Pohdintaa: Mikä siinä Rautavaaran äidin ymmärtämisessä oikein suututtaa
Oon miettinyt viime päivinä paljon sitä, että miksi minua niin ärsyttää ja suututtaa se, että niin monet haluavat ymmärtää Rautavaaran perheenäitiä, joka teki mitä teki.
Olen itse kokenut synnytyksen jälkeisen masennuksen ja muitakin masennusjaksoja elämässä, joten luulisi, että minulta, jos keneltä ymmärrystä heruisi. Mutta ei heru. Olen hakenut apua ongelmiini aina ja sitä myös saanut. Ei se koskaan helppoa ole ollut, mutta silti olen apua hakenut ja lopulta saanut.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että minua ärsyttää tässä ylenpalttisessa ymmärtämisessä se ajatus, että ITSE ei tarvitsisi ottaa mitään vastuuta itsestään. Että apua pitäisi jostain tulla pyytämättä.
KUKAAN ei pysty näkemään toisen ihmisen pään sisään! Sen vuoksi on täysin kohtuutonta syyllistää Rautavaaran perheen isää, että muka olisi pitänyt tietää, että nyt juuri näin käy.
En pysty ymmärrystä tälle Rautavaaran äidille suomaan. Hänen tekonsa oli raukkamainen. Kukin saa mun puolesta oman hengen ottaa, mutta että omat lapset viedä mukana ja vielä bussin matkustajatkin olivat hengenvaarassa.
Kommentit (179)
"Ymmärtää" sana on suomen kielessä hieman hankala. Se voi tarkoittaa eri asioita. Se voi tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että ymmärrämme, että äiti teki mitä teki. Siis käsityskykymme riittää siihen, että hän teki mitä teki. Vastakohtana voisi sanoa, että käsityskykymme ei riitä ymmärtämään, että tuollaista on tapahtunut.
Sitten toinen tapa ymmärtää "ymmärtää"-sana on se, että käsitämme "ymmärtää"-sanan tarkoittavan hyväksymistä. Siis ymmärrämme, että äiti teki niinkuin teki, koska hänellä varmaankin oli vaikeaa.
Ehkä on myös kolmaskin tapa ymmärtää "ymmärtää"-sana. Siinä versiossa "ymmärtää"-sana tulkitaan niin, että sen sanoja olisi miltei itsekin altis jossakin ääritilanteessa tekemään samoin kuin äiti teki.
Minun ymmärtämiseni äitiä kohtaan on sitä, että ymmärrän, että näin on tapahtunut, mutta myötätuntoa ja oikeutusta en löydä teolle.
Miehet kokevat nykyään naisia enemmän törkeää perheväkivaltaa. Silti nainen on edelleen aina uhri.
Ette näe mitään ristiriitaa? Samoin miesmurhaajalle Hakunilassa oltiin järjestämässä palstan toimesta lynkkausporukkaa palstalla, onko unohtunut? Näin taisi käydäkin?
Nyt MURHAAJA saa ymmärrystä. Naiset, olette sairaita.
Kaikkien rikosten taustalla on joku henkilökohtainen draama, johon tulisi perutua eikä vain tuomita ihmistä kun hän teki niin tai näin, vaan miettiä tosiaan syitä miksi ihminen käyttäytyy siten kuten käyttäytyy ja aiheuttaa lähimmäisilleen kärsimystä ja ehkä kuoleman. Näin rikollisuutta olisi Suomessa paljon vähemmän jos me oikeasti emme olisi niin kylmiä ja tylyjä toisiamme kohtaan. Nettiraivokin voi osaltaan vain kiihdyttää rikoksia ja johtaa ihmisiä siihen tilaan että tekevät mitä tekevät. Sen sijaan tulisi rikollisia kohtaan netin pursuta ymmärrystä ja hoivaa.
Kun näitä uutisia kuulee, joissa auto ajautui päin vastaantulevaa rekkaa tms, miettii joskus että miten nopea se hetki voi olla, kun elämänsä tuhoava tekee päätöksen pienestä väärästä ratin liikkeestä. Ei vaadita monenkaan sekunnin mielenhäiriötä, kun monen ihmisen elämä ja tulevaisuus on pyyhitty pois.
En minä osaa antaa vastausta, mitä pitäisi tehdä, jotta ikinä ei enää kukaan noin tekisi. Osaatteko te?
oisko se ollu niin itteään täynnä se akka, että aatteli vaan näpäyttää miestä, eikä käynyt tyhmässä päässä, että tässä lähtee henki koko sakilta?? niinku ihminen nyt usein aattelee juuri itse olevansa se kuolematon, että kaikki onnettomuudet jne sattuu aina toisille mutta ei itselle :I mutta en siis itekkään sympatiseeraa akkaa yhtään, pahiten sydäntä särkee se 6v siinä etupenkillä, joka on jo tajunnu varmasti että nyt äitillä viiraa
En tiedä. Minulla on kaksi perhesurmaa ylitse muiden: tämä ja Tyrnävä.
Mielestäni molemmissa tekijä on yksinomaan ihmishirviö, sadisti ja julma. Toinen onneksi jäi henkiin kärsimään.
En ymmärrä, en tunne myötätuntoa, en sääliä, en osaa hetkeäkään asettua tilanteeseen ja samaistua, vaikka kolme lasta pienellä ikäerolla onkin. Väsymys ei aiheuta tuollaista, kyseessä oli harkittu ja mietitty murha kummassakin tapauksessa, itsekkään mielen liike, jossa kokee itsensä korvaamattomana niin, että vie pienet viattomat lapset, joilla olisi hyvä elämä edessä mukanaan.
Ei, en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:48"]
Niin. Kirjoitin tuolla aiemmin että päässä voi niksahtaa ja sain alapeukkuja. En minäkään hyväksy tekoa mutta voin ymmärtää, että moisia tapahtuu. Ihmisen mieli on erikoinen eikä aina hallittavissa.
[/quote]
Aivan juuri näin! Tuskin mitään ymmärrystä tarvitseekaan. Naisella viirasi päässä pahemman kerran ainakin hetkellisesti. Ei sille enää mitään voi.
Harva voi näin kauheita ymmärtää, saati hyväksyä. Menee kyllä yli tavallisen ihmisen ymmärryksen, eikä sillä ole väliä on näiden murhien tekijät miehiä tai naisia, aivan sama. Mieti jos oma puolisosi tai avokkisi tekisi näin, ymmärtäisitkö kun lapsesi olisivat menneet, mieti kaksi kertaa, riittäisikö ymmärryksesi ja hyväksyisit asian? Minä en pystyisi, tuska ei katoaisi koskaan.
Mitä tarkoittaa teon hyväksyminen? Mulla itselläni ei henkilökohtaisesti ole mitään sitä vastaan että nainen tappoi lapsensa, se ei vaikuta minun elämääni mitenkään. Voinko siis sanoa että hyväksyn hänen tekonsa?
Jos tekijä olisi ollut mies, ei täällä taatusti olisi tuollaisia puolustelevia ja ymmärtäväisiä artikkeleita joita nyt joutuu lukemaan jatkuvasti. Häntä kohdeltaisiin hylkiönä ja hirviönä mitä onkin.
Onko se niin vaikeaa ymmärtää että nainen vastaa teoistaan lain ja etiikan edessä täysin samalla tavoin kuin mies. Jos tämä ei mielestänne ole täysin totta, niin eikö naisia silloin tulisi alentuneen syyntakeisuuden vuoksi monissa tilanteissa oman ja muiden turvallisuuden vuoksi rajoittaa ja holhota? Itse en ole tätä mieltä, vaan kannatan täysin tasa-arvoista kohtelua..
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:07"]
Oon miettinyt viime päivinä paljon sitä, että miksi minua niin ärsyttää ja suututtaa se, että niin monet haluavat ymmärtää Rautavaaran perheenäitiä, joka teki mitä teki.
Olen itse kokenut synnytyksen jälkeisen masennuksen ja muitakin masennusjaksoja elämässä, joten luulisi, että minulta, jos keneltä ymmärrystä heruisi. Mutta ei heru. Olen hakenut apua ongelmiini aina ja sitä myös saanut. Ei se koskaan helppoa ole ollut, mutta silti olen apua hakenut ja lopulta saanut.
Olenkin tullut siihen tulokseen, että minua ärsyttää tässä ylenpalttisessa ymmärtämisessä se ajatus, että ITSE ei tarvitsisi ottaa mitään vastuuta itsestään. Että apua pitäisi jostain tulla pyytämättä.
KUKAAN ei pysty näkemään toisen ihmisen pään sisään! Sen vuoksi on täysin kohtuutonta syyllistää Rautavaaran perheen isää, että muka olisi pitänyt tietää, että nyt juuri näin käy.
En pysty ymmärrystä tälle Rautavaaran äidille suomaan. Hänen tekonsa oli raukkamainen. Kukin saa mun puolesta oman hengen ottaa, mutta että omat lapset viedä mukana ja vielä bussin matkustajatkin olivat hengenvaarassa.
[/quote]
Murhaajien ja rikollisten hyysääminen vituttaa aina. En ymmärrä tätä, jos tapat toisen tai raiskaat, niin silitetään päähän, kun sillä oli varmaan vaikeaa. uhria ei taatusti lohduta, että elämä jäi elämättä, kun murhaajalla oli niin vaikeaa.
Totta, rautavaaran naista kohdellaan medioissa silkkihansikkain ja silitellään ja selitellään asiaa parhain päin. Oikein THL:n asiantuntijan voimin kirjoitettiin ettei naiset oikeastaan periaatteessa tee koskaan tarkoituksella mitään väkivaltaista tai haitallista, vaan yrittää aina "suojella tällä tavoin läheisiään". Miehet vaan tekee asioita pahuuttaan, mieshän ei voi sitä paitsi olla uupunut tai ylitsepääsemättömissä ongelmissa tai olosuhteissa tai pyytää apua, se olisi perinteisen mieskäsityksen vastaista ja heikkouden osoitus eikä tällainen henkilö siis olisi edes oikea mies.
Mutta siis, ettei ei nainen rautavaarallakaan tahallaan, mutta auto vain ajautui bussia päin kun ei nähnyt enää muuta vaihtoehtoa kostaa miehelleen jne..
Ehkä tämä tyly aika jolloin ihmisiltä vain vaaditaan ja häntä syyllistetään liiaksi eikä hän kestä sitä taakka johtuu Persujen luomasta ilmapiiristä Suomessa. On heidän vikansa että näitä sattuu kun ilmapiiri muuttunut niin paljon. Jos he pääsevät valtaan, tulee Suomesta samanlainen itsemurhien luvattu maa kuin Japanista. Samalla kaikki muukin rikollisuus lisääntyy vaikka ne rajat pannaan kiinni. Se johtuu tästä ilmapiiristä, joka masentaa ja ahdistaa ihmisiä kun taikki tuella elävät ovat pohjasakkaa sekä vähänkin kelvottomat ihmiset.
[quote author="
Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:02"]
Miehet kokevat nykyään naisia enemmän törkeää perheväkivaltaa. Silti nainen on edelleen aina uhri.
Ette näe mitään ristiriitaa? Samoin miesmurhaajalle Hakunilassa oltiin järjestämässä palstan toimesta lynkkausporukkaa palstalla, onko unohtunut? Näin taisi käydäkin?
Nyt MURHAAJA saa ymmärrystä. Naiset, olette sairaita.
[/quote]
Eivät TODELLAKAAN koe. Uskomatonta, tuleeko sulle todella yllätyksenä että se on kyllä suurin osa miehiä jotka perheensä listii? Naiset OVAT enemmän uhreja. Ja luuletko todella, että jos nainen olisi jäänyt henkiin ei olisi noitavainot polkaistu käyntiin sillä siunaamalla? Kun tossa sun loistavassa esimerkissä on se ero, että ruumista on paha rankaista.
Olet itse sairas ja myös uhriutuja. Nimenomaan uhriutuja.
65 prosenttia perhemurhien tekijöistä on naisia.
Muissa väkivaltarikoksissa ja perheväkivallassa miesten osuus huomattavan suuri.
Osaltaan se johtuu siitä ettei naisten tekemiä väkivallantekoja niin herkästi ilmoiteta eivätkä ne tilastoidu, mutta murhat aina tilastoituvat. Miesten suorittamista tapoista paljon niitä joissa sekä tekijä sekä uhri ovat olleet täysin muistamattomassa kunnossa eikä kellään ole käsitystä mitä tapahtui ja miksi.
Juuri noin kuinka 11 sanoi ja siksi ymmärrän äitiä. Kyllä syyllistän isää koska näitä miehiä on paljon jotka ei ikään kuin kuulu perheeseen ja taatusti näkevät vaimonsa väsymisen. Naapuritkin sanoi että nainen oli aina väsyneen näköinen.
Tuskin tämä elossa oleva isä tunnustaa ettei auttanut vaimoaan ja kyllä se oli viikonloput kotonansa ja jotkut väitti että istui kapakassa. Suomessa kukaan ei halua apua koska aina sitten se pelko päällä että lapset huostaanotetaan, kun oikeasti pitäisi saada hoitoapua ja äiti lääkäriin ja lääkitys päälle. Pelkoa siitä että lapset viedään ei saisi olla. Lastensuojelun apu on aina sitä että lapset muualle.
Monesti riittäisi maksuton päivähoito ja äidille lääkitys!
Miksi esim. neuvolassa äiti ei saanut suutaan auki ja sanonut mitään jos niin uupunut ja väsynyt kerran oli? Noin pienten lasten kanssa neuvolakäyntejä on kuitenkin usein. Neuvolassa muutenkin kysellään kaikkea mahdollista ja apua on saatavilla, jos ja kun sitä on valmis ottamaan vastaan.
En usko mihinkään äitimyytteihin enkä siihen ettei äiti voisi olla vaaraksi omille lapsilleen. Kyllä voi, tuokin tapaus sen todistaa. Enkä todellakaan ymmärrä äidin tekoa millään lailla. En myöskään ymmärrä yhdenkään perhesurmaajan tekoa enkä syitä mikä siihen ajoi. Koska ei mikään syy oikeuta tuollaisiin tekoihin. Ei yhtään mikään.
37antama tieto on väärä. Juuri tuosta oli lehdessä ja suurin osa on miehiä. Siinä oli otos joiltain kymmenen vuoden ajalta ja miehet tehneet 12 surmaa ja naiset vain 6. Naiset tappaa pienempiä lapsia ja miehet vanhempia lapsia. Tämä oli Ilta tai Iltasanomissa noin viikko sitten. Lukumääräisesti naiset ovat tappaneet enemmän lapsia kuin miehet.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:08"]
oisko se ollu niin itteään täynnä se akka, että aatteli vaan näpäyttää miestä, eikä käynyt tyhmässä päässä, että tässä lähtee henki koko sakilta?? niinku ihminen nyt usein aattelee juuri itse olevansa se kuolematon, että kaikki onnettomuudet jne sattuu aina toisille mutta ei itselle :I mutta en siis itekkään sympatiseeraa akkaa yhtään, pahiten sydäntä särkee se 6v siinä etupenkillä, joka on jo tajunnu varmasti että nyt äitillä viiraa
[/quote]
Murhaaminen ja sivullisten ja viattomien vaarantaminen on vain viiraamista ja näpäyttämistä?
"Oli ihanaa raskautua".
Tässäkin näkee, että ei ihmiset ymmärrä mitään eikä edes yritetä ymmärtää. Kuka voi etukäteen tietää, että toisen lapsen jälkeen tulee jokin synnytyksen jälkeinen masennus ja samaan aikaan lapset eivät nukukaan sitten, vaan valvottavat vuoronperään. Kuka voi etukäteen tietää, että mies kyllästyykin siihen omaan perheeseen ja perhe-elämä lakkaa samaa tahtia kiinnostamasta, kun äiti väsyy vain syvemmin ja lakkaa huolehtimasta itsestään, kodistaan ja miehen fyysisistä tarpeista masennuksen myötä.
Kylmä maailma.