Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ai että yksinhuoltajat tiukoilla? Lukekaapa Kelan asiakaslehden juttu!

Vierailija
31.10.2014 |

Ei voi olla totta!

Kelan asiakaslehdessä on hypoteettinen case jossa Viivi, vantaalainen työtön perheenäiti, saa Kelasta työmarkkinatukea. Sitten Viiville tulee ero. Viivillä kaksi lasta.

Viivi muuttaa vuokra-asuntoon lastensa kanssa. Hakee yleistä asumistukea ja yh-korotusta. Kelassa katsotaan, että Viivi voisaada myös toimeentulotukea.

Viivi ilmoittaa tt-tukihakemuksessaan tuloikseen työmarkkinatuen ja lapsilisän. Hän myös ilmoittaa, että on hakenut Kelasta asumistukea.

Päätös:

työmarkkinatuki ja lapsikorotus 694 euroa

lapsilisä ja yh-korotus 316 euroa

asumistuki 610 euroa.

Menoiksi huomioidaan:

vuokra 730

vesimaksu 30

perheen mukainen perusosa 1 109

Tulot yht 1 618

Menot yht 1 869

Toimeentulovaje 250 ()

Ja tän jälkeen mun ymmärrys loppuu. Viivi nimittäin saa tukea niin paljon, että VUOKRAN JA VESIMAKSUN JÄLKEEN hänelle jää elämiseen 1 100 euroa!!

Mitä vittua???? Mulle ei jää edes työssäkäyvänä noin paljoa käteen. Joo kannattaa tehdä lapsia. Suotta sitä töissä käy. Saatana!!!

Kommentit (195)

Vierailija
121/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:00"]

Tuo esimerkki-yh maksaa sillä 1100 eurolla kolmen hengen elämisen, ei se paljon ole. Jokainen voi ihan vapaasti kokeilla sitä työttömän yh-äidin loistoelämää. Tervetuloa vaan.

[/quote]

Mä en kanssa ymmärrä että milä mittapuulla 1.100 euroa on paljon kolmihenkiselle perheelle... No, kaikkea kannattaa kahdehtia.

[/quote]

En kadehdi minäkään. Pelkästään yhden lapsen talvivaate- ja kenkäostoksiin asusteineen (pipo, fleecetakki, vettähylkivät hansikkaat) meni lähes 300 €, vaikka ostettiin edullisesti. Tuohon 1100 €:n kuukausitulojen käyttöön lasketaan mahdollisten vaatetus- ja muiden kulujen lisäksi (toimeentulotuessa) kaikki juoksevat kulut (tv, puhelin, netti, lehtilaskut, harrastusmaksut) ja lisäksi pitäisi vielä ostaa ruokakin. 

Vierailija
122/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:33"]

Opiskelija saa 470€kuussa joten tosi tyhmää tommonen!!! Nyt oon palkattomassa harjottelussa eli 3kk ilmasta täyspvä työtä ja tolla rahalla.....

[/quote]

Paljonko tuo 1100 € kuukaudessa saava NELIHENKINEN perhe saa käyttöönsä per henkilö? Oletko opiskellut niin kauan että osaat jakolaskuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on valintakysymys. Kaksi esimerkkiä:

MillaMaija, yksinhuoltaja, työtön.
MollaMinna, yksinhuoltaja, työvuosia hoitovapaiden jälkeen kertynyt 3 vuotta.
Samaa: käteenjäävä osuus kuukaudessa, lapsimäärä, lapsien ikävuodet, menot, etc

Itse ihan totta olen mieluummin MollaMinnan housuissa, kuin MillaMaijan. Kerrytän työkokemusta, työvuosia, annan lapsilleni paremman esimerkin, paremmat mahdollisuudet saada töitä jatkossakin, lomarahat, mahdollisuus parempiin ja kovempi palkkasiin töihin jatkossa.......

Vai kuka olisi mieluummin MillaMaijan pöksyissä? Tiedän näitäkin, jotka ihan vapaaehtoisesti ovat työttömiä ja sitten nuristaan kaikille (yleensä sille exälle!!), kun rahat ei riitä, töitä ei vuosien päästä löydy, katkeroidutaan, jne. Omaa sädekehää kiillotetaan, kun lasten kanssa oli niin kauan kotona (siis sen kolmen vuoden jälkeenkin) ja omien lasten takia uhrataan oma itsensä, vaikka tosiasia voi olla se, että työnteko ei vain huvita tippaakaan. Eläkeiässä nuristaan sitten, kun eläke on pienempi kuin muilla, jne. Huoh.

Vierailija
124/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot...

En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko.
[/quote]

Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet..

Vierailija
125/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:00"]

Tuo esimerkki-yh maksaa sillä 1100 eurolla kolmen hengen elämisen, ei se paljon ole. Jokainen voi ihan vapaasti kokeilla sitä työttömän yh-äidin loistoelämää. Tervetuloa vaan.

[/quote]

Mä en kanssa ymmärrä että milä mittapuulla 1.100 euroa on paljon kolmihenkiselle perheelle... No, kaikkea kannattaa kahdehtia.

[/quote]

En kadehdi minäkään. Pelkästään yhden lapsen talvivaate- ja kenkäostoksiin asusteineen (pipo, fleecetakki, vettähylkivät hansikkaat) meni lähes 300 €, vaikka ostettiin edullisesti. Tuohon 1100 €:n kuukausitulojen käyttöön lasketaan mahdollisten vaatetus- ja muiden kulujen lisäksi (toimeentulotuessa) kaikki juoksevat kulut (tv, puhelin, netti, lehtilaskut, harrastusmaksut) ja lisäksi pitäisi vielä ostaa ruokakin. 

[/quote]

NII-IN. Siksipä näitä juttuja pitäisi miettiä vähän etukäteen. Ne lapset on niin pienikustanteisia vauvoina, mutta järkevä ihminen ajattelee tilanteita eteenpäin.

Jos jokainen perhe hankkisi vain yhden lapsen, niin johan alkaisi valtion tukirahatkin säästymään.

Vierailija
126/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet..

[/quote]

Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia.

Vierailija
127/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yh saa vähän enemmän rahaa. Meitä on perheessä myös 3 henkeä, minä, mies ja lapsi. Ja meille jää kuussa vähemmän kuin tuolle yhlle. Mut sääliks käy niitä jotka on yhlle kateellisia. Ap on itse niin lapsellinen, kun ei ymmärrä et yhlle elämä on paljon vaikeampaa ja tottakai yh saa enemmän rahaa, kuin yksin elävä henkilö. Haloooo

Vierailija
128/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet..

[/quote]

Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia.
[/quote]

Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€.

Kyllä, olen opiskelija.

Vierailija
129/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuva sinkku, käteen jää 1500 e kk. - vuokra 450, puhelinlasku -40 €, bensat kk -250€(pitkä työmatka, auto pakollinen) vakuutukset -150€ autolaina -120 € kuntosalikortti -50€. Rahaa jää n. 560 € ruokaan, vaatteisiin, ehkäisyyn, rasvoihin ja ylipäätään kaikki naistentuotteet. Kysymys kuuluu, että Mitä helvettiä motkotatte. Uskomatonta, että käy töissä 8 h päivä ja panostaa työhönsä mutta käteen jäävä osa on niin helvetillisen pieni, että tästä oravanpyörästä pääse eroon. PIENI turhautuminen, helppoa olisi vain jäädä työttömäksi ja pyöräyttää mukula ja elää tuilla.  

Vierailija
130/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. [/quote] Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. [/quote] Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija.

[/quote]

Niin. LAINA.

Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa.

Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa.

Vierailija
131/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:47"]Kyllä yh saa vähän enemmän rahaa. Meitä on perheessä myös 3 henkeä, minä, mies ja lapsi. Ja meille jää kuussa vähemmän kuin tuolle yhlle. Mut sääliks käy niitä jotka on yhlle kateellisia. Ap on itse niin lapsellinen, kun ei ymmärrä et yhlle elämä on paljon vaikeampaa ja tottakai yh saa enemmän rahaa, kuin yksin elävä henkilö. Haloooo
[/quote]

Teillä kuuluu jäädä asumiskulujen jälkeen 1118€-1152€, riippuen lapsen iästä. Kolmelle hengelle se on aika tarkkaan sama kuin tuolle esimerkin yh:lle.

Vierailija
132/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. [/quote] Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. [/quote] Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija.

[/quote]

Niin. LAINA.

Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa.

Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa.
[/quote]

Se nyt vain on tässä yhteiskunnassa päätetty, että opiskelut rahoitetaan osittain lainalla. Niin se yh:kin on joutunut opintonsa rahoittamaan. Kyllä sinä voit vaihtoehtoisesti jäädä elämään toimeentulotuella loppuelämäksesi. Olet valinnut että hankit paremman elintason opiskelemalla ammatin.

Vierailija
133/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"]

Yksinasuva sinkku, käteen jää 1500 e kk. - vuokra 450, puhelinlasku -40 €, bensat kk -250€(pitkä työmatka, auto pakollinen) vakuutukset -150€ autolaina -120 € kuntosalikortti -50€. Rahaa jää n. 560 € ruokaan, vaatteisiin, ehkäisyyn, rasvoihin ja ylipäätään kaikki naistentuotteet. Kysymys kuuluu, että Mitä helvettiä motkotatte. Uskomatonta, että käy töissä 8 h päivä ja panostaa työhönsä mutta käteen jäävä osa on niin helvetillisen pieni, että tästä oravanpyörästä pääse eroon. PIENI turhautuminen, helppoa olisi vain jäädä työttömäksi ja pyöräyttää mukula ja elää tuilla.  

[/quote]

Ota huomioon, että sulla on tuo raha laskujen jälkeen! Kyllä yksi ihminen elää kuukauden viidellä sadalla ihan mukavasti. Saa säästettyäkin. Tietysti pystyisit kuluttamaan enemmänkin itseesi, kukapa ei pystyisi. Työtön esim. saa tuollaisen summan nettona ja siitä maksetaan laskut ja kaikki eläminen. Toki hän voinee saada vähän toimeentulotukeakin sitä en tiedä kun en ole yksin elävä työtön.

Vierailija
134/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 12:12"]

Oikeasti jos elät miehen kanssa joka tienaa 600€ nettona niin sinulta heti vähenisi lapsilisän yh korotukset 150€ ja elarit 300€ (jos siis mies on lasten isä) eli tukia vähenisi yht. 450€,  mutta kun mies tienaa 600€ niin lopputulos olisi se että että kun lasketaan miehen tuomat tulot miinus menetetyt tuet niin oikeasti mies tuo lisää taloon vain sen 150€ eikä 600€!

[/quote]

No näinhän mä sen laskin, paitsi että kun lapsia on kolme niin tuo koko 600 mitä saan yksinhuoltajuuden perusteella siirtyi mun esimerkissä sen puolison "tuloksi". Tässä tapauksessa siis talouden tulot olisi samat kuin nyt tällä hetkellä kun olen yh. Pointti on se, että yleensä se puoliso tuo kuitenkin aika paljon enemmän rahaa taloon kuin 600 euroa. Mun exällä jäi käteen yli 2000€ kuussa silloin kun oltiin vielä yhdessä, että en mä kyllä mitenkään pysty tästä tilanteesta parempaa vääntämään. Mutta jos se mies ei tuo mitään rahaa taloon, niin silloin kahden vanhemman perhe on tukien suhteen paremmassa asemassa koska laskennallinen perhekoko on suurempi, ja näin sen kuuluu ollakin.

Sitten on tietysti niitä, joilla on sairaseläkeläinen jalkapuoli mies ja 400 000 lainaa hometalosta ja pitää lisäksi asua vuokralla eikä mistään saa mitään ja vakuutusyhtiökään ei maksanut ja lääbälää. Tällaiset kuriositeetit ei kuitenkaan mun mielestä mitenkään anna aihetta kadehtia yksinhuoltajien tukia joita ei tosiasiassa ole kuin yksi: lapsilisän yksinhuoltajakorotus 50€/lapsi/kk. Kaikki muut tuet on kaikille samoin perustein myönnettäviä. Ihan yhtä vähän se yksinhuoltaja saa siihen hometalon maksamiseen tukiaisia kuin pariskunta.

Se taas, että ei saa tukia, ei liity mitenkään yksinhuoltajuuteen vaan elämänvalintoihin. Jos tahtoo asua omistusasunnossa niin ne lainanlyhennykset on maksettava omasta pussista oli siinä perheessä yksi, kaksi tai vaikka viisi huoltajaa.

Yksinhuoltajien saamat hirveät tuet ei siis johdu siitä yksinhuoltajuudesta, vaan siitä että talouden tulot ovat niin aneemiset että niillä ei pärjää. Tässä on se ydin, jota te ette nyt suostu näkemään koska on vaan niin kivaa kun voi kadehtia. Ja lisäksi tietysti siksi, että on mukavaa mustamaalata yksinhuoltajia.

T. Se, jota lainasit.

[/quote]

Niin huomasinkin että tilanne on itseasiassa vielä huonompi kun laskin tuollaisen 600€ tienaavan miehen kanssa eli käytännössä jos on kolme lasta kyseessä niin menetetään kokonaan 600€ tukien muodossa kun yh-korotukset ja ja elarit kolmesta lähtee pois. Ja lisäksi tosiaan mies kuluttaa itsekin muutaman satasen omiin elinkustannuksiin joten miinukselle menee heti muutaman sadan. Toki niinkuin sanot jotain helpotusta voi saada siitä että perheessä on yksi jäsen enemmän eli päivähoitomaksut voivat olla pienemmät tai asumistukea tulee enemmän mutta tilanne on silti plus miinus nolla koska muistetaan edelleen että jos jotain tulee lisää niin rahaa myös menee enemmän kun on yksi jäsen enemmän!

Ihan mielenkiinnosta voin pistää esimerkin miten yksinhuoltajan tilanne eroaa siitä jos on yhdessä miehen kanssa joka tienaa vaikka 2000€ brutto tai sitten yksinhuoltajana. Oletetaan että yh tienaa itse myös 2000€ brutto. Eli ollessan yh tulot ovat :

palkka 1500€ netto

lapsilisät yh-korotuksilla 500€

elarit 470€

asumistuki 420€ (vuokra 950€)

Tulot yht. 2890€

Miehen kanssa

tulot 2x 1500 eli 3000€

lapsilisät 300€

ei asumistukea

yht. 3300€

Jos ajatellaan vaikka että lasten kulutukseen varataan kummassakin tapauksessa tietenkin yhtä paljon eli  vaikka 300/lapsi eli yht. 900€ niin yh:lle jää asumiskuluin plus muihin elinkuluihin 1990€ ja perheelle jossa kaksi tienaavaa vanhempaa jää samoihin asumiskuluihin plus muihin elinkuluihin 2400€ (koska tulot 3300€ miinus lasten kulut 900€ on 2400€), vähennetään noista summista vielä asumiskulut eli 950€ niin yksinhuoltajalle jää itselleen 1040€ ja kahdelle aikuiselle jää 1450€ yht. ja jos se jaetaan vielä puoliksi niin yhdelle aikuiselle jää 725€. Eli parisuhteessa elävälle jää kuitenkin vähemmän rahaa elämiseen itseään varten kun yksinhuoltajalle vaikka olisi se tienaava puoliso siinä vieressä.

Ainoa ero on että parisuhteessa elävä voi puolittaa joitain kulutusmenoja joita yksinhuoltaja ei voi (en nyt osannut sitä paremmin ilmaista) kuten huonekalut, kodinelektroniikka, nettiliittymä ehkä, mutta onhan tuo summakin aika huomattavan paljon pienempi mitä jää käytettäväksi kuitenkin per henkilö eli ei se sitä kompensoi. Tuostahan summasta olin vähentänyt jo lasten kulutuksen ruokakuluineen eli periaatteessa yksinhuoltajan pitää kattaa tuosta summasta 1040€ vaan oma henkilökohtainen kulutus (mukaanlukien omat ruokamenot plus ne kodinhankinnat joita tehdään aika harvoin kuitenkin.) Samalle yksinhuoltajalle jäisi sitten parisuhteessa miehen kanssa joka tienaa 2000€ brutto vain 725€ omaan henkilökohtaiseen kulutukseen mukaanlukien omiin ruokamenoihin plus ne isommat kodinhankinnat jotka voi puolittaa. Ainakin minusta näyttää siis siltä että hänellä olisi ollenkaan parempi elintaso tuon miehen kanssa kun yksin. Laskinko siis jotain väärin kenties.

Sitten vielä tilanne voisi olla vielä niin että jos perheessä on päivähoitoikäisiä lapsia niin yksinhuoltaja saisi todennäköisesti noilla tuloilla päivähoidon ilmaiseksi mutta kahden huoltajan perhe ei ja tällöin kahden huoltajan perheen käytettävissä tulot olisi vielä pienemmät mitä laskin ja jos vielä ajatellaan että perhe asuisi hieman isommassa asunnossa, jossa isommat asumiskulut kun missä tuo yksinhuoltaja asuu (nyt oli laskettu täsmälleen samat asumiskulut) niin taas se pienentäisi tuon kahden huoltajan perheen tuloja verrattuna yksinhuoltajaan.

Vierailija
135/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa?

[/quote]

No en minä ainakaan ole saanut mitään vapautusta opintolainan takaisinmaksusta vaikka yh olenkin. Ja ihan yhtä lailla se opiskelevalla yksinhuoltajalla lasketaan tuloksi se opintolaina, halusi sitä taikka ei.

Vierailija
136/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:02"]

[/quote]

Ota huomioon, että sulla on tuo raha laskujen jälkeen! Kyllä yksi ihminen elää kuukauden viidellä sadalla ihan mukavasti. Saa säästettyäkin. Tietysti pystyisit kuluttamaan enemmänkin itseesi, kukapa ei pystyisi. Työtön esim. saa tuollaisen summan nettona ja siitä maksetaan laskut ja kaikki eläminen. Toki hän voinee saada vähän toimeentulotukeakin sitä en tiedä kun en ole yksin elävä työtön.

[/quote]

Kerro mulle, että miten helvetissä pystyy elämään mukavasti ja säästöönkin jää??? Jos ei halua elää pelkällä makaroonilla. 

Työtön on työtön, mutta minä käyn töissä. Työtön saa summan tekemättä mitään minä raadan 40 h viikossa, että käteen jää se 500 €. Kulutan rahat itseeni jos olen ne myös itse tienannut. Valoja päälle. 

Tällä palstalla tuntuu olevan sen parempi ihminen miten vähemmän pystyt kuluttamaan rahaa. Olisi mukava joskus myös nauttia, eikä laskella pennejä loppukuusta. 

Vierailija
137/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIENI turhautuminen, helppoa olisi vain jäädä työttömäksi ja pyöräyttää mukula ja elää tuilla.  

[/quote]

Ei sun kannata sitä varten lasta tehdä, että sillä jotain tienaisit. Not gonna happen. Mutta työttömäksi voit toki jäädä, jos se sinusta niin helpolta ja houkuttelevalta kuulostaa. Saman rahan saat omaan elämiseesi oli lasta taikka ei.

Vierailija
138/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:02"]

[/quote]

[/quote]

Kerro mulle, että miten helvetissä pystyy elämään mukavasti ja säästöönkin jää??? Jos ei halua elää pelkällä makaroonilla. 

Työtön on työtön, mutta minä käyn töissä. Työtön saa summan tekemättä mitään minä raadan 40 h viikossa, että käteen jää se 500 €. Kulutan rahat itseeni jos olen ne myös itse tienannut. Valoja päälle. 

Tällä palstalla tuntuu olevan sen parempi ihminen miten vähemmän pystyt kuluttamaan rahaa. Olisi mukava joskus myös nauttia, eikä laskella pennejä loppukuusta. 

[/quote]

Toi on ihan normisettiä. Ei 1500 e netto olekaan mikään huippupalkka. Mutta otapa huomioon, että on ammatteja missä 1500e on se brutto!

Vierailija
139/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 11:20"]

Kyllä noilla tuilla ratsastamiseen pitäis jotenkin puuttua. Kuka vähän koulutetuista, syrjäytyneistä haluaa tehdä/hakea töitä kun tuillakin pärjää "kivasti"?

Haloo, hallitus!!

[/quote]

Millä ihmisen pitäisi itsensä elättää, ja lapsensa, kun töitä ei ole? Mikä on se vaihtoehto jos ei ole tukia joilla "ratsastaa"?

[/quote]

Tuki pitäisi olla pienempi. On aivan hullunkurista, että työssä käyvä ihminen tienaa vähemmän kuin tuilla elävä yh. Miksi työttömällä pitäisi olla sama elintaso kuin työssä käyvällä?

Vierailija
140/195 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:53"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 09:58"]APllä ei ole lapsia eikä puolisoa. Palkka ennen veroja 3300. Nyt tosin osalomautuksella, mutta silti. Mulle jää käteen noin 2200. Raah.....maksapa siitä sitte pk-seudun vuokrat....ja muut menot... En mä valita siinä mielessä, että jotenkin kärsisin kurjuutta. Ja lapsia en halua ristikseni millään. Mutta on se vaan jännä, että miten tuottoisaa on tuo lapsenteko. [/quote] Ihan samaan elintasoon olet oikeutettu sinäkin. Sinun elämiseen kuuluu jäädä vuokran ja sähkön jälkeen 480€. Tämä jää myös yh-äidin omiin kuluihin. Ne loput rahat ovat lapsen kuluihin, joita lapsettomalla ei ole. Sillä katetaan lapsen ruuat, vaatteet, harrastukset ja välineet, vaipat, lapsien vakuutukset, puhelimet.. [/quote] Hahahha.... Ah. Vai että kaikkien jälkeen 480€, voi mikä vitsi! Tervetuloa kokeilemaan opiskelijan elämää, täällä ei tosiaan jää tuollaisia summia. [/quote] Ihan samaan elintasoon on oikeutettu opiskelijakin. Opintotuki ja laina on yleensä yhteensä noin 830€ kuussa. Mikäli vuokra on yli 350€, loppuosan saa sossusta. Vuokran (kohtuullisen) jälkeen tulee jäädä se 480€. Kyllä, olen opiskelija. [/quote] Niin. LAINA. Joutuuko yh:t maksamaan valtiolle takaisin tukensa? EI. Eli ei ole mitenkään verrattavissa. Minä saan valtiolta tällä hetkellä yhteensä 503€/kk. Ja se on ainoa summa, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Loppuosuus on joko saatava työstä tai otettava lainaa. [/quote] Se nyt vain on tässä yhteiskunnassa päätetty, että opiskelut rahoitetaan osittain lainalla. Niin se yh:kin on joutunut opintonsa rahoittamaan. Kyllä sinä voit vaihtoehtoisesti jäädä elämään toimeentulotuella loppuelämäksesi. Olet valinnut että hankit paremman elintason opiskelemalla ammatin.

[/quote]

Kumpaa tulisi mielestäsi tukea enemmän: kotona makoilua vai opiskelua?