Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:

Vierailija
31.10.2014 |

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

Kommentit (563)

Vierailija
121/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:07"]

Että kaikki lainvastainen toiminta on rikollista. Ei ole. Vain rikoslaissa kriminalisoitu teko on rikos. Ja kyseinen rikoslaki edustaa lakikirjojen sivumäärästä ehkä 5 %:a jos sitäkään, eli suurin osa laeista ja niiden vastaisuuksista ei liity mitenkään rikoksiin. T: Lakimies

[/quote]

Korjaan sen verran, että rikoksia ovat vain laissa rangaistavaksi säädetyt ihmisteot, mutta rikossäännöksiä voi olla muuallakin kuin vain rikoslaissa. Lukumääräisesti suurin osa Suomessa langetettavista rangaistuksista perustuu tieliikennelakiin ja ajoneuvolakiin, ja kovalla käytöllä on myös järjestyslaki, jota poliisi soveltaa päivittäin. Rikoslakiin on rikoslain uudistuksen myötä pyritty kokoamaan ne teot, joiden osalta on säädetty vankeusrangaistusuhka.

Lisäksi useat muodollisesti hallinnolliset sanktiot rinnastuvat useissa paikoissa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin.

[/quote]

Se piti vielä sanomani tuon viiden prosentin osalta, että rikoslakisäädöksen pituudella ei sinänsä ole mitään tekemistä rikosten määrän kanssa, sillä lainsäätäjä voi käyttää ns. blankorangaistustekniikkaa, jossa rangaistusuhka (esim. "Se joka rikkoo tieliikennelain nojalla annettuja sääntöjä ja määräyksiä, on tuomittava sakkoon" tms.) on rikoslaissa, mutta rangaistavan käytöksen kuvaus jossain muualla kuten asetuksessa tai ministeriön päätöksessä.

Tällaisia käytösnormin sisältäviä blankettinormeja ovat esim. kaikki tekniset ja yksityiskohtaiset kuvaukset ulkonapitokiellon alaisesta siipikarjasta, vesiliikennealuksissa edellytetyistä asianmukaisista käsisammuttimista ja muusta sellaisesta, joiden nostamisella rikoslakiin saataisiin lain sivumäärä tietenkin hurjaan nousuun.

Vierailija
122/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:07"]

Että kaikki lainvastainen toiminta on rikollista. Ei ole. Vain rikoslaissa kriminalisoitu teko on rikos. Ja kyseinen rikoslaki edustaa lakikirjojen sivumäärästä ehkä 5 %:a jos sitäkään, eli suurin osa laeista ja niiden vastaisuuksista ei liity mitenkään rikoksiin. T: Lakimies

[/quote]

Korjaan sen verran, että rikoksia ovat vain laissa rangaistavaksi säädetyt ihmisteot, mutta rikossäännöksiä voi olla muuallakin kuin vain rikoslaissa. Lukumääräisesti suurin osa Suomessa langetettavista rangaistuksista perustuu tieliikennelakiin ja ajoneuvolakiin, ja kovalla käytöllä on myös järjestyslaki, jota poliisi soveltaa päivittäin. Rikoslakiin on rikoslain uudistuksen myötä pyritty kokoamaan ne teot, joiden osalta on säädetty vankeusrangaistusuhka.

Lisäksi useat muodollisesti hallinnolliset sanktiot rinnastuvat useissa paikoissa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin.

[/quote]

Kyllähän rikoslakiin on koottu aika kattavasti rangaistavat teot blankettinormeilla. Mutta se on kyllä ihan totta, että ihmisillä useinkin menee siviilioikeudelliset riidat ja rikokset sekaisin (monet tekemässä vaikkapa sopimusrikkomuksesta rikosilmoitusta...). Ja vielä se, että ei ihan ymmärretä, että sopimusvapaus on lähtökohta ja että sopimukset on lähtökohtaisesi pidettävä (moni aika kevyin perustein nettineuvoissa sanoo jonkin sopimuksen/sopimuskohdan olevan kohtuuton, vaikka kohtuullistaminen on poikkeus.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että alle nelivuotias lapsi tarvitsee päivähoitoa virikkeellisistä syistä ja hyötyisi varhaiskasvatuksesta vrs. kotikasvatus. Tutkimusnäyttöä tämän puolesta ei ole vaan tutkimustieto tukee juuri päinvastaista näkökulmaa.
T. Psykologi

Vierailija
124/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]

Myyttejä, jotka tiedät epätosiksi koska ammattisi vuoksi tiedät enemmän:

[/quote]

Että taksikyyti maksetaan usein luontokortilla: ei makseta. Sen sijaan kohtuullisen ulkomuodon omaava (ei tarvi olla mikään don juan) supliikki kuski saa ihan ilmaseks lähes joka yö niin halutessaan. Tämä ei luonnollisesti koske Kainuun perämettien marraskuista maanantaiyötä, vaan suurempien paikkakuntien vilkkaampia öitä.

Tämä siis koski miespuolisia kuljettajia. Naisilla rima on huomattavasti alempana. Eli jopa siellä Kainuun perämettien maanataiyössä voi suharitar saada niin halutessaan muhinointi seuraa, jos vain yksikin miesasiakas osuu kohdalle ja nainen ei nyt aivan hirveän paljon susirumaa rumempi ole.

[/quote]

Mielenkiintoista, kerro lisää. Oletko siis itse saanut ajovuorosi aikana ilmaiseksi? Oletko itse ehdottanut, vai onko sinulle ehdotettu? Onko temput hoidettu autossa, vai asiakkaan kotona?

Vierailija
125/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:39"]Lastensuojelu vie tavallisilta ja hyviltä vanhemmilta lapset pois. Aina on kyse pahoista laiminlyönneistä jos siihen päädytään. Niin ja se, että lastensuojeluilmoituksen tekee naapurit, sukulaiset tmv. Usein vanhemmat ottavat itse yhteyttä!
[/quote]Höpöhöpö. Kun teini törttöilee ja vanhemmat tekevät lastensuojeluilmoituksen itse, koskaan ei huostaanoteta perheen muita lapsia eli laiminlyöntejä ei ole.
[/quote]

Eh, siksi se olikin myytti jonka kirjoittaja tiesi ammattinsa puolesta epätodeksi?

Vierailija
126/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muumimukit ovat Suomessa tehtyä laatutyötä" - No eivät ole. Ne on suunniteltu Suomessa juu mutta valmistetaan Thaimaassa, josta ne kuljetetaan pakattavaksi Suomeen.

Vierailija
127/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:23"]

Puhekielessä helposti oikaistaan ja sanotaan sitten, että lääkäri oli parempi yksityisellä.

[/quote]

Joo, kumma juttu, että se julkisella puolella oleva lääkäri muuttuu heti huippulääkäriksi, kun menee sen vastaanotolle yksityisellä puolella..

Vierailija
128/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:23"]

Puhekielessä helposti oikaistaan ja sanotaan sitten, että lääkäri oli parempi yksityisellä.

[/quote]

Joo, kumma juttu, että se julkisella puolella oleva lääkäri muuttuu heti huippulääkäriksi, kun menee sen vastaanotolle yksityisellä puolella..

[/quote]

Mitä kummaa siinä on, että yksityisellä sillä samalla lääkärillä on enemmän aikaa ja kiinnostusta syventyä potilaaseen. 30 minuuttia maksaa enemmän kuin 15 minuuttia. 

Vierailija
129/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:34"]

Murhaaja on aina paha.

[/quote]

nimeäpä yksi murhaaja, joka ei ollut paha.

sen sijaan jokainen, joka on tappanut, ei ole paha.

Vierailija
130/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kampaajan tuntipalkka on n. 60 euroa. tähän johtopäätöksern tuli eräs asiakas, joka kauhisteli 20euron hintaa lapsensa hiustenleikkuusta, johon ei mennyt koko puolituntista.

no olisihan se tietysti totta, jos leikkaisin vain 20min lasten hiustenleikkauksia liukuhihnalta. ja että niitä lapsia tulisi tasaisesti liukuhihnalta 8h/päivässä. ja että kaikki istuisivat hiljaa paikallaan. ja etten maksaisi alveja. ja etten maksaisi veroja. ja etten maksaisi muitakaan kuluja saati vuokria ja laskuja.

Vierailija
131/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:03"]

Olipa harvinaisen vaikeaa otsikoida tuo asia ymmärrettävästi enkä tiedä onnistuinko siltikään. Ehkä esimerkki auttaa:

Tuli tuosta hunajamarinoitu fileesuikale -ketjusta mieleen tehdä tällainen aloitus. Eli minä olen työskennellyt elintarvikealalla ja välillä on vähän huvittavaa kuulla, miten "kriittiset ja tiedostavat" ihmiset vauhkoavat muka kauhean tietävinä esimerkiksi, että "mää en marinoituja lihoja syö, marinoidut lihat on oikeesti pilaantuneita ja marinadilla vaan peitetään se pilaantuneisuus, miten joku voi olla niin tietämätön että menee ostamaan sellaista paskaa!". Toki en tiedä jokaisen elintarvikevalmistajan toimintatapoja, mutta ainakin siinä firmassa jossa itse työskentelin ei todellakaan mitään pilaantuneita lihoja käytetty ja laadunvalvonta oli tosi tarkkaa muutenkin. Kuulostaa jotenkin huvittavalta mesoamiselta tuollainen yllä kuvattu "tietäminen" tästä näkökulmasta, kun on oikeasti itse ollut sitä työtä tekemässä ja tietää tasan tarkkaan miten se homma oikeasti menee.

Eli ketjun ajatus oli, että oletteko muut törmänneet tällaisiin huvittaviin myytteihin ja "tietoihin", joita ihmiset levittävät uskoen kaiketi itsekin niiden olevan totta, mutta joista kuitenkin itse työnne/harrastuksenne/muun asian kautta tiedätte enemmän.

[/quote]

paskanmakuisia ovat joka tapauksessa. 

Vierailija
132/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 17:52"]

Jos ihmisellä on ns "tippa", eli suonensisäinen infuusio, pienikin määrä ilmaa infuusioletkustossa tappaa. -Eikä tapa, jos kanyyli on laskimossa. Valtimokanyyli on sitten ihan eri juttu, mutta siihenpä ei mitään nesteitä tiputellakaan.[/quote]

Minua kiinnostaisi tietää, miten on, jos infuusioletkussa on n. 30-40cm pätkä ilmaa? Onko se vaarallista? Lapsellani oli näin pussin vaihdon jälkeen ulkomailla ja sanottuani siitä hoitajalle hän kiireesti useasti anteeksi pyydellen poisti sen letkusta. Jäi vaivaamaan mitä olisi tapahtunut vai olisiko tapahtunut mitään, jos en olisi sitä huomannut.

Vierailija
133/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajan työtä voi tehdä kuka tahansa (oikein)kirjoitustaitoinen.

"Mun serkku on tosi hyvä kirjottaan, sillä on niin hauska blogi".

No, kivat serkulle, ja tervetuloa kokeilemaan siipiään esim. yritysjulkaisujen sisällöntuotannossa. Mä kirjoitan työkseni sen seitsemän eri alan asioista, lähtien EU:n lainsäädännöstä kuituoptiikkaan ja prosessiteollisuuteen ja ilmailuliikenteeseen.....ja joo, ihan hatusta vetämällähän noi syntyy.

Kun faktoista kirjoitetaan (erotukseksi esimerkiksi siitä, mitä joku kolumnisti ajatteli tänään pestessään uunia), on niitä kriittisiä tarkistuspisteitä aika monta. Ensiksi kirjoitat parhaan tekstin, mihin kokoamasi aineiston ja haastattelujen perusteella pystyt. Toiseksi sen lukee kollega, jonka seulan tekstin tulee läpäistä. Sitten tekstisi menee asiakasyrityksen viestintään ja erikoisasiantuntijoille. Sen jälkeen tekstin tulisi vielä olla ymmärrettävä ja kiinnostava loppukäyttäjälle.

Notta siitä vaan kaikki  "kissa blogistit ja oman elämänsankarit, hehehe, ketä tykkää kirjottaa ja se on ihan helppoo..."-tyyppit, myykääpä minulle tarkempi idea ja sen toteutus aiheesta "käsitelläänkö Suomessa ulkomaalaisten työntekijöiden työhön ja oleskeluun liittyviä viranomaisasioita tasapuolisesti eri virastoissa."  Merkkimäärä 5 000.

Vierailija
135/563 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 18:33"]Myytti, jota jopa neuvolassa toistellaan: "Listerian voi saada vain pastöroimattomasta maidosta tai siitä tehdystä tuorejuustosta tai vakuumipakatusta graavikalasta."

Kyllä, myös niistä ja todennäköisimmin niistä, MUTTA ei pelkästään niistä. Pastöroidussakin tuotteessa voi kasvaa listeria, jos se on jälkikontaminoitunut Listeria-bakteerilla pastöroinnin jälkeen. Näin voi tapahtua vaikkapa tuotteen pakkausvaiheessa, kun pakkauskoneessa "pesii" Listeria. Tämä ei edes ole mitenkään erityisen harvinaista, vaan Listerialle on pikemminkin ominaista tarrautua elintarvikeprosessin laitteisiin ja sieltä käsin jälkikontaminoida tuotteita. Kyseisen ongelman vuoksi Suomessa on jopa mennyt nurin eräs meijeri, jonka (pastöroidusta maidosta valmistetut!!) voinapit tappoivat useamman vanhuksen listerioosiin. Listeriaa tavataan myös mm. lihaleikkeleistä. Periaatteessa kaikki jääkaappisäilytettävät, pitkän säilytysajan tuotteet, varsinkin ne, joita on prosessoitu paljon mahdollisen kuumennuskäsittelyn jälkeen (esim. leikkeleet), ovat listerian suhteen riskielintarvikkeita! Tätä ei jostain kumman syystä neuvolasa raskaanaoleville kerrota.

t: elintarvikehygieenikko
[/quote]
Mouhijärven osuusmeijerillä ei todettu olevan tutkimusten jälkeen yhteyttä niihin listeriatapauksiin... Silloin -90 -luvun lopussa kuoli neljä kai voinapeista tulleeseen listeriaan. MOM joutui ajamaan alas voin tuotannon ja muutenkin velkainen yritys kaatui siihen. Myös Milkalla todettiin tuotantolinjalla listeriaa.

Vierailija
136/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:54"]

Myyjä (ruoka)kaupassa päättää mitä myydään ja missä kohtaa hyllyä. Ei ehkä myytti, mutta liian usein näitä ihmisiä tulee vastaan.

[/quote]

Ihanko totta jotkut ihmiset luulee niin? Ei oo varmaan hirveesti kokemusta eri marketeissa asioimisesta heillä. Esim. Lidlit on kaikki täydellisiä kopioita toisistaan, jotkut peilikuvia, mutta hyllyjärjestys on täsmälleen sama kaikissa. Myös muissa kaupoissa olen huomannut suht systemaattista hyllyjärjestystä noudatettavan. 

Vierailija
137/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 02:47"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:51"]

Että äidillä ja sikiöllä on yhteinen verenkierto. Alkio on turvassa esim alkoholilta monta viikkoa raskauden alussa. Alkio saa ravinnon ruskuaispussista. Istukka kehittyy ja alkaa toimia yhtäkkiä jossain vaiheessa. Punktioissa selviää kaikki sikiön kromosomipoikkeavuudet. On olemassa kiireellinen huostaanotto. Sijaisvanhemmat saavat hurjan isot palkkiot. Mm nämä tiedän vääriksi ammattieni takia. Tosin moni pitäisi tietää jo peruskoulun biologian tuntien ansiosta.

[/quote]

Eikö punktiossa saada aika tarkasti nuo kromosomipoikkeavuudet kuitenkin näkyviin, vai millaiset jäävät huomaamatta? Jopa translokaatiot ja deleetiot pystyttiin näkemään lapsivesinäytteestäni parikymmentä vuotta sitten.

[/quote]

No alkiohan saa ravintonsa alkuun ruskuaispussista vai mikä tässä nyt oli väärin? Istukka ei tosiaan ala toimia täydellä teholla yhtäkkiä, vaan kehittyy vähitellen vastaamaan alkion koko hapetuksesta ja ravitsemuksesta, mutta sinänsähän noissa asioissa ei ollut mitään niin ihmeellisen väärää.
[/quote]

Alkio ei saa ravintoa ruskuaispussista.

Vierailija
138/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 14:48"] [quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:03"] "Mulla 36.8 on jo kuume" "Mulla on alilämpöä" "Mulla ei koskaan nouse tulehdusarvo, vaikka olisi verenmyrkytys" Yleiset luulot koskevat myös lääkäreitä ts. että yksityisellä hoito on parempaa, vaikka siellä olisi samat lääkärit. T. Sairaanhoitaja [/quote] En ajattele, että yksityisellä hoito olisi automaattisesti parempaa, vaikka aika usein niin tuntuu olevan. Yksityisellä on usein asiakkaan silmin parempi ilmapiiri, vähemmän kiire, lääkärit paremmin ajallaan ja ajan saa nopeammin kuin julkisella puolella. Koska hinta on niin paljon korkeampi, se antaa asiakkaalle sen mielikuvan, että itse hoitokin on laadukkaampaa.  [/quote] Lisäksi yksityisellä asikas äänestää jaloillaan,ellei ole tyytyväinen. Kummasti vaikuttaa lääkäreiden asenteeseen. Julkisella asiakkaita riittää kohtelusta huolimatta. [/quote] Onneksi nykyäänkin pystyy julkisellakin vaihtamaan lääkäriä ja terveysasemaa. Toivottavasti paranee hoidon taso.

[/quote]

Julkisella pystyy vaihtamaan kerran vuodessa, kyllä. Yksityisellä rajattomasti.

Vierailija
139/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 10:37"]että kaikki katkon työntekijät olisi absolutisteja... eipä oo.
sijaisvanhempi saa n.1500kk joka verotettavaa tuloa, ja n.350kk kulukorvausta tämä ENSIMMÄISENÄ VUONNA JOS JÄÄ POIS PALKKATYÖSTÄ. tämä siis kun lapsi alle kouluikäinen. ekan vuoden jälkeen hoitopalkkio laskee n.650e/kk -verot. että ei siinä kaiheesti rikastumaan pääse. tämä oli siis faktaa.
[/quote]
Ei ole faktaa tuokaan. Ehkä jossain kunnassa, mutta yleensä ei saa noin paljon, vaikka jäisi kotiin.

Vierailija
140/563 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 15:54"]

Myyjä (ruoka)kaupassa päättää mitä myydään ja missä kohtaa hyllyä. Ei ehkä myytti, mutta liian usein näitä ihmisiä tulee vastaan.

[/quote]

Ihanko totta jotkut ihmiset luulee niin? Ei oo varmaan hirveesti kokemusta eri marketeissa asioimisesta heillä. Esim. Lidlit on kaikki täydellisiä kopioita toisistaan, jotkut peilikuvia, mutta hyllyjärjestys on täsmälleen sama kaikissa. Myös muissa kaupoissa olen huomannut suht systemaattista hyllyjärjestystä noudatettavan. 
[/quote] Juu kyllä, aika monilla tuntuu olevan tällainen harhaluulo ainakin sen perusteella, kun harva se päivä saa kuunnella kitinää milloin minkäkin tuotteet puuttumisesta tai sijainnista. Usein myös kuvitellaan, että koska asiakas on ostanut Oulun Prismasta jonkun paikallisen leipomon leipää, sitä saisi myös täällä Etelä-Suomessa. Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän