Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
301/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistutus että tätäkin asiaa kannattaa miettiä ennen kuin pamahtaa paksuksi :) omat rahani onneksi menevät itseeni eikä tarvi kitistä 😄

Nyt olet ilkeä. Minusta mummona ja lapsettomana on hyvä keskustella asiasta ja saada vertaistukea. Onko se sinulta jotenkin pois?

Monelle lapsen kalleus tulee yllätyksenä, viimeistään kun lapsi on leikki-ikäinen ja perustuu ihan omaan havaintoon tuttavapiirissä.

Ihan samalla tavalla, ihminen yllättyy, jos sairastuu vakavasti, kuinka kallista sairastaminen voi olla, jos murtuu vaikka jalka. Ja monelle vanhuus se kalliiksi tuleekin.

Ja näistä on hyvä käydä yleistä keskustelua, jo ihan yleissivistyksenä ja vertaistukena, miten muissa perheissä.

Ja mitä tulee sun "omiin rahoihin" sekin voi olla ikävä kyllä vain ohimenevää ja uudet haasteet odottavat.

En ymmärrä miten jollekin voi tulla yllätyksenä se, että lapset tuleva kalliiksi? Onko teillä liian pitkä aika omasta nuoruusajoista, ettette enää muista kuinka paljon esim. teineihin uppoaa rahaa. Meillä on tulossa ensimmäinen (ja viimeinen) lapsi ja olemme säästäneet sekä sijoittaneet jo vuosia. Olemme myös laskeneet kuluja joten on tiedossa kyllä että lapsiin menee jäätäviä summia.

Vierailija
302/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistutus että tätäkin asiaa kannattaa miettiä ennen kuin pamahtaa paksuksi :) omat rahani onneksi menevät itseeni eikä tarvi kitistä 😄

Nyt olet ilkeä. Minusta mummona ja lapsettomana on hyvä keskustella asiasta ja saada vertaistukea. Onko se sinulta jotenkin pois?

Monelle lapsen kalleus tulee yllätyksenä, viimeistään kun lapsi on leikki-ikäinen ja perustuu ihan omaan havaintoon tuttavapiirissä.

Ihan samalla tavalla, ihminen yllättyy, jos sairastuu vakavasti, kuinka kallista sairastaminen voi olla, jos murtuu vaikka jalka. Ja monelle vanhuus se kalliiksi tuleekin.

Ja näistä on hyvä käydä yleistä keskustelua, jo ihan yleissivistyksenä ja vertaistukena, miten muissa perheissä.

Ja mitä tulee sun "omiin rahoihin" sekin voi olla ikävä kyllä vain ohimenevää ja uudet haasteet odottavat.

En ymmärrä miten jollekin voi tulla yllätyksenä se, että lapset tuleva kalliiksi? Onko teillä liian pitkä aika omasta nuoruusajoista, ettette enää muista kuinka paljon esim. teineihin uppoaa rahaa. Meillä on tulossa ensimmäinen (ja viimeinen) lapsi ja olemme säästäneet sekä sijoittaneet jo vuosia. Olemme myös laskeneet kuluja joten on tiedossa kyllä että lapsiin menee jäätäviä summia.

Minä en ymmärrä, miten joku yhden lapsen äiti tai jopa vasta sitä yhtä lasta odottava kuvittelee olevansa jokin jäätävä asiantuntija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi miettiä ennenkuin tekee lapsia onko varaa ostaa sitä sun tätä. Toinen vaihtoehto on olla sossun tuella, ottaa tukiperhe, harrastukset pelastakaa lapset ry:ltä, ruuat leipäjonosta ja vaatteet kirppikseltä.

Itse otin tarpeeksi varakkaan miehen. Hänen tulot on yli 300 000e vuodessa joten on varaa lapsen tehdä mitä lystää. Hän on esim. Nyt 2 vuotias ja mies on jo ostanut hänelle oman asunnon. (Asunnossa on vuokralainen).

Itse olen huonosti palkattu enkä omista mitään enkä halua olla oravanpyörässä. En ikinä olisi tehnyt lasta mikäli en olisi löytänyt tätä omaa miestäni. Tiesin että omat taloudelliset rahkeeni eivät riittäisi lapselle. Myös perhe-elämä yhdistettynä 08-16 työhön ei sopisi minulle; en jaksaisi.

Kannattaa miettiä kunnolla ennen lisääntymistä millainen on taloustilanne seuraavat 18-vuotta. Elämä on ihan hyvää ilman lastakin; turhaa niitä tekee lisää jos ei omaan elämäänkään ole riittävästi rahaa.

Toivottavasti sinuakin vielä elämä opettaa.

