Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajat eivät voisi joukkotyönä tehdä avoimet oppikirjat wikipedia-tyyliin?

Vierailija
18.09.2021 |

Onko meillä vain maantavan vuoksi tämä kirjakustantajien lupa painaa rahaa myymällä joka vuosi uudet vain rahastuksen vuoksi vähän muokatut oppikirjat?

Kun materiaalit on jatkossa kuitenkin sähköisenä ja opettajat ovat oma alansa osaajia, niin mikä olisi esteenä avoimille oppimateriaaleille?

Toki siis opettajat voisivat tehdä työajalla tätä oppimateriaalien laatimista ja päivitystä ja myös yhteistyössä oppilaidenkin kanssa, mutta kun työ jakaantuisi koko maan opettajille, niin ei se työmäärä per opettaja olisi niin suuri. Ja tietysti vain oman alan opettajille olisi muokkausoikeus ja siinä pitäisi olla jonkinlainen hyväksyttämisprosessi tietyllä määrällä muita opettajia jne jne.

Mutta mitä mieltä olette, toimisiko tämä ja jos ei, niin miksi ei?

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työni opettajana on minulle tapa maksaa asuntovelka ja muut elämiseen liittyvät kustannukset. Se ei ole minulle minkään sortin kutsumusammatti. Mitään materiaaleja en ala väsätä.

Vierailija
82/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei hoitajat valmista itse siteitä?  Lääkärit voisi mainiosti itse hankkia välineet ja terotella ja lyhennellä ne sopiviksi! Päiväkodintädit piirtelee itse värityskuvat ja muovailee leluja? Entäs miksei velvoiteta sähkäriä golvailemaan pistorasioita? Miksi ihmeessä sähkärikin voi käyttää valmiita liitoksia, kun sellaisen voisi itsekin valmistaa?

Sähköistä oppimateriaalia voi monistaa rajattomasti ilmaiseksi. Ei se ole verrannollista noihin esimerkkeihisi.

Miksei? Sinä haluat, että me alettaisiin tekemään tämän hirveän työmäärän päälle vielä lisää ilmaista työtä. Miksei voi käyttää kustantajan materiaaleja? Miksi velvoitat, että meidän pitäisi ILMAISEKSI tehdä vielä päälle materiaalia vai maksettaisiinko laadukkaan materiaalin laatimisesta erikseen? Miten se sitten eroaisi siitä, että nyt maksetaan siitä kustantajalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän on papunettiä ja sun muuta youtube-videota mistä voi hakea innoitusta omaan opettamiseen. Ja kollegat kyllä jakavat keskenään uusia ideoita ja vinkkejä opetukseen. Avoimia materiaaleja joo ei ole sellaisessa mielessä mitä ap tarkoittaa, mutta opettajat suurimmaksi osaksi tykkäävät itse luoda omat juttunsa. Oppikirjathan ovat sitä varten, että niiden avulla varmistetaan, että ops toteutuu. Oppikirjat ovat opettajan tukena, mutta suurin osa opettajista luo omat materiaalinsa ja tekevät asiat niin kuin parhaiten katsovat sopivan juuri niille oppilaille, joita opettaa. Opepalvelussa ja Sanomaprossa on kaikkea kivaa opetuksen lisäksi. Myös muitakin kanavia on. Eli siis nykyään on jo saatavilla materiaalia ja sitä voi käyttää miten haluaa. En näe mitään syytä miksi tätä systeemiä pitäisi muuttaa.

Vierailija
84/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja voidaan kierrättää, jos kustannukset todella huolettavat.

Tässä haisee vahvasti vasemmiston into ujuttaa Pirkkalan monistetta taas kouluihin.

Vierailija
85/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät opettajat oppikirjoja palkastaan maksa. Kunta antaa koululle rahaa, joka sitten ostaa oppikirjat.

Miksi kukaan opettaja haluaisi alkaa omien töidensä päälle tekemään ilmaisia materiaaleja ilman lisäkorvausta vain, jotta kunta säästäisi rahaa?

Tässä on jo moneen kertaan todettu, että tekisivät työajalla ja saisivat palkkaa.

