Siis MIKSI asutte pk-seudulla??
Miksi asutte pk-seudulla, jossa asuminen on nykyään niin kallista, että joutuu tinkimään kaikesta muusta. Samaan aikaan muualla Suomessa lakkautetaan palveluita, koska asiakkaita ei ole --> työpaikat vähentyy.
Ja jos vastaväitteenne on, ettei töitä ole muualla, niin eipä niitä ole kehä kolmosen sisäpuolellakaan nykypäivänä.
Kommentit (86)
Täällä on kuitenkin edelleen enemmän työpaikkoja kuin muualla. Monilla aloilla ainoat valinnanvapaudet on pk-seudulla. Joissakin töissä taas pakko muuttaa muualle Euroopassa, jos se nyt auttaa. Mulla on paljon vanhoja luokkakavereita muuttanut pk-seudun kautta Keski-Eurooppaan, Jenkkeihin, Etelä-Amerikkaan ja Aasiaan töiden perässä, ihan viimeisten 5v sisällä.
Mieti ennemmin sitä, MIKSI ne ihmiset muualta suomesta muuttaa pk seudulle jos täällä ei kerta töitäkään ole? Niimpä ;)
Kasin perheessä miehellä on työttömyysuhka päällä. Haemme töitä aika laajalla haavilla, mutta vaikuttaa siltä, että jopa pk-seutu on liian pieni ja harvaanasuttu, heikko ostovoima. Ei auta kuin etsiä töitä Dubaista, Singaporesta ja US:n rannikolta. Olis kiva, jos edes Euroopasta saisi.
Muutin pois vastikään enkä ole katunut. Joitain palveluja ja iltamenoja siellä on enemmän, mutta koska aika harvoin missään keikoilla ja teattereissa kävin, niin enpä kauheasti kaipaa niitäkään. Asumisen mukavuus voitti ruuhka-Suomen.
Koska opiskelen opinahjossa jota ei läydy Suomesta muualta kuin Helsingistä. Asuminen ei ole välttämättä kallista, riippuu ihan siitä miten on hoitanut asiansa. Aikaisemmin tulin tänne sen vuoksi, että sain vakituisen oman alani työpaikan täältä, muulta Suomesta en saanut.
Olen viihtynyt erinomaisesti ja jos joudun muuttamaan joskus tulevan työni takia muualle, näen painajaisunia jo etukäteen asiasta.
Voisin asua muualla, jos Suomessa olisi kunnollisen kokoisia kaupunkeja. Helsinki on ainoa, joten siksi täällä. Töitä minulle riittää niin paljon kuin jaksan tehdä ja toisaalta pystyn myös järjestelemään työaikaani niin, että työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen onnistuu hyvin.
Olen asunut Keski-Suomessa enkä viihtynyt. Samat naamat tuli vastaan ja joskus kun jäin eri bussipysäkillä pois kuin normaalisti, niin kuski huikkasi perään, että "mihis oot menossa". Ahdistavaa.
Täällä on myös suurin osa kavereista ja perheestä.
En haluaisi asua jossakin Pieksämäellä tai Joensuussa, en halua edes ajatella sellaista vaihtoehtoa. Hyvinhän me täällä pääkaupunkiseudulla pärjäämme, ei meillä ole mitään ongelmia ollut. Omituinen kysymys.
Koska mä olen aina täällä asunut ja mulla on täällä kaikki. Kaiken muun tarvittavan löytäisin mistä tahansa muualta, mutta näitä ihmisiä en.
Ja toisaalta, mikään omaisuuden kerryttäminen tai raha ylipäätään ei ole mulle tärkein juttu. Tai että sitä pitäisi paljon jäädä kaikkien pakollisten menojen jälkeen taskunpohjalle.
Koti on täällä. Mihin sitä kotoa?
Ei jossain pk-seudun lähiössä asuminen poikkea välttämättä juuri lainkaan böndellå asumisesta. Välimatkat pitkät, jos ei kilometreissä niin ajassa. Kävelymahdollisuus on pusikon keskelle tehty "ihana ulkoilumaasto". Teatteriin menee tunti mennä ja ainoat ravintolat lähellä on joku kebab-pizzeria ja ale-räkälä. Ostosreissu tehdään autolla hypermarkettiin.
Alallamme työpaikat ovat 90-prosenttisesti stadissa. Ollaan miehen kanssa toimittajia, ja tässä työtilanteessa molempien olisi oikeasti mahdoton saada yhtä aikaa duunia muualta.
Lisäksi pidämme kaupunkiasumisesta. On meillä mökki maalla, mutta emme haluaisi asua siellä. Stadissa on parhaat palvelut ja parhaat koulut lapsille.
Minä olen syntynyt Helsingissä, minne minä kotoani muuttaisin? Minulla ja miehelläni on vakituiset hyväpalkkaiset työpaikat, lapsi käy haluamaansa koulua. Nytkö meidän pitäisi tästä kaikesta luopua ja muuttaa jonnekin pikkukuntaan työttömiksi yhteiskunnan tuella eläjiksi? Eiköhän meistä ole enemmän hyötyä näillä asuinsijoillamme maksaessamme veroja joilla sitten rahoitetaan vähäosaisempien elämistä ja asumista.
Mulle on pk-seudulla ainakin rutkasti töitä. Turun seudulla en kokenut vastaavaa, että esim. Linkedinin kautta tulee työhaastattelupyyntöjä vaikkei aktiivisesti töitä haekaan.
Minnekään kylille en muutenkaan haluaisi asumaan. Täällä kun on niitä kulttuuririentoja sun muuta..
Miehelle töitä riittäisi varmaan ympäri Suomea, mutta asumme Helsingissä, koska mun työtilanne on muualla Suomessa paljon huonompi. Toki siellä on töitä jonkin verran, mutta en ole vielä vakiinnuttanut asemaani työelämässä, joten teen määräaikaisuuksia yms., ja siinä missä pääkaupunkiseudulla on 10 alan paikkaa tarjolla, muualla Suomessa voi olla yhteensä yksi. Turvallisempaa siis olla täällä. Itse olen Turun seudulta kotoisin, mulla on siellä sukulaisia ja ystäviä, mutta valitettavasti tällä hetkellä ei ole mahdollisuuksia muuttaa sinne, ja houkutus vähenee kun ystävätkin vähitellen muuttavat pääkaupunkiseudulle (koska etenkään korkeakoulutetuille ei vain riitä töitä). Lisäksi mies on pääkaupunkiseudulta kotoisin, joten hänen perheensä on täällä.
Koska työtilanne kotipaikkakunnallani on huono. Ollaan miehen kanssa päätetty, että ollaan täällä viellä muutama vuosi töissä ja sitten palataan takaisin kotiin, kävi töiden suhteen, miten kävi. Mietittiin, että loppuelämän kannalta täytyy kuitenkin ajatella sitä, mikä on tärkeää.
Mä olen syntynyt Helsingissä kuten myös molemmat vanhemmat. Mun koti on täällä, mun juuret on täällä. Ehkä asuminen on kalliimpaa mut mitä sitten? En mä omakotitaloa, navettaa ja peltoja haluaisikaan kun en tiedä mitä niillä pitäis edes tehdä.
Ei kaikki unelmoi samoista asioista. Mä käyn töissä ja haaveilen siitä päivästä et sais joskus ostettua kattohuoneiston Katajanokalta. Jos en saa niin ei sekään haittaa. =)
Minua ihmetyttää aina että MIKSI tuppukylien asukkaat jaksavat aina urputtaa Helsingistä ja helsinkiläisten asioista. Teillähän on se paratiisinne siellä, voitte nikkaroida ja rapsuttaa kasvimaata, ja helsinkiläisten verorahoja lähetetään autolasteittain sinne tuppukyliin ettei teidän välttämättä tarvitse töissäkään käydä. Joten mitä helv***** helsinkiläisten asiat teille kuuluu?
Me viihdymme hyvin Helsingissä. Vuonna -97 ostettu asunto on jo maksettu ja molemmilla on työpaikka täällä. Emme muuta koskaan pois.
Siksi, että haluan asua täällä. Ihmiset tykkää eri asioista. Miksi itse asut siellä missä asut?