Ei minua haittaa vaikka elämä opettaisi. Lapsen tulevaisuus on turvattu joten melko sama jos esim. Tulisi jotain vastoinkäymisiä omaan henkilökohtaiseen elämääni. Olen esim. Eronnut, kokenut läheisen sairastumisen, läheisen kuoleman jne. Mitä muuta huonoa toivot elämääni? Luuletko että elämäni on ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Nykyään joogaan, ratsastan, meditoin, matkustelen, vietän perhe-elämää ja välillä vauhdikasta elämää ystävieni kanssa. Töitä teen noin 10 tuntia viikossa. Lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Hyvät perinnötkin on tulossa aikanaan niin ei hirveästi huoleta. Osaan kyllä huolehtia itsestäni ja mieheni on turvannut lapseni tulevaisuuden.

Olet niin ylimielinen että et ymmärrä ettei kaikki voi noin vain ottaa rikasta miestä.

Vierailija
304/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Aikuinen ihminen vastaa itse jälkikasvunsa kustannuksista. Se ei ole yhteiskunnan tehtävä.

Jos ei ole varaa lapsiin, käytä ehkäisyä.

Vierailija
305/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Aikuinen ihminen vastaa itse jälkikasvunsa kustannuksista. Se ei ole yhteiskunnan tehtävä.

Typerin kommentti ikinä kun lapset on jo tehty.

Vierailija
306/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin menee, mutta mikään ei korvaa sitä tunnetta kun näkee miten pienistä ja avuttomista vauvoista on kasvanut ihan oikeita ja fiksuja ihmisiä. Välillä hämmästelen oikein että oikeastiko minä olen noiden äiti, miten olenkin osannut tuollaisia tehdä <3

Sitä paitsi lapset todennäköisesti pelasti minut alkoholisoitumiselta, olin siihen suuntaan menossa silloin nuorena ennen kuin lapset syntyi. Minusta ei olisi tullut korkeakoulutettua keskiluokkaista keski-ikäistä, jos en olisi lasteni takia (että saisi sitä rahaa jonka voisi lapsiin sitten käyttää) alkanut opiskella ja tavoitella parempaa toimeentuloa. Saattaisin tulla huonommin toimeen kuin mitä nyt, vaikka "kaikki" rahat lapsiin meneekin. 

Vierailija
307/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne rahat kuitenkin riittävät, niin nehän menevät oikeaan paikkaan, kun lapsille.

Vierailija
308/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppuu nyt kuopuksen lapsilisä. Vanhempi on opiskelemassa.

Menee kyllä heihin kaikki liikenevä raha.

En ymmärrä miksei lapsilisää makseta 18-vuotiaaksi.

Vierailija
309/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Tämä oli kaikkein idioottimainen neuvo. Paradoksi on siinä, että työssäkäyvien ostovoima on niin heikko, että sitä elää itse köyhyydessä jo kahden lapsen vanhempana. Minunkin alushousut alkavat jo olla reikäisiä ja käytän töissä kymmenen vuotta vanhoja vaatteita. Ei vaan ole liikoja rahoja laittaa itseeni, vaikka sitä kuvittele nuorena vauvahaaveissaan pystyvänsä ne pari lasta elättämään. Joo, ne pystyy, mutta itselle ei tosiaan jää rahaa. Mitään tukia ei saa, kuin lapsilisä ja nehän menevät jo päivähoitomaksuihin. Isovanhempien apu on hyvin vähäistä.

Lapset kuitenkin tarvitsevat kausivaatteet, sukset, luistimet, polkupyörät ym. ym. Koko ajan kasvavat ja koko ajan pitää uusia. Ei tätä todellakaan osannut ajatella etukäteen saati hahmottaa miten kallista lasten kasvattaminen nykyään on. Eikä näillä lapsukaisilla ole palautusoikeutta, joten nyt sitten vaan eletään tämän kanssa.

Vierailija
310/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Niin mikä siinä oli typerää? Aikuinen ihminen elättää itse omat lapsensa, piste. Rahat tulevat ansiotyöstä tai vanhempien omasta varallisuudesta. Lapset voidaan toki ottaa huostaan mikäli vanhemmat eivät heitä kykene omin avuin elättämään. Sossu ei ole mikään raha-automaatti.

Vierailija
311/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Tämä oli kaikkein idioottimainen neuvo. Paradoksi on siinä, että työssäkäyvien ostovoima on niin heikko, että sitä elää itse köyhyydessä jo kahden lapsen vanhempana. Minunkin alushousut alkavat jo olla reikäisiä ja käytän töissä kymmenen vuotta vanhoja vaatteita. Ei vaan ole liikoja rahoja laittaa itseeni, vaikka sitä kuvittele nuorena vauvahaaveissaan pystyvänsä ne pari lasta elättämään. Joo, ne pystyy, mutta itselle ei tosiaan jää rahaa. Mitään tukia ei saa, kuin lapsilisä ja nehän menevät jo päivähoitomaksuihin. Isovanhempien apu on hyvin vähäistä.

Lapset kuitenkin tarvitsevat kausivaatteet, sukset, luistimet, polkupyörät ym. ym. Koko ajan kasvavat ja koko ajan pitää uusia. Ei tätä todellakaan osannut ajatella etukäteen saati hahmottaa miten kallista lasten kasvattaminen nykyään on. Eikä näillä lapsukaisilla ole palautusoikeutta, joten nyt sitten vaan eletään tämän kanssa.

Eikä sitä edes saa vaikka hakisi.

Vierailija
312/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae toimeentulotukea.

Niin mikä siinä oli typerää? Aikuinen ihminen elättää itse omat lapsensa, piste. Rahat tulevat ansiotyöstä tai vanhempien omasta varallisuudesta. Lapset voidaan toki ottaa huostaan mikäli vanhemmat eivät heitä kykene omin avuin elättämään. Sossu ei ole mikään raha-automaatti.

Se aikuinen työssäkäyvä voi sairastua ja jäädä työttömäksi.

313/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tarttisit?

Itse tarttisin housuja, ei enää yksiäkään ehjiä. Viimeisetkin kulu puhki haaroista. Kalsarit on kanssa täynnä reikiä, pitäs vissiin niitäkin. Tänä vuonna olen ostanut "itselleni" kengät 99€. En ole oikein tarvinnut.

Lapsilla on sentään ehjät vaatteet.

Jospa vähän tinkisit siitä lapsille ostamisesta. Ei kaiken tarvitse olla uutta ja viimeistä mallia, eikä kaikkea tarvtse saada

Muistelen etten itsekään saanut kuin yhdet pitkät housut syksyllä kouluaikana, takin sai harvemmin, polkupyörä palveli pitkään..jne

Vierailija
314/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä aloittaja hyötyisi enemmän vinkeistä kuin mollauksesta. Rahat riittää, kun karsit turhat pois; menot ylös ja tutkimaan voisiko kulutuskäyttäytymistä muuttaa ja rahoja ohjailla oikeaan suuntaan. Perusta eri tilejä mihin laitat säästöön kuukausittain summan, myös itselle! Summien ei tarvitse olla suuria. Joskus on laitettu vain 5 tai 10 euroa, mutta sinnikkäästi laitettu. Parhaat säästöt lasten kanssa tulee, kun ostat aina alesta kaiken. Suunnittelet ja kyttäät. Lapset voi opettaa myös noudattamaan budjettia; tähän on varaa tai ostetaan joulun jälkeen alesta jne. Osta omat vaatteet myös alesta. Tämä voi helpottaa ja saat ainakin jotakin hankittua, mutta huomaat, että nykyään hintataso on sellainen ettei edes keskituloisen yksin kaiken maksavan palkka riitä mihinkään ylimääräiseen. Eläkemaksut ovat myös nostaneet veroastetta lähes 10 prosentilla, esim. 3000 palkasta sinulla jää käteen 300 euroa vähemmän kuin muutamia vuosia sitten. Ei siis ihme ettei raha riitä, kun sitä on oikeasti vähemmän kuin ennen. Hyvän talvitakin hinta on nykyään 100-200 euroa, siihen pitää ihan hyvästä palkastani (ennen) säästää. Ymmärrän murheesi. Lapsillesi kuitenkin annat paremman perinnön, jos he oppivat rahan arvon ja sen ettei kaikkea mitä näkee tarvitse ostaa/omistaa eikä ihmisen arvoa mitata vaatteissa.

Vierailija
315/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaankin, nykyään. Mulle ostettiin kouluaikana 90-luvulla varmaan yhteensä kolmet sukset ja ne riitti yläasteelle saakka, lukiossa ei enää hiihdetty. Nekin oli halvimmat markettisukset mitä löytyi, mutta kyllä niillä liikuntatuntihiihdot hiihti. Luistimetkin kestivät aina varmaan 3-4 vuotta vähintään, ja taas halvimmat mitä kaupasta löytyy. Ja niillä luistimilla oli muuten satavarmasti 10 kertaa enemmän käyttöä kuin nykylapsella keskimäärin. Hienoahan se on, että nykyään vanhemmat ostavat lapsilleen ns. kaiken, mutta yli varojen elämisessä ei ole mitään hienoa. 

Vierailija
316/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma on, että kersat tekee nykyään kersoja. Lisää faktoja tähän voi saada opetusalan ammattilaisilta.

Vierailija
317/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt tämä jo ennemmin ajatella, myöhäistä nyt. Osta kierrätettyinä ainakin pyörät, alesta löytyy hyvää takkia ja kenkää jos vaan viitsii niitä etsiä, turhaa valitusta.

Vierailija
318/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, että miten kukaan onnistuu löytämään poikalapsille siistiä vaatetta käytettynä. Meidän paikkakuntamme kirppari lopetti valitettavasti korona-aikana, mutta ennen sitä vierailin sillä melko lailla joka viikko, ja todella harvoin löytyi pikkupojille ehjää ja siistiä vaatetta. Juu, löytyy vauvanvaatetta, mutta kun koko 92 jäi pieneksi, laski vaatteiden määrä hurjasti. Koon 104 jälkeen en ole löytänyt muuta kuin yhdet siistit farkut ja kauluspaidan juhliin, mutta eihän niitä arjessa käytetä.

Esim. nyt olisi etsinnässä koon 128 talvivaatteita: ehjää ja siistiä ja vielä kohtalaisen vedenpitävää talvitakkia ja toppahousua, ohutta villapukua tai vastaavaa välikerrosta. Olen nyt käynyt kahdesti naapuripaikkakunnan lastentarvikekirppiksellä, eikä ole mitään tullut vastaan. Pari jo parhaat päivänsä nähnyttä haalaria siellä oli, mutta olivat jo sen verran huonossa kunnossa, että ei kannata ostaa edes käytettynä. Itse en niin kulahtanutta edes kehtaisi laittaa myyntiin. 

Ehkä ne harvat ehjät sitten kiertävät kaverilta kaverille. Meillä valitettavasti kaikkien ystävien, tuttavien ja sukulaisten lapset ovat joko saman ikäisiä tai nuorempia kuin omani, tai sitten jo isoja teinejä. Ei ole ketään, keltä ostaa sitä siistiä käytettyä. Enkä muuten ihmettele, että kirppiksellä on niin huono tarjonta tämän ikäisten vaatteista. Kyllähän ne jo yksi vähän vilkkaampi tapaus saa kulutettua vaikka toppahousujen polvet ihan karheaksi yhdessä talvessa, valitettavasti. Sisävaatteita toki paikkaan, kun on polvessa reikä tai sauma ratkennut, mutta en minä sellaisia kirppikseltä erikseen ostaisi. 

Vierailija
319/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, että miten kukaan onnistuu löytämään poikalapsille siistiä vaatetta käytettynä. Meidän paikkakuntamme kirppari lopetti valitettavasti korona-aikana, mutta ennen sitä vierailin sillä melko lailla joka viikko, ja todella harvoin löytyi pikkupojille ehjää ja siistiä vaatetta. Juu, löytyy vauvanvaatetta, mutta kun koko 92 jäi pieneksi, laski vaatteiden määrä hurjasti. Koon 104 jälkeen en ole löytänyt muuta kuin yhdet siistit farkut ja kauluspaidan juhliin, mutta eihän niitä arjessa käytetä.

Esim. nyt olisi etsinnässä koon 128 talvivaatteita: ehjää ja siistiä ja vielä kohtalaisen vedenpitävää talvitakkia ja toppahousua, ohutta villapukua tai vastaavaa välikerrosta. Olen nyt käynyt kahdesti naapuripaikkakunnan lastentarvikekirppiksellä, eikä ole mitään tullut vastaan. Pari jo parhaat päivänsä nähnyttä haalaria siellä oli, mutta olivat jo sen verran huonossa kunnossa, että ei kannata ostaa edes käytettynä. Itse en niin kulahtanutta edes kehtaisi laittaa myyntiin. 

Ehkä ne harvat ehjät sitten kiertävät kaverilta kaverille. Meillä valitettavasti kaikkien ystävien, tuttavien ja sukulaisten lapset ovat joko saman ikäisiä tai nuorempia kuin omani, tai sitten jo isoja teinejä. Ei ole ketään, keltä ostaa sitä siistiä käytettyä. Enkä muuten ihmettele, että kirppiksellä on niin huono tarjonta tämän ikäisten vaatteista. Kyllähän ne jo yksi vähän vilkkaampi tapaus saa kulutettua vaikka toppahousujen polvet ihan karheaksi yhdessä talvessa, valitettavasti. Sisävaatteita toki paikkaan, kun on polvessa reikä tai sauma ratkennut, mutta en minä sellaisia kirppikseltä erikseen ostaisi. 

Tori, facebook-ryhmät, MLL kirppistapahtumat.

Vierailija
320/526 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kirjoitti:

Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏

Juuri näin! Ei lapsia eikä vaimoja tähän talouteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi