Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki rahat menee lapsiin!

Vierailija
19.09.2021 |

Koko ajan jotain hankintoja joita on pakko tehdä. Molempien lasten pyörät pitää vaihtaa isompiin, molempien kännykät rikki, toisella lasi, toisella jumittuu, pitää ostaa syyskengät ja takit, harrastukset, kaverisynttärit, koko ajan jotain. Ja kun luulen että nyt on kaikki, niin eipäs olekaan ja listaa alkaa muodostua uudelleen.. itselleni en saa ostettua mitään kun kaikki rahat menee lapsiin.

Kommentit (526)

Vierailija
241/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöriä ja puhelimia tosiaan saa käytettynä, samoin kenkiäkin, tosin OK, no siinä on oma ongelmansa, ei ehkä halua tunkea räpyläänsä johonkin kovin käytettyyn; mutta esimerkiksi niitä harrastemenoja on ikävä väistellä, koska kyllähän sitä usein haluaa että lapsi saisi harrastaa. Kannattaa tietysti ottaa selvää että mitä kaupungin ja järjestöjen tarjoamia halpoja tai ilmaisia harrastusmahdollisuuksia on. 

Eikö lapsi voi harrastaa itse? Esimerkiksi itse lukee kirjoja, valokuvaa tai käy lenkillä tai uimassa?

Minun lapsi tekee noita kaikkia sekä lisäksi harjoittelee koodausta ja piirtää, ja silti hänellä on se maksullinen (kallis) tavoitteellinen harrastus, joka on hänelle todella tärkeä. Jotkut ovat kunnianhimoisempia ja tavoitteellisempia kuin toiset. Lapsen harrastuksesta voi myös saada ihan hyvätuloisen ammatin mikäli rahkeet riittää niin pitkälle. Me vanhemmat tuemme, kuskaamme, kannustamme ja maksamme niin kauan, kun lapsella riittää intoa tavoitella unelmiaan.

Kaikilla siihen ei ole varaa ja on oikeasti surullista, että joku tyttäreni kaltainen joutuu hylkäämään tärkeän harrastuksen, jossa voisi kehittyä todella hyväksi, vain vanhempien taloudellisen tilanteen takia.

Jatkuvasti yleistyy käsitys siitä, että kaikilla lapsilla on oltava vähintään yksi maksullinen tavoitteellinen ohjattu harrastus johon vanhemmat kyydittävät hänet henkilöautolla. Tätä pidetään jopa eräänä lapsiperhe-elämän perusedellytyksenä.

Ei sinne aina tarvitse kuljettaa henkilöautolla. Mutta antaahan se lapselle ihan erilaiset eväät elämään, jos harrastaa tavoitteellisesti, sitoutuu ja on valmis näkemään kehittymisen eteen vaivaa myös huonoina päivinä. Tämä ei tosin edellytä maksullisuutta, mutta aika harvalla lapsella tai nuorella riittää rahkeet panostamaan ja ottamaan niin paljon selvää kaikesta, jotta olisi samat mahdollisuudet kehittyä kuin ohjatussa harrastuksessa, jossa on koulutetut vetäjät.

Kuulostaa koulu nro 2:lta. Tarvitseeko lapsi oikeasti kaksi koulua?

Eihän se ole mikään koulu nro 2, jos se on jotain lapselle tärkeää, johon haluaa panostaa ja se tuottaa iloa. Sitä paitsi joillekin peruskoulu on ihan naurettavan helppoa eikä vaadi mitään. Silloin on hyväkin olla vaativa harrastus, jotta oppii tekemään töitä tulosten eteen sekä pitkäjänteisyyttä. Muuten kasvaa vaan lahjakkaaksi alosuoriutujaksi.

Vierailija
242/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä aloitus että jonkun muun pitäisi maksaa sun vääntämien mukuloiden menot!!

ei olis ollut pakko vääntää niitä - ehkäisy on keksitty.

Miksei asioista saa keskustella? Lasten hankintaan liittyy paljon hyvää ja huonoa, niistä asioista pitää saada kertoa. Eikö se ole hyvä asia, eipähän tule sitten muille niin yllätyksenä. Koska ei mulle ainakaan ollut kukaan sanonut, että lapset tulevat ihan saakelin kalliiksi. Enkä sillä tarkoita, että odotin yhteiskunnan maksavan kaiken.

Varmaan mulla tulee ikääntyessänikin yllätyksenä se, kuinka kalliiksi vanhuuden vaivat käy. Vaikka "tiedän" sen jo etukäteen, on se silti yllätys.

Juuri näin. Kaikista asioista pitää voida keskustella, eikä se suinkaan tarkoita, että ruinataan tukia tai muita maksamaan. Ja lapsettomana minusta tämä keskustelu on ollut ihan yleissivistävä lapsettomille ja ap. on hienosti tuonut asian esille.

Ihan samalla tavalla on hyvä avata keskustelua, miten kalliiksi joku auto tulee tai lemmikin ottaminen.

Eri. Ihan hienosti puhut. Mutta se auto ja lemmikki ovat ihan eri maailmasta, kuin lapsi.

Typerys, kyllä ne on ihan tästä maailmasta eläimet niin kuin kakaratkin, ja kustannuksista on hyvä puhua, jos yhtä tyhmät kun sinä vaikka harkitsis etukäteen minkälaiseen elämäntapaan on rahaa tai kykyä hoitaa asiat säällisesti.

Mistäs tollasta tiedä? Ähäkutti. Olet kakara.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpä vain kirjoitti:

Ei lapsia kirjoitti:

Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏

Jos kaikki ajattelisivat yhtä itsekkäästi, kukas sinua vanhana hoitaisi ja eläkkeesi maksaisi?

Lasten hankkiminen onkin todella epäitsekäs teko. Yksi äiti hoitaa viisi lasta, mutta viisi lasta eivät yhtä äitiä. Luotatko todella siihen, että yksikään lapsistasi hoitaa sinua vanhana saati että itse edes elät eläkeikään asti?

Nyt sinulla meni vähän huti tuo edellisen kirjoittajan kommentti, ei hän ajattele että omat lapset häntä vanhana hoitaa vaan sitä että jos kukaan meistä ei tee lapsia niin kukaan ei ole meitä hoitamassa  ei sinuakaan laitoksissa johon me kaikki jossain vaiheessa päädymme ennemmin tai myöhemmin, kukaan ei myöskään ole niitä veroja maksamassa jolla yhteiskuntaan tuotetaan erinäisiä palveluja yms. Eli toisin sanoen sinä lapsettomana ihmisenä loisit meidän muiden kustannuksella tässä asiassa.

Vierailija
244/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nykyään ostetaan täysikäselle ajokortitkin.

Ite meidän sukupolvi joutu ne maksaan sillon 30 vuotta sitten.

Koko kesän töissä et sai ostettuu sen ajokortin.

Ja yläaste ikäsenä jos halus kasettidekin niin sekin piti ostaa omilla rahoilla, niillä joita sai kesätöistä.

Vaatteita sai vanhempien maksamana sit kun todella tartti.

Jaa kyllä minun vanhempani minulla ajakortin kustansi, vaatteitakin sain joskus vaikka suurta tarvetta ei sillä hetkellä olisi ollutkaan.

Vierailija
245/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöriä ja puhelimia tosiaan saa käytettynä, samoin kenkiäkin, tosin OK, no siinä on oma ongelmansa, ei ehkä halua tunkea räpyläänsä johonkin kovin käytettyyn; mutta esimerkiksi niitä harrastemenoja on ikävä väistellä, koska kyllähän sitä usein haluaa että lapsi saisi harrastaa. Kannattaa tietysti ottaa selvää että mitä kaupungin ja järjestöjen tarjoamia halpoja tai ilmaisia harrastusmahdollisuuksia on. 

Eikö lapsi voi harrastaa itse? Esimerkiksi itse lukee kirjoja, valokuvaa tai käy lenkillä tai uimassa?

Minun lapsi tekee noita kaikkia sekä lisäksi harjoittelee koodausta ja piirtää, ja silti hänellä on se maksullinen (kallis) tavoitteellinen harrastus, joka on hänelle todella tärkeä. Jotkut ovat kunnianhimoisempia ja tavoitteellisempia kuin toiset. Lapsen harrastuksesta voi myös saada ihan hyvätuloisen ammatin mikäli rahkeet riittää niin pitkälle. Me vanhemmat tuemme, kuskaamme, kannustamme ja maksamme niin kauan, kun lapsella riittää intoa tavoitella unelmiaan.

Kaikilla siihen ei ole varaa ja on oikeasti surullista, että joku tyttäreni kaltainen joutuu hylkäämään tärkeän harrastuksen, jossa voisi kehittyä todella hyväksi, vain vanhempien taloudellisen tilanteen takia.

Jatkuvasti yleistyy käsitys siitä, että kaikilla lapsilla on oltava vähintään yksi maksullinen tavoitteellinen ohjattu harrastus johon vanhemmat kyydittävät hänet henkilöautolla. Tätä pidetään jopa eräänä lapsiperhe-elämän perusedellytyksenä.

Ei sinne aina tarvitse kuljettaa henkilöautolla. Mutta antaahan se lapselle ihan erilaiset eväät elämään, jos harrastaa tavoitteellisesti, sitoutuu ja on valmis näkemään kehittymisen eteen vaivaa myös huonoina päivinä. Tämä ei tosin edellytä maksullisuutta, mutta aika harvalla lapsella tai nuorella riittää rahkeet panostamaan ja ottamaan niin paljon selvää kaikesta, jotta olisi samat mahdollisuudet kehittyä kuin ohjatussa harrastuksessa, jossa on koulutetut vetäjät.

Synkkä kohtalo on sillä joka esimerkiksi vaan piirtää yksinään eikä mene taidekerhoon.

Vierailija
246/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tarvitsisin rintaliivejä mutta olen kulkenut jo puoli vuotta samoissa, jotta lapsilla olisi kaikki tarvittava. Pikkuhousutkin alkaa olla reikäisiä :-D Tänään näin ihanan takin joka olisi maksanut sen 50 euroa, mutta kun se raha meni jo lapsen uusiin housuihin ja paitoihin.

Oma vikasi.  Jos liivit ei kestä 6kk käyttöä, niin jo on kumma.

Voihan olla, että toiset liivit hajosivat puoli vuotta sitten, ja sen jälkeen on käyttänyt päivittäin niitä, jotka olivat jo puoli vuotta sitten lopun edellä.

Vierailija
247/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yläaste ikäsenä jos halus kasettidekin niin sekin piti ostaa omilla rahoilla, niillä joita sai kesätöistä.

Jaa kyllä minun vanhempani minulla ajakortin kustansi, vaatteitakin sain joskus vaikka suurta tarvetta ei sillä hetkellä olisi ollutkaan.

Jos nykyään olisi töissä yhden kesän, tienaisiko rahaa ajokortin verran?

Vierailija
248/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo monta monituista vuotta yrittänyt täällä sanoa, että lapseen menee 500€/kk. Pieneen lapseen menee vähemmän ja isompaan enemmän. Mutta tuo olisi sellainen realistinen summa joka olisi hyvä pitää mielessä, kun sitä perheen lapsilukua miettii. Pienten lasten äidit eivät ota tätä uskoakseen, kuvittelevat että kolme menee siinä missä kaksikin ja sitten kun nämä muodinmukaisesti pienillä ikäeroilla tehdyt lapset tulevat teini-ikään, alkaa kauhea itku ja parku. 

Minun neuvoni on: Laske rehellisesti, että lapsi maksaa sen 500€/kk kun harkitset lasta, olipa se sitten ensimmäinen tai kolmas. Jos tilanne on se, että haluaisit toisen lapsen, mutta perheen tulot eivät riitä siihen, että menee 1000€/kk lapsiin, niin _odota_. Jos lapsilla on edes viiden vuoden ikäero, se tarkoittaa että sinulla ei ole kahta kallista teiniä samaan aikaan. Ehdit ponnistaa ne lapset läpi lukiosta ja autokoulusta yksi kerrallaan.

Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.

Kuinkahan monta vuotta tuo ihminen on yrittänyt puhua siitä 500 eurosta? Mielenkiintoista.

Vierailija
249/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, me ostetaan lähes kaikki käytettynä torista, kirppareilta ja UFFin aleviikoilta. Erittäin vähän rahaa on mennyt kaikkiin kamppeisiin. Olemme toki myös saaneet jätesäkeittäin lahjoituksia naapureilta ja sukulaisilta. Ja lahjoitamme myös itse paljon tavaraa ilmaiseksi eteenpäin (ihan siis keränneetkin lahjoituksia ja vieneet ne mieheni kotimaahan vähävaraisille ja orpolapsille). Ja isommilta lapsilta kaikki tietty siirtyy pienemmille. Myös kännykät ostetaan käytettynä facebookin marketplacelta. Tietokoneet on ostettu käytettynä 5 kpl. Meillä on 7-henkinen perhe, ja ei todellakaan mene kaikki rahat lapsiin. Säästää voi myös ihan Prismassa, ostamalla ensi kesän kengät nyt syksyllä. Mies juuri toi vinon pinon kenkiä 2-6e/pari, normaalihinta 30e. Ainoat asiat mitä joudutaan yleensä ostamaan uutena ja normaalihintaisena, on hanskat ja alusvaatteet. Ja kengät silloin, kun sopivia ei alesta ja kirpparilta löydy. Mut esimerkiksi luistimet löytyi 3 pojalle viime talvena 6-12e/pari. Sadevaatteet saappaineen sain koko perheelle viime kesänä max 70e.

Vierailija
250/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kirjoitti:

Ei mene euroakaan lapsiin kun lapsia ei ole. Sinkkuna hyvä olla. Lapsia ei ole eikä tule. Kiitos Luoja!🙏

Kun aikuistut kadut, että olet yksin ja itsekäs 😳 T kahden lapsen onnellinen isä

Vierailija
251/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kirjoitti:

Mitä mielenkiintoista esimerkiksi 4-kymppinen sinkku tekee vaikkapa 10 perättäistä viikonloppua? Ei kai istuu baareissa?

Vierailija
252/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiokirjat kuin muutkaan ylioppilaskustannukset eivät ole kaikille ilmaisia. Sitä on niin harhaanjohtavasti uutisoitu. Ne ovat ilmaisia v. 2005 syntyneille. Tyttäreni 2004 syntynyt on lukion toisella vuosiluokalla ja kyllä maksaa kuten viime vuonnakin.

Vierailija
253/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä. Riippuu siitä paljonko tienaa. Joka tapauksessa onhan siitä apua maksamiseen.

Vierailija
254/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, me ostetaan lähes kaikki käytettynä torista, kirppareilta ja UFFin aleviikoilta. Erittäin vähän rahaa on mennyt kaikkiin kamppeisiin. Olemme toki myös saaneet jätesäkeittäin lahjoituksia naapureilta ja sukulaisilta. Ja lahjoitamme myös itse paljon tavaraa ilmaiseksi eteenpäin (ihan siis keränneetkin lahjoituksia ja vieneet ne mieheni kotimaahan vähävaraisille ja orpolapsille). Ja isommilta lapsilta kaikki tietty siirtyy pienemmille. Myös kännykät ostetaan käytettynä facebookin marketplacelta. Tietokoneet on ostettu käytettynä 5 kpl. Meillä on 7-henkinen perhe, ja ei todellakaan mene kaikki rahat lapsiin. Säästää voi myös ihan Prismassa, ostamalla ensi kesän kengät nyt syksyllä. Mies juuri toi vinon pinon kenkiä 2-6e/pari, normaalihinta 30e. Ainoat asiat mitä joudutaan yleensä ostamaan uutena ja normaalihintaisena, on hanskat ja alusvaatteet. Ja kengät silloin, kun sopivia ei alesta ja kirpparilta löydy. Mut esimerkiksi luistimet löytyi 3 pojalle viime talvena 6-12e/pari. Sadevaatteet saappaineen sain koko perheelle viime kesänä max 70e.

Miten voi ostaa etukäteen kenkiä?

Mistä sen voi ennustaa mikä koko sopii vuoden päästä?

Vierailija
255/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiokirjat kuin muutkaan ylioppilaskustannukset eivät ole kaikille ilmaisia. Sitä on niin harhaanjohtavasti uutisoitu. Ne ovat ilmaisia v. 2005 syntyneille. Tyttäreni 2004 syntynyt on lukion toisella vuosiluokalla ja kyllä maksaa kuten viime vuonnakin.

Mun tyttäreni on syntynyt vuonna 2004 ja aloitti nyt lukion. Ilmaisia kirjoja hän ei saa, koska kävi kymppiluokan viime vuonna.

Vierailija
256/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttäreni on syntynyt vuonna 2004 ja aloitti nyt lukion. Ilmaisia kirjoja hän ei saa, koska kävi kymppiluokan viime vuonna.

Ilmaisia lukiokirjoja ei myöskään saa, jos lapsi on syntynyt 31.12.2004 klo 23.59 ja jos olisi syntynyt minuuttia myöhemmin, lukio olisi ilmainen.

Vierailija
257/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Elämä on valintoja. Itse elän mielummin lapsettomana vähän mukavempaa elämää.

Vierailija
258/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen poliitikot ovat lapsivihamielisiä suomalaisia kohtaan, ja yli puolueiden ja hallitusten.

Ensimmäinen lapseni syntyi 1995. Toinen 2000. Suomessa, kun lapsilisän maksaminen lopetetaan lapsen ollessa 17-vuotias (juuri, kun menot suurimmillaan), niin voin kertoa, että koko sinä aikana (esikoinen 1995 alkaen, juniori 2017 päättyen), ei Suomessa lapsilisän määrää nostettu euroakaan! Siis: EI EUROAKAAN!

Päinvastoin supistettiin alkuvuodesta 2017.

Mutta tämähän koskee tietenkin vain kantasuomalaisia...

Vierailija
259/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti mene 500 kuukaudessa. Minulla on lapsi nyt 15v ja ei ole tähän mennessä varmasti mennyt 500/kk. Pelkästään lapsilisä riittää aika moneen pienempään asiaan.

Ei varmasti riitä. Pelkkä päivähoitomaksu voi olla lähemmäs 300e. Iltapäiväkerho 120e/kk (Helsinki). Harrastukset maksaa meillä hieman alle 2000e/vuosi, noin 160e/kk. Eikä siinä ole vielä edes mukana esim uimahallikäyntejä, suksia, luistimia, kaikkia erilaisia kypäriä (!), laskettelukortteja yms.

Puhumattakaan alati pieneksi käyvistä vaatteista, ruoasta ja lapsen myötä kasvavista asuinkustannuksista. Jos neliöhinta on esim 3500 ja lapsella oma pieni 10m2 huone, pelkän lapsen huoneen kustannus on 35 000e.

En siis valita, mutta 100e lapsilisällä (tai 150e yh-korotuksineen) ei kyllä pärjää. Ei ihan 500 eurollakaan paitsi ihan pienen lapsen kanssa.

Jos sen lapsen kanssa ei halua tehdä mitään ja istutaan vaan kotona rahaa säästämässä, silloin tietysti riittää pienempikin summa. Mutta ainakin itselläni on se ajatus, että panostan lapsen elämään, kun kerran olen hänet tänne hankkinut.

Vierailija
260/526 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikaisen vilkaisun perusteella autokoulu, korttiin liittyvät viranomaismaksut ja inssi maksanee noin 1600e riippuen toki  siitä joutuuko ottamaan lisä ajotunteja ja kuinka monta kertaa siellä inssissä täytyy käydä ennen kuin pääsee läpi.  Huomattavasti halvemmaksi tulee kun opettaa nuorta itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän