Salaliittoteorioiden ja muun hömpän ihmeellinen suosio
Mikä saa aikuiet ihmiset uskomaan salaliittoteorioihin ja muuhun hömppään? Salaliittoteorioiden ja muun hömpän suosio on noussut 2010-luvulta lähtien, ja nyt 2020-luvulla vain pahenee. Olisiko Fukushiman ydinonnettomuuden säteilyllä jotain tekemistä tämän ilmiön kanssa?
Kommentit (49)
Kyllä se on tämä some, joka mahdollistaa kaikenlaisen huuhaan levittämisen nopeasti ja halvalla isolle määrälle ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä salaliittoteorioita ap tarkoittaa? Annatko esimerkkejä.
En ole ap, mutta mahdollisesti yksi typerimpiä salaliittoja taitaa olla että maapallo on litteä ja tämä tieto salataan suurella vaivalla ihmisiltä.
Jos olettaisi että osa teorioista ei ole totta ja osa voisi olla (mikä se olisi), kuitenkin ihmisistä moni sekoittaa väärän teorian ja osuvan teorian toisiinsa, mikä on (vielä) logiikan puutetta, joskus tiedon puute. Jolloin se menee arvailuksi, mutta joskus arvaus osuu oikeaan. Mikään hopeavesien juonti ei ole terveellistä, joku siihenkin lankeaa, johan järkikin sanoo ettei kroppaan metalleja. Ja teorian perusteella ei saa riehua tai vahingoittaa ketään kuten maailmalla, vaikka tulisi tunteita, tunteita käsitellään fiksusti. Ole rauhanomainen hippi.
Vierailija kirjoitti:
ap luultavasti tarkoittaa toteen osoittamattomia asioita . Jos asia onkin osoittautunut todeksi se ei ole hänen mielestään koskaan ollut salaliittoteoria.
Mikä salaliittoteoria ylipäätään on todistettu oikeaksi? Onko sellaisia edes olemassa? Olisi kiva saada jotain esimerkkejä.
Litteää maapalloa ja liskoihmisiä ei lasketa. Tarkoitan kiistattomia todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä salaliittoteoria ylipäätään on todistettu oikeaksi? Onko sellaisia edes olemassa? Olisi kiva saada jotain esimerkkejä.
Litteää maapalloa ja liskoihmisiä ei lasketa. Tarkoitan kiistattomia todisteita.
huumepoliisin johtaja oli rikollinen.
Internet ja some.
Paitsi tieto, myös epätieto leviää ennennäkemättömän tehokkaasti.
Tosin kyllä huuhaa oli ennen internetin yleistymistäkin aika vahvoilla 1990- luvulla.
Ufot, ennustajat, selvänäkijät...
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat todisteen, sinun pitää itse kokea ja tutkia. Tai harrastaa jotain henkistä. Jos joku rassaa autoja tallissa tai hiihtoa, niin se ei tuo lisävalaistusta.
Minua ihmetyttaa miten suomalaiset yleensa loytavat kaikki huuhaa-hihhulisivut ja jakavat niita netissa. Esim. Alex Jones johon sitten uskotaan mutta ei koulutettujen journalistien kanaviin.
Onko kyseessa vaillinainen kielitaito vai mika?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttaa miten suomalaiset yleensa loytavat kaikki huuhaa-hihhulisivut ja jakavat niita netissa. Esim. Alex Jones johon sitten uskotaan mutta ei koulutettujen journalistien kanaviin.
Samaa olen ihmetellyt.
Lähdetarkistettua tietoa johon on annettu lähteet ei voi uskoa, mutta jotain anonyymiä joka huutaa sekavia mikkiin youtubessa kuunnellaan totuutena.
Vierailija kirjoitti:
alex jones on yhtä usein ollut oikeassa kuin väärässä... parempi onnistumisprosentti kuin monella toimittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alex jones on yhtä usein ollut oikeassa kuin väärässä... parempi onnistumisprosentti kuin monella toimittajalla.
Voitko antaa esimerkkejä kun on ollut oikeassa?
Hirveä pandemia. Kuolleita muutama sata enemmän kuin edellisenä vuonna. Saati sitten jos verrattaisiin useita vuosia…. Täysin normaali tilanne. Mutta: muista pelätä!
Vierailija kirjoitti:
Sanoo seniili self-hating Finn, joka palvoo Bideniä laput silmillä, kärsii TDS:stä ja kuvittelee Suomen olevan edelleen samanlainen kuin omassa nuoruudessaan heti sodan jälkeen.
Vielä hetki sitten olin itsekin luottavaisempi. Olin myös paljon tietämättömämpi.
Salaliittoja en seuraa, mutta länsimaiden rappeutumisen kiivaus ällistyttää.
Ihmiset viihdytetään niin koomaan mukavuuksilla ja hömpällä, turrutetaan. Meille luvataan maat ja taivaat paremmasta tulevaisuudesta teknologian avulla. Kulttuuri on yhä teknokraattisempi ja ihmisten odotetaan toimivan kuin rationaalisten koneiden. Saman aikaisesti olemme yhä huonovointisempia, vieraantuneempia ja moraalisesti eksyksissä. Harvaa voi kutsua aidosti sivistyneeksi tässä ahneudelle ja vallanhimolle rakentuvassa itsetuhoisessa sivilisaatiossa,
Ihmisiä ahdistaa, kun he jollain tasolla aavistavat elämäntapamme ja arvomaailmamme köyhyyden ja tyhjyyden. Hengellisille tarpeille naureskellaan, niitä pilkataan, koska rationaalisessa ihmiskuvassa niille ei ole tilaa. Harvalla on silti rohkeutta alkaa etsiä omaa totuuttaan informaatiotulvast, vaan meidät ehdollistetaan passiivisiksi kuluttajiksi. Suurin osa haluaa uskoa hyväntahtoisiin vaikuttajiin. Minulla tämä usko on karissut, tai heidän hyväntahtoisuutensa alkaakin näyttäytyä sokeutena.
Ilmastomuutoshan on vain yksi uhkakuvistamme, samoin korona.
Olen ollut tekemässä paljon länsimaiden propagandaa, tosin omalla tavoitteella. Jopa uusi Matrix-elokuva yrittää saada ihmisiä heräämään eikä ole ainoa laatuaan. Sille on syy. Sanon vain.
Totuudestakin tulee äkkiä paheksuttavaa tai ihan vain foliohattujen salaliitto, jos vallassa oleva niin päättää. Onhan näitä esimerkkejä maailma pullollaan.
Suosio... ainahan mysteerit ja ns. parempi tieto on ihmisiä kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti, että eivätkö moista roskaa levittelevät häpeä. Aikuiset ihmiset, ja levittämässä silkkaa roskaa. Esimerkiksi viime aikoina, oikeastaan jo useamman kuukauden ajan, on levitetty silkkoja valheita koronarokotteista mm. somessa ja keskustelupalstoilla. Kyllä moiseen haksahtavienkin sopisi toki hävetä, kun uskovat valheita. Ymmärrän kyllä, jos lapsi uskoo valheeseen, mutta että aikuiset ihmiset...
No, kun kerran JFK:n sukulaispoikani on haksahtanut foliohattuilemaan niin näköjään edes perhetausta ei voi ihmistä estää lähtemään muiden hurmahenkisten mukaan.
Kotipaikkakunnallani oli kovasti rokottamista, ihan kaikkea rokottamista, vastustava self made guru ja hänellä riitti naisia fanittamaan. Hän piti järjestämänsä tilaisuuden ja messusi siellä yksin. Farmaseutti-kaverini kävi uteliaisuuttaan seuraamassa ja totesi, että meno oli kuin herätyskokouksessa. Kyllä siellä oli sotkettu CIA jne sikainfluenssan kanssa iloisesti sekaisin jne.
Olisiko tuo sitten ollut sellainen ”jännis” kun kerran sänkyseuraa irtosi ihan selvinpäin puhumalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat todisteen, sinun pitää itse kokea ja tutkia. Tai harrastaa jotain henkistä. Jos joku rassaa autoja tallissa tai hiihtoa, niin se ei tuo lisävalaistusta.
Tämä. Nämä paviaanit haluaa kaiken suoraan tuotuna hopealautasella nokan eteen. Sitten kun synnyt uudelleen niin kaikki on selvää. You can't make this shit up.