Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muuten nolla vai oo?
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Se on oo. O-veriryhmän omaavalla henkilöllä nimenomaan on vasta-aineita sekä A- että B-veriryhmää vastaan. Siksi O-ryhmään kuuluvalle ei voi antaa kuin O-verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Se on O-kirjain
Intä vain, ja saathan sinä sen ookirjaimella kirjoittaa, kun se on ihan saman näköinen kuin nollakin.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…
"On jo pitkään tiedetty, että veriryhmä 0 (nolla) suojaa vakavalta malarialta. Sen sijaan muita veriryhmiä (A, B, AB) kantavat ihmiset saattavat saada malarian vaikean muodon, johon voi kuulua jopa koomaa ja kuolema. Malarian tutkijat ovat jo pitkään halunneet selvittää, mistä tämä johtuu."
Se on nolla. (korjattu sana verityhmä veriryhmäksi :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Se on oo. O-veriryhmän omaavalla henkilöllä nimenomaan on vasta-aineita sekä A- että B-veriryhmää vastaan. Siksi O-ryhmään kuuluvalle ei voi antaa kuin O-verta.
Olet oikeassa, siinä on vasta-aineita. Mutta veriryhmä on kuitenkin nolla- veriryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Se on O-kirjain
Intä vain, ja saathan sinä sen ookirjaimella kirjoittaa, kun se on ihan saman näköinen kuin nollakin.
Jaa et erota nollaa ja o-kirjainta toisistaan :D
salasanoissa se olisi hyvä tiedostaa
Kuinka monelle alkoi näkyä Veripalvelun mainos bannerissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Se on O-kirjain
Jaa et erota nollaa ja o-kirjainta toisistaan :D
salasanoissa se olisi hyvä tiedostaa
Tiedän kyllä omat salasanani, ja muiden kirjoittamia minun ei tarvitse tietääkään. Eikä se sitäpaitsi liity mitenkään siihen, miten sinä haluat kirjoittaa 0-veriryhmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Itseasiassa tosiaan se voi ollakin nolla, mutta se tarkoittaa tässä sitä, että O-ryhmään kuuluvan henkilön veren punasolujen pinnalla ei ole A- eikä B-antigeenia. T. Sama
Luovuttaja
Vastaanottaja O− O+ B− B+ A− A+ AB− AB+
AB+ + + + + + + + +
AB− + - + - + - + -
A+ + + - - + + - -
A− + - - - + - - -
B+ + + + + - - - -
B− + - + - - - - -
O+ + + - - - - - -
O− + - - - - - - -
+ = kelpaa vastaanottajalle - = ei kelpaa vastaanottajalle
Olin leikkauksessa ja minulta otettiin verikoe. Kysyin samalla, voitteko selvittää verityypin ja silloin 2000-luvun alussa se onnistui. Ilmeisesti nyt sitä ei saa enää pelkästään kysymällä. Lähin ja helpoin tapa lienee verenluovutus.
Olen B- eli toiseksi harvinaisin (1.6% väestöstä, valkoihoisia kaukaasialaisista 2% kantaa B- veriryhmää). Olen monta kertaa halunnut mennä verenluovutukseen, mutta valitettavasti päänvaivana on vakava, krooninen aneamia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…
"On jo pitkään tiedetty, että veriryhmä 0 (nolla) suojaa vakavalta malarialta. Sen sijaan muita veriryhmiä (A, B, AB) kantavat ihmiset saattavat saada malarian vaikean muodon, johon voi kuulua jopa koomaa ja kuolema. Malarian tutkijat ovat jo pitkään halunneet selvittää, mistä tämä johtuu."
Se on nolla. (korjattu sana verityhmä veriryhmäksi :D)
"Kyseinen nolla, ei ooo, tulee siitä että sillä ei ole antigeenejä verisolun pinnalla jotka aiheuttavat veren sopimattomuuden. Molempia termejä käytetään, mutta oikea zero eli nolla.
15.10.2013 21:15 Nikolai Ylirotu
Vierailija kirjoitti:
B+ asiahan selviää esim verta luovuttamalla.
Meillä tehtiin myös yläasteella jokin liuska testi millä sai veriryhmän selville, ei toki sitä onko + vai -.
Meilläkin tehtiin tää bilsan tunnilla joskus ysärin alkupuolella, ongelma oli vaan se, etten osannut tuloksestani tulkita oliko kyseessä A vai B ryhmä. Kysyin sitten opelta neuvoa ja hetken pähkäiltyään ope päätyi vaihtoehtoon B. Tässä luulossa olin sitten hyvinkin pitkään kunnes - raskauden yhteydessä tietysti - selvisi että olenkin ryhmää AB (-). Ihan vaan sillä, ettei tuo kyseinen testi ole kaikissa tapauksissa luotettava, toki ehkä nykyään koulussakin testaillaan paremmilla välineillä?
Veriryhmämääritys tehdään silloin kun on verensiirto todennäköinen. esim. ennen leikkausta/toimenpidettä (ei kuitenkaan aina). Muutoin veriryhmä ei ole olleellinen tieto.
Ainoastaan raskaanaolevilta Suomessa tutkitaan rutiinisti veriryhmä ja vasta-aineet. Veriryhmä löytyy neuvolakortista. Vastasyntyneiltä ei tutkita veriryhmää ellei vauvan terveydentila sitä edellytä.
Olen positiivinen B-liokan kansalainen.
AP, mene verenluovutukseen, niin eiköhän siellä selviä. Minun veriryhmäni määriteltiin, kun olin menossa leikkaukseen.
O+. Selvisi raskausaikana ja lukee neuvolakorteissa.
Kyllä minunkin veriryhmä selvitettiin viime vuonna ennen leikkausta, vaikka sanottiin, että on epätodennäköistä, että verensiirtoa tarvitaan. Jouduin käymään kahdesti verikokeessa veriryhmävasta-aineen takia. Veriryhmä on A+.
Kaikki terveet aikuiset jotka eivät tiedä veriryhmäänsä, ällöttävät minua, sillä siitähän tietää että eivät ikinä ole käyneet verta luovuttamassa! Mitä porukkaa se sellainen on? Itse aloitin luovutuksen viimeisellä luokalla lukiossa, heti 18 täytettyäni, seuraten vanhempieni esimerkkiä. 4 kertaa vuodessa, säännöllisesti. Jokaisen pitäisi!
Wikipedian mukaan Suomessa o on yleinen veriryhmä, mutta o- on vaan 5% väestöstä.