon.
Niin voi mutta täytyy sanoa että omat taidot ei ole niin riittävät että uskaltaisi edes ehdottaa 15 vuotiaalle sitä, lapsi harrastaa kilpatasolla lajiaan eikä minusta ole häntä siinä valmentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi ei tarvitse ostaa uusia vaatteita. Meillä kolme poikaa ja ainakin kaksi vuotta menee samat takit ja ulkohousut. Lisäksi nuoremmat perivät vanhempien vanhoja vaatteita. Esim. tänä syksynä ei olla ostettu yhtään vaatetta, eikä tarvitse talveksikaan. Ja miksi pienempi ei voi ottaa isomman pyörää?
Tietysti jos pitää olla aina uudet vehkeet joka kaudelle niin meneehän siihen rahaa.
Kaikki vaatteet ei periydy. Meillä joudutaan ostamaan uudet vaatteet joka vuosi, kun vanhat menee lasten aktiivisissa ulkotouhuissa niin epäsiistiksi.
Tuttavapiirissä on parilla perheellä eri ikäiset lapset, jotka käyttävät saman kokoisia vaatteita.
Apua tuskin valittaisi, jos nämä mainitut keinot eivät olisi käytetty.
Eri asia, jos lapset ovat hemmoteltuja ja saavat uusia asioita vaikka vähempikin riittäisi.
Jos lapsella on näyttö puhelimesta rikki ja on sen omalla toiminnallaan aiheuttanut, niin laittaisin lapsen kuitenkin jossain määrin korvausvelvolliseksi. Riippuen iästä toki, mutta ainakin vähempi kuin uusi pitäisi siinä kohtaa kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Olen pienituloinen kahden teinin yh. Toinen yläasteella ja toinen lukiossa. Kasvuiässä vaatteet on koko ajan pienet ja jotain menee aina rikki. Hirvittää kun toiselta loppuu kohta lapsilisät ja ajokortti pitäis hommata ja on vanhojen tanssit ja riparit jne. Tätä kestää nyt jonkun aikaa. Suren samalla kyllä jo sitäkin kun pesä jää kohta tyhjäksi.
Ei muuta kuin Uffille ja kierrätyskeskukseen vaateostoksille. Oppivat samalla kestävää kehitystä. Rikkinäisiä vaatteita voi myös korjata, sekin on teinien hyvä osata.
Ajokorttia ei vanhempien kuulukaan maksaa, sen hoitaa 18v itse jos sellaisen haluaa.
Vanhojen tansseihin saa pukuja käytettynä, eikä ole pakko olla kallista kampausta.
Riippuu vähän piireistä, että ”kuuluuko” vanhempien maksaa ajokortti. Itse en tunne ketään, kelle vanhemmat ei olisi maksaneet ajokorttia.
Itse olet mukulasi tehnyt. Elä nyt vaan sitä unelmaasi.
Parempi opettaa lapset siihen, että kaikkea ei saa uutena ja arvotavaroista (kuten kännykästä) tulee pitää huolta tai saa olla ilman. Harrastuksiin kannattaa panostaa ja tukea niissä. Itselle on lupa ostaa joskus jotain myös, ja sitten voi sanoa lapsille joskus että ei ole rahaa hankkia jotain mitä vaativat. Oppivat hieman rahan arvoa ja säästämisen merkitystä.
Mulla ei ole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.
Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi mutta täytyy sanoa että omat taidot ei ole niin riittävät että uskaltaisi edes ehdottaa 15 vuotiaalle sitä, lapsi harrastaa kilpatasolla lajiaan eikä minusta ole häntä siinä valmentamaan.
Niinpä. Ja harrastuksista on hyötyä koko loppuelämäksi. Esim. Todella monet työnantajat arvostavat työnhakijan kilpaurheilutaustaa.
Oma lapsi sai jostain kipinän harrastukseensa 7-vuotiaana ja se oli menoa sen jälkeen. Ei sellaiselle intohimolle ja sisäiselle palolle voi sanoa ei. Kumpikaan meistä vanhemmista ei olisi osannut ko. lajia ehdottaa tai tajunnut kuinka paljon se tulee maksamaan. Mutta katsoessa lasta harrastuksensa parissa tietää, että se on ollut jokaisen euron arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole vuosiin ollut talvitakkia ja talvikenkiä, housut ja puserot on niin kuluneita että hävettää käydä ihmisten ilmoilla.
Lapsille täytyy koko ajan ostaa uusia vaatteita, onneksi sain isommalle talvitakkeja ja ulkohousuja sukulaiselta.
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.
Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?
En ole tämä jolle vastasit, mutta tilanteeni on vähän samanlainen. Mulla on esim vain yhdet housut yms ja ei ole yhtään sukulaista, ystävää tai tuttua keneltä kysyä vaatteita. Ei kaikilla ole ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olin ennen lapsia vakituisessa työpaikassa, sitten sairastuin ja jäin työttömäksi.Miten sä pärjäät talvella? Eikö keltään sukulaiselta löytyis sulle ehjää takkia ja kenkiä?
Käytän kotona ulkohommissa kumisaappaita ja vanhoja takkeja mutta ei niillä voi käydä kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se katsotaan niin tärkeäksi, että lapset harrastavat kilpaurheilua? Aikuisista vain pienen pieni osa tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tämä jolle vastasit, mutta tilanteeni on vähän samanlainen. Mulla on esim vain yhdet housut yms ja ei ole yhtään sukulaista, ystävää tai tuttua keneltä kysyä vaatteita. Ei kaikilla ole ketään.
Eikö siellä ole paikallista Fb:n Roskalava ryhmää? Mä olen bongannut sieltä lähes uusia takkeja ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä ole paikallista Fb:n Roskalava ryhmää? Mä olen bongannut sieltä lähes uusia takkeja ja kenkiä.
Ei ole roskalavaa.
Vierailija kirjoitti:
Molempien lasten pyörät vaihtaa? Minkä ikäiset, eikö toiselta kierrättäminen onnistu mitenkään. Itsellä kolme poikaa ja kierrätetty on tehokkaasti. Oikeastaan hyvin vähän on tarvinnut ostaa. Nyt nuorinkin jo 16 v ja lukiossa ja sekin maksuton, joten ei paljoa rahaa mene. Vaatteet ja kengätkään eivät kulu. Hyvin vähän toivovat mitään. Ostan kyllä kaiken mitä haluavat.
Jos lapset ovat esim. vuoden ikäerolla, voi todella olla niin, että molempien pyörät on vaihdettava suurin piirtein yhtäaikaa. Lapset kasvavat hyvin eri tahdissa, joskus nuorempi voi jopa olla fyysisesti suurempi isosisarustaan. Vaikka kierrättäisi kuinka tehokkaasti, rahaa kuluu silti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.
-----
Ystävä rakas. Raha ei ole tärkeintä. Ehkä ainoalle lapsellennekin olisi sisarus ollut tärkeämpi kuin raha ja materia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko totuttanut lapset saamaan kaiken mitä tilaavat? Tai siihen että heidän tarpeensa menevät edelle sinun tarpeitasi? Ei ole hyvä että vanhempi kulkee risoissa vaatteissa.
Jos muksut rikkoo kännyköitä, niin nokia-terapia auttaa. Eli perusluuri kouraan ja treenaamaan siitä huolen pitämistä. Sitten säästätte rahaa sitä uutta varten. Pulloja osaa kerätä pienikin, ja jos itse kerää puolet puhelimen summasta niin sitä puhelinta arvostaa enemmän kuin valmiiksi sponsoroitua.
Puhelimen kustannat, sen että sillä voi soittaa ja tekstata. Jos haluaa älyluuria, nettiä ja hienouksia, niin ne on ylellisyystuotteita joita lapset voi itse osallistua kustantamaan.Polkupyöriä saa käytettynä, samoin takkeja. Opettaa myös ekologisuutta. Isommalta voi kierrättää pienemmälle, ja äidin/isän/muiden sukulaisten takkeja voi hyödyntää myös. Kenkiin hintakatto 60e, jos valikoi kalliimmat niin maksaa itse loppuosan.
Kokeile myös opettaa rahan käyttöä lapsille. Laske paljonko käteen jää rahaa kuukaudessa asumisen ja pakollisten jälkeen. Laita lapset ehdottamaan miten se jaetaan perheenjäsenten kesken siten että jokainen saa tarvitsemansa vaatteet. Ne joita ei tarvita välttämättä, voi säästää erissä.
Hyvä, juuri näin ! Ja tenavat tekemään kotitöitä myös. Ja ruokaa. Vanhemmiten kiittävät.
Ja sun lapset menee rikki, jos sanot ei? Jos rahaa ei ole, sitä ei ole.