Miten tässä syntyy säästöä? Jos työ tehdään työajalla, on palkattava joku muu opettamaan siksi aikaa, kun opettaja on siirretty tekemään oppimateriaaleja. Ei myöskään riitä, että materiaali kerran tehdään, vaan tämän jälkeen on oltava palkkalistoilla joku, joka päivittää materiaalia, toimii teknisenä tukena jne. On kai helpompaa, että kustantamot hoitavat tämän sen sijaan, että tämä olisi kuntien vastuulla.

Säästöä tulee siitä että se samainen kunta on tähän saakka joutunut maksamaan kustantamolle joka oppilaan joka kirjasta.

Ja joka kunnassahan ei tarvitse oppimateriaaleja tehdä. Toki alueelliset materiaaliprojektit avaavat uusia mahdollisuuksia ilmiöpohjaiseen opetukseen. Kustantamoilta ei tällaistakaan ole saanut.

Opettajan tekemää oppimateriaalia koskevat aivan samat tekijänoikeuslait kuin kaikkea muutakin materiaalia, joka ylittää teoskynnyksen (kirjat, valokuvat, elokuvat jne.). Ehdotatko siis ihan tosissasi, että opettaja tuottaisi pelkällä tekemisestä maksettavalla korvauksella materiaalia, joka sitten jaettaisiin kaikille halukkaille ilmaiseksi? No, kyllähän siinä säästöä syntyisi, mutta kuka hullu suostuisi tuohon? Ei yhtä ammattiryhmää voi kohdella eri tavoin kuin muita vain siksi, että siitä syntyisi säästöä.

Juuri tämä on avoimissa materiaaleissa ideana. Esimerkiksi YLE julkaisee jo nyt monenmoista oppimateriaalia ilmaiseksi, miksei Opetushallitus voisi julkaista peruskoulun oppimäärän materiaaleja ilmaiseksi?

Tekijänoikeuskysymykset esimerkiksi kuvien kohdalla luonnollisesti selvitetään materiaalia tuotettaessa, ja sähköisissä ympäristöissä on myös helppoa palkita suosituimpien materiaalien tuottajat, jos rojalteja olet vailla.

T. Eräs, joka ”on niin hullu” että todellakin tuottaa joka päivä materiaalia jakoon ”pelkällä tekemisestä maksettavalla korvauksella”. Se lienee tapana useimmilla aloilla.

Minä käyn töissä siksi, että minulle maksetaan siitä. Teen työni hyvin ja annan töissä ollessani oppilailleni 100% ajastani. Mutta mitään ylimääräistä en töille anna. Teen vain sen, mistä minulle maksetaan.

Se lienee samantekevää kuinka monta kertaa kirjoitan, että tietenkin materiaalien tuottamisesta maksettaisiin. Vastaus kuitenkin on ”minä en tee mitään, mistä minulle ei makseta”.

Uskoisin, että materiaaliprojektiin ei joka opettajaa tarvita, eikä aivan jokaisella varmasti olisi laadullisesti annettavanaankaan mitään. Mutta tämän kokoisesta maasta varmasti löytyy hyviä tekijöitä asiallista korvausta vastaan.

Vierailija
86/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei hoitajat valmista itse siteitä?  Lääkärit voisi mainiosti itse hankkia välineet ja terotella ja lyhennellä ne sopiviksi! Päiväkodintädit piirtelee itse värityskuvat ja muovailee leluja? Entäs miksei velvoiteta sähkäriä golvailemaan pistorasioita? Miksi ihmeessä sähkärikin voi käyttää valmiita liitoksia, kun sellaisen voisi itsekin valmistaa?

Sähköistä oppimateriaalia voi monistaa rajattomasti ilmaiseksi. Ei se ole verrannollista noihin esimerkkeihisi.

Sinun kannattaa tutustua immateriaalioikeuksiin. Tekijänoikeudet ja patentit on kehitetty suojaamaan ideoita ja teoksia ja varmistamaan, että idean tai teoksen tuottaja saa työstä kunnollisen korvauksen. Edellinen kirjoittaja käytti konkreettisia esimerkkejä varmaankin siksi, että sinun näyttäisi olevan vaikeaa ymmärtää, mitä tekijänoikeudet tarkoittavat.

Oletko koskaan kuullut avoimista lisensseistä? Esimerkiksi Wikipedian tekstejä tai Linuxin lähdekoodeja koskee avoin lisenssi.

Vierailija
87/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedian aineisto ei ole luotettavaa ja sitä voi muokata kuka tahansa,

Vierailija
88/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja näitä juttuja.

Olen opettaja ja työskennellyt myös kustannusalalla. Oppikirjaprojekti on valtava ja kallis projekti, johon kuuluu alan asiantuntijoita eli opettajia, joilla on pätevyys opetettavaan aineeseen. Esimerkiksi matematiikan kirjoja tekevät matematiikan opettajat, alakoulussa myös luokanopettaja voi olla mukana. Lisäksi projektia vetää tuottaja ja kustannustoimittaja, jotka vastaavat sisällön laadun. Mukana on myös taittajia, AD, äänittäjä, ääninäyttelijät, videotuottaja, kirjapaino ja digitaalisessa sisällössä koodarit jne. Tämä on valtava ja kallis prosessi. Aina esimerkiksi viiden hengen kirjantekijäporukkakaan ei pysty tekemään materiaaleja sovussa, vaan tulee erimielisyyttä ja ristiriitoja. Näihin sitten haetaan kustannustoimittajan avulla sopua ja yhteistä linjaa.

Miten luulet, että näillä tiedoin onnistuisi kunnista hyvin eri taustoilla tulevien opettajien yhteinen oppimateriaaliprojekti? Ja kuinka paljon se tulisi maksamaan?

Sepä. Nämä luulee, että opettajat otona muuttuu graafikoiksi, äänisuunnittelijoiksi, videotuottajiksi jne. Etsii maailmalta englantia puhuvia, jotka selittää videolle asioita jne.

Vierailija
89/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Sinä haluat, että me alettaisiin tekemään tämän hirveän työmäärän päälle vielä lisää ilmaista työtä. Miksei voi käyttää kustantajan materiaaleja? Miksi velvoitat, että meidän pitäisi ILMAISEKSI tehdä vielä päälle materiaalia vai maksettaisiinko laadukkaan materiaalin laatimisesta erikseen? Miten se sitten eroaisi siitä, että nyt maksetaan siitä kustantajalle?

Miten niin ilmaiseksi? Tietenkin oppimateriaalit tehtäisiin työajalla. Eikä kaikkien opettajien tarvitsisi siihen osallistua, vaan se kuuluisi vain tiettyjen opettajien työnkuvaan.

Vierailija
90/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja voidaan kierrättää, jos kustannukset todella huolettavat.

Tässä haisee vahvasti vasemmiston into ujuttaa Pirkkalan monistetta taas kouluihin.

Ei, vaan tämä kuulostaa suhteellisen nuorelta opettajalta, joka on omistautunut työlleen ja käyttää suuren osan vapaa-ajastaan oppimateriaalien tekemiseksi omille oppilailleen. Hän ajattelee, että muut opettajat olisivat aivan yhtä omistautuneita, jos heillä vaan olisi enemmän luovuutta. Hänen mieleensä ei tule, että monille opettajille opettaminen on vain työtä, josta maksetaan palkkaa, ei mikään harrastus tai intohimo.

Näin minä tämän näen.

Vierailija
91/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä alan valmistaa oppimateriaalia toisten opettajien ja koulujen käyttöön, haluan siitä korvauksen. Eli mieluummin tekisin töitä jollekin kustantamolle.

Luulen, että nuoremmilla sukupolvilla on ideologisempi näkökulma vapaisiin materiaaleihin.

Nuoremmat sukupolvet vasta eivät eväänsäkään liikuta elleivät saa asianmukaista korvausta! Hyvä vain, että osaavat pitää puolensa.

Miksi aloittaja luulee, ettei oppimateriaalia ole jo verkossa? Kyllä sitä on ja opettajat osaavat sitä käyttää, mutta ei toki kokonaisia kirjasarjoja. Musiikin soitosta on maksettava korvaus käytön mukaan. Miksi kirjoista ei maksettaisi?

Eikä tämä ole ajankohtaisin kysymys juuri nyt, kun oppivelvollisuuden laajennus on juuri otettu käyttöön. Silloin kun ennen oli ilmaiset kirjat koulun puolesta, sitä samaa kirjaa ja painosta käytettiin vuosikaudet. Nyt monet koulut ovat valinneet nettikirjat, mutta jos hinta nousee, palataan varmasti kierrätettäviin kirjoihin.

Koska kustantajien toiminta on puhdasta rahastusta ja kiusantekoa. Tehdään joka vuosi juuri sen verran muutoksia, että vanha painos ei millään enää kelpaa. Vaikka asiasisällöstä ei ole oikeasti tapahtunut sellaista muutoksta, että uusi painos olisi tarpeen.

Vierailija
92/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ilmaiseksi? Tietenkin oppimateriaalit tehtäisiin työajalla. Eikä kaikkien opettajien tarvitsisi siihen osallistua, vaan se kuuluisi vain tiettyjen opettajien työnkuvaan.

Millä työajalla? Se työaikakin maksaa. Ymmärrät varmaan, että laadukas opetusmateriaali vie tuhottomasti aikaa.

Vierailija
93/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja näitä juttuja.

Olen opettaja ja työskennellyt myös kustannusalalla. Oppikirjaprojekti on valtava ja kallis projekti, johon kuuluu alan asiantuntijoita eli opettajia, joilla on pätevyys opetettavaan aineeseen. Esimerkiksi matematiikan kirjoja tekevät matematiikan opettajat, alakoulussa myös luokanopettaja voi olla mukana. Lisäksi projektia vetää tuottaja ja kustannustoimittaja, jotka vastaavat sisällön laadun. Mukana on myös taittajia, AD, äänittäjä, ääninäyttelijät, videotuottaja, kirjapaino ja digitaalisessa sisällössä koodarit jne. Tämä on valtava ja kallis prosessi. Aina esimerkiksi viiden hengen kirjantekijäporukkakaan ei pysty tekemään materiaaleja sovussa, vaan tulee erimielisyyttä ja ristiriitoja. Näihin sitten haetaan kustannustoimittajan avulla sopua ja yhteistä linjaa.

Miten luulet, että näillä tiedoin onnistuisi kunnista hyvin eri taustoilla tulevien opettajien yhteinen oppimateriaaliprojekti? Ja kuinka paljon se tulisi maksamaan?

Sepä. Nämä luulee, että opettajat otona muuttuu graafikoiksi, äänisuunnittelijoiksi, videotuottajiksi jne. Etsii maailmalta englantia puhuvia, jotka selittää videolle asioita jne.

Osa kuntien palkkaamista oppimateriaalintekijöistä voisi olla myös esim. graafikkoja ja äänisuunnittelijoita.

Vierailija
94/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ilmaiseksi tekemistä, kun siitä saisi palkan.

Vierailija
95/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuisi pidentämään niitä 6h työpäiviä ja lyhentämään 3kk kesälomaa joten ei se käy.

...niitä 4h työpäiviä ja...

Vierailija
96/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että oppikirjabisneksen iso nimi Sanoma ei ole vielä sensuroinut tätä kamalaa kommunistista ja bisnekset vaarantavaa ketjua...

Vierailija
97/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipedian aineisto ei ole luotettavaa ja sitä voi muokata kuka tahansa,

Edellä jo todettiin, että aineisto ei olisi vapaasti muokattavasti. Perusidea kuin wikipediassa, mutta ei vapaasti kaikkien muokattavissa.

Vierailija
98/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä työajalla? Se työaikakin maksaa. Ymmärrät varmaan, että laadukas opetusmateriaali vie tuhottomasti aikaa.

Se työaika maksaa vain pienen siitä, mitä kustantamoille pitää maksaa koko ajan uusittavista painoksista. Esim. jos kunta palkkaisi yhden oppimateriaalintekijän niin se maksaa jotain 40.000 euroa vuodessa. Sillä summalla ei saa kirjoja vuodeksi kaikille oppilaille.

Vierailija
99/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät opettajat oppikirjoja palkastaan maksa. Kunta antaa koululle rahaa, joka sitten ostaa oppikirjat.

Miksi kukaan opettaja haluaisi alkaa omien töidensä päälle tekemään ilmaisia materiaaleja ilman lisäkorvausta vain, jotta kunta säästäisi rahaa?

Tässä on jo moneen kertaan todettu, että tekisivät työajalla ja saisivat palkkaa.

Miten tässä syntyy säästöä? Jos työ tehdään työajalla, on palkattava joku muu opettamaan siksi aikaa, kun opettaja on siirretty tekemään oppimateriaaleja. Ei myöskään riitä, että materiaali kerran tehdään, vaan tämän jälkeen on oltava palkkalistoilla joku, joka päivittää materiaalia, toimii teknisenä tukena jne. On kai helpompaa, että kustantamot hoitavat tämän sen sijaan, että tämä olisi kuntien vastuulla.

Säästöä tulee siitä että se samainen kunta on tähän saakka joutunut maksamaan kustantamolle joka oppilaan joka kirjasta.

Ja joka kunnassahan ei tarvitse oppimateriaaleja tehdä. Toki alueelliset materiaaliprojektit avaavat uusia mahdollisuuksia ilmiöpohjaiseen opetukseen. Kustantamoilta ei tällaistakaan ole saanut.

Opettajan tekemää oppimateriaalia koskevat aivan samat tekijänoikeuslait kuin kaikkea muutakin materiaalia, joka ylittää teoskynnyksen (kirjat, valokuvat, elokuvat jne.). Ehdotatko siis ihan tosissasi, että opettaja tuottaisi pelkällä tekemisestä maksettavalla korvauksella materiaalia, joka sitten jaettaisiin kaikille halukkaille ilmaiseksi? No, kyllähän siinä säästöä syntyisi, mutta kuka hullu suostuisi tuohon? Ei yhtä ammattiryhmää voi kohdella eri tavoin kuin muita vain siksi, että siitä syntyisi säästöä.

Juuri tämä on avoimissa materiaaleissa ideana. Esimerkiksi YLE julkaisee jo nyt monenmoista oppimateriaalia ilmaiseksi, miksei Opetushallitus voisi julkaista peruskoulun oppimäärän materiaaleja ilmaiseksi?

Tekijänoikeuskysymykset esimerkiksi kuvien kohdalla luonnollisesti selvitetään materiaalia tuotettaessa, ja sähköisissä ympäristöissä on myös helppoa palkita suosituimpien materiaalien tuottajat, jos rojalteja olet vailla.

T. Eräs, joka ”on niin hullu” että todellakin tuottaa joka päivä materiaalia jakoon ”pelkällä tekemisestä maksettavalla korvauksella”. Se lienee tapana useimmilla aloilla.

Kyllä me opettajatkin tuotamme materiaalia ulkopuolisilta ostettujen materiaalien lisäksi ja usein myös laitamme näitä jakoon. On mahdollista opettaa netistä ilmaiseksi löytyvillä materiaaleilla, mutta tämä edellyttää valtavasti vaivannäköä. Mikään ei takaa, että linkki, joka toimii yhtenä päivänä, toimisi myös seuraavana päivänä. Useimmat verkkolehdissä julkaistut tekstit ovat maksumuurin takana, joten oppimateriaalin tuottaminen on vaivalloista.

Työtä helpottaisi toki, jos kaikki tarvittava materiaali olisi saatavilla ilmaiseksi yhdestä paikasta, mutta en valitettavasti usko OPH:n tai minkään muunkaan tahon käytännössä pystyvän tähän. Kaikki muutkin sähköiset palvelut ostetaan julkisella sektorilla ulkopuolisilta palveluntarjoajilta. Rahkeet eivät riitä järjestelmien ylläpitoon omin voimin. Nykyajan oppimateriaalit eivät ole "kirjoja" samalla tavalla kuin vaikka kymmenenkin vuotta sitten, vaan sähköisiä oppimisympäristöjä.

Vierailija
100/225 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan yhteiskunnallisesti tilanteessa, jossa TODELLA MONET pätevät fiksut opettajat harkitsevat tosissaan alan vaihtoa, koska työ on käynyt niin vastenmieliseksi eikä kukaan ota opettajien huolta todesta. Tässä tilanteessa jos lähdettäisiin tekemään näin radikaaleja muutoksia oppimateriaalien tekemiseen, moni opettaja heittäisi hanskat lopullisesti tiskiin, minä muiden mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä