Tiedätkö mikä on veriryhmäsi?
Itse en tiedä ja mistähän sen saisi tietää? Yritin Kannastakin katsoa mutta en löytänyt.
Kommentit (130)
En tiedä, mutta muistaakseni se oli jossain labrajutussa mainittu.
Keskustelimme tästä kerran duunissa pienessä porukassa 4-5 ihmistä, ja yksikään ei tiennyt. Johtunee siitä, että se on tieto, jota nyt ei arkielämässä tarvitse noin normaalisti.
Meillä tehtiin omasta verestä veriryhmämääritykset yläasteella 80-luvulla. Toinen tapa selvittää on käydä verenluovutuksessa, jos on terve ja täyttää kriteerit.
Ja tähän ei tarvi kenenkään tulla öy höt tään SPR:n vastaisia papukaijaloruja.
B+
Käyn säännöllisesti luovuttamassa sitä muillekin halukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Onko se muuten nolla vai oo?
oo
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö tuon pitäisi olla ihan perusoikeus tietää veriryhmänsä? Ei löytynyt itseltäni edes vauva-ajan tiedoista mistään.
Ei se mikään perusoikeus ole, kun ei sitä automaattisesti selvitetä. Mutta äitiysneuvolassa se kyllä selvitetään, ja mun mielestä se on äitiysneuvolan kortissa.
B+ asiahan selviää esim verta luovuttamalla.
Meillä tehtiin myös yläasteella jokin liuska testi millä sai veriryhmän selville, ei toki sitä onko + vai -.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö tuon pitäisi olla ihan perusoikeus tietää veriryhmänsä? Ei löytynyt itseltäni edes vauva-ajan tiedoista mistään.
Mistä näitä "oikeuksia" aina kehitellään. Onhan sulla oikeus ottaa selvää vaikka maksasi tilavuudesta, ja se onnistuu kun itse teet jotain etkä vain huutele vauvapalstalla "oikeuksistasi".
A+.
En tiennyt ennen kuin kävin luovuttamassa verta. Se testataan ennen luovutusta.
A+ ja yläasteella tuotiin neuvolakortit jollain terkan tunnilla kouluun ja sieltä tutkittiin mm juuri tuota veriryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Kyllä se tarkastetaan sairaalassa, jos tarvitaan verensiirtoa. Se testi on aika nopea tehdä.
En tiedä voisiko sen tehdä kotona ilmaiseksi, jos kiinnostaa.
Suomen yleisin veriryhmä on A+.
O+, verenluovutuksen yhteydessä selvitetty lähes 20 vuotta sitten.
B-, selvisi myös raskauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Sitä on ruvettu sanomaan ooksi, koska muutkin ryhmät on nimetty kirjaimilla. Mutta se on tosiaan nolla, koska vasta-aineita on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nolla
Nimenomaan on nolla. Tarkoittaa sitä että ei ole A- eikä B- vasta-aineita ollenkaan.
Se on O-kirjain
O-. Siksi on raskausaikana tehty testejä ja on myös vääriä tuloksia vasta-aineista kirjattu papereihin. Synnärillä lasta oltiin viemässä johonkin näiden perusteella, kunnes sanoin etteivät tulokset ole minun.