Suomessa asutaan kyllä järkyttävän ahtaasti!
Näin ulkosuomalaisena ihmetyttää oikeasti, millaisissa koirankopeissa perheet asuvat. Kuten alla olevassa ketjussa äiti ja kolme lasta kaksioon, huh huh.
Meillä päin lapsettomat pariskunnatkin asuvat yleensä vähintään kolmiossa.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 10:47"]
Ja yli 90 % maailmasta elää huomattavasti ahtaammin. Nyt jotain todellisuudentajua tai silmät auki siellä maailmalla.
[/quote]
Suomea kuuluu verrata muihin rikkaisiin länsimaihin. Ja se vertailu ei mairittele meitä.
Tottakai Suomessa asutaan valjasti kun verrataan Thaimaahan, Filippiineihin ja Afrikkaan. Noissa maissa kuitenkin on aivan erilainen ilmasto.
Kylla suomalaisen asumisahtauden lieveilmioina on tullut ainainen 'viihteelle lahto' kun tarvitsee hajurakoa puolisoon, miksi ei voida menna yhdessa? Teinit hengaa kaupungilla kun kotona ei ole omaa paikkaa tai on niin ahdasta ettei kavereita voi kutsua. Vahan valia pitaa paasta ulkomaille, tuollaista pakonomaista hinkua en ole muualla kokenut. Kaiken lisaksi ollaan puheissa niin ekologisia etta, kaikki elamaa helpottavat kodinkoneet ovat huonoja kun vievat sahkoa niin kamalasti. Samalla kuitenkin kaikki aidit kuumentavat sahkohellansa ja sen lisaksi samaa ruokaa varten uunin jonka kuumeneminen kestaa ja kestaa.
Jos sitten joku kirjoittaa valjemmin asumisen pluspuolista niin heti aletaan nimittelemaan WT-siivellaelajaksi ja ajamaan maahan rakentamisen tasoa muualla vaikka Suomessa pissiminen kuuluu seinan lapi kerrostalossa.
Minua ainakin kiinnostaa elama eri puolilla maapalloa ja jos se eroaa omastani ei minun tarvitse ruveta elamoimaan ja nimittelemaan.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 12:50"]
Huoh. WT-mamma päässyt miehensä siivellä oikein Ulkomaille ja isoon taloon. Hehe, taitaa olla henkisellä puolella tyhjää kun pitää asumisneliöillä päteä.
T yksinasuva, 66 neliötä Helsingin keskustassa
[/quote]
Sori vaan, mutta yksin minä olen aikoinaan ulkomaille töihin lähtenyt ja miehen olen löytänyt vasta myöhemmin. Lisäksi me emme asu omakotitalossa vaan kerrostaloasunnossa.
Omia asuinneliöitäni en ole edes kertonut mutta sinähän niillä asuinneliöilläsi pädet, peräti 66 neliötä ja oikein Helsingin keskustassa, vau :D
T: AP
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 13:56"]
Mihin minä sitä tilavuutta tarvitsen? Jos haluan olla avarassa tilassa, niin menen ulos.
[/quote]
Suomessa on pitkä pimeä ja kylmä rospuuttoaika. Silloin sisätilaa tarvitaan.
Kesällä olenkin sitten pihallani.
Suomessa asumisväljyys on keskimäärin 40m2/hlö. Mihin maahan verrattuna tuo on ahdasta???
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:02"]
Suomessa asumisväljyys on keskimäärin 40m2/hlö. Mihin maahan verrattuna tuo on ahdasta???
[/quote]
Aika moneen länsi-Euroopan maahan. Tai Jenkkeihin, Kanadaan jne...
Asun Espanjassa ja kyllä täällä asutaan ahtaammin kuin Suomessa. Mutta eipä paljon väliä, kaikki viettävät illat ulkona, puistoissa ja ravintoloissa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:02"]
[/quote]
Aika moneen länsi-Euroopan maahan. Tai Jenkkeihin, Kanadaan jne...
[/quote]
USAssa asumisväljyys on suurinta, muistaakseni lähes 2-kertainen Suomeen verrrattuna.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 15:02"]
Hehe häpeile sinä siellä vaan keskenäsi. On ekologista asua pienemmässä asunnossa, varsinkin Suomessa kun lämmityskustannukset ovat isot. Minusta suomalaiset kodit on käytännöllisen kokoisia, samaan suuntaan pitäisi mennä muuallakin.
[/quote]
Oi että kun kiinnostaa lämmityskustannukset....
Uusi talo, tiiviit ikkunat ja maalämpö: lähes 400 neliötä ja shortsikelit sisällä vuoden ympäri.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 10:44"]
Näin ulkosuomalaisena ihmetyttää oikeasti, millaisissa koirankopeissa perheet asuvat. Kuten alla olevassa ketjussa äiti ja kolme lasta kaksioon, huh huh.
[/quote]
Suomessa olisi varaa vaikka mihin mutta VITUN TYHMÄT poliitikot ovat päättäneet toisin.
Kaikki ongelmamme on itse aiheutettuja.
14.7.2014 | Rakennusteollisuus RT ry
Uuden asunnon hinnasta liki puolet veroja
Uuden kerrostaloasunnon ostajan maksamasta hinnasta peräti 40–45 prosenttia on veroja ja veronluonteisia maksuja. Jos esimerkiksi pääkaupunkiseudulla sijaitsevan asunnon velaton myyntihinta on 5 000 euroa neliömetriltä, siitä veroihin ja muihin pakollisiin maksuihin uppoaa runsaat 2 000 euroa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 10:44"]
[/quote]
Suomessa olisi varaa vaikka mihin mutta VITUN TYHMÄT poliitikot ovat päättäneet toisin.
Kaikki ongelmamme on itse aiheutettuja.
[/quote] 1000 neliojalkaa = 93 neliometria
The Census Bureau recently released data on average and median home sizes for 2013 and those data are displayed in the top chart above. Here are some details:
1. In 2013, the average size of new houses built increased to an all-time high of 2,679 square feet (see blue line in top chart), and the median size new home set a new record of 2,491 square feet (see red line in chart). Over the last 40 years, the average home has increased in size by more than 1,000 square feet, from an average size of 1,660 square feet in 1973 (earliest year available from Census) to 2,679 square feet last year. Likewise, the median-size home has increased in size by almost 1,000 square feet, from 1,525 square feet in 1973 to 2,491 last year. In percentage terms, the average home size has increased by 61.4% since 1973, while the median home size increased by 63.3%.
2. Meanwhile, the average household size has been declining, from 3.01 persons per household on average in 1973 to a new record low of 2.54 persons per household last year, a reduction of almost one-half person per household over the last 40 years (see brown line in top chart).
Suomessa on suuri määrä 60-luvun lopulla ja 70-luvulla rakennettuja lähiöitä, jotka ovat suomeksi sanottuna täyttää paskaa nykypäivänä. Että tämäkin vielä.
On selvää, että näitä lähiöitä tullaan jossaan määrin purkamaan Jakomäen tyyliin.
Kaksí meitä nyt asuu 35 neliön asunnossa. Ens vuonna taas muutetaan sinne lämpöseen. Niin ja onhan meillä mökki, jossa pääasiassa ollaaan.
T.kesäsuomelainenä
Minulla tämä asunto on paikka jossa käyn laittamassa ruokaa syömässä, pesulla, ja nukkumassa sekä nyt mitä tietsikalla tarttee tehdä. Vieraita en tänne kutsu, joten en tarvitse tilaa. Pieni asunto on myös hyvä tekosyy kieltää vieraat, kun ei mahdu. En pidä vieraista, enkä tykkää itsekään käydä kylässä - enkä kyllä ehdikään. Jos olisin enemmän paikalla, haluaisin isomman asunnon, mutta tähän tilanteeseen haluan mahdollisimman vähän siivottavaa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 19:13"]
14.7.2014 | Rakennusteollisuus RT ry Uuden asunnon hinnasta liki puolet veroja
Uuden kerrostaloasunnon ostajan maksamasta hinnasta peräti 40–45 prosenttia on veroja ja veronluonteisia maksuja. Jos esimerkiksi pääkaupunkiseudulla sijaitsevan asunnon velaton myyntihinta on 5 000 euroa neliömetriltä, siitä veroihin ja muihin pakollisiin maksuihin uppoaa runsaat 2 000 euroa.
[/quote] Jostakihan ne tyoallergisten elatusmaksut on revittava, ei ole sellaista konetta kuin Valtion rahasampo.
Uuh, ihanaa AP. Tuut naukumaan asiasta, joka ei koske sinua mitenkään. Ettei vaan itselläsi ole jäänyt jotakin hampaankoloon kun UlkoMaille muutit?
En tajua, mitä ihmeellistä ulkomailla asumisessa nykyään on. Rajat ovat auki minne tahansa Eurooppaan. Et sä nyt niin ihmeellinen ole, oikeasti.
- se "keskustan koirankopissa asuva katkeroitunut" -
ps. Asun kyllä ihan omasta halustani vanhassa kauniissa jugend-talossa, laatuun nähden edullisesti ja kävelymatkan päässä mainostoimistotyöstä. Neliöitä on minulle riittävästi enkä ole ajatellut mennä sitä perinteistä mies, lapset ja omakotitalo -reittiä. Mee sää vaan ihan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 11:30"]Meillä on niin, että pieniä asuntoja (kuten kaksiot, yksiöt) on vähän tarjolla ja yliopistokaupungissa kun asun niin niiden hinnatkin ovat suhteettoman kalliit verrattuna isompiin asuntoihin. Paljon järkevämpää on siksi lapsettomienkin vuokrata tai ostaa saman tien reilun kokoinen asunto.
Minäkin asun Keski-Euroopassa eikä asunnon lämmityksessä tai muussakaan varustelussa ole mitään moittimista. Kraanasta tulee lämmintä vettä ihan kuin Suomessakin. Ihmettelen, miten ketjun Saksassa asuva on löytänyt kylmän asunnon.
t. ap
[/quote]
Hohhoijaa, taas yksi näitä typeryksiä; minä, minulla, minun. Kovin on laaja näkökanta. Oikeastihan tämä on trolli, ja huono sellainen!
Minulle riittä yksiö 37 neliöö. Vähän roinaa ja kevyet huonekalut ja mikä parasta, halpa asua 160€/kk vastike. Voi shoppailla kaikkea ja elämä on helppoa. Ihanaa!
Me asutaan miehen kanssa kaksiossa eikä meillä ole ahdasta. Voitko ap selittää mihin tarvitsisimme enemmän tilaa?