No miten se hoitajapula sitten pitäisi ratkaista?
Kovasti puhutaan että hoitajia ei riitä vanhainkoteihin, kotihoitoon tai edes sairaaloihin. Puhetta riittää mutta ideoita ei.
Miten saataisiin nykyiset hoitajat pysymään hoitoalalla, lisää nuoria opiskelemaan hoitajiksi ja mahdollisesti alaa vaihtaneita ex-hoitajia palaamaan hoitotyöhön?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön lähihoitaja, ikää 58. Miksi työtön? Siksi, että haluan hoitaa vanhuksia hyvin, vaadin tes: in mukaisen palkan ja en tee kolmen ihmisen töitä. Enkä siivoa, pese pyykkiä, enkä laita ruokaa. Enkä tule vapaapäivinä töihin. Ei kannata ihmetellä, miksi alalle ei löydy työntekijöitä. Kukaan ei minua palkkaa, kun haastattelussa kerron nämä asiat.
No Hus:lla varmaan on pulaa hoitajista ja me laitoshuoltajat teemme ruokahuollon, pyykinpesun ja siivoukset. Juu ja autetaan mitä osataan. Kysytään saako antaa juotavaa, saako auttaa vessaan jos pääsee itse tai rollaattorin avulla, laitan puhelimet potilaille laturiin kun pyytävät, neuvon ja opastan minkä osaan, etsin tippatelineen jos potilas haluaa vessaan ja tiedän jo, että se onnistuu, kuuntelen, juttelen. Vapailla kukaan ei voi pakottaa töihin, mutta senhän voi jo haastattelussa jättää mainitsematta ja on oikeasti positiivisella ja innokkaalla asenteella siellä haastattelussa.
Kuulostat ihan mahtavalta laitoshuoltajalta! Meillä toimi homma näin kirurgisella vuodeosastolla, laitoshuoltajat olivat suureksi avuksi meille hoitajille ja tietysti potilaille.
Sitten laikkareiden työnkuva muutettiin, tehtiin älyttömiä työnkiertoja ja sen jälkeen tullutkin pääosin väkeä, joka ei tee yhtään mitään "joka ei kuulu mitoitukseen". Siis jos ovat siivoamassa ja potilas pyytää jotain, niin laitoshuoltaja soittokellolla pyytää vain hoitajan paikalle, vaikka asia olisi just se laturin kiinnittäminen tai se, että saisiko telkkarin kaukosäätimen tai saisiko lisäpeittoa. Heille kun on mitoitettu vain se siivous, ei potilastyö.
Työskentelen nykyään poliklinikalla ja vaikka potilastyö on kevyempää, niin kyllä sielläkin on fyysisesti raskasta kun askeleita tulee 10k päivässä ja toimenpidesaleissa passareina seisotaan koko päivä. Potilaita saattaa hoitajalla olla yli 25 päivittäin, siinä riittää hommaa. Meillä on paljon osatyökykyisiä, jotka eivät tahdo jaksaa tuollakaan, kun tahti on niin kova. Ihan älyttömästi on myös sitä tavararallia, meillä olisi tarve juurikin jollekin Hoiva-avustajalle joka hoitaisi tavarat varastoihin ja sieltä tutkimushuoneisiin ja kanslioihin, saattaisi potilaita oikeisiin paikkoihin, ottaisi ne esitutkinukset jotka voi ilman tutkintoja ottaa yms.
Mieshoitaja kirjoitti:
Paremmat palkat. Saataisiin opiskelijoita kesätöihin ja keikkalaisia sairastuneiden sijalle.
Lisää liksaa. Nyt kun ei ole keikkalaisia ja joudut jäämään pitkään päivään ja on kokoajan kiire ei vituttaisi niin paljoa, että miettisi muita hommia.Muita konkreettisia keinoja ei ole.
Parempi palkka tietenkin ja vaikipaikat auttaisivat myös. Pelkkä kutsumus ja satunnaiset keikat eivät houkuttele eivätkä elätä.
Mihin perustuu aloittajan väite "ideoita ei ole" ? Jospa joku lukutaitoinen kansalainen laskisi tästä kaikki ideat , montako niitä tähän mennessä jo on?
Kysymys kuuluukin: miksi niitä ideoita toteutetaan hyvin harvoissa paikoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työtön lähihoitaja, ikää 58. Miksi työtön? Siksi, että haluan hoitaa vanhuksia hyvin, vaadin tes: in mukaisen palkan ja en tee kolmen ihmisen töitä. Enkä siivoa, pese pyykkiä, enkä laita ruokaa. Enkä tule vapaapäivinä töihin. Ei kannata ihmetellä, miksi alalle ei löydy työntekijöitä. Kukaan ei minua palkkaa, kun haastattelussa kerron nämä asiat.
No Hus:lla varmaan on pulaa hoitajista ja me laitoshuoltajat teemme ruokahuollon, pyykinpesun ja siivoukset. Juu ja autetaan mitä osataan. Kysytään saako antaa juotavaa, saako auttaa vessaan jos pääsee itse tai rollaattorin avulla, laitan puhelimet potilaille laturiin kun pyytävät, neuvon ja opastan minkä osaan, etsin tippatelineen jos potilas haluaa vessaan ja tiedän jo, että se onnistuu, kuuntelen, juttelen. Vapailla kukaan ei voi pakottaa töihin, mutta senhän voi jo haastattelussa jättää mainitsematta ja on oikeasti positiivisella ja innokkaalla asenteella siellä haastattelussa.
Kuulostat ihan mahtavalta laitoshuoltajalta! Meillä toimi homma näin kirurgisella vuodeosastolla, laitoshuoltajat olivat suureksi avuksi meille hoitajille ja tietysti potilaille.
Sitten laikkareiden työnkuva muutettiin, tehtiin älyttömiä työnkiertoja ja sen jälkeen tullutkin pääosin väkeä, joka ei tee yhtään mitään "joka ei kuulu mitoitukseen". Siis jos ovat siivoamassa ja potilas pyytää jotain, niin laitoshuoltaja soittokellolla pyytää vain hoitajan paikalle, vaikka asia olisi just se laturin kiinnittäminen tai se, että saisiko telkkarin kaukosäätimen tai saisiko lisäpeittoa. Heille kun on mitoitettu vain se siivous, ei potilastyö.
Työskentelen nykyään poliklinikalla ja vaikka potilastyö on kevyempää, niin kyllä sielläkin on fyysisesti raskasta kun askeleita tulee 10k päivässä ja toimenpidesaleissa passareina seisotaan koko päivä. Potilaita saattaa hoitajalla olla yli 25 päivittäin, siinä riittää hommaa. Meillä on paljon osatyökykyisiä, jotka eivät tahdo jaksaa tuollakaan, kun tahti on niin kova. Ihan älyttömästi on myös sitä tavararallia, meillä olisi tarve juurikin jollekin Hoiva-avustajalle joka hoitaisi tavarat varastoihin ja sieltä tutkimushuoneisiin ja kanslioihin, saattaisi potilaita oikeisiin paikkoihin, ottaisi ne esitutkinukset jotka voi ilman tutkintoja ottaa yms.
Näitä hoitologistikkoja myös osastoille,ettei tarvitse ravata ympäri osastoa etsimässä puuttuvia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että sinä vain istuisit tyhjin toimin silloin, kun sairaanhoitajat ja muut työntekijät kiitäisivät tukka putkella noissa mainitsemissasi töissä, vaikka täsmälleen sinun työkuvaasi kuuluvia vessatuksia, pesuja ym. ei niihin aikoihin sattuisi olemaan? Ei ihme, että sinua ei palkata.
Eikö sinulle ole ihan sama, mitä työtä sinä sen TES:n mukaisen palkkasi eteen teet? Minulla on asiantuntijatyö toimistossa, mutta minunkin työsopimuksessa on kohta "muut työnantajan määräämät tehtävät". Käytännössä tarkoittaa melkein mitä tahansa, siivouksesta vaativan projektin suunnitteluun.
Vapaapäiviä ei tarvitse mennä töihin. Sehän on täysin itsestään selvä asia eikä sitä tarvitse edes erikseen mainita. Ei sinunkaan tarvitse edes pitää puhelinta päällä vapaapäivinä, jos et työnantajan puheluihin halua vastata.
Vessatukset ja pesut ovat juuri lähihoitajan työtä. Siivous ja ruuanlaitto ei ole, ja se vie aikaa hoitotyöltä jota varten siellä pitäisi olla. Älä kommentoi hoitajien työtä jos siitä ei ole kokemusta, t. Sh, entinen ns. asiantuntijatyön tekijä.
On kokemusta potilaana. Esimerkki: lukuvaloni ei toiminut ja pyysin hoitajaa ilmoittamaan siitä jollekin, joka korjaa sen. Oli hankalaa, kun en voinut käyttää omaa valoa ja iso valo häiritsi muita potilaita ( olin 3 hengen huoneessa). Kului päiviä eikä mitään tapahtunut. Reippaana tyttönä soitin suoraan laitosmiehelle. Ei mennyt monta minuuttia, kun lampunvaihtaja tuli. Kun hämmästelin nopeaa toimintaa, hän sanoi että tietenkin tuli heti kun pyydettiin. Hoitajat eivät kolmeen päivään saaneet aikaiseksi niin pientä asiaa, että olisivat siitä ilmoittaneet. Ei varmaan hoitajan työnkuvaan kuulunut, vaikka valon puute oli aika kiusallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitoitukset kuntoon niin hoitajat jaksaa tehdä töitä. Yksi hoitaja ei repeä joka paikkaa. Puhelin soi ja siihenkin on vastattava.
Näin juuri. Ei siinä palkankorotus auta, jos yhden pitää hoitaa kolmen työt. Ennen vanhaan päinvastoin oli apuhoitajia, jotka keskittyivät avustamaan vailla vastuuta. Saivat myös pienempää palkkaa. Sairaanhoitajat keskittyivät hoitamaan.
Apuhoitaja nimike muutettiin ensin perushoitajaksi ja sittemmin lähihoitajaksi. Ovat koulutettuja hoitajia, eivät sairaanhoitajan apulaisia. Molemmat ammattiryhmät ottavat vastuun hoidosta ja molemmista on suuri pula. Hoitoapulainen on ehkä se nimike, jota tarkoitat? Mihinköhän työtehtävään hän sopisi? Syöttäminen on muutakin kuin lusikalla ruoan suuhun laittamista. Pitää ymmärtää tarkkailla nielemistä, ruoan määrää, nesteiden saantia ym. Kylvettämisessä pitää ymmärtää tarkkailla turvotukset, haavat, hengenahdistukset, osata hoitaa mahd. iho-ongelmat, kuivan vaipan osalta ymmärtää, että virtsarakko on ehkä täynnä ja virtsa ei tule ilman katetrointia jne. Kyllä se hoitaminen on muutakin kuin syöttämistä ja pesemistä. Pitää myös olla tietoa eri sairauksista ja osata tehdä oikeita huomioita potilaan voinnista ja käytöksestä. Terv. sh
Apuhoitaja on vain lyhyesti kurssitettu, perushoitaja on ammatikoulututkinto.
Apuhoitajat ovat lähempänä nykyisiä laitoshuoltajia. Työtehtävät olivat ruuanjakoa ja siivousta.
Apuhoitaja OLIVAT koulutettuja ammattilaisia. Eivät olleet laitoshuoltajia, vaikka kai hekin saattoivat aikoinaan viedä potilaille ruokaa ja siivota lattialle kaatuneen potilaan pissalätäkön, lisävahinkojen välttämiseksi. Lähempänä nykyisiä laitoshuoltajia olivat sairaala-apulaiset.
Nykyään ei enää ole olemassa apuhoitajia, vaikka olisi se täysin asiallinen ammattinimike kaikille niille hoitotyöhön osallistuville, joilla on nykyään muita nimikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että sinä vain istuisit tyhjin toimin silloin, kun sairaanhoitajat ja muut työntekijät kiitäisivät tukka putkella noissa mainitsemissasi töissä, vaikka täsmälleen sinun työkuvaasi kuuluvia vessatuksia, pesuja ym. ei niihin aikoihin sattuisi olemaan? Ei ihme, että sinua ei palkata.
Eikö sinulle ole ihan sama, mitä työtä sinä sen TES:n mukaisen palkkasi eteen teet? Minulla on asiantuntijatyö toimistossa, mutta minunkin työsopimuksessa on kohta "muut työnantajan määräämät tehtävät". Käytännössä tarkoittaa melkein mitä tahansa, siivouksesta vaativan projektin suunnitteluun.
Vapaapäiviä ei tarvitse mennä töihin. Sehän on täysin itsestään selvä asia eikä sitä tarvitse edes erikseen mainita. Ei sinunkaan tarvitse edes pitää puhelinta päällä vapaapäivinä, jos et työnantajan puheluihin halua vastata.
Vessatukset ja pesut ovat juuri lähihoitajan työtä. Siivous ja ruuanlaitto ei ole, ja se vie aikaa hoitotyöltä jota varten siellä pitäisi olla. Älä kommentoi hoitajien työtä jos siitä ei ole kokemusta, t. Sh, entinen ns. asiantuntijatyön tekijä.
On kokemusta potilaana. Esimerkki: lukuvaloni ei toiminut ja pyysin hoitajaa ilmoittamaan siitä jollekin, joka korjaa sen. Oli hankalaa, kun en voinut käyttää omaa valoa ja iso valo häiritsi muita potilaita ( olin 3 hengen huoneessa). Kului päiviä eikä mitään tapahtunut. Reippaana tyttönä soitin suoraan laitosmiehelle. Ei mennyt monta minuuttia, kun lampunvaihtaja tuli. Kun hämmästelin nopeaa toimintaa, hän sanoi että tietenkin tuli heti kun pyydettiin. Hoitajat eivät kolmeen päivään saaneet aikaiseksi niin pientä asiaa, että olisivat siitä ilmoittaneet. Ei varmaan hoitajan työnkuvaan kuulunut, vaikka valon puute oli aika kiusallinen.
Aina olen soittanut kun on aikaa. Monesti tulee jotain oikeasti kiireellistä hoitoon liittyvää äkillisesti eikä ehdi jättää pyyntöä tai edes kirjata seuraaville. Pyyntö saattoi olla jo kirjallisesti lähtenyt. Kyseinen hoitaja saattoi lähteä vapaille eivätkä muut osanneet kysellä perään.
Tämä nyt vaan on fakta. Sinun kokemuksesi on potilaana lievästä epämukavuudesta, väärä tyyny tai lukuvalo. Ei kokemusta itse työstä.
Joudutaan priorisoimaan, osaa vanhuksistaa ei enää hoideta, valinta tulee olemaan vaikeaa. Eutanasian laillistamisesta voitaisiin aloittaa. Nuorelle hennolle naishoitajalle on järkytys kun joutuu kääntelemään yli 100 kiloista vuosikausien kaljan turvoittamaa miestä , haisee pahalle, puhuu rivoja, käy käsiksi ja kun hoitotyön piti olla vanhan kiltin mummon kanssa juttelua.
Vierailija kirjoitti:
Ööö..olen +50v hoitaja kotihoidossa. Nykyiseen tyhöni viiskymppisenä palkattu.
-hoidan asiakkaani aina hyvin
-saan tessin palkan. (On hyvä, yli 10t€/vuosi parempi, kuin edellisessä työssäni)
-en tule vapaapäivinä töihin. Kukaan meillä ei tule.
-en siivoa, en pese, en laita ruokaa. Asiakkaat ostavat siivoupalvelun yksityiseltä. Pyykihuollostakin maksavat. Joskus saatan lakaista lattian jutellessa asiakkaan kanssa, laittaa pyykkikoneen päälle suihkukäynnillä ja seuraava ripustaa kuivamaan. Ei ole kauhea vaiva, yleensä muutama vaate. Ruoat ostavat keskuskeittiöltä, kaupasta tai omaiset tekevät. Puuron ja kahvit keitän ja voileivän teen. Hoituvat jutellessa nekin. Saatan paistaa munakkaan, enkä pidä sitä pahana.
Ei ole ollut vaikeuksia työllistyä.
-suurin osa asiakkaista ei halua laitoshoitoa, eikä edes olla toisten ihmisten kanssa tekemisissä.
Mitä tuohon alalle hoitajia lisää-ongelmaan tulee on, että käyntejä/työpäivä voisi olla vähempi.
Hoitoalalle on pesiytynyt vuosikausia jatkuva marmatus palkoista. Tämä varmasti vaikuttaa yleiseen tehokkuuteen ja työyhteisöön tällainen negatiivinen vihapuhe. Pitäisikö tuo marmatus lopettaa, kääriä hihat ja alkaa tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan varma että hoitaja ei ollut asiasta soittanut jo jollekkin esimerkikisi jollekkin toiselle laitosmiehelle joka ei aivan yhtä näppärästi heti hypännytkään lamppua korjaamaan.
Miksi kutsumustyöstä pitäisi maksaa palkkaa?
Orjatyönä hoituu parhaiten. Esimiehille kunnon nahkaruoskat, joilla voi tarjota orjille halukkuutta suorittaa työ hyvin ja nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalle on pesiytynyt vuosikausia jatkuva marmatus palkoista. Tämä varmasti vaikuttaa yleiseen tehokkuuteen ja työyhteisöön tällainen negatiivinen vihapuhe. Pitäisikö tuo marmatus lopettaa, kääriä hihat ja alkaa tekemään töitä.
Tällä vuosikausia jatkuvalla valittamisellahan hoitajat ovat juuri itse varmistaneet sen, että hoitoalalle ei kukaan halua ja niitä käsipareja ei ole sinne saatu. Hoitajat ja varsinkaan heidän liitot ei osaa lobata.
Entisenä hoitajana seuraavat asiat tulisi korjata ennen kun edes harkitsen paluuta alalle:
-palkataan oma työntekijät avustaviin töihin ja hoitajat tekevät vain hoitajille kuuluvat työt
-esimiehet kantavat oman vastuunsa eikä kaada niitä rivihoitajan niskaan esim. sijaisten hankkiminen. Virka-ajan ulkopuolellakin oltava päivystävä esimies.
-lisää hoitajia töihin
-Lopetetaan laiton työsuhteiden ketjuttaminen. Tällä tavalla ainakin joihiniin yksiköihin saataisiin lisää työvoimaa. Toki hoitajia ei riitä joka paikkaan.
-turhat paperityöt poistetaan. Samaa asiaa ei tarvitse kirjata kymmeneen eri paikkaan. Nyt moni paperityö on vaan esimiehiä varten ja potilaat/asiakkaat eivät niistä hyödy.
-kunnon perehdytys
Vierailija kirjoitti:
Mitoitukset kuntoon niin hoitajat jaksaa tehdä töitä. Yksi hoitaja ei repeä joka paikkaa. Puhelin soi ja siihenkin on vastattava.
Lopetetaan vanhusten eli yli 60 vuotiaiden hoito kokonaan. Jos ei ole resurssia hoitaa elämänsä loppuvaiheessa olevia monisairaita niin sitten ei ole. On parempi panostaa nuoriin joilla on vielä elämä edessä. Vanhukset tehkööt testamentit ja valmistautukoot kuolemaan yhteisen hyvän nimissä.
Sairaslomalla voi tehdä osa työtä kunnon mukaan jos masennus tai osa liikkuminen sujuu ja järki toimii tai on jo vanhuus eläke ja vielä jaksaa siivota siis työssä . Kodinhoidossa joutuu siivoamaan vaihtamaan lakanoita ja sitä jaksaa kyllä. Miksi te sorratte kaikkia ei se että on masentunut tarkoita ettei se ihminen liiku tai tee mitään. Monella on joku työtapaturma mutta silti voi jotain tehdä kuten pestä lattioita. Hoitajia on sairaslomalla miljoona. Koulutettuja joilla työkokemus mutta ei pysty enää nostamaan urakalla siksi voi siivoilla. Ei se tarkoita että on insinööri lääkäri tai hoitaja ettei voisi tehdä jotain muutakin. Hoito alalla on erilaisia tehtäviä vaipan vaihdosta syöttämiseen ja kylvetykseen.
Filippiiniläiset ei anna hoitoa suomeksi Suomen kielisille potilaille eikä ruotsiksi Ruotsin kielisille . Meillä on oikeus saada hoitoa omalla kielellä. Asenne on tosi surkea jos on hoito alalla eikä motiivia hoitaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan vanhusten eli yli 60 vuotiaiden hoito kokonaan. Jos ei ole resurssia hoitaa elämänsä loppuvaiheessa olevia monisairaita niin sitten ei ole. On parempi panostaa nuoriin joilla on vielä elämä edessä. Vanhukset tehkööt testamentit ja valmistautukoot kuolemaan yhteisen hyvän nimissä.
Anteeksi vaan mutta ne toivottomat tapaukset löytyy kyllä useammin nuorista. Mt juttuja, bmi 50, lorvikatarri, päihteet yms. Ei ole mitään motivaatiota mihinkään, paitsi rämpyttää pelikonetta kelan rahoilla. Valitettavasti 2000-luvulla syntyneet on menetetty sukupolvi. Eikä kaikki syrjään jääminen ole yhteiskunnan syytä, kaikkien elämän ongelmien ulkoistaminen muiden syyksi on vastuun pakoilua. 70+ ikäisiä tarvitaan työelämään, koska hyvin monista nuorista ei ole työhön, ei edes 2. asteen koulutusta käymään. Peruskoulutkin jää monilta kesken. 60+ ikäisiä ei kannata parjata, jopa moni 80-v. on terveempi ja toimintakykyisempi kuin joku kaksikymppinen. Asia on nähty omin silmin.