Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?

Vierailija
17.09.2021 |

Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Olen täysi nolla jopa siltä kantilta katsottuna. 

Pistän pahemmaksi, nolla - .

Voitit. Etkös ole aika harvinainen tapaus?

Wikipedian mukaan Suomessa o on yleinen veriryhmä, mutta o- on vaan 5% väestöstä.

Vierailija
42/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se muuten nolla vai oo?

Ei ole nolla

Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan. 

Se on oo. O-veriryhmän omaavalla henkilöllä nimenomaan on vasta-aineita sekä A- että B-veriryhmää vastaan. Siksi O-ryhmään kuuluvalle ei voi antaa kuin O-verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nolla

Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan. 

Se on O-kirjain

Intä vain, ja saathan sinä sen ookirjaimella kirjoittaa, kun se on ihan saman näköinen kuin nollakin.

Vierailija
44/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…

"On jo pit­kään tie­detty, et­tä veri­ryhmä 0 (nolla) suo­jaa vaka­valta mala­rialta. Sen si­jaan mui­ta veri­ryhmiä (A, B, AB) kan­tavat ih­miset saat­tavat saa­da ma­larian vai­kean muo­don, jo­hon voi kuu­lua jo­pa koo­maa ja kuo­lema. Ma­larian tut­kijat ovat jo pit­kään ha­lunneet sel­vittää, mis­tä tä­mä joh­tuu."

Se on nolla. (korjattu sana verityhmä veriryhmäksi :D)

Vierailija
45/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nolla

Se on oo. O-veriryhmän omaavalla henkilöllä nimenomaan on vasta-aineita sekä A- että B-veriryhmää vastaan. Siksi O-ryhmään kuuluvalle ei voi antaa kuin O-verta.

Olet oikeassa, siinä on vasta-aineita. Mutta veriryhmä on kuitenkin nolla- veriryhmä.

Vierailija
46/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nolla

Se on O-kirjain

Intä vain, ja saathan sinä sen ookirjaimella kirjoittaa, kun se on ihan saman näköinen kuin nollakin.

Jaa et erota nollaa ja o-kirjainta toisistaan :D

salasanoissa se olisi hyvä tiedostaa

Vierailija
47/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monelle alkoi näkyä Veripalvelun mainos bannerissa?

Vierailija
48/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nolla

Se on O-kirjain

Jaa et erota nollaa ja o-kirjainta toisistaan :D

salasanoissa se olisi hyvä tiedostaa

Tiedän kyllä omat salasanani, ja muiden kirjoittamia minun ei tarvitse tietääkään. Eikä se sitäpaitsi liity mitenkään siihen, miten sinä haluat kirjoittaa 0-veriryhmän.

Vierailija
49/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nolla

Itseasiassa tosiaan se voi ollakin nolla, mutta se tarkoittaa tässä sitä, että O-ryhmään kuuluvan henkilön veren punasolujen pinnalla ei ole A- eikä B-antigeenia. T. Sama

Vierailija
50/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuttaja

Vastaanottaja      O−   O+   B−   B+   A−   A+   AB−   AB+

AB+                         +     +      +      +     +      +      +        +

AB−                         +     -       +      -      +      -       +         -

A+                           +     +       -      -      +      +       -         -

A−                           +     -       -      -       +      -        -         -

B+                           +     +       +      +     -      -        -         -

B−                           +     -       +      -      -       -        -         -

O+                          +     +       -      -      -       -         -         -

O−                          +     -       -      -      -        -         -         -

+ = kelpaa vastaanottajalle     - = ei kelpaa vastaanottajalle

Vierailija
51/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin leikkauksessa ja minulta otettiin verikoe. Kysyin samalla, voitteko selvittää verityypin ja silloin 2000-luvun alussa se onnistui. Ilmeisesti nyt sitä ei saa enää pelkästään kysymällä. Lähin ja helpoin tapa lienee verenluovutus.

Olen B- eli toiseksi harvinaisin (1.6% väestöstä, valkoihoisia kaukaasialaisista 2% kantaa B- veriryhmää). Olen monta kertaa halunnut mennä verenluovutukseen, mutta valitettavasti päänvaivana on vakava, krooninen aneamia.

Vierailija
52/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/veriryhma-0-suojaa-malarial…

"On jo pit­kään tie­detty, et­tä veri­ryhmä 0 (nolla) suo­jaa vaka­valta mala­rialta. Sen si­jaan mui­ta veri­ryhmiä (A, B, AB) kan­tavat ih­miset saat­tavat saa­da ma­larian vai­kean muo­don, jo­hon voi kuu­lua jo­pa koo­maa ja kuo­lema. Ma­larian tut­kijat ovat jo pit­kään ha­lunneet sel­vittää, mis­tä tä­mä joh­tuu."

Se on nolla. (korjattu sana verityhmä veriryhmäksi :D)

"Kyseinen nolla, ei ooo, tulee siitä että sillä ei ole antigeenejä verisolun pinnalla jotka aiheuttavat veren sopimattomuuden. Molempia termejä käytetään, mutta oikea zero eli nolla. 

15.10.2013 21:15 Nikolai Ylirotu

Vierailija
53/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

B+ asiahan selviää esim verta luovuttamalla.

Meillä tehtiin myös yläasteella jokin liuska testi millä sai veriryhmän selville, ei toki sitä onko + vai -.

Meilläkin tehtiin tää bilsan tunnilla joskus ysärin alkupuolella, ongelma oli vaan se, etten osannut tuloksestani tulkita oliko kyseessä A vai B ryhmä. Kysyin sitten opelta neuvoa ja hetken pähkäiltyään ope päätyi vaihtoehtoon B. Tässä luulossa olin sitten hyvinkin pitkään kunnes - raskauden yhteydessä tietysti - selvisi että olenkin ryhmää AB (-). Ihan vaan sillä, ettei tuo kyseinen testi ole kaikissa tapauksissa luotettava, toki ehkä nykyään koulussakin testaillaan paremmilla välineillä?

Vierailija
54/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ABRH-

Vierailija
55/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriryhmämääritys tehdään silloin kun on verensiirto todennäköinen. esim. ennen leikkausta/toimenpidettä (ei kuitenkaan aina). Muutoin veriryhmä ei ole olleellinen tieto.

Ainoastaan raskaanaolevilta Suomessa tutkitaan rutiinisti veriryhmä ja vasta-aineet. Veriryhmä löytyy neuvolakortista. Vastasyntyneiltä ei tutkita veriryhmää ellei vauvan terveydentila sitä edellytä.

Vierailija
56/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen positiivinen B-liokan kansalainen.

AP, mene verenluovutukseen, niin eiköhän siellä selviä. Minun veriryhmäni määriteltiin, kun olin menossa leikkaukseen.

Vierailija
57/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

O+. Selvisi raskausaikana ja lukee neuvolakorteissa.

Vierailija
58/130 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin veriryhmä selvitettiin viime vuonna ennen leikkausta, vaikka sanottiin, että on epätodennäköistä, että verensiirtoa tarvitaan. Jouduin käymään kahdesti verikokeessa veriryhmävasta-aineen takia. Veriryhmä on A+.

Vierailija
59/130 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki terveet aikuiset jotka eivät tiedä veriryhmäänsä, ällöttävät minua, sillä siitähän tietää että eivät ikinä ole käyneet verta luovuttamassa! Mitä porukkaa se sellainen on? Itse aloitin luovutuksen viimeisellä luokalla lukiossa, heti 18 täytettyäni, seuraten vanhempieni esimerkkiä. 4 kertaa vuodessa, säännöllisesti. Jokaisen pitäisi!

Vierailija
60/130 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo