Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!
Ei voi olla totta!
Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.
Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.
Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.
Päätös:
työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa
lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa
asumistuki 610 euroa.
Menoiksi huomioidaan:
vuokra 730
vesimaksu 30
perheen mukainen perusosa 1 109
Tulot yht 1 618
Menot yht 1 869
Toimeentulovaje 250 ()
Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!
Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!
Kommentit (195)
Kaikki ei voi olla tuhansia saamapuolella, osa on vain muutamia satoja saamapuolella. Niita jotka saavat hippusia harmittaa, koska toiset saa enemmän.
Arvatkaa kuinka paljon harmittaa sitä joka yrittää oikeasti tehdä elämäänsä ilman sossua ja tukia, maksaa jokaiselle laiskalle parasiitille.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. [/quote] Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. [/quote] Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija. [/quote] Niin. LAINA. Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa. Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa. [/quote] Se nyt vain on tässä yhteiskunnassa päätetty, että opiskelut rahoitetaan osittain lainalla. Niin se yh:kin on joutunut opintonsa rahoittamaan. Kyllä sinä voit vaihtoehtoisesti jäädä elämään toimeentulotuella loppuelämäksesi. Olet valinnut että hankit paremman elintason opiskelemalla ammatin.
[/quote]
Kumpaa tulisi mielestäsi tukea enemmän: kotona makoilua vai opiskelua?
[/quote]
Kumpi niistä on AINA oma valinta? Niin kauan kun kaikille ei ole työpaikkaa, työttömyystukea on pakko jakaa. Varsinkin lapsiperheiden taloudellinen tilanne täytyy taata, jotta uusia veronmaksajia kasvaa tähän maahan.
Toki opiskelujen tukeminen on tärkeää ja sitä tuetaankin jo todella huimasti: koulutus on ilmaista myös pakollisten opintojen jälkeen ja sen lisäksi opiskelijat saavat lähes 500€/kk ilmaista rahaa, sekä valtion takaamana lähes kuluttoman lainan. Vaihtoehtona opinnot voisivat maksaa vaikkapa kymppitonnin vuodessa ja tuskin sekään kattaisi kaikkia opiskelun kuluja.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. [/quote] Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. [/quote] Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija. [/quote] Niin. LAINA. Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa. Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa. [/quote] Se nyt vain on tässä yhteiskunnassa päätetty, että opiskelut rahoitetaan osittain lainalla. Niin se yh:kin on joutunut opintonsa rahoittamaan. Kyllä sinä voit vaihtoehtoisesti jäädä elämään toimeentulotuella loppuelämäksesi. Olet valinnut että hankit paremman elintason opiskelemalla ammatin. [/quote] Kumpaa tulisi mielestäsi tukea enemmän: kotona makoilua vai opiskelua? [/quote] Kumpi niistä on AINA oma valinta? Niin kauan kun kaikille ei ole työpaikkaa, työttömyystukea on pakko jakaa. Varsinkin lapsiperheiden taloudellinen tilanne täytyy taata, jotta uusia veronmaksajia kasvaa tähän maahan. Toki opiskelujen tukeminen on tärkeää ja sitä tuetaankin jo todella huimasti: koulutus on ilmaista myös pakollisten opintojen jälkeen ja sen lisäksi opiskelijat saavat lähes 500€/kk ilmaista rahaa, sekä valtion takaamana lähes kuluttoman lainan. Vaihtoehtona opinnot voisivat maksaa vaikkapa kymppitonnin vuodessa ja tuskin sekään kattaisi kaikkia opiskelun kuluja.
[/quote]
Voi kuule, on paljon ihmisiä joille työttömyys on täysin oma valinta. Miksi heille siis maksetaan tuosta omasta valinnasta?
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. [/quote] Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. [/quote] Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija. [/quote] Niin. LAINA. Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa. Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa. [/quote] Se nyt vain on tässä yhteiskunnassa päätetty, että opiskelut rahoitetaan osittain lainalla. Niin se yh:kin on joutunut opintonsa rahoittamaan. Kyllä sinä voit vaihtoehtoisesti jäädä elämään toimeentulotuella loppuelämäksesi. Olet valinnut että hankit paremman elintason opiskelemalla ammatin. [/quote] Kumpaa tulisi mielestäsi tukea enemmän: kotona makoilua vai opiskelua? [/quote] Kumpi niistä on AINA oma valinta? Niin kauan kun kaikille ei ole työpaikkaa, työttömyystukea on pakko jakaa. Varsinkin lapsiperheiden taloudellinen tilanne täytyy taata, jotta uusia veronmaksajia kasvaa tähän maahan. Toki opiskelujen tukeminen on tärkeää ja sitä tuetaankin jo todella huimasti: koulutus on ilmaista myös pakollisten opintojen jälkeen ja sen lisäksi opiskelijat saavat lähes 500€/kk ilmaista rahaa, sekä valtion takaamana lähes kuluttoman lainan. Vaihtoehtona opinnot voisivat maksaa vaikkapa kymppitonnin vuodessa ja tuskin sekään kattaisi kaikkia opiskelun kuluja.
[/quote]
Voi kuule, on paljon ihmisiä joille työttömyys on täysin oma valinta. Miksi heille siis maksetaan tuosta omasta valinnasta?
[/quote]
Koska on mahdoton lähteä erittelemään näitä ihmisiä. Suuri riski, että tukeen oikeutetut jätettäisiin tuetta.
Lisäksi voisin kysyä, haluaisitko asua maassa, jossa olisi isot läjät ihmisiä, joista ei yhteiskunta pitäisi millään tapaa huolta? Ymmärrätkö miten se muuttaisi maatamme? Vaikka alunperin työttömyys olisi ollut oma valinta, ei näillekään enää löydy työtä, joten tuettomuus ei kannustaisi yhtään sen enempää töihin menoon.
Onko tosiaan tilanne tämä vieläkin? Vai joko on kokoomushallistukset saanet tämän osan nitistettyä?
Epäilen, että melkoista taistelun jälkeen saa nuo tuet. Ensin evätään tai sitten pyydetään lisäselvitystä yms.
Jossain vaiheessa tukien saaminen venyy ja talous on jo kuralla.
Eiköhän nuo kelan lehtijutut ole vähän kuin satukirjan sadut. Ei todellisuutta.
Kirjoitetaan vaan mukavia juttuja - laittaisivat myös juttuja tapauksista, joissa tuet evätty.
Vierailija kirjoitti:
Tuo esimerkki-yh maksaa sillä 1100 eurolla kolmen hengen elämisen, ei se paljon ole. Jokainen voi ihan vapaasti kokeilla sitä työttömän yh-äidin loistoelämää. Tervetuloa vaan.
Jos "Viivi" asuu pk-seudulla, ei tuo 730 euroa riitä vuokran maksamiseen, vaan tosta 1100:sta menee vilä useampi satanen siihen vuokraan.
Ei käy kateeksi. Enkä ymmärrä, miksi pienipalkkaiset suuntaavat tarmonsa tukien kadehtimiseen sen sijaan, että suuntaisivat sen a) oikein äänestämiseen b) palkkojen korottamisen vaatimiseen.
Nyt toimitte juuri kuten tämä nykyhallitus haluaa - itseänne vastaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.
Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija. Niin. LAINA. Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa. Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa. Se nyt vain on tässä yhteiskunnassa päätetty, että opiskelut rahoitetaan osittain lainalla. Niin se yh:kin on joutunut opintonsa rahoittamaan. Kyllä sinä voit vaihtoehtoisesti jäädä elämään toimeentulotuella loppuelämäksesi. Olet valinnut että hankit paremman elintason opiskelemalla ammatin.
Kumpaa tulisi mielestäsi tukea enemmän: kotona makoilua vai opiskelua?
Tuli mieleeni, että taisit äänestää jotain hallituspuolueista:D:D: Sitä saa, mitä tilaa.
Nimttäin hallituspuolueiden, varsinkin Kokoomuksen mielestä opintotuki tulisi poistaa kokonaan, eli opinnot tulisi kustantaa nykyistä suuremman opintolainan turvin.
Perusteluina on käytetty , että opiskelu ja opintolaina on sijoitus opiskelijan tulevaisuuteen, jossa häntä odottaa hyvä palkka:D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo esimerkki-yh maksaa sillä 1100 eurolla kolmen hengen elämisen, ei se paljon ole. Jokainen voi ihan vapaasti kokeilla sitä työttömän yh-äidin loistoelämää. Tervetuloa vaan.
Jos "Viivi" asuu pk-seudulla, ei tuo 730 euroa riitä vuokran maksamiseen, vaan tosta 1100:sta menee vilä useampi satanen siihen vuokraan.
Ei käy kateeksi. Enkä ymmärrä, miksi pienipalkkaiset suuntaavat tarmonsa tukien kadehtimiseen sen sijaan, että suuntaisivat sen a) oikein äänestämiseen b) palkkojen korottamisen vaatimiseen.
Nyt toimitte juuri kuten tämä nykyhallitus haluaa - itseänne vastaan.
Just muuten näin. Olipa fiksu kirjoitus👍
Eikös se ole juuri Vantaalla, mihin rakennettiin niitä halpoja asuntoja, 15m2 ja vuokra 500€/kk? Kun joku tässä ketjussa sanoi, että vuokra voisi olla vain 580€, mutta jos viidellä sadalla saa koirankopin niin...
Lisäksi voi hankkia verottomia tuloja, kuten ostaa lapsille tarvikkeet kirpparilta ja myydä ne kalliimmalla eteenpäin, tai vielä parempaa, saada vaatteet tuttavilta ilmaiseksi ja myydä ne!
Olen tällä hetkellä työtön yksinhuoltaja, vuokran ja vesimaksujen jälkeen jää käteen alle 500€. En tiedä miten jotkut noin paljon tukia voi saada.. Lapsia minulla siis on yksi kymmenvuotias. Kun vielä puoli vuotta sitten olin töissä, josta sain enemmän palkkaa kuin mistään töistä ennen niin silloinki sain tuon 1600€ käteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä työtön yksinhuoltaja, vuokran ja vesimaksujen jälkeen jää käteen alle 500€. En tiedä miten jotkut noin paljon tukia voi saada.. Lapsia minulla siis on yksi kymmenvuotias. Kun vielä puoli vuotta sitten olin töissä, josta sain enemmän palkkaa kuin mistään töistä ennen niin silloinki sain tuon 1600€ käteen.
Kyllä teille pitäisi jäädä enemmän eli saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen.
Niin siis tuo 1100 euroa on kolmelle hengelle, eli reilu 350 euroa per lärvi kuukaudeksi.
Onpa tosi paljon.
Olen ollut opiskelija ja kivaa oli. Lainaa kyllä otin ja jouduin sen maksamaan takaisin. Sillon sai hyvät opiskelualet ja ympärillä optimistisiä köyhiä ja kaikilla köyhien harrastukset. Olen ollut sinkku töissä ja työttömänä. Onneksi sain asunnon vaihdettua yksiöön ja en ole muutenkaan kova tuhlaamaan. Ihan ok elin. Olen ollut myös työtön yksinhuoltaja. Se on kyllä elämäni rankinta aikaa. Rahat ei tosiaan riitä, vastuu ja huoli painaa kokoajan. Halpaa lasten kanssa elämiseen sopivaa asuntoa on vaikea löytää. Puhun pienistä kasioista. Yksinhuoltajana töissä oli taas uudet huolet. Aikaa pitäisi olla vähintään 10 tuntia päivässä lisää. Se muutama sata euroa lisää rahaa joka kuukausi auttaa ihmeesti. Mutta silläkään ei osteta lisää aikaa. Peruseläminen onnistuu, mutta jo vanhempainilta sekoittaa kaikki sairastumisesta puhumattakaan. Niin sinkkuaika oli kyllä huoleton ja helppo tähän yksinhuoltajuusaikaan nähden.
Ne tietää, jotka ovat kokeilleet.
Suomessa on syntyvyys kovasti alentunut. Ollaan kiitollisia, jos meillä muutkin perustavat perheitä kuin uussuomalaiset.
Kuinka pienellä rahalla sinä sitten elätät itsesi ja kaksi lasta hyvä aloittaja?
Vierailija kirjoitti:
Sinun asumistukesi on laskettu vuoden keskiarvotulolla, koska olet ollut töissä, eli saat nyt vähemmän asumistukea sen takia. Nämä on ihan selviä juttuja Kelan kanssa.
Tervetuloa sosialidemokratiseen verohelvettiin