Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis MIKSI asutte pk-seudulla??

Vierailija
02.11.2014 |

Miksi asutte pk-seudulla, jossa asuminen on nykyään niin kallista, että joutuu tinkimään kaikesta muusta. Samaan aikaan muualla Suomessa lakkautetaan palveluita, koska asiakkaita ei ole --> työpaikat vähentyy.
Ja jos vastaväitteenne on, ettei töitä ole muualla, niin eipä niitä ole kehä kolmosen sisäpuolellakaan nykypäivänä.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:49"]Koska täällä meillä on työpaikat, toisella ei ole ajokorttia ja jos tekisi työtään muualla suomessa niin sitä tarvitsisi. Ja tarvittaisiin myös auto, siihen ei ole varaa kaikkine kuluineen vaikka pikkuisen halvemmin asuttais.
[/quote]

Lisään vielä että muuten mielelläni muuttaisin :)

Vierailija
82/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:24"]

Täällä toitotetaan jatkuvasti sitä, että miksi pk-seudulla syntyneen pitäisi muuttaa muualle ja erota samalla tukiverkostostaan? Niin, samaan aikaan muualla asuvat joutuvat luopumaan tukiverkostoistaan ja muuttamaan töihin pk-seudulle. Näiden muualta muuttavien tukiverkostot eivät tietenkään ole niin arvokkaita kuin pk-seutulaisten, vai mitä?

Olen itse näitä työn takia pakkomuuttaneiden vanhempien lapsia. Etelään piti muuttaa, kun pohjoisessa ei töitä ollut. Suku ja tukiverkot jäi sinne kauas. Olen tuntenut koko elämäni ajan suurta juurettomuutta, enkä tunne olevani mistään kotoisin. Myös puhetapani on sekoitus kahta eri murretta ja viimeksi muutama vuosi sitten sain vielä kuulla työpaikallani pilkkaa siitä, että kun puhun niin kummallisesti!

[/quote]

Kukaan ei tässä ketjussa ole yllyttänyt ketään muuttamaan pääkaupunkiseudulle. Itse olen muuttanut 10-vuotiaana tänne enkä todellakaan koe mitään katkeruutta niitä kohtaan, jotka eivät ole joutuneet muuttamaan. Tosissasiko yrität vängätä, että koska sinä olet joutunut jättämään tukiverkkosi, pitäisi sitten muidenkin tasapainon vuoksi ne jättää?

On hienoa, jos joku perhe voi asua samalla paikkakunnalla ainakin sen ajan, kun lapset käyvät koulua. Mutta kaikilta tämä ei käy, kun töitä ei löydy joka paikasta. Ei se silti ole kenenkään vika, ei missään nimessä ainakaan niiden, jotka ovat onnistuneet asettumaan työpaikkojen lähelle eivätkä näin joudu repimään lapsiaan irti juuriltaan.

Minun vanhempani eivät onnistuneet tässä, minä olen toistaiseksi onnistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:51"]

sekä paljon enemmän lasten kanssa tekemistä kuin monessa muussa paikassa.

[/quote]

Minulla ei ole kertakaikkiaan mitään Helsinkiä vastaan, mutta tähän nyt kaipaisin kyllä ihan kunnollisia perusteluja. Konkreettisesti sellaista tekemistä siis, mitä vaan Helsingistä löytyy paljon enemmän verrattuna muihin suomalaisiin isompiin kaupunkeihin. Haluan oikeasti tietää.
[/quote]

Oma kokemukseni perustuu 5 ja 8 vuotiaiden lasten kanssa elämiseen. Asuimme 6 vuotta Kuopiossa ja nyt kohta 2 vuotta Helsingissä. Täällä on usein lapsille ilmaista tekemistä, esim. Eilen Stoassa Halloween- konserit ja työpajat, pari viikkoa sitten Malmitalon synttärit jossa oli askartelua, leipomista, ilmaisia leffoja ja teatteriesityksiä.... Museoissa ollaan käyty lasten teatteriesityksiä katsomassa, ilmaiseksi. Myös Helsinki Design Week oli lapsille kiva. Kesällä piknikit Suomenlinnassa ja Korkeasaari. Huippu leffavalikoima ja sisäleikkipuistot. Kivat kylpylät ja uimarannat. Ilmainen leikkipuistotoiminta koulun jälkeen ja kesällä myös puistoissa ilmaiseksi ruokaa lapsille...

Tässäpä muutama esimerkki. Kuopiossa on hyvin vähän mitään ilmaistapahtumia ja lähinnä siellä käytiin leffassa kerran kuussa jos tuli joku uusi leffa, uimahallissa ja syömässä Rossossa tai leikkipuistossa.

Oma elämänlaatuni vähävaraisena yh- opiskelijana on selkeästi kohonnut Helsinkiin muuton ansiosta. Myös lapset viihtyvät, mutta heille toki tärkeintä on koti ja kaverit, hyvä koulu ja mukavat päiväkodin hoitajat.

Vierailija
84/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:06"]Nytkö meidän pitäisi tästä kaikesta luopua ja muuttaa jonnekin pikkukuntaan työttömiksi yhteiskunnan tuella eläjiksi?[/quote]Tää ei ole suoraan sulle, vaan kaikille helsinkiläisille. Ajatteletteko todella, ettei kehä kolmosen ulkopuolella ole kuin landea ja pikkukuntia? 

Terkkuja Tampereelta. Sopivan kokoinen ja melko keskeisellä paikalla Suomea. Kulttuuria ja tekemistä löytyy, eikä sinne Helsinkiinkään ole kun 170 km.

[/quote

Tampere onkin ainoa kaupunki, jossa voisin kuvitella asuvani, jos pitäisi Helsingistä lähteä. yleensä vain tällaisten aloitusten tekijät ovat jostain pikkupaikasta ja täällä on tapana haukkua nimenomaan aina Helsinkiä ja täällä asuvia:).

Terkut Tampereelle:).

Vierailija
85/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 14:24"]

Täällä toitotetaan jatkuvasti sitä, että miksi pk-seudulla syntyneen pitäisi muuttaa muualle ja erota samalla tukiverkostostaan? Niin, samaan aikaan muualla asuvat joutuvat luopumaan tukiverkostoistaan ja muuttamaan töihin pk-seudulle. Näiden muualta muuttavien tukiverkostot eivät tietenkään ole niin arvokkaita kuin pk-seutulaisten, vai mitä?

Olen itse näitä työn takia pakkomuuttaneiden vanhempien lapsia. Etelään piti muuttaa, kun pohjoisessa ei töitä ollut. Suku ja tukiverkot jäi sinne kauas. Olen tuntenut koko elämäni ajan suurta juurettomuutta, enkä tunne olevani mistään kotoisin. Myös puhetapani on sekoitus kahta eri murretta ja viimeksi muutama vuosi sitten sain vielä kuulla työpaikallani pilkkaa siitä, että kun puhun niin kummallisesti!

[/quote]

Tässähän oli kysymys miksi asutaan pk- seudulla! Ja siihen jokainen vastaa kertomalla syyn. toisille se on juurikin omat juuret. Olen pahoillani puolestasi, juurettomuuden tunne on varmasti ikävää. Jos olet noin hyökkäävä aina, tuskin on hyvä olla missään.

Vierailija
86/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs täällä on asuessa kun Hursti antaa ruioat ja sossu asunnon. Kelan rahoilla ostetaan kaljaa. Se on elämää mitä parhaasta päästä ;). T: ikuinen juoppo