Oletko aikasi kuluksi käynyt haravoimassa pihaltasi viime syksyn kuolleet lehdet vai käyttänyt lehtipuhallinta?
Kommentit (24)
Tiedän, että pitäisi. Meillä on käynyt vieraitakin emmekä ole niitä korjanneet.
Syksyllä kuulee kehotuksen ettei lehtiä tarvitse haravoida, siihen ne maatuvat ja suojaavat talven aikana. Virhe! Nyt nurmikolla ja kukkapenkissä on kova kerros kuolleita lehtiä eikä sipulikukat pääse kunnolla kasvamaan niistä läpi. Lehdet täytyy poistaa, osan olen jo poistanutkin.
En todellakaan haravoi. Se on turhaa ja epäekologista.
Mä olen haravoinut. Ja nimenomaan aikani kuluksi. Näin aikaisin keväällä ulkona ole oikein muutakaan tekemistä...
Monikin iäkäs saisi hyvää liikuntaa siitä, jos haravoisi pihansa lehtiä.
Ei ole takapiha vielä sulanut kokonaan ja sulamisen jälkeen pitää antaa hetki kuivahtaa ennen kuin tuon voi haravoida.
Talvehtivat hyönteiset hyötyvät lehtien suojasta, ja maaperä saa niistä ravinteita. Suurin osa lehdistä on talven jäljiltä jo maatunutkin.
Eipä tuota jäistä kenttää hyödytä rapata
Häviävät ainakin nurmikolta viimeistään kun sen ekan kerran leikkaa, ja kyllä ne muualtakin on aina pois maatuneet.
Mökillä ihan ajan kuluksi haravoin, mutta kova tuuli tuli sen jälkeen ja jälki on samanlaista kuin ennen haravointia. Kotona annan olla ja ruohonleikkurilla kerään lehdet sitten, kun se aika tulee.
En syksyllä vaan nyt keväällä. Mökillä haravoin sieltä missä kuljen ja grillin ympäriltä ettei syty maastopalo. Muualla saa lehdet maatua. Innokas naapuri siivoaa taloyhtön asfalttipihan puhaltimella.
Trump kehuu kuinka suomalaiset haravoi, sillä estetään maastopaloja.
Haravoitu on kahtena päivänä. Lehtiä ei ollut mutta risuja ja havupuiden neulasia. Ajankulua se ei palvele vaan on pakko. Säkitys vielä ja jätefirma vie pois.
En. Me maksamme kiinteistönhuoltofirmalle siitä. Tiistaina kävivät lätkyttimillä harjaamassa nurmikot.
Syksyllä jo puhalsin ja se pieni määrä hajanaisia lehtiä joka nyt näkyy nurtsilla kyllä maatuvat viimeistään kun vetäisen ruohonleikkurilla yli.
Nyt on vielä liian aikaista alkaa pihahommiin. Hyönteiset talvehtii lehtien alla, haravoimalla liian tehokkaasti ja liian aikaisin tuhoat vain talviunillaan nukkuvat öttiäiset. Muutenkin lehdet kannattaa jättää maahan maatumaan.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä kuulee kehotuksen ettei lehtiä tarvitse haravoida, siihen ne maatuvat ja suojaavat talven aikana. Virhe! Nyt nurmikolla ja kukkapenkissä on kova kerros kuolleita lehtiä eikä sipulikukat pääse kunnolla kasvamaan niistä läpi. Lehdet täytyy poistaa, osan olen jo poistanutkin.
Syksyllä ne lehdet ajetaan ruohonleikkurilla pieneksi ja kas, keväällä niitä ei enää ole.
Haravoin juuri mökillä. Lehdet ovat liiskaksi painuneita, ei niihin puhallin auta.
Vain takapihalla on haravoitavaa ja siellä on vielä lunta.
En kumpaakaan. Huoltoyhtiö hoitaa tuollaiset.