Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis MIKSI asutte pk-seudulla??

Vierailija
02.11.2014 |

Miksi asutte pk-seudulla, jossa asuminen on nykyään niin kallista, että joutuu tinkimään kaikesta muusta. Samaan aikaan muualla Suomessa lakkautetaan palveluita, koska asiakkaita ei ole --> työpaikat vähentyy.
Ja jos vastaväitteenne on, ettei töitä ole muualla, niin eipä niitä ole kehä kolmosen sisäpuolellakaan nykypäivänä.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
62/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua piärettää ja vähä närästää. Lähen ostaa nakkeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen kysymys.
Olemme miehen kanssa aina asuneet pk-seudulla. Täällä asuu molempien koko suku isovanhempia ja serkkuja myöten.
Samoin tietysti ystävät.
Vaikka töitä löytyisi varmasti muualtakin niin kyllä se on se suku ja ystävät minkä vuoksi emme muuta muualle. Ihanaa kun voi tavata kaikkia tärkeitä ihmisiä usein ja helposti; piipahtaa illalla kahville tms. Lapsilla on läheiset suhteet isovanhempiinkin, tapaamme viikottain.

Vierailija
64/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:38"]Älkää nyt ap:lle ärhentäkö, kyllä hänen kysymyksensä on ihan hyvä. Asuminen pk-seudulla ON kallista, joten hyvähän sitä on miettiä, mitkä on ne vetovoimatekijät ja pakot, joiden takia siellä silti haluaa asua.

20
[/quote]

Asuminen pk seudulla on kallista siksi, että asuntojen kysyntä on kovempaa kuin niiden tarjonta. Sitä voi ihan itse miettiä mistä se sitten kertoo? Esim. Jatkuvasta muuttovoitosta ehkäpä. Ja mistä se muuttovoitto johtuu? No töistä ja paluumuuttajista (esim. Muualla opiskelleet ja nyt takaisin muuttavat).

Vierailija
65/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen, tai siis olin neljännen polven stadilainen, Vallilassa syntynyt ja sittemmin vauraassa lähiössä kasvanut.

En kuuna päivänä uskonut muuttavani pois. Ensin lähdettiin Espoon Tapiolaan, se nyt kai oli ok. Sitten tuli molemmille hyvä työtarjous Tampereen suunnalta. Lähdettiin vaan "vuodeksi tai pariksi", mutta jäätiin. Vaikka jäi kaverit, suku, sisarukset jne. jne. Helsinkiin. Helsinki tuntui jotenkin kaiken keskukselta Suomessa.

Nyt asutaan maailman nopeimmin kasvavassa kaupungissa, joka taitaa olla jo joissain tilastoissa maailman suurin. Täällä on kyllä tarjolla maailman parasta teatteria, tanssia ja urheilua. Ihan jo omassa koulussa vierailee maailmatähtiä. Ja niitä töitä. Kaupunki on niin suuri, ettei tässä ole enää mitään järkeä. Kuusi vuotta täällä ovat kyllä saaneet aikaan sen, etten huomaa mitään eroa Helsingin ja Tampereen, enkä oikeastaan myöskään mökkipaikkakuntien Jyväskylän ja Turun välillä. Suomessa on niin suloista ja jotenkin liikuttavan pientä. 

Oma ajatusmaailmani muuttui Suomen suhteen niin, että näen Suomen alueena, jossa on monta pientä kasvukeskusta, joihin väki keskittyy, yksi ein ole kauheasti toista kummempi, vaikka Helsingistä kovasti touhutaankin. Harva sitä maailmalla tietää. Rovaniemi taitaa olla kuuluisampi :) Jos Suomeen vielä palaamme, se paikka ei ole pk-seutu. Tampere-Jyväskylä akseli voisi olla hyvä, jos vaan töitä löytyy ja uskon että löytyy. 

Työttömyyden kanssa tuskaileville suosittelen ennakkoluulottomuutta muuta Suomea kohtaan. Kannattaa ainakin harkita. Teille, joilla on työtä ja huippukämppä Aleksanterinkadulla ja lapset Ressun priimuksia, ei muuta kuin hyvää jatkoa!

Vierailija
66/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko koskaan käynyt pk-seudulla? Ihan lapsellista puppua, etteikö täällä olisi työpaikkoja ja tietyillä aloilla suurin osa työpaikoista on keskittynyt tänne. Katsopa vähän tilastokeskuksen sivuilta työllisyys- ja työttömyysastetta kunnittain. Pk-seutua ei työttömyys rasita samassa tasossa kuin muuta Suomea.

Vierailija
67/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:38"]Älkää nyt ap:lle ärhentäkö, kyllä hänen kysymyksensä on ihan hyvä. Asuminen pk-seudulla ON kallista, joten hyvähän sitä on miettiä, mitkä on ne vetovoimatekijät ja pakot, joiden takia siellä silti haluaa asua. 20 [/quote] Asuminen pk seudulla on kallista siksi, että asuntojen kysyntä on kovempaa kuin niiden tarjonta. Sitä voi ihan itse miettiä mistä se sitten kertoo? Esim. Jatkuvasta muuttovoitosta ehkäpä. Ja mistä se muuttovoitto johtuu? No töistä ja paluumuuttajista (esim. Muualla opiskelleet ja nyt takaisin muuttavat).

[/quote]

Niin? Latelet itsestäänselvyyksiä, etkä vastaa ollenkaan kysymykseen miksi. Ap kysyy nimenomaan perusteluja tuolle muutolle.

20

Vierailija
68/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä koska täällä on ihan erilainen tunnelma kun missään muussa Suomen kaupungissa. On myös töitä ja mukavia ihmisiä sekä paljon enemmän lasten kanssa tekemistä kuin monessa muussa paikassa.

Vierailija
69/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:38"]Älkää nyt ap:lle ärhentäkö, kyllä hänen kysymyksensä on ihan hyvä. Asuminen pk-seudulla ON kallista, joten hyvähän sitä on miettiä, mitkä on ne vetovoimatekijät ja pakot, joiden takia siellä silti haluaa asua. 20 [/quote] Asuminen pk seudulla on kallista siksi, että asuntojen kysyntä on kovempaa kuin niiden tarjonta. Sitä voi ihan itse miettiä mistä se sitten kertoo? Esim. Jatkuvasta muuttovoitosta ehkäpä. Ja mistä se muuttovoitto johtuu? No töistä ja paluumuuttajista (esim. Muualla opiskelleet ja nyt takaisin muuttavat).

[/quote]

Niin? Latelet itsestäänselvyyksiä, etkä vastaa ollenkaan kysymykseen miksi. Ap kysyy nimenomaan perusteluja tuolle muutolle.

20
[/quote]

Mähän perustelin: TYÖT

Vierailija
70/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:38"]Älkää nyt ap:lle ärhentäkö, kyllä hänen kysymyksensä on ihan hyvä. Asuminen pk-seudulla ON kallista, joten hyvähän sitä on miettiä, mitkä on ne vetovoimatekijät ja pakot, joiden takia siellä silti haluaa asua. 20 [/quote] Asuminen pk seudulla on kallista siksi, että asuntojen kysyntä on kovempaa kuin niiden tarjonta. Sitä voi ihan itse miettiä mistä se sitten kertoo? Esim. Jatkuvasta muuttovoitosta ehkäpä. Ja mistä se muuttovoitto johtuu? No töistä ja paluumuuttajista (esim. Muualla opiskelleet ja nyt takaisin muuttavat). [/quote] Niin? Latelet itsestäänselvyyksiä, etkä vastaa ollenkaan kysymykseen miksi. Ap kysyy nimenomaan perusteluja tuolle muutolle. 20 [/quote] Mähän perustelin: TYÖT

[/quote]

Niin, mainitsit paluumuuttajat työmuuton lisäksi.

Totta kai monella syynä on työt, itsellänikin. Mutta mitä muita syitä? Minusta se on ihan hyvä kysymys, ja on vähän noloa kiukutella sen kysymisestä. Onko sellaisia vetovoimatekijöitä, joita ei muualla ole? 

20

Vierailija
71/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:44"] [quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:38"]Älkää nyt ap:lle ärhentäkö, kyllä hänen kysymyksensä on ihan hyvä. Asuminen pk-seudulla ON kallista, joten hyvähän sitä on miettiä, mitkä on ne vetovoimatekijät ja pakot, joiden takia siellä silti haluaa asua. 20 [/quote] Asuminen pk seudulla on kallista siksi, että asuntojen kysyntä on kovempaa kuin niiden tarjonta. Sitä voi ihan itse miettiä mistä se sitten kertoo? Esim. Jatkuvasta muuttovoitosta ehkäpä. Ja mistä se muuttovoitto johtuu? No töistä ja paluumuuttajista (esim. Muualla opiskelleet ja nyt takaisin muuttavat). [/quote] Niin? Latelet itsestäänselvyyksiä, etkä vastaa ollenkaan kysymykseen miksi. Ap kysyy nimenomaan perusteluja tuolle muutolle. 20 [/quote] Mähän perustelin: TYÖT

[/quote]

Niin, mainitsit paluumuuttajat työmuuton lisäksi.

Totta kai monella syynä on työt, itsellänikin. Mutta mitä muita syitä? Minusta se on ihan hyvä kysymys, ja on vähän noloa kiukutella sen kysymisestä. Onko sellaisia vetovoimatekijöitä, joita ei muualla ole? 

20
[/quote]

No niitä syitähän voi olla ihan mitkä asiat vaan? Vaikka kiban värinen talo? Eiköhän se kuitenkin ole aika selkeää, että töiden sekä opiskelujen takia tänne muutetaan, ja osittain varmaan siksi että pienemmät paikkakunnat kuihtuu mutta täällä on viriili kasvukeskus.

Vierailija
72/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seutu on mahdollisuuksien alue. Suurin osa Suomen opinahjoista sijaitsee täällä ja usko pois, ne työpaikatkin... ja onhan se nyt mukavaa, kun isojakin kauppoja on pienen kävely-/ratikkamatkan päässä.

Vierailija
73/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Pohjois-Suomesta, ja ajauduin pääkaupunkiseudulle puolivahingossa opiskelemaan. Sitten löytyi puoliso, ja nyt molemmilla on täällä työpaikat. Eivät ne tosin mitkään niin hienot ja erikoiset ole, etteikö vastaavia löytyisi muualtakin, mutta eipä sitä työpaikkaa nykyään tuosta vain valita sieltä mistä sattuu huvittamaan. Minä olen vanhemmiten alkanut ehkä kaivata kotiseutua ja sukua siellä, mutta ymmärrän ettei helsinkiläinen puoliso taas halua sinne, eikä minullakaan toisaalta ole mitään hätää täällä asuessa. En tykkää autoilusta, ja pidän siitä, ettei täällä ole pakko omistaa autoa ja julkisilla pääsee ihan joka paikkaan. Käyn kyllä joskus keikoilla ja muissa riennoissa, joten tarjonta ilahduttaa, muttei Helsinki ole minulle mikään must-paikka kulttuuritarjontansa tai tunnelmansa takia. Luultavasti Helsingin tunnelmasta nauttisi enemmän, jos täällä pääsisi käymään vain joskus. Luulen että viihtyisin ihan hyvin Turussa tai jossain pienemässäkin kaupungissa, mutta olen nyt vain jotenkin päätynyt tällaiseksi puolipakkopääkaupunkiseutulaiseksi.

Vierailija
74/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:51"]

sekä paljon enemmän lasten kanssa tekemistä kuin monessa muussa paikassa.

[/quote]

Minulla ei ole kertakaikkiaan mitään Helsinkiä vastaan, mutta tähän nyt kaipaisin kyllä ihan kunnollisia perusteluja. Konkreettisesti sellaista tekemistä siis, mitä vaan Helsingistä löytyy paljon enemmän verrattuna muihin suomalaisiin isompiin kaupunkeihin. Haluan oikeasti tietää.

Vierailija
75/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Outoa kysyä asiaa niiltä, jotka ovat pääkaupunkiseudulla asuneet jo pitkään tai koko ikänsä. Kysymys sinällään on hyvä niille, jotka ovat juuri muuttaneet tai suunnittelevat muuttoa.

On totta, että tietyissä vastauksissa näkyy "ylimielisyys" eli rivien välistä voi tulkita, ettei muualla ole lähikauppaa tai palveluja kävelymatkan päässä eikä teatteria tai jäähallia ja puhutaan vain jostain mökistä korvessa ja miten siellä on tuskallista viettää aikaa. Onhan täällä nyt muitakin kaupunkeja, teattereita ja jäähalleja, esityksiä, kulttuuria ja vaikka mitä ympäri Suomea. Mutta miksi muuttaa, jos pääkaupunkiseudulla on työ, ystävät ja sukulaiset?

Olen itse syntyperäinen espoolainen mutta olen asunut teininä hetken Hämeenlinnassa sekä opiskelujen ja töiden perässä mm. Turussa, Tampereella, Rovaniemellä ja Nurmijärvellä. Mies on syntyjään helsinkiläinen mutta asunut kouluiästä lähtien Espoossa. Molempien lähisuku asuu Espoossa. Miehen työpaikka on Helsingissä eikä muualta Suomesta löydy alan töitä. Aika luonnollista oli, että yhteinen kotimme oli Espoossa, vaikka sitten muutimmekin hetkeksi Nurmijärvelle. Nykyään asumme Kirkkonummella.

Sisaruksemme ovat sinnikkäästi ostaneet omakotitalonsa Espoosta ja maksaneet vähän kalliimmin kuin me, mutta toisaalta heillä on myös työt lähellä ja isovanhemmista hoitoapua. Me muutimme naapurikuntaan ja saamme mm. hoitoapua harvemmin, kun matkaa on kuitenkin lähes 30 km. Meillä on myös työt kauempana, miehellä Helsingissä ja minulla Lohjalla. Kyllähän Kirkkonummelta löytyy Prismaa ja Citymarketia kävelymatkan päässä ja sinne teatteriinkin pääsee autolla 30 minuutissa, Isoon Omenaan 15 minuutissa. Vieraaseen kuntaan tai kaupunkiin muuttaminen ei kuitenkaan ole helppoa, jos lähisuku asuu  muualla. Moni asia on tuntunut vaikealta vain, koska ne on hoidettu eri tavalla kuin Espoossa. Voin hyvin kuvitella, että lasten kanssa muuttaminen aivan ventovieraalle paikkakunnalle satojen kilometrien päähän sukulaisista ja ystävistä voisi tuntua hyvinkin hankalalta ja vaikealta enkä oikein ymmärrä, miten kukaan voi sellaista vaatia. Olisitko itse valmis muuttamaan paikkakunnalle, josta et tunne ketään ja jossa on ehkä neljäsosa niistä palveluista, mitä sinulla on tällä hetkellä käytössäsi?

Vierailija
76/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on syntynyt pääkaupungissa ja lapsemme Espoossa. Lapset ovat kouluikäisiä, enkä halua erottaa heitä kavereistaan. Kun nuorin lapsi muuttaa pois kotoa, harkitsemme muuttamista pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Vierailija
77/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Helsingistä Hämeenlinnan pikkukuntaan muuttaneena voin sanoa, että asiassa on kaksi puolta. Toisaalta ole ylpeä siitä rohkeudesta, jolla mieheni kanssa lähdimme tänne väljemmän asumisen, kiireettömyyden ja halvemman elämän perään, niitä en tosiaankaan vaihtaisi pois ja ne ovat juuri se suola ja juttu asua täällä. Tekemistäkin piisaa. Mutta. Kyllä minusta on aikamoinen sääli, että omat ystävät ja äiti jäivät Helsinkiin, emmekä todellakaan tapaa niin usein kuin ennen muuttoa. Kyllähän lapset näkevät mummiaan, joskus jopa 2 viikon välein, mutta se ei poista sitä, että ex tempore ei voi saada lapsenhoitoapua (jota äitini antaisi kohtuullisessa määrin ihan mielellään) emmekä hyvin suunnitellekaan voi pytää äitiä tänne niin helposti kuin se kävisi jos välimatkaa olisi 1,5 tunnin sijaan vaikkapa 20 minuuttia.

Mutta...elämä on valintoja ja nautin silti elämästä täällä, kaipa tännekin vielä voi juurtua... Tai sitten muutamme takaisin kun lasten koulut on käyty.

Vierailija
78/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska synnyin tänne 70-luvulla. Täällä on parhaat puitteet ihan mihin hyvänsä. Miksi vaihtaisin huonompaan, jonnekkin, josta en tunne ketään, jossa ei ole juureni? Täällä on sukuni ja ystäväpiirini, elämäni. En muuttanut tänne, minä synnyin tänne, parhaaseen paikkaan Suomessa, joten miksi muuttaisin huonompaan? 

Vierailija
79/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toitotetaan jatkuvasti sitä, että miksi pk-seudulla syntyneen pitäisi muuttaa muualle ja erota samalla tukiverkostostaan? Niin, samaan aikaan muualla asuvat joutuvat luopumaan tukiverkostoistaan ja muuttamaan töihin pk-seudulle. Näiden muualta muuttavien tukiverkostot eivät tietenkään ole niin arvokkaita kuin pk-seutulaisten, vai mitä?

Olen itse näitä työn takia pakkomuuttaneiden vanhempien lapsia. Etelään piti muuttaa, kun pohjoisessa ei töitä ollut. Suku ja tukiverkot jäi sinne kauas. Olen tuntenut koko elämäni ajan suurta juurettomuutta, enkä tunne olevani mistään kotoisin. Myös puhetapani on sekoitus kahta eri murretta ja viimeksi muutama vuosi sitten sain vielä kuulla työpaikallani pilkkaa siitä, että kun puhun niin kummallisesti!

Vierailija
80/86 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä meillä on työpaikat, toisella ei ole ajokorttia ja jos tekisi työtään muualla suomessa niin sitä tarvitsisi. Ja tarvittaisiin myös auto, siihen ei ole varaa kaikkine kuluineen vaikka pikkuisen halvemmin asuttais.