Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (130)
Minulla on lievän perinnöllisen sairauden takia poikkeava verenkuva joten vereni ei kelpaa luovutettavaksi. Kuitenkin kiinnostaisi tietää mikä veriryhmäni on. Miten sen voi testata?
Ärsyttää kun olen usein lääkärissä tai terkkarilla kysynyt, niin minulle ei vastata mitään. Ihme ilmeitä vaan.
V*u mitään aidsia kanna kuitenkaan...
Tiedän. Mulla löytyty tieto Omakannasta, olikohan leikkausta varten tarkistettu, en muista.
Yläasteen biologian tunnilla testattiin myös, oli mulla jossain vihkossa tallessa
Vierailija kirjoitti:
On muuten outoa, jos ei voi selvittää mistään ryhmäänsä, kun en lähes keski-ikäisenäkään vielä tiedä.
Mitä outoa siinä on?!? Jos sitä ei ole tutkittu, niin ei kai sitä mistään tutkimatta selville voi saada. Eikä veriryhmän selvitys ole mikään automaatiotutkimus joka kaikille tehtäisi.
Tiedän. Käykää luovuttamassa verta niin veriryhmä selviää. Luovutettu veri on lahja tarvitsijalle.
AB+ selvisi, kun luovutin verta ekan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muuten nolla vai oo?
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Oli ennen nolla, nykyään oo.
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmämääritys tehdään silloin kun on verensiirto todennäköinen. esim. ennen leikkausta/toimenpidettä (ei kuitenkaan aina). Muutoin veriryhmä ei ole olleellinen tieto.
Ainoastaan raskaanaolevilta Suomessa tutkitaan rutiinisti veriryhmä ja vasta-aineet. Veriryhmä löytyy neuvolakortista. Vastasyntyneiltä ei tutkita veriryhmää ellei vauvan terveydentila sitä edellytä.
Onhan se nyt aika oleellinen tieto, kun sen mukaan määrittyy sun riskisairaudet ja pienemmän riskin sairaudet.
Esim. 0-veriryhmäläisenä saan helposti kaikki vatsataudit, mutten syöpää enkä koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmämääritys tehdään silloin kun on verensiirto todennäköinen. esim. ennen leikkausta/toimenpidettä (ei kuitenkaan aina). Muutoin veriryhmä ei ole olleellinen tieto.
Ainoastaan raskaanaolevilta Suomessa tutkitaan rutiinisti veriryhmä ja vasta-aineet. Veriryhmä löytyy neuvolakortista. Vastasyntyneiltä ei tutkita veriryhmää ellei vauvan terveydentila sitä edellytä.
Onhan se nyt aika oleellinen tieto, kun sen mukaan määrittyy sun riskisairaudet ja pienemmän riskin sairaudet.
Esim. 0-veriryhmäläisenä saan helposti kaikki vatsataudit, mutten syöpää enkä koronaa.
Ja tällä selittyy esim. se, miksi sairastsn kaikki norot meidän työpaikalla, vaikka muut pysyy terveinä. Vaikka pesen ahkerammin käsiä kuin kukaan muu.
En tiedä. Ikää on 40+, saa nähdä tulenko koskaan tietämäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lievän perinnöllisen sairauden takia poikkeava verenkuva joten vereni ei kelpaa luovutettavaksi. Kuitenkin kiinnostaisi tietää mikä veriryhmäni on. Miten sen voi testata?
Ärsyttää kun olen usein lääkärissä tai terkkarilla kysynyt, niin minulle ei vastata mitään. Ihme ilmeitä vaan.
V*u mitään aidsia kanna kuitenkaan...
Veriryhmätestausta voi pyytää mistä tahansa yksityisestä laboratoriosta esim. Mehiläinen tai Terveystalo. Hinta ehkä n. 60-70e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minunkin veriryhmä selvitettiin viime vuonna ennen leikkausta, vaikka sanottiin, että on epätodennäköistä, että verensiirtoa tarvitaan. Jouduin käymään kahdesti verikokeessa veriryhmävasta-aineen takia. Veriryhmä on A+.
Se olisi sitten ollut jonkun kunnon kansalaisen vapaaehtoisesti luovuttamaa verta. Et olisi siitä joutunut maksamaan. Oletko ajatellut nyt kysyä, miten kauan leikkauksen jälkeen voit mennä veripalveluun verta luovuttamaan, vai kuullutko niihin jotka haluavat kaiken mutta eivät anna mitään?
Kannattaa selvittää myös omat rajoitteet. Aikanaan 50 kg oli ainakin naisilla verenluovutuksen raja. Sen jälkeenkään runsaista kuukautisista kärsineenä ei ole ihan heti mieleen tullut lähteä luovuttamaan verta.
Sitten on vielä tosiaan kaikki taudit ja sairaudet, mitkä voi estää luovuttamista.
Julkisella on rahat tiukassa ja ei siellä oteta ”huvikseen” turhia kokeita.
Tämänkin tiedon on terveydenhuoltojärjestelmämme pimittänyt minulta vaikka verikokeita on elämän varrella otettu useita. Minkä takia sitä ei voida kertoa jo yksintein jos kerran verikokeita otetaan?
Tiedän.
Olen A+ kuten molemmat vanhempanikin. Se rajasi omat veriryhmämahdollisuuteni kahteen ja on tuo sittemmin selvitettykin.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin tiedon on terveydenhuoltojärjestelmämme pimittänyt minulta vaikka verikokeita on elämän varrella otettu useita. Minkä takia sitä ei voida kertoa jo yksintein jos kerran verikokeita otetaan?
Niin minkä tiedon pimittänyt
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä ei tutkita normaalista verikokeesta, eikä veriryhmää määritellä huvikseen.
Se määritellään raskausaikana, ennen leikkauksia ja verenluovutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muuten nolla vai oo?
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Oli ennen nolla, nykyään oo.
Ja on se aina ollut O, tulee saksan sanasta Ohne (ilman).
Suonissani virtaa Ruostumaton TeräsPersu
Se olisi sitten ollut jonkun kunnon kansalaisen vapaaehtoisesti luovuttamaa verta. Et olisi siitä joutunut maksamaan. Oletko ajatellut nyt kysyä, miten kauan leikkauksen jälkeen voit mennä veripalveluun verta luovuttamaan, vai kuullutko niihin jotka haluavat kaiken mutta eivät anna mitään?