Miten ihmeessä 30neliöisen yksiöni sähkö on 70€/kk?
Tätä ennen asuin kaksi kertaa isommassa kolmiossa, jossa oli pyykkikone, tiskikone, kaksi tietokonetta jne. Nykyisessä kämpässäni ei ole mitään edellisistä! Televisio löytyy. Sähkölasku (helen) tulee joka toinen kuukausi ja laskuttavat 140€, miten helvetissä? Vanhassa asunnossani sähkö tuli heleniltä ja lasku oli aina 78€ kahdelta kuulta.
Kommentit (100)
Helsingin energia on nykyään Helen.
Soita sähköyhtiöön ja ihmettele heidän kanssaan asiaa. Ei voisivat tsekata, että heillä on kaikki kunnossa. Jos on, niin pyydä sieltä apua sen selvittämisessä mikä asunnossasi vie noin paljon sähköä. Meillä kolmio saunalla ja sähköä mennyt noin 170-200 kw kuussa. Sähkölasku kolmelta kuulta oli 83 €.
Selvitä asia heti, kun mahdollista! Kyllä saat takaisin liikaa veloitetun maksun. Selvä virhehän tuossa on tapahtunut.
Onko sulla oma sähkömittari suoraluvulla vai ei? Jos ei, niin se menee edeltävän asukkaan käytön mukaan, eli jos siis mittarinlukua ei sulla ole vielä ollut. Toki saat sitten tasauslaskussa hyvitystä.
Edeltävällä asukkaalla on voinut olla esim. terraarioita, tai on kasvattanut hamppua tms. ja mennyt sähköä paljon.
Jos sulla ei sähkösaunaakaan ole, niin aika paljolta kuulostaa.
Mitä ihmettä? Katsoin juuri, että viimeinen sähkölaskuni 3 kk ajalta oli 54 euroa. Asun 50-luvulla rakennetussa 28 neliön yksiössä. Ei pesukonetta, astianpesukonetta tai saunaa, ja telkkarikin on suurimman osan ajasta täysin ilman sähköä, kun jatkojohdosta on virta pois.
Minäkin suosittelen tuota, että laitat kaikki sähkölaitteet tunniksi pois päältä. Ei esimerkiksi jääkaappi mene miksikään, jos pidät oven tiiviisti kiinni. Sitten hankit itsellesi Sävel+ -tunnukset ja katsot sieltä kyseisen tunnin kulutuksen. Jos kulutuksessa ei tapahdu suurta muutosta, ota heti yhteyttä sähköyhtiöön.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 22:26"]
Oi heleniläinen! Onko tuo mahdollista, että maksan vanhan asukkaan sähköä? Hän ei ollut keskeyttänyt sähköään, vaikka asunto oli tyhjillään kuukauden (ylikin). Täällä oli sähköt kun muutin, tein oman sopimuksen heti. Oletin, että vanhan asukkaan sähkö katkeaa automaattisesti. Eikö sittenkään? Saanko minä takaisin kaiken ylimääräisen rahan, mitä olen maksanut? Ketuttaa :( ap
[/quote]
No höpö höpö, ei sulta voi laskuttaa jonku toisen tekemää sopimusta. Vai maksoitko asuntoon tulevia laskuja jotka eivät ole sinun nimelläsi?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 02:07"]
Meillä on oli viimeisten 3kk sähkölasku 40e? Kaksiossa asutaan, miten teillä on noin korkea lasku?
[/quote]
Miten voi olla noin vähän? Useinmiten jo pelkät perusmaksut on noin kympin kuussa. Vai unohtuiko ilmoittaa siirron laskut?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 10:25"]
Jos kyseessä ei ole itse asennettu lattialämmitys, niin sen pitäisi mennä taloyhtiön piikkiin. Lämmityskulut maksetaan yhtiövastikkeessa, käyttösähkö maksetaan itse. Vanhemmillani on uusi osake, jossa on sähköinen lattialämmitys jota saa ihan itse normaalisti säädettyä. Silti sen sähköt menee taloyhtiön piikkiin, eivätkä maksa itse sitä sähkölaskussaan.
[/quote]
Paskapuhetta.
[/quote]
Vitut ole, kun kylmää faktaa. Sen sijaan, että provoat täällä tietämättömyyttäsi, voisit mieluummin ottaa asioista selvää. Kiinteät rakenteet kuuluu taloyhtiölle.
[/quote]
Ime paskaa ja ota asioista selvää
[/quote]
Mukavuuslämpö, menee taloyhtiön lukuun.
Rakentaja päätyi uusissa kohteissaan tähän versioon. Asukkaat eivät itse laita lattialämmitystä päälle/pois.
Jotkut nuukathan näin vekslasivat itsesäädettävissä malleissa seurauksena kylpyhuoneiden kosteusongelmat.
Meillä on oli viimeisten 3kk sähkölasku 40e? Kaksiossa asutaan, miten teillä on noin korkea lasku?
Kyllä sun täytyy kysyä Heleniltä missä vika. Asun alle 30m2 yksiössä, mutta sähkölaskuni on 25-28 euroa kuussa. Pesen pyykkiä lähes päivittäin. Lisäksi on jääkaappi, televisio, läppäri, pienkoneet kuten sähköhammasharja, imuri, vedenkeitin, hiustenkuivaaja, sekä luurin laturi.
Itse en koskaan jätä !valmiusasentoon! edes televisiota, koska en sitä joka päivä katso. Tietokone on yllä lähes tauotta päällä. Vesipatterilämmitys. En MILLÄÄN muodoin ymmärrä 70 euron laskua. Vaadit Heleniltä tai taloyhtiöltä mittausta. Soita Kuluttajasuojaneuvontaan, jos epäselvyyksiä oikeuksissasi.
Itselläni vain vanha jääkaappi-pakastin 90-luvulta, joka vetää jatkuvasti virtaa; muuten sitten valaistus ja hella + pyykinpesukone +mikroaaltouuni joita tulee harvemmin käytettyä, ja sähköä menee noin 100 kW/kk. Taulutelkkaria en juuri käytä ja tabletti ei vedä juuri mitään sähköä, vaikka jatkuvasti käytössä ja latauksessa.
Yllättäen ap katosi tästä keskustelusta. Äkkinäinen voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että sähkölaskun suuri koko on paljastunut ap:n itsensä aiheuttamaksi (oho, enhän mää huomannu tota olohuoneen keskellä jatkuvasti käynnissä olevaa betonimyllyä lainkaan)... ;)
Olitko kattonu paljon maksaa sähkönsiirto? Ja mitä olikaan varsinainen kulutus.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 08:16"]
Oletko AP jo ehtinyt tutkimaan kulutustasi netistä?
[/quote]
Tuollahan se aiemmin kirjoitti, että kahteen kertaan näkyy lukemat helenin sivuilla.
Aika hurjalta kuulostaa aloitus, kun mun 30 neliöisen yksiön sähkölasku on n. 70€ KOLMESSA kuukaudessa..
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 20:12"]
Hei, olen kuullut juttuja joissa kerrostaloista löytynyt outoja liitäntöjä eli lasku saattaa sisältää jonkun muunkin kuluja!
[/quote] Me jouduimme aikoinaan maksamaan autotallimme autopistokkeen käytöstä enemmän kuin kukaan muu. Meillä autossa ei ollut edes pistoketta vaan vebasto. Naapurilla sensijaan auto roikkui jatkuvasti letkussa ja tallissa oli myös jääkaappi! En luota etäluettaviin mittareihin yhtään.
Juuri nyt tyhjässä asunnossamme on ainosataan uusi jääkaappi ja pakastin päällä (AAA), 2kk lasku on 50e. Mitään muita sähkölaitteita ei ole päällä. kyllä on kallista!