Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö exän suvustakin erota?

Vierailija
03.11.2014 |

Veljeni erosi tämän vuoden aikana vaimostaan (kutsutaan häntä nyt vaikka "Liisaksi". Ex-vaimosta tuli vuosien kuluessa minulle rakas ystävä. Olen tuntenut hänet kohta 20 v. Liisa tulee myös erinomaisen hyvin toimeen äitini, siis ex-anoppinsa kanssa. Veljeni kanssa en ole ollut lähiaikona juurikaan tekemisissä ja äitinikin on suorastaan vihainen veljelleni eroon liittyvien syiden vuoksi. Liisa lapsineen käy edelleen kylässä mummolassa, tosin harvakseltaan.

Nyt mietiskelemme jo tulevan joulun viettoa. Suunnitelmissa olisi sukujoulu, eli me sisarukset perheinemme vanhempiemme luona. Veli ei ole tulossa (siis ei ole väleissä tällä hetkellä vanhempiemme kanssa). Pitääkö meidän nyt "päästää irti" Liisasta, eli olla kutsumatta häntä joulujuhlaan ja hyväksyä että Liisa ja lapset ovat keskenään, eivät tule yhteiseen jouluun meidän suvun puolelle?

Liisa itsekään ei tiedä miten tässä pitäisi menetellä. Hän siis itkee (konkreettisesti) saman pulman edessä. Pitääkö välit katkaista eron myötä. Voiko käydä ex-anoppilassa kylässä? Voidaanko me tavata vai pitäisikö minun olla lojaali (petturi)veljelleni?

Miten tällaisissa tilanteissa yleensä toimitaan? Eikä kannata sanoa että Liisa päättäköön, ei hänkään tiedä miten toimia.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Liisalla ole omia sukulaisia, joiden luona käydä jouluna? Saattehan te kutsua joulupöytäänne kenet haluatte, mutta veljellänne on myös oikeus olla tekemisissä vain niiden ihmisten kanssa, joiden haluaa.

Vierailija
2/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:07"]

Eikö Liisalla ole omia sukulaisia, joiden luona käydä jouluna? Saattehan te kutsua joulupöytäänne kenet haluatte, mutta veljellänne on myös oikeus olla tekemisissä vain niiden ihmisten kanssa, joiden haluaa.

[/quote]

Ei, Liisalla ei ole sellaisia lähisukulaisia, joiden luona voisi olla jouluna. Veli ei halua olla tekemisissä kanssamme muuten, kuin tuomalla hoitovuorollaan lapset mummolaan hoitoon.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko sukujuhlaan ystäväsikin mukaan??

Vierailija
4/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin valitsee ystävänsä. Mielestäni voi tavata ex anoppia ja sinua, mutta tuota sukujuhlaa en ymmärrä..

Vierailija
5/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsukaa Liisa jouluksi.

Vierailija
6/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän niin monesti käy, että erotaan myös sen miehen suvusta. Olisihan se lasten etu, että myös isän suku pysyisi läheisenä. Eli ehdottomasti kutsutte Liisan lasten kanssa mukaan, jos se kaikista tuntuu luontevalta.

Entäs Liisan suku, mahtavatko Liisan vanhemmat odottaa, että Liisa ja lapset tulisivat heille jouluksi?

Vierailija
7/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kutsua ja jatkaa hyvissä väleissä. meillä aivan sama tilanne.

Vierailija
8/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse päästää irti. Jos veli olisi tulossa, hän ehkä menisi ohi, mutta jos ei ole edes tulossa ja riiteleekin kaikkien kanssa, niin miksi hänelle pitäisi olla lojaali tässä joulunvietossa? Toki muuten voi olla puolueeton ja hänenkin kanssa väleissä. Eron syitähän ei kuitenkaan tiedä muut kuin tämä entinen pariskunta itse ja sen takia on ulkopuolisten turha tuomita tai valita puolia. Tämä on minun mielipide, noin tekisin itse.

Vierailija
9/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Itse kävin juuri exäni siskon luona uuden mieheni kanssa. Olen hänen lapsensa kummi. En kuitenkaan joulua heidän kanssaan viettäisi, mutta tilanteet on erilaisia. Kyllä minä kuitenkin veljeni mielummin joulupöytääni kutsuisin, mutta jokainen tekee mitä tahtoo. Kuitenkin on ihan ymmärrettävää, ettei ex-puolisot halua viettää joulua yhdessä. Miksi pitäisikään?

Vierailija
10/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu Liisa mukaan joulun viettoon. Heidän yhteiset lapset ovat teidän sukulaisia. Siskoni erosi 7 vuotta sitten ja olemme viettäneet jouluja yhdessä. Ex-lankoni on ollut mukana ja myös siskoni. He eivät lasten, eikä meidän edessä puhu ollenkaan pahaa toisistaan. Tosin jatkossa tästä voisi tulla hankalaa jos he alkavat seurustella jonkun kanssa, mutta ainakin nyt mennään näin. Miksi viettää yhdessä kun voidaan viettää yhdessä?

Vierailija
11/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapset ole joka toisen joulun Liisan luona ja joka toisen isukin luona?

Vierailija
12/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kutsutte Liisan joulunviettoon! Ei tietenkään ex-miniän tarvitse erota suvusta jos ei halua.

Vierailija
13/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen säilynyt hyvissä väleissä ex-anoppini kanssa 20 vuoden ajan. Ehdimme ystävystyä ja ei olisi tullut mieleenkään, että meidän olisi pitänyt panna välit poikki eromme takia. Jouluksi minua ei toki kutsuttu sinne, koska menin oman perheeni luo. Mutta jos minulla ei olisi ollut omaa perhettä, ex-anoppi olisi varmasti kutsunut minut joulunakin käymään, vaikka meillä ei hänen poikansa kanssa edes lapsia ollut.

Vierailija
14/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tämä aloitus on luettu jo 46000 kertaa?

Vierailija
15/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:12"]Kukin valitsee ystävänsä. Mielestäni voi tavata ex anoppia ja sinua, mutta tuota sukujuhlaa en ymmärrä..
[/quote]

Lapsetko eivät siis ole enää sukua?

Mun eksän äiti on varamummo mun ja nykyiseni lapsille ja sinne mennessä mennään mummolaan. Eksän kanssa ei ole lapsia. :)

Vierailija
16/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on helppo. Mieti haluaisitko kutsu veljesi uuden puolison ja Liisan teille yhtäaikaa? Jos vastaus on ei niin kyllä sinun täytyy jotenkin erottaa yksityiselämäsi perhe-elämästä. 

Mielestäni veljellä on oikeus vanhempiinsa ja siskoonsa ilman ex-vaimoa vaikka kuin ka olisitte vihaisia toisillenne. Haluaisin vielä muistuttaa ettet sinä oikeesti tiedä heidän parisuhteestaan tai eron syistä lähellekään niin paljon kuin kuvittelet ja on kuulostaa selkäänpuukottamiselta mennä exän puolell omaa veljeä vastaan. Yllytätkö äitiännekin poikaansa vastaan?

Vierailija
17/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pakko ole, sehän menee miten itse tahdotte ja saatte asiat järjestymään. Ystävyydestähän nyt puhutaan. Varsinkin jos välit on hyvät ja voi olettaa niiden hyvinä pysyvänkin. Ainoastaan miten hoidatte sitten tilanteet, joissa uudet kumppanit tulevat kuvioihin? Ne voivat olla kummallisia. Ehkä joku niissä tilanteissa vähän väistää.

Mun tarina on pirun pitkä, joten koitan tiivistää: erosimme ex-miehen uskottomuuden vuoksi (useita irtosuhteita ja maksullisia naisia) ja ex-anoppi on uusioperheeni jäsen lasteni mummona. Samoin ex-appiukkoni vierailee meillä ja me vierailemme hänen luonaan. Entisellä puolisollani ei ole uutta suhdetta. Ex-anoppi on myös tytärpuolelleni varamummi, koska hänen toinen mumminsa on yli 80-v dementikko, ja toinen on kuollut ennen hänen syntymäänsä. Ex-vaimon mielipidettä ei olla tiedusteltu - ehkä tiedusteltaisiin, jos tiedettäisiin minkä kapakan baaritiskin alla tänään asuu.

Ex-mieheni ei järjestelystä tykännyt, mutta ehkä jotain kertoo ex-anoppini lause: "Olet minulle enemmän oma tytär kuin poikani on poikani. "

En näe järjestelyssä mitään kummallista, itselläni on 5 serkku(puolt)a naimakaupan kautta saatuna ja heille minun mummini on mummi yhtälailla. Ovat sen verran nuorina sukuun tulleet. Samoin mummoni 92 v. pitää yhteyttä ex-miniöihinsä.

Vierailija
18/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:11"]

Otatko sukujuhlaan ystäväsikin mukaan??

[/quote]

Mä miellän ex-vaimon eli sukulaislasten äidin enemmän sukulaiseksi (lasten kautta) kuin pelkäksi ystäväksi.   Enemmän ne lapset sitovat, kuin vaikkapa pelkkä avioliitto.

Vierailija
19/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun serkkuni erosi vuosi sitten vaimostaan jonka kanssa ehti olla naimisissa 25vuotta ja heillä on 3 lasta (aikuisia/teinejä kylläkin jo). He erosivat hyvissä väleissä ja pitkään oli itsestään selvää että exäkin kutsutaan synttäreille/rippijuhliin/valmistujaisiin jne. Nyt kun kuvioihin on astunut uusi tyttöystävä, tilanne on hankaloittunut. Serkkuani ei edelleenkään haittaa että ex tulee juhliin jos nyxä ei ole mukana sillä ex ja nyxä eivät tule toimeen keskenään (tai siis ex ei halua olla tekemisissä nykyisen kanssa). Nykyinen tyttöystävä ei käy kaikissa juhlissa (työn tms takia) joten serkkuni aina ilmoittaa onko tulossa yksin vai tyttöystävänsä kanssa. Jos hän tulee yksin, exä kutsutaan aina :) Mutta toki tilanne olisi ihan eri jos ero olisi ollut riitainen. Silloin en kutsuisi perhejuhliin edes kun veljesi ei tule itse paikalle. Muulloin tietenkin saa tavata ja jatkaa ystävyyttä ihan entiseen malliin :)

Vierailija
20/31 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kutsutte Liisan ja jos sinä joskus eroat riitaisasti, kutsutte sinun ex miehesi myös, sekä molempien sisarusten uudet puolisot tietenkin!

Älkää välejä katkaisko, mutta sukujuhliin ex voi olla jotenkin haastava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän