Kaikki rahat menee lapsiin!
Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.
Kommentit (526)
Vierailija kirjoitti:
Onko asuntolainaa? Ota lyhennysvapaata niin jää rahaa elämiseenkin.
Yhtä hyvä niksi kuin "Onko kylmä pakkasella? Virtsaa housuun! Se lämmittää."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista mutta mitä sinä odotat sitäkö että lapsi jotenkin kasvaessaan tulisi halvemmaksi. No ei todellakaan tule, tuosta vaan kallistuu entisestään. Kun lapsi ei mahdu enää senttikokoihin vaan täytyy siirtyä aikuisten kokoon nousee vaate kustannukset entisestään, vaatteita ei ehkä tarvi ostaa enää niin paljon mutta sen yhden vaatteen hinta nousee kovasti. Ruokamenot kasvaa, parturi/kampoomo käynnit kallistuu, harrastukset kallistuu lista on loputon.
Joo, ei se ainakaan halvemmaksi muutu. Meillä tokaluokkalaisen jalka on jo niin iso, että vain harvoin löytyy kenkiä lasten osastolta. Varsinkin lenkkareissa ja muissa urheilukengissä se tarkoittaa hirveää summaa, kun kasvavaan jalkaan on pakko ostaa kunnolliset kengät.
Onneksi on vain yksi lapsi ja meillä vanhemmilla sellaiset tulot, että on varaa ostaa lapselle tarvittavat asiat tinkimättä laadusta.
Reiman kengät on usein vedenpitävät ja liikuntaan sopivat, hyvä kasvunvara joka helppo tarkistaa pohjallisesta. Heillä on kokoja vähintään kokoon 40 saakka, hinnat alkaen ovh 69€ ja alesta alle 50€. Osarilla voi ostaa myös. Eikö todella mahdu teidän tokaluokkalaiselle?
Reiman vedenpitävät kengät esim. yleisurheilutreeneihin tai koripalloon? News Flash: lapsi tarvitsee kerralla useammat kuin yhdet kengät. Ei ole kenkiä, jotka sopisi jokaiseen käyttötarkoitukseen. Toisekseen lapsillakin on eri levyisiä lestejä jaloissaan, joten ihan mitkä vaan kengät eivät sovi ellei halua vaivoja kasvaviin jalkoihin.
Ohis. Meillä kolmasluokkalainen poika, kengän koko 39. Reiman kengät eivät ole hänellä ikinä kestäneet. Stadium Outletistä ollaan tehty usein löytöjä. 7> v pojille vaikea löytää käytettyä ja esim. kumisaappaisen metsästys oli vaikeaa. Juu löytyy Nokian 40-50e saappaaita, mutta kun kelpaisi halpikset jos vain olisi. Miksi lasten kengät loppuu kokoon 35-36? Melko nuorilla pojilla tuo koko on jo liian pieni.
Pienijalkaisena (koko 36) naisena veikkaan, että lasten koot loppuu siihen 35:een juuri siitä syystä, etteivät gaussin käytöllä vielä kohtuu yleiset 36 kokoa käyttävät naiset pääsisi hakemaan kenkiä lasten puolelta. Koko 37 on jo isolla osalla naisista. Koko 35 onkin sitten enää ehkä 1/200 naisesta, ei ole niin väliä katteista... Itse ainakin ostan usein lenkkareita ja tennareita lasten puolelta jos vain mahdollista. En siis nuorten tai aikuisten vaan ihan lapsilasten... mahtaa kuitenkin olla vaikeaa löytää pojille kenkiä miestenkään puolelta siinä vaiheessa kun jalka on 37 luokkaa, pitääpä itsekin asennoitua tuohon.
Heh jää toimeentulotuelle kuten eräs yh ystäväni 3 lapsen äiti. Mä oon oikeesti välillä kateellinen, kun tukia saa ihan hirveästi + kaikki ylimääräinen suurinpiirtein maksetaan. Harrastukset, vakuutus- ja sähkölaskut, vuokra, lääkärilaskut. Itse kitkutan kaiken paikalla ja aina kädestä suuhun mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo yhden kuukauden lyhennyksellä saa paljon, jos se vain on mahdollista. Vuosia sitten kun yksinhuoltajana olin kaikkein tiukimmillaan, itselläni alkoivat jo kaikki vaatteetkin loppumaan, satanen omiin tarpeisiin olisi ollut juhlaa, vielä nykyisinkin ostan kaiken tarjouksista tai poistoista, ja jos lasken koko päällä olevan vaatekerran pyörin yleensä satasen pinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä tällä korkotasolla kituuttaa joidenkin lainanlyhennysten takia? Ehtii sitä lainaa myöhemminkin maksella. Suomalaisilla tuntuu olevan joku pakkomielle siitä, että laina pitää maksaa pois mahdollisimman nopeasti, ja sitten ei ole rahaa mihinkään muuhun.
Älä osta lapsille mitään turhaa.
Mulla on kolme lasta, mies on kaksi kertaa ostanut lapsille vaatetta, toinen oli viime viikolla ja toinen 10 vuotta sitten. Muutoin lasten harrastukset, päiväkotimaksut, ip-maksut, vaatteet ja polkupyörät jne. ovat minun maksettavina. Teen töitä 60 h viikossa, joten en ehdi tai jaksa etsiä kirpputoreilta vaatteita. Palkkani on selkeästi keskitason yläpuolella, mutta ei silti tahdo riittää. Maksan ts aivan kaikki lastenmenot ja lisäksi 80 % ns yhteisistä menoista ( asunto, auto +muut). Ei silti kaduta. Vaikka rahat menevät kaikki, minulla on kolme ihanaa lasta. Nämä lapset ovat elämäni suola. Elämäni tarkoitus. Päivieni ilo. ❤
En tiiä. kirjoitti:
Mulla on kolme lasta, mies on kaksi kertaa ostanut lapsille vaatetta, toinen oli viime viikolla ja toinen 10 vuotta sitten. Muutoin lasten harrastukset, päiväkotimaksut, ip-maksut, vaatteet ja polkupyörät jne. ovat minun maksettavina. Teen töitä 60 h viikossa, joten en ehdi tai jaksa etsiä kirpputoreilta vaatteita. Palkkani on selkeästi keskitason yläpuolella, mutta ei silti tahdo riittää. Maksan ts aivan kaikki lastenmenot ja lisäksi 80 % ns yhteisistä menoista ( asunto, auto +muut). Ei silti kaduta. Vaikka rahat menevät kaikki, minulla on kolme ihanaa lasta. Nämä lapset ovat elämäni suola. Elämäni tarkoitus. Päivieni ilo. ❤
Köyhyysloukku odottaa siis mikäli sinä joudut pitkäaikaistyöttömäksi tai sairastut ja jäät sen vuoksi liian aikaisin työkyvyttömyyseläkkeelle....
En tiiä. kirjoitti:
Marttyyrin kruunuako tavoittelet? Mihin se mies rahansa laittaa? Arvatenkin asunto ja auto yhteiset, eikä avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt kukaan lainaa asuntoon ota?
Halaa lasta sanoen ”Kallis lapseni!”
Terv. Lapseton ikisinkku, joka käyttää kaikki rahat itseensä, koska voi. Se on ihanaa!
Kannattaisi miettiä ennenkuin tekee lapsia onko varaa ostaa sitä sun tätä. Toinen vaihtoehto on olla sossun tuella, ottaa tukiperhe, harrastukset pelastakaa lapset ry:ltä, ruuat leipäjonosta ja vaatteet kirppikseltä.
Itse otin tarpeeksi varakkaan miehen. Hänen tulot on yli 300 000e vuodessa joten on varaa lapsen tehdä mitä lystää. Hän on esim. Nyt 2 vuotias ja mies on jo ostanut hänelle oman asunnon. (Asunnossa on vuokralainen).
Itse olen huonosti palkattu enkä omista mitään enkä halua olla oravanpyörässä. En ikinä olisi tehnyt lasta mikäli en olisi löytänyt tätä omaa miestäni. Tiesin että omat taloudelliset rahkeeni eivät riittäisi lapselle. Myös perhe-elämä yhdistettynä 08-16 työhön ei sopisi minulle; en jaksaisi.
Kannattaa miettiä kunnolla ennen lisääntymistä millainen on taloustilanne seuraavat 18-vuotta. Elämä on ihan hyvää ilman lastakin; turhaa niitä tekee lisää jos ei omaan elämäänkään ole riittävästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi miettiä ennenkuin tekee lapsia onko varaa ostaa sitä sun tätä. Toinen vaihtoehto on olla sossun tuella, ottaa tukiperhe, harrastukset pelastakaa lapset ry:ltä, ruuat leipäjonosta ja vaatteet kirppikseltä.
Itse otin tarpeeksi varakkaan miehen. Hänen tulot on yli 300 000e vuodessa joten on varaa lapsen tehdä mitä lystää. Hän on esim. Nyt 2 vuotias ja mies on jo ostanut hänelle oman asunnon. (Asunnossa on vuokralainen).
Itse olen huonosti palkattu enkä omista mitään enkä halua olla oravanpyörässä. En ikinä olisi tehnyt lasta mikäli en olisi löytänyt tätä omaa miestäni. Tiesin että omat taloudelliset rahkeeni eivät riittäisi lapselle. Myös perhe-elämä yhdistettynä 08-16 työhön ei sopisi minulle; en jaksaisi.
Kannattaa miettiä kunnolla ennen lisääntymistä millainen on taloustilanne seuraavat 18-vuotta. Elämä on ihan hyvää ilman lastakin; turhaa niitä tekee lisää jos ei omaan elämäänkään ole riittävästi rahaa.
Toivottavasti sinuakin vielä elämä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi varaa useampaan lapseen mutta ”hommasimme” vain yhden lapsen koska haluamme säästää/sijoittaa rahaa muuhunkin kuin pelkästään lapseen. Yksi lapsi saa kaiken tarvitsemansa ja ylikin. Kannattaa pohtia mihin oma jaksaminen ja rahat riittää kun suunnittelee lasten hankintaa.
Tokihan ihmisillä saattaa elämäntilanne muuttua. Vaikka kuinka suunnittelisi elämänsä, että on varaa kolmeen lapseen, voi päätyä leskeksi, yt-neuvottelujen uhriksi, sairastua vakavasti tai päätyä eroon. En nyt lähtisi kiillottelemaan omia valintoja monilapsisia perheitä lynkkaamalla. Tottahan tuo on toki, että yhden lapsen kanssa menee vähemmän rahaa, mutta kommentistasi paistaa vähän - no en tiedä mikä, mutta paistaa.[/
Oma mielipiteeni on se, että niitä lapsia kannattaa tehdä sen verran, että myös muutosten tullessa pärjäät. Eli jos jäät leskeksi, yt:t, sairastumiset jne. Monilla ei ole minkäänlaisia säästöjä pahan päivän varalle ja sitten ihmetellään sormi suussa jos tulee muutoksia. Toki ymmärrän sen, että monet eivät hallitse taloutensa suunnittelua. T: 2 lasta.
Meillä lapset hommaavat itse rahat ajokorttiin.
Ei mene, kun et törsää! Kannattaa opetella järkevää rahankäyttöä. Torin Annetaan ilmaiseksi-palstat, Facebookin roskalavat jne. Löytyy ilmaiseksi ja hyvin halvalla vaatteita, kenkiä ja polkupyöriä. Mitään ei tarvitse ostaa uutena. Onko lapsi rikkonut itse puhelimensa?
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, kun et törsää! Kannattaa opetella järkevää rahankäyttöä. Torin Annetaan ilmaiseksi-palstat, Facebookin roskalavat jne. Löytyy ilmaiseksi ja hyvin halvalla vaatteita, kenkiä ja polkupyöriä. Mitään ei tarvitse ostaa uutena. Onko lapsi rikkonut itse puhelimensa?
Hyvin satunnaisesti löytyy enää ilmaiseksi tai halvalla vaatetta vauva/taaperovaiheen jälkeen.
Kenkiä ei lapselle pidä ikinä ostaa käytettynä, korkeintaan varakumpparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinuakin vielä elämä opettaa.
Ei minua haittaa vaikka elämä opettaisi. Lapsen tulevaisuus on turvattu joten melko sama jos esim. Tulisi jotain vastoinkäymisiä omaan henkilökohtaiseen elämääni. Olen esim. Eronnut, kokenut läheisen sairastumisen, läheisen kuoleman jne. Mitä muuta huonoa toivot elämääni? Luuletko että elämäni on ollut pelkkää ruusuilla tanssimista. Nykyään joogaan, ratsastan, meditoin, matkustelen, vietän perhe-elämää ja välillä vauhdikasta elämää ystävieni kanssa. Töitä teen noin 10 tuntia viikossa. Lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Hyvät perinnötkin on tulossa aikanaan niin ei hirveästi huoleta. Osaan kyllä huolehtia itsestäni ja mieheni on turvannut lapseni tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan kallista mutta mitä sinä odotat sitäkö että lapsi jotenkin kasvaessaan tulisi halvemmaksi. No ei todellakaan tule, tuosta vaan kallistuu entisestään. Kun lapsi ei mahdu enää senttikokoihin vaan täytyy siirtyä aikuisten kokoon nousee vaate kustannukset entisestään, vaatteita ei ehkä tarvi ostaa enää niin paljon mutta sen yhden vaatteen hinta nousee kovasti. Ruokamenot kasvaa, parturi/kampoomo käynnit kallistuu, harrastukset kallistuu lista on loputon.
Joo, ei se ainakaan halvemmaksi muutu. Meillä tokaluokkalaisen jalka on jo niin iso, että vain harvoin löytyy kenkiä lasten osastolta. Varsinkin lenkkareissa ja muissa urheilukengissä se tarkoittaa hirveää summaa, kun kasvavaan jalkaan on pakko ostaa kunnolliset kengät.
Onneksi on vain yksi lapsi ja meillä vanhemmilla sellaiset tulot, että on varaa ostaa lapselle tarvittavat asiat tinkimättä laadusta.
Reiman kengät on usein vedenpitävät ja liikuntaan sopivat, hyvä kasvunvara joka helppo tarkistaa pohjallisesta. Heillä on kokoja vähintään kokoon 40 saakka, hinnat alkaen ovh 69€ ja alesta alle 50€. Osarilla voi ostaa myös. Eikö todella mahdu teidän tokaluokkalaiselle?
Ohis. Jos joutuu ostamaan viidenkympin kengät osarilla, niin ei ehkä pitäisi olla lapsia ollenkaan.