Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi on ok tarvita kuskia?

Vierailija
03.11.2014 |

Ihmiset, joilla ei ole autoa eikä ajokorttia, ja joiden mielestä on ihan ok olla omistamatta tai osaamatta sellaisia, ovat silti sitä mieltä, että on ihan ok vaatia muita kuskaamaan itseään sinne tänne. Mulla on naapuri, jonka mielestä mun pitäisi kuskata sen kakarat kouluun, kouluhan ei ole kaukana mun työmatkalta. Sen lisäksi mun mummolla on (ihan työikäinen) naapuri, jonka mielestä on ok, että minä kuskaan häntä kauppareissuille pari kertaa viikossa, sehän käy siinä samalla kun kuskaan omaa mummoanikin. Lisäksi on muutamakin kaveri, jotka automaattisesti olettavat, että aina kun mennään johonkin,minä tulen autolla, haen heidät kotiovelta ja palautan kotiovelle tapahtuman jälkeen, kun he naukkailevat irishcoffeeta ja kuohuviiniä.

Eikä siinä mitään. JOSKUS voisin sen vielä tehdäkin, mutta alkaa vaikuttaa siltä, että joskus on heidän silmissään muuttunut sitoumukseksi, jonka rikkomisesta pitää pyytää anteeksi. Hirveä säätö, jos onkin joku päivä sairas, ei mene töihin ja ne kakarat joutuu kävelemään tai menemään bussilla. Tai jos joku viikko haluaisin olla lomalla tai käydä katsomassa mummoa eri päivänä kuin tavallisesti, tai vaikka kävisin kaupassa jo valmiiksi mummolle mennessäni, enkä vasta mummon ja naapurien kanssa.

Vittumaisinta on kuitenki nse, että nämä samat ihmiset, joita minä kuskaan autollani eestaas, pitävät minulle luentoja siitä, kuinka epäekologista ja epätaloudellista auton pito on. Kuinka kuulemma autonpidon hinnalla maksaa taksimaksut kulkemistarpeistaan.  Ja miten vaarallisia autokuskit ovat lapsille ja koululaisille ja tienvarren pupujusseille. Eivätkä ilmeisesti näe toiminnassaan mitään epäloogista.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minulla ei ole varaa hankkia ajokorttia, mutta en kyllä kovin usein kyytiä pummikaan. Jos pitää esim. isoa pakettia hakea postista, pyydän ystäviltä hyvin nöyrästi apua.

Tiedän että moni halveksii minua kortittomuuden takia, mutta vastavalmistuneella työttömällä ei ole oikein varaa laittaa liki 4 000 euroa ajokorttiin... :(

Vierailija
2/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:39"]

No, minulla ei ole varaa hankkia ajokorttia, mutta en kyllä kovin usein kyytiä pummikaan. Jos pitää esim. isoa pakettia hakea postista, pyydän ystäviltä hyvin nöyrästi apua.

Tiedän että moni halveksii minua kortittomuuden takia, mutta vastavalmistuneella työttömällä ei ole oikein varaa laittaa liki 4 000 euroa ajokorttiin... :(

[/quote]

Miksi vanhempasi eivät maksaneet sinulle korttia niinkuin kaikille muille normaaleille lapsille? Missä ovat lapsuusaikasi säästöt ja säästötili johon sait oikeuden kun täytit 18 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ajokorttia kun opiskelen vielä eikä ole vanhempia jotka moisen lystin kustantais. Osa-aikanen kaupankassa ei kauheita tienaa. En kuitenkaan velvoita että autollisten ystävien ja tuttujen pitäisi mua kuskata. Ainakaan en kehtaisi llla kuskattavana ilmaiseksi. Eli jos joudun pyytämään kyytiä jonnekin (max 3x vuosi) annan siitä korvauksen :)

Vierailija
4/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:40"]

[/quote]

Miksi vanhempasi eivät maksaneet sinulle korttia niinkuin kaikille muille normaaleille lapsille? Missä ovat lapsuusaikasi säästöt ja säästötili johon sait oikeuden kun täytit 18 vuotta?

[/quote]

juu, näitähän kaikilla on. Ja toki kaikkien vanhemmat maksavat ajokortin.

Vierailija
5/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista korttia, mutta en todellakaan odota ketään minua kuskaamaan. Jos joskus on kuskia tarvinnut, niin olen kyllä bensat ja vaivanpalkkaa maksanut. 

Vierailija
6/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kortti maksaa 4ke? Stadissa halvimillaan n.1,4ke

Vierailija
7/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:39"]

[/quote]

[/quote]

En ole lainaamasi vaan nro 4. Mulla ei ainakaan vanhempia ollut maksamassa eikä mitään säästötilejä kun täytin 18. Nyt olen omalla työlläni saanut 1500euroa säästöön korttia varten jo :) ei kaikki synny kultalusikka suussa. Siksi mä muuten opiskelenkin korkeakoulututkintoa, että saisin turvattua omalle lapselleni kaiken tuon.

Vierailija
8/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ei kaikilla ole noin ruusuinen lapsuus. Eikä todellakaan kaikille lapsille avata säästötilejä vauvana.

Vierailija
9/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kaikilla perheillä ei ole varaa laittaa 3000e / lapsi ajokortteihin. Eikä se oikeastaan ole vanhempien velvollisuuskaan millään muotoa sitä ajokorttia maksaa. 18v on täysi-ikäinen ja voi maksaa sen kortin itse jos siltä tuntuu. 

Ei myöskään välttämättä ole rikasta sukua tai vanhempia, jotka kartuttaisivat säästötilejä.

Jos vielä sattuu asumaan pk-seudulla, niin se kortti ei ole edes mitenkään välttämättömyys eikä vanhemmilla itselläänkään välttämättä autoa, jolla se penska voisi sitten harjoitella kortin saatuaan.

Vierailija
10/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:44"]

[/quote]

Vuosi sitten tuli pkseudulla aika paljon noita vertailtua kun itse suunnittelin kortin ajamista ja tuo 1.4ke kuulostaa siltä, että siinä tuskin on näitä ylimääräisiä kuluja (viranomaismaksut, ratamaksut ym) mukana ja todennäköisesti myös 2. ja 3. vaiheen maksut puuttuu tosta summasta. 

Oma ajokoulu - joka ei tosin ollut ihan halvin mahollinen mutta alle keskihinnan, kun valintaan vaikutti myös hyvä maine ja sijainti - listasi 1. vaiheen hinnaksi 1700e, mutta noine oheiskuluineen taisi lopulta mennä aika lähelle 2000e. 2. vaihe ~200e ja 3. vaihe ~400e  tuohon vielä päälle. 

4000e on silti aika yläkanttiin, mutta 2500e on aika realistinen hinta tällä hetkellä koko paketille.

Vierailija
11/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ihmettelee edelleen. Sanotte, että te ette velvoita ihmisiä kuskaamaan teitä, ette ainakaan palkatta. Oletteko te nyt ihan varmoja tästä?

Meinaan vaan, ei nuo mun tuttavat ja naapuritkaan selvästi käsitä velvoittavansa. Ei kai ne kehtais puhua noin kuin ne puhuu, jos ne sen käsittäis. Teoriassahan tosiaan pyynnöt esitetään kysymyksinä, se vaan, että jos yrittää kieltäytyä, reaktio on aika ikävä. Ja varmaan ne uskovat ihan vilpittomästi, että se kerran syksyssä tarjottu muovikassillinen omenia (niin kuin niitä ei omakin piha olisi pullollaan) tai pellillinen joulutorttuja tai heidän lasten ihastuttava seura jo sinällään on ihan hyvä hinta kuskaamisesta.

Vierailija
12/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 14:44"]

[/quote]

Harhaanjohtavaa mainontaa.

Esim Meilahden autokoulu (eka osuma googlesta joka noin 1400e), B-kortti (perusvaihe!) 1399e

Opetusmaksuun eivät sisälly
Ajokorttilupa 60 € (Poliisi)
Ajokorttimaksu 24 € (Ajovarma Oy)
Kuljettajantutkinto 87 € (Ajovarma Oy)
Pimeänajo 100 €
Lääkärintodistus tai nuorison terveystodistus (noin 0-50 €)
Ratamaksu (noin 50-100 €)
Valokuvat 2 passikuvaa (noin 0-20 €)

ja avainsanana tuolla se Perusvaihe, eli ennen kuin sen pysyvän kortin saa, niin tulee päälle vielä noin 600 euroa 2. ja 3. vaiheen pelleilystä.

4000e on aika yläkanttiin , mutta 2-3 tonnia menee pk-seudulla väkisinkin.

13/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Oikeastaan kysymys ei ole ajokortista tai autosta, vaan kyvystä toisaalta pitää kohtuullisia rajoja, toisaalta kohtuudella auttaa. Eli kohtuudesta. On opittava sanomaan ei ja rajaamaan omaa ajan/autonkäyttöään, VAIKKA toiset loukkaantuisivatkin. Toisaalta viestinnällisillä taidoilla on tässäkin asiassa merkitys: ein voi sanoa napakasti mutta silti niin, ettei se ole tylyä.
Toisaalta yleinen lähimmäisvastuu velvoittaa yleisesti ottaen ihmisiä olemaan kohteliaita, avuliaita, ystävällisiä. Joskus ja silloin tällöin jokaisen kuuluu jeesata kaveria. Mutta ei yli kohtuuden ja yli omien voimavarojen.
Olet ap, ollut joustava ja avulias. Nyt sinun pitää oppia rajaamisen vaikea taito. Mielestäni sinun ei tarvitse pyydellä anteeksi tai perustella, riittää kun nätisti sanot esimerkiksi  että olet mielelläsi auttanut tähän asti ja autat vastakin tositilanteessa, mutta että pohdittuasi asiaa et enää jatkossa koulukyytejä voi antaa.

14/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Oikeastaan kysymys ei ole ajokortista tai autosta, vaan kyvystä toisaalta pitää kohtuullisia rajoja, toisaalta kohtuudella auttaa. Eli kohtuudesta. On opittava sanomaan ei ja rajaamaan omaa ajan/autonkäyttöään, VAIKKA toiset loukkaantuisivatkin. Toisaalta viestinnällisillä taidoilla on tässäkin asiassa merkitys: ein voi sanoa napakasti mutta silti niin, ettei se ole tylyä.
Toisaalta yleinen lähimmäisvastuu velvoittaa yleisesti ottaen ihmisiä olemaan kohteliaita, avuliaita, ystävällisiä. Joskus ja silloin tällöin jokaisen kuuluu jeesata kaveria. Mutta ei yli kohtuuden ja yli omien voimavarojen.
Olet ap, ollut joustava ja avulias. Nyt sinun pitää oppia rajaamisen vaikea taito. Mielestäni sinun ei tarvitse pyydellä anteeksi tai perustella, riittää kun nätisti sanot esimerkiksi  että olet mielelläsi auttanut tähän asti ja autat vastakin tositilanteessa, mutta että pohdittuasi asiaa et enää jatkossa koulukyytejä voi antaa.

Vierailija
15/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ap ymmärtää, että on kallista. Ja sitähän mlle nämä kaikki naapurit ja tuttavatkin jauhaa.

Miksi sitten ok vaatia, että minä käytän rahaa ja aikaa teidän kuskaamiseen? Miksi ette ole ihan itse vastuussa omasta kulkemisestanne?

Vierailija
16/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harmi etten tunne ketään sellaista jota voisin velvoittaa avuksi, jos oma kottero ei vaikka käynnisty. Kyllä nyt ap olet vähän tossu.

Vierailija
17/17 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 16:05"]

Onpa harmi etten tunne ketään sellaista jota voisin velvoittaa avuksi, jos oma kottero ei vaikka käynnisty. Kyllä nyt ap olet vähän tossu.

[/quote] Niin ja vielä että sano nyt ihmeessä seuraavalla kerralla että sullahan piti olla varaa siihen taksiin kun et autoa omista. Sillä selvä. Saahan sitä ihmistä kohdella miten vaan ja urputtaa päälle jos sitä jää kuuntelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi