Pohdintaa: Mikä siinä Rautavaaran äidin ymmärtämisessä oikein suututtaa
Oon miettinyt viime päivinä paljon sitä, että miksi minua niin ärsyttää ja suututtaa se, että niin monet haluavat ymmärtää Rautavaaran perheenäitiä, joka teki mitä teki.
Olen itse kokenut synnytyksen jälkeisen masennuksen ja muitakin masennusjaksoja elämässä, joten luulisi, että minulta, jos keneltä ymmärrystä heruisi. Mutta ei heru. Olen hakenut apua ongelmiini aina ja sitä myös saanut. Ei se koskaan helppoa ole ollut, mutta silti olen apua hakenut ja lopulta saanut.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että minua ärsyttää tässä ylenpalttisessa ymmärtämisessä se ajatus, että ITSE ei tarvitsisi ottaa mitään vastuuta itsestään. Että apua pitäisi jostain tulla pyytämättä.
KUKAAN ei pysty näkemään toisen ihmisen pään sisään! Sen vuoksi on täysin kohtuutonta syyllistää Rautavaaran perheen isää, että muka olisi pitänyt tietää, että nyt juuri näin käy.
En pysty ymmärrystä tälle Rautavaaran äidille suomaan. Hänen tekonsa oli raukkamainen. Kukin saa mun puolesta oman hengen ottaa, mutta että omat lapset viedä mukana ja vielä bussin matkustajatkin olivat hengenvaarassa.
Kommentit (179)
[quote
author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:01"]
37antama tieto on väärä. Juuri tuosta oli lehdessä ja suurin osa on miehiä. Siinä oli otos joiltain kymmenen vuoden ajalta ja miehet tehneet 12 surmaa ja naiset vain 6. Naiset tappaa pienempiä lapsia ja miehet vanhempia lapsia. Tämä oli Ilta tai Iltasanomissa noin viikko sitten. Lukumääräisesti naiset ovat tappaneet enemmän lapsia kuin miehet.
[/quote]
Niin, se kuuluisa pullantuoksuinen rakastava äityli, jonka lapset ovat nauravia herranterttuja. Vain äitiys tuo elämään täyttymyksen, ja velat eivät voi ymmärtää äidinrakkautta?
Emme myöskään tiedä, kuinka henkisesti alistettuja perhesurmaaja-miehet ovat kotioloissaan olleet.
Mutta miehen vika, aina ja kaikkialla, hamaan tappiin saakka.
[/quote]
N
Ensin itket kuinka tätä tapausta ymmärretään liikaa ja sitten selität kuinka miesperhesurmaajat olivat henkisesti alistettuja? Ohmy, sä oot pimeä. Toi sun naisviha, joka lietsoo sua täällä vauvapalstalla kaikkien aiheiden kääntämistä sukupuolisodaksi on oikeasti huolestuttavaa.
Naisia kuolee parisuhdeväkivallassa miehiä enemmän. Heidän vammansa ovat vakavampia kuin miesten. Perhesurmaajat ivat miehiä. Kouluampujat ovat miehiä. Murhaajat ovat miehiä. Usko nyt, että suurin osa täällä kotosuomessakin lähtee miehen käden kautta. Vai oliko ne vaan niin alistettuja? :(
Täälläkin palstalla kun jenkkilassuka ammuskeli autonsa ikkunasta vieraita ruumiiksi sai ymmärrystä. Jos ois saanut pildeä niin ei ois tappanut. Oot pimeä ihminen. Suosittelen lämpimästi hakemaan töitä ja viettämäään aikaa muuallakin kuin täällä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:54"]
No kuule riippuu ihan neuvolasta. Meidän neuvolasta sain apua pytämättä. Ajattelin vain ääneen, niin terkka järjesti oitis kodinhoitajan auttamaan muutaman kuukauden ajaksi. Ensin en halunnut ottaa tätä apua vastaan, koska arvelin sen maksavan niin paljon, ettei meillä ole varaa. Meidät siirrettiin 0-maksuluokkaan.
Tämä tapahtui vuonna 2000 Etelä-Helsingissä alueella, jossa asuu pääasiassa varakkaita ihmisiä ja syntyy vähän lapsia. Me olimme köyhiä, mutta sattuman oikusta asuimme tuolla.
[/quote]
Tapahtui 14 vuotta sitten? Ehkä silloin sai vielä lapsiperheetkin apua, mutta nykyään ei. Lapsiperheiden kotipalvelu kyllä mainitaan monenkin kaupungin nettisivuilla, mutta en tiedä ketään, joka olisi kodinhoitajaa saanut. Eräs todella masentunut äiti meinasi saada apua, jos vain olisi ensin odottanut puoli vuotta jonossa...
T: Lainaamasi kirjoittaja
Se on tuo ristiriitaisuus, joka taas mua ärsyttää. "kukaan ei pysty toisen pään sisälle näkemään" ap sanoo, mutta silti on sitä mieltä että tietää äidin ajatusmaailman (motiivit, psyykkisen tilan ym) aivan täysin, tai ainakin niin hyvin, että voi pitää häntä vastuullisena. Eli tietääkö sen toisen pään sisälle vai ei?
On nimittäin tiloja, jossa ihminen ei yksinkertaisesti kykene toimimaan rationaalisesti.
Minua miehenä ja isänä raivostuttavat ne muutamat äänenpainot, jossa tätä murhaajaa on ymmärretty syyllistäen miestä, yhteiskuntaa, hallitusta tms. Mikään ei oikeuta elämän viemistä viattomilta lapsilta.palakoon ämmä helvetissä.
Raskautumis-ajokortti, voi lol. Miten se tehdään: valvotetaan naista, teetetään kotitöitä, imetään sen tissiä. Samalla haukutaan huonoksi äidiksi ja osoitetaan nauraen sormella? Jos sen läpäiset, niin saat hankkiutua raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:20"]
Raskautumis-ajokortti, voi lol. Miten se tehdään: valvotetaan naista, teetetään kotitöitä, imetään sen tissiä. Samalla haukutaan huonoksi äidiksi ja osoitetaan nauraen sormella? Jos sen läpäiset, niin saat hankkiutua raskaaksi.
[/quote]
Palstalla kysellään jopa , maksaako synnytys. Täydellisiä äitejä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:20"]
[/quote]
Palstalla kysellään jopa , maksaako synnytys. Täydellisiä äitejä.
[/quote]
Joo, on paskoja akkoja, junan alle vaan.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:19"]
Minua miehenä ja isänä raivostuttavat ne muutamat äänenpainot, jossa tätä murhaajaa on ymmärretty syyllistäen miestä, yhteiskuntaa, hallitusta tms. Mikään ei oikeuta elämän viemistä viattomilta lapsilta.palakoon ämmä helvetissä.
[/quote]
Samaa mieltä. En usko, että kukaan voi kiistää ton naisen olevan pahuuden ruumiillistuma. Kuitenkin mielestäni pitää etsiä syitä sille ja selvittää tapauksia, missä äidit surmaavat lapsensa. Koska näin tekemällä asioita voidaan muuttaa tulevaisuudessa. Ei pidä sekoittaa ennaltaehkäisyä ja teon oikeuttamista. Toivottavasti tämä teko on kannustanut edes jonkun mielenterveysongelmista kärsivän naisen hakemaan apua, jos kokee ettei kykene äitiyteen enää ja oma itsensä pelottaa.
Noita psykopaatteja, jotka yrittävät asiassa kuin asiasssa työntää vastuun toiselle sukupuolelle on palsta pullollaan. Joidenkin mielestä vika aina miehessä, joiden sairaiden miesten mielestä naisissa. Asia ei ole noin ja ois kiva että asioista voitaisiin puhua ilman sukupuolten välistä sotaa ja keskittyä itse asiaan.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:46"]Neuvolasta apua? Älkää tappako nauruun! Ensinnäkin vauva-aikana neuvolakäyntejä on 1 kk, 2 kk, 3 kk, 4 kk, 5kk, 6kk, 8kk ja 12kk. Esikoisen aikana kävin joka kuukausi vauvan ensimmäisenä vuotena. Toisekseen mitä apua sieltä muka saa? Vauvallamme ilmeni outoja oireita, joista puhuin monella käynnillä sekä terkkarille, että lääkärille. Sen sijaan, että olisimme päässeet tutkimuksiin, minua syyllistettiin etten osaa hoitaa vauvaa oikein! Tilanne turhautti ja väsyin täysin. Neuvolassa kysyttiin miten aion huolehtia jaksamisestani. Koska tukiverkkoja ei ole, vastasin ettei auta muuta kuin odottaa, että vauva nukkuu paremmin. Asia jäi siihen. Apua ei tarjottu, vaikka univelka oli suuri ja masennus alkoi hiipiä puseroon. Vauvan oireet jatkuivat. Lopulta vein vauvan yksityiselle lastenlääkärille, jossa todettiin eräs krooninen vaiva, johon saatiin lääkitys ja hoito-ohjeet. Oireet olivat jo päässeet pahaksi ja tilanteen normalisoituminen vei aikaa. Neuvolassa en aio jatkossa kuin punnittaa vauvani, koska se tuntuu olevan ainoa asia mitä siellä osataan tehdä. Muu apu on haettava muualta. Tämä on vain yksi esimerkki, lähipiirissäni olisi monta muutakin tapausta. Joten huomio te, jotka aina käskette hakemaan apua! NEUVOLASTA EI SAA APUA! Jos sinulla ei ole omaa rahaa yksityisellä asioimiseen, et saa apua lainkaan. [/quote] Itsehän sanoit että ei auta kun odottaa. Olisit hyvä ihminen sanonut että tarvitset apua. Tuossa rautavaaran tapauksessakin nuorin lapsi oli just vuoden ikäinen, eli oletettavasti siellä neuvolassa käyty jo jokusen kerran. Kenenkään pää ei sekoa mistään parin yön valvomisesta, joten uupumus oltava pitkäkestoista. Siinä lapsen ensimmäisen vuoden aikana on ollut kyllä mahdollisuuksia ollut apua hakea. Sitä apua ei kukaan tule kotiin tarjoamaan, vaan pitää itse avata suu ja sanoa että ei jaksa yksin.
[/quote]
Pyysin apua vauvani oireisiin. En saanut, vaan vähättelyä ja epäilyä etten osaa hoitaa vauvaani. Oireiden pahentuessa aloin väsymään ja epäilemään jopa omaa mielenterveyttäni. Aloin epäilemään, että kuvittelen vauvan olevan sairas, koska alan ammattilaisetkin olivat sitä mieltä ettei vauvassa ole mitään vikaa. Luulisi, että fyysisiin oireisiin olisi helppo puuttua ja hoitaa. Väsymykseni helpottui, kun vauva sai vihdoin ja viimein diagnoosin ja oikean hoidon.
Hitto mitä tuomitsemista..sillä lailla. No mitähän nää sanos, jos mies olisin jääny linja-autosta pois ja hypäny auton rattii ja ajannu sitten päin bussia...Hii ja hoo
Miestä ei saa syyllistää ja siihen viittavt kirjotuksetkin katsotaan kunianloukkaukseksi, sanoi setä poliisi jossain. Ihan niin, mutta vainajaa saapi sättiä mennen tullen ja psykoloida hänen mieltään, hänhän on kuollut.
Eniten nisia ja miksei miehiä suututta se, että vei lapset mukanaan kuolemaan. Entä jos avoero olisi mennyt kuin trömsöössä, kaipa kaikki olisi surkutelleet naista, joka jää 3 lapsen kanssa yksin.
Joka tapauksessa kaikkeen siihen mitä tapahtui enne ratin kääntöä linja-auton eteen, on myös mies osallinen. He elivät yhdessä ja kaikki heidän asiansa koettin ja ajateltiin kuin olisivat perhe. Vaan sitä Vauva sen enempi kuin muutkaan palstat eivät tiedä, millainen perhe tuo oli. Miksi mies ei lähtenyt jos halusi jo aiemmin? Taloudellinen tilanne, jota hehkutetaan ei kerro mitään. Vain sen että naisella oli velkoja, Oliko miehellä, oliko yhteisiä, jne Kaikki ne peilautuvat tuon perheen elämään.
Tänään muistelemme omai läheisiämme, jotka ovat pois nukkuneet..Rauha myös tuolle äidille ja hänen lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:19"]
[/quote]
Oletko koskaan ollut psykoosissa tai kuullut siitä? En usko, että tässä tapauksessa oli kyse sellaisesta. Mutta aivan taatusti on sellaisia sairauksia ja häiriötä olemassa jolloin ihminen on täysin syyntakeeton. Ja piste. Esim monet läheisen surmat ovat skitsofrenia potilaiden tekemiä.kiitä onneasi jos olet terve jotta voit muita tuomita. Tässä tapauksessa selitys on luultavasti ollut pers.häiriö mutta ei kukaan voi sanoa että aina ihminen kykenee harkitsemaan.
Mua suututtaa se että äiti on turhaan hokenut lausetta: Mä en jaksa enää! Ja kukaan ei ole reagoinut. Lasten isä on ollut viikot reissussa ja lastensuojeluilmoitus ei ole johtanut mihinkään, tämänpäivän uutisissa haastateltiin Nurmeksen lasun sossujohtajaa, joka ei suostunut vastaamaan ihmettelyihin, miksi ilmoitukseen ei reagoitu. Suomessa todellakin on mahdollista jäädä kokonaan yksin ilman tukea.
Mua ärsyttää myös se, että lasten kanssa jaksamisestaan valittava äiti ajetaan bussista ulos ja isäkin hokee vain että: mene pois, mene pois.
Sitten kun samalla äidillä pimenee lopullisesti, niin NARSISTI.
Mun on mahdotonta uskoa. että yhtä väsynyttä koti-isää vain haukuttaisiin jälkikäteen narsistiksi.
Kyllä väsymys voi ajaa ihmisen järkyttävin tekoihin.
Kokeile joskus valvoa 48 tuntia ja tule kommentoimaan jos mieli muuttuu.
Univaje voi aiheuttaa jopa harhoja.
Täytyy sanoa, etten itsekään ymmärrä lasten tappamista. Mutta tajuan kyllä, että äidin täytyi olla pahasti masentunut, uupunut ja jotakin muuta vaikeaa määrittelemätöntä mielenterveysongelmaa. Narsismilta ei vaikuta. Isää en myöskään ymmärrä, olisi voinut vaikuttaa enemmänkin lastensa elämän parantamiseen, ei vaan tainnut olla kiinnostusta/jaksamista, muut asiat menivät lasten edelle. Surullinen ongelmaperhe. Ikävää, että vastaavia on paljon suomessa odottamassa lopullista räjähdyspistettä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:33"]Nainen on aina uhri. Feministien vuosikymmenien propaganda miesten loppuliseen kuohitsemiseen alkaa rakoilla.
[/quote
Mistä tuo kuohitsemisretoriikka oikein tulee? Ei ketään feministiä kiinnosta puuttua miesten sukupuolielimiin tai lisääntymiskykyyn. Tuo typerä kuohintalietsonta kertoo vain siitä, että peniksen menettämistä pelkäävä pelkää valta-aseman menettämistä. Saat kyllä ihan rauhassa pitää sen munasi, mutta feminismin pointti on se, että myös me munattomat voisimme joskus olla yhtä arvokkaita kuin miehet.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:12"]Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jos äiti yhtäkkiä tappaa itsensä. Miettikää mikä ikävä ja hätä lapsilla on. Mitä traumoja siitä tulee. Äiti on lapsille täkein henkilö maailmassa varsinkin tapauksessa jossa isä vain välillä käy kotona. Varmasti vaikuttais lasten loppu elämään. Äiti ajatteli säästää lapset tältä kaikelta tulevalta kun vei ne mukanaan! [/quote] Noin pienet ei edes ymmärtäisi mistä on kyse. Nuorimmat ei edes olisi äitiään muistaneet.
[/quote]
No jos äiti kuolee vaikka rintasyöpään, pitää lapsille antaa armosta eutanasia, koska lapset ovat vain äitinsä armoilla ja eivät tule pärjäämään elämässä puoliorpoina isän kasvatettavana. Parempi kai siinäkin tapauksessa siis antaa lapsille armonpiikki.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 17:16"]
Täytyy sanoa, etten itsekään ymmärrä lasten tappamista. Mutta tajuan kyllä, että äidin täytyi olla pahasti masentunut, uupunut ja jotakin muuta vaikeaa määrittelemätöntä mielenterveysongelmaa. Narsismilta ei vaikuta. Isää en myöskään ymmärrä, olisi voinut vaikuttaa enemmänkin lastensa elämän parantamiseen, ei vaan tainnut olla kiinnostusta/jaksamista, muut asiat menivät lasten edelle. Surullinen ongelmaperhe. Ikävää, että vastaavia on paljon suomessa odottamassa lopullista räjähdyspistettä.
[/quote]
aivan. Isä olisi voinut sanoa itsensä irti ja olisivat voineet jäädä sossun eläteiksi. Olisi siinä saattanut mennä talo ja ne kaksi autoa, mutta olisipa äiti saanut apua ja sossu olisi maksanut äidin ulosottovelat.
Ihmiset ovat niin materialisteja ja kulkevat töissä, vaikka kaikki muu on tärkeämpää.
Onneksi kukaan bussissa ei muuten kuollut.
Ymmän ihmistä, jolla on todella äärimmäinen hätä ja itsetuho nähdään ainoaksi vaihtoehdoksi. Ymmärrän senkin, että jollakin viiraa päästä niin pahasti, että on valmis tappamaa ketä tahansa - mutta en ymmärrä näitä 'ymmärtäjiä', jotka puolustelevat sen sekopään tekoa. Minua suututtaa niin suunnaton itsekkyys, ja siksi suututtaa myös sen "ymmärtäminen".
Masentunut ihminen ei minun käsitykseni mukaan kykene samaan henkeä edes itseltään, saati sitten muilta. Diagnoosi on luultavasti joku muu, ehkä sosiopatia joka on sairaalloisen itsekkyyden peitenimi.
En hyväksy enkä edes halua ymmärtää ihmistä, joka on valmis tappamaan itsensä ja omien lastensa lisäksi myös täysin tuntemattomia ulkupuolisia. En ymmärrä enkä hyväksy myöskään näitä Utsjoen ja Vaasan puukottajia enkä sitä norjalaista teinien ampujaa, vaikka nämä kaikki kolme jäivätkin henkiin ja lusivat tuomiotaan maallisen tuomion perusteella.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 16:57"]
Hitto mitä tuomitsemista..sillä lailla. No mitähän nää sanos, jos mies olisin jääny linja-autosta pois ja hypäny auton rattii ja ajannu sitten päin bussia...Hii ja hoo
Miestä ei saa syyllistää ja siihen viittavt kirjotuksetkin katsotaan kunianloukkaukseksi, sanoi setä poliisi jossain. Ihan niin, mutta vainajaa saapi sättiä mennen tullen ja psykoloida hänen mieltään, hänhän on kuollut.
Eniten nisia ja miksei miehiä suututta se, että vei lapset mukanaan kuolemaan. Entä jos avoero olisi mennyt kuin trömsöössä, kaipa kaikki olisi surkutelleet naista, joka jää 3 lapsen kanssa yksin.
Joka tapauksessa kaikkeen siihen mitä tapahtui enne ratin kääntöä linja-auton eteen, on myös mies osallinen. He elivät yhdessä ja kaikki heidän asiansa koettin ja ajateltiin kuin olisivat perhe. Vaan sitä Vauva sen enempi kuin muutkaan palstat eivät tiedä, millainen perhe tuo oli. Miksi mies ei lähtenyt jos halusi jo aiemmin? Taloudellinen tilanne, jota hehkutetaan ei kerro mitään. Vain sen että naisella oli velkoja, Oliko miehellä, oliko yhteisiä, jne Kaikki ne peilautuvat tuon perheen elämään.
Tänään muistelemme omai läheisiämme, jotka ovat pois nukkuneet..Rauha myös tuolle äidille ja hänen lapsilleen.
[/quote]
Mies oli jopa joutunut pyytämään poliisia apuun syyskuussa päästäkseen töihin. Ihana pullantuoksuinen äityli.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:46"]Neuvolasta apua? Älkää tappako nauruun!
Ensinnäkin vauva-aikana neuvolakäyntejä on 1 kk, 2 kk, 3 kk, 4 kk, 5kk, 6kk, 8kk ja 12kk. Esikoisen aikana kävin joka kuukausi vauvan ensimmäisenä vuotena. Toisekseen mitä apua sieltä muka saa? Vauvallamme ilmeni outoja oireita, joista puhuin monella käynnillä sekä terkkarille, että lääkärille. Sen sijaan, että olisimme päässeet tutkimuksiin, minua syyllistettiin etten osaa hoitaa vauvaa oikein! Tilanne turhautti ja väsyin täysin. Neuvolassa kysyttiin miten aion huolehtia jaksamisestani. Koska tukiverkkoja ei ole, vastasin ettei auta muuta kuin odottaa, että vauva nukkuu paremmin. Asia jäi siihen. Apua ei tarjottu, vaikka univelka oli suuri ja masennus alkoi hiipiä puseroon.
Vauvan oireet jatkuivat. Lopulta vein vauvan yksityiselle lastenlääkärille, jossa todettiin eräs krooninen vaiva, johon saatiin lääkitys ja hoito-ohjeet. Oireet olivat jo päässeet pahaksi ja tilanteen normalisoituminen vei aikaa. Neuvolassa en aio jatkossa kuin punnittaa vauvani, koska se tuntuu olevan ainoa asia mitä siellä osataan tehdä. Muu apu on haettava muualta. Tämä on vain yksi esimerkki, lähipiirissäni olisi monta muutakin tapausta.
Joten huomio te, jotka aina käskette hakemaan apua! NEUVOLASTA EI SAA APUA! Jos sinulla ei ole omaa rahaa yksityisellä asioimiseen, et saa apua lainkaan.
[/quote]
Itsehän sanoit että ei auta kun odottaa. Olisit hyvä ihminen sanonut että tarvitset apua.
Tuossa rautavaaran tapauksessakin nuorin lapsi oli just vuoden ikäinen, eli oletettavasti siellä neuvolassa käyty jo jokusen kerran. Kenenkään pää ei sekoa mistään parin yön valvomisesta, joten uupumus oltava pitkäkestoista. Siinä lapsen ensimmäisen vuoden aikana on ollut kyllä mahdollisuuksia ollut apua hakea. Sitä apua ei kukaan tule kotiin tarjoamaan, vaan pitää itse avata suu ja sanoa että ei jaksa yksin.