Siis MIKSI asutte pk-seudulla??
Miksi asutte pk-seudulla, jossa asuminen on nykyään niin kallista, että joutuu tinkimään kaikesta muusta. Samaan aikaan muualla Suomessa lakkautetaan palveluita, koska asiakkaita ei ole --> työpaikat vähentyy.
Ja jos vastaväitteenne on, ettei töitä ole muualla, niin eipä niitä ole kehä kolmosen sisäpuolellakaan nykypäivänä.
Kommentit (86)
En haluaisi mihinkään helsingistä, täällä oltu 20 v. Työ, koti, sisarukset, kaverit... Miksi ihmeessä pitäisi muuttaa?
Olen asunut täällä 22 vuotta, pikkukaupungista olen kyllä lähtöisin mutta takaisin ei minua saisi kirveelläkään.
Täällä on nyt työt, lasten koulut ja ystävät. Sukulaiset on kaukana, mutta edes se ei saisi meitä täältä muuttamaan. Nyt kun lapset ovat jo teini-ikäisiä, eivät varmaan ikinä antaisi anteeksi jos täältä muuttaisimme jonnekin muualle.
Täällä on työpaikat ja palkkataso parempi. Koko suku asuu pk-seudulla. Täällä myös koko ikäni asuneena en voisi kuvitellakaan muuttavani Tamperetta pohjoisemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:06"]Nytkö meidän pitäisi tästä kaikesta luopua ja muuttaa jonnekin pikkukuntaan työttömiksi yhteiskunnan tuella eläjiksi?[/quote]Tää ei ole suoraan sulle, vaan kaikille helsinkiläisille. Ajatteletteko todella, ettei kehä kolmosen ulkopuolella ole kuin landea ja pikkukuntia?
Terkkuja Tampereelta. Sopivan kokoinen ja melko keskeisellä paikalla Suomea. Kulttuuria ja tekemistä löytyy, eikä sinne Helsinkiinkään ole kun 170 km.
[/quote]
Tampesteri on kiva kaupunki, ollaan opiskeluaikana asuttu siellä monta vuotta. Voisin hyvin asua siellä, JOS siellä olisi meille työtä. Mutta kun ei ole.
Miksi sinä taas kuvittelet, etteivät stadilaiset tunne yhtään maantietoa vain siksi, jos he eivät lyhyessa nettivastauksessa erittele jokaikistä kuntamuotoa?
20
No koska miehen alan työt on täällä. Ihme argumentti tuo, että ei niitä töitä kehä kolmosen sisälläkään ole. No joillain aloilla on. Varmaan jostain toisestakin isosta kaupungista löytyisi miehelle työpaikka, mutta uuden löytyminen samasta kaupungista voisi olla vaikeaa, jos vanha menee alta. Pk-seudulla voi edes jollain tavalla luottaa, että uusi työ löytyy, jos vanhasta irtisanotaan. Eli jonkinlaista vakautta pystytään täällä tarjoamaan lapsille, että ei tarvitse muuttaa vanhempien töiden perässä koko ajan.
Koska olen tänne seudulle syntynyt, täällä kasvanut ja tänne rakentanut elämäni. Täällä on koulut, työt, kaverit ja harrastukset, ja arkielämäni. Miksi muuttaisin muualle ihan vaan periaatteesta?
Tosin viihdyn myös muualla, myös kehä III:n ulkopuolella.
Täällä olen syntynyt ja kasvanut, täällä ovat työni ystäväni, täällä on elämäni.
Asun Helsingin keskustassa ja asumiskustannuksiani kompensoi se, etten tarvitse autoa. Julkisilla pääsee kaikkialle, töihin kävelen :)
Koska täällä on töitä. Palaamme kyllä takaisin sitten, kun taloudellinen tilanne on parempi ja lapset menevät kouluun.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:51"]
Miksi asutte pk-seudulla, jossa asuminen on nykyään niin kallista, että joutuu tinkimään kaikesta muusta. Samaan aikaan muualla Suomessa lakkautetaan palveluita, koska asiakkaita ei ole --> työpaikat vähentyy. Ja jos vastaväitteenne on, ettei töitä ole muualla, niin eipä niitä ole kehä kolmosen sisäpuolellakaan nykypäivänä.
[/quote]
No minulla ja miehelläni on töitä täällä. Pitäisikö meidän siis muuttaa muualle työttömiksi?
Olen kotoisin Kainuusta, mieheni Pohjois-Suomen pikkukaupungista. En halua enää pikkupaikkakunnalle kytättäväksi. Kun olen tottunut, että lähikauppa on iso Prisma, isoon kauppakeskukseen pääsee bussilla viidessä minuutissa, niin enpä haikaile muualle. Tuskin meillä tulisi mentyä Hartwall Areenallekaan Disney On Ice-tapahtumaan, ellei pääsisi bussilla 10 minuutissa ovelta ovelle.
- Niin ja täällä ei tarvitse olla kovin usein tekemisissä sukulaisten kanssa :-)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:51"]
Miksi asutte pk-seudulla, jossa asuminen on nykyään niin kallista, että joutuu tinkimään kaikesta muusta. Samaan aikaan muualla Suomessa lakkautetaan palveluita, koska asiakkaita ei ole --> työpaikat vähentyy. Ja jos vastaväitteenne on, ettei töitä ole muualla, niin eipä niitä ole kehä kolmosen sisäpuolellakaan nykypäivänä.
[/quote]
Asuin 38-vuotiaaksi saakka Helsingissä, koska synnyin siellä. Äiti, mummi ja ystäväni asuvat siellä yhä, isäkin kesäisin.
Tällaista miettii varmaan joku urpå, joka on takahikiältä käynyt Hesassa opiskelemassa ja luuli ennen muuttoaan Hesaa, että se on jotenkin hienoa.
Sittemmin muutomme maalle ihan vain koska halusimme maalle.
Jestas kuinka kapeakatseinen kysymys.
Täällä on molempien työt, vanhemmat, sisarukset, ystävät, harrastusporukat, lasten koulut, kaverit ja harrastusporukat.
Miksi muuttaisimme jonnekin mistä saisimme talon 100 000€ halvemmalla, mutta kaikki tuo edellä mainittu puuttuisi?
Siellä sitä sitten etsittäis töitä, harrastuksia ja uusia ystäviä ja ikävöitäis perheitämme siinä halvassa talossa.
Ja kun töitä löytyisi joutuisimme ostamaan toisen auton koska julkinen liikenne ei toimisikaan samalla tavalla kuin pk- seudulla.
Kulttuuririennoista emme niin perusta.
Minä olen syntyisin täältä. Täällä on ystävät ja perhe. Minua ahdistaa, jos ei ole katuvalot ja kaipaan myös niitä museoita, teattereita jne. Mulla on kilometri lähimpään ruokakauppaan ja sinne teatteriin ehdin reilussa puolessa tunnissa julkisilla, juna-asemalle on 10 minuutin matka.
Mulle asumismukavuus tulee siitä, että palvelut on kävelymatkan päässä, on oma piha missä vointia kauniista kesäpäivät.
Meillä ei ole mökkiä, eikä edes sellaista kaivatakkaan. Pakollinen visiitti vanhempieni mökillä on tuskaa kerran kesässä.
Me ihmiset olemme erilaisia ja tykkäämme eri asioista. Minä tunnen itseni ja mun ainoa mahdollinen koti on täällä. Mustan jotenkin vastenmielistä, että tätä joutuu muille selittämään. Miksi en muiden mielestä saisi rakastaa kotiseutua niitä jolla siitä ylpeä?
No kun se työ nyt vaan on täällä. Hyvällä tuurilla ehkä muualtakin Suomesta löytyisi saman alan töitä, mutta huomattavasti vaatimattomammista hommista. Työskentelen kuitenkin yksikössä joka on alallaan Suomen huippua, enkä halua ainakaan vielä downshiftata. Lisäksi kun täällä on koko ikänsä asunut, on tottunut ympäristöön ja palveluihin. Asuminen on kallista joo, mutta vielä tiukempaa tekisi elää jossain maaseudulla työttömänä.
Täältä pk-seudulta löytyi työpaikat meille molemmille valmistumisen jälkeen ja tänne perustimme perheemme. Olemme asuneet Helsingissä, Vantaalla ja nyt viimeiset 18 vuotta Tapiolassa. Täällä on meidän koti. Lapsilla on ollut rauhallinen kasvuympäristö, parhaat hoitopaikat ja koulut, turvallinen koulutie, monipuoliset mahdollisuudet harrastaa. Kaikki tarvittavat palvelut ovat lähellä, on luonnon rauhaa ja loistavat naapurit. Työpaikkoja on riittänyt valittavaksi asti ja kotimaisista asiakkaista valtaosa on täällä. Maalla esimerkiksi työllisyystilanne voisi olla jotain ihan muuta. Talo menee kaupaksi nopeasti niin halutessamme, mutta ei meillä ole mitään tarvetta täältä muuttaa pois. Ihmettelen, miksi pk-seudulla asuvia pitää tuolla tavoin haukkua.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:00"]
Kasin perheessä miehellä on työttömyysuhka päällä. Haemme töitä aika laajalla haavilla, mutta vaikuttaa siltä, että jopa pk-seutu on liian pieni ja harvaanasuttu, heikko ostovoima. Ei auta kuin etsiä töitä Dubaista, Singaporesta ja US:n rannikolta. Olis kiva, jos edes Euroopasta saisi.
[/quote]
Tää on jotenkin kauheeta. Meidänkin entinen filippiiniläinen siivoojamme oli joutunut muuttamaan pois kotimaastaan, koska siellä ei ollut töitä (entinen ammattinsa oli ihan muu). Onko Suomi jo samalla tasolla?? En ikinä muuttaisi työnhaun perässä pois Suomesta, en ikinä. Se on eri asia, jos valitsee työn vapaaehtoisesti jossa ollaan ulkomailla esim. jonkin aikaa.
Älkää nyt ap:lle ärhentäkö, kyllä hänen kysymyksensä on ihan hyvä. Asuminen pk-seudulla ON kallista, joten hyvähän sitä on miettiä, mitkä on ne vetovoimatekijät ja pakot, joiden takia siellä silti haluaa asua.
20
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:06"]Nytkö meidän pitäisi tästä kaikesta luopua ja muuttaa jonnekin pikkukuntaan työttömiksi yhteiskunnan tuella eläjiksi?[/quote]Tää ei ole suoraan sulle, vaan kaikille helsinkiläisille. Ajatteletteko todella, ettei kehä kolmosen ulkopuolella ole kuin landea ja pikkukuntia?
Terkkuja Tampereelta. Sopivan kokoinen ja melko keskeisellä paikalla Suomea. Kulttuuria ja tekemistä löytyy, eikä sinne Helsinkiinkään ole kun 170 km.