15 vuotias tytär haluaa pitää lapsen, mitä tehdä?
Elikkä 15 vuotias tyttäreni tuli raskaaksi, kun oli kotibileissä harrastanut seksiä, tietenkin ilman kondomia. Poika ei halua isäksi ruveta eikä kantaa lapsesta vastuuta. Tyttäreni kuitenkin haluaa lapsen pitää ja pitäisi aborttia murhana. Suuttuu joka kerta kun otan abortin puheeksi ja häipyy.
Miten puhun hänelle järkeä, että hän ei ole vielä valmis äidiksi, kun on itsekkin vielä lapsi joka ei pärjää itsenäisesti vielä?
Kommentit (407)
Oikein on tyttö oppinut, abortti on murha. Ei lapsen saamisessa aikaisin mitään vikaa ole, nuorena sitä jaksaa hoitaa ja venyä. Sitten on 33-vuotiaana lapsesi lapsi jo aikuinen ja lapsellasi on ns. lapsivapaa elämä edessä siinä vaiheessa kun monet vielä harkitsevat esikoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin raskaana kun olin 15 ja tein abortin enkä ole päivääkään katunut. Paljon olisi jäänyt oppimatta ja kokematta. Lapsi rajoittaa elämää hyvin paljon varsinkin nuoren joka haluaa mennä ja kokea uusia asioita. Jos sulla on lapsi niin et sä sitä tyrkkää hoitoon aina kun kaverit pyytää baariin vaan istut sen lapsesi kanssa kotona. Omassa kodissa et vanhemmillas koska tuossa tilanteessa on sitten itse se vanhempi ja silloin on myös vanhemman vastuut.
Tuo on vähän huono ikä ylipäätään kun ei tunne enää olevansa lapsi vaan on olevinaan niin aikuinen.
Totta! Jos rupeaa teiniäidiksi niin lapsuus ja nuoruus jää elämättä ja jää paitsi monista parhaista kokemuksista elämässä! Esimerkiksi jos on teiniäiti niin ei voi bilettää enää yms.
Tuet häntä parhaasi mukaan. Ehkä se lapsi tekeekin hänestä aikuisen.
Nuoruus jää elämättä, koulutus hankkimatta, asut jossakin kaupungin kämpässä ja elämä on senttien laskemista.
Juu ei.
Jos ei suostu vapaaehtoisesti aborttiin niin ainahan voi ovea näyttää? Koittakoon lapsi sitten itse itsensä elättää, hankkia asunnon yms. Voi tulla aika nopeasti toisiin ajatuksiin kun ulkona kylmässä on matkalaukun kanssa eikä tiedä mitä pitäisi tehdä. Kyllä varmasti abortti vanhempien tahdon mukaisesti ja kotiin paluu alkaa houkuttaa
Ihmiskunnan historiassa ei ole koskaan ollut mitenkään epätavallista että 15v synnyttää. Neitsyt maria oli 15 synnyttäessään Jeesuksen.
Tuosta tulee automaattisesti lastensuojeluilmoitus ja tutkitaan kuka teki raskaaksi että oliko se toinen osapuoli vanhempi esim 16v täyttänyt eli täyttyykö rikoksen tunnusmerkistö. Muutenkin sossut tulee mukaan asioihin.
Lapsi on iso juttu. Jos tuntuu, ettei voi tehdä aborttia, niin sitten ei voi. Ei pidä pakottaa. Tuollaisessa tapauksessa abortista voi seurata syyllisyys, jota on raskas kantaa. Muiden vakuuttelu abortin paremmuudesta ei paina mitään. Lapsi ei ole maailmanloppu. Eikö eräs johtava vihreä poliitikko saanut lapsen 16-vuotiaana, ei ole uraa haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suostu vapaaehtoisesti aborttiin niin ainahan voi ovea näyttää? Koittakoon lapsi sitten itse itsensä elättää, hankkia asunnon yms. Voi tulla aika nopeasti toisiin ajatuksiin kun ulkona kylmässä on matkalaukun kanssa eikä tiedä mitä pitäisi tehdä. Kyllä varmasti abortti vanhempien tahdon mukaisesti ja kotiin paluu alkaa houkuttaa
Hyi, mikä raaka kommentti. Onneksi ei ole sinun lapsesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yliopistossa opiskelukaveri, joka sai skidin 15-vuotiaana. Lapsen isä ei ole kuulemma koskaan ollut maisemissa. Ollaan parikymppisiä ja sillä on siis jo eskari-ikäinen lapsi. Aika hyvin näyttää pärjäävän sen kanssa. On tosin kertonut, ettei ilman vanhempiaan olisi ikinä selvinnyt. Oli asunut vielä lukioajankin kotonaan ja vielä nykyäänkin lapsi on vähän väliä hoidossa isovanhemmillaan.
Että pistää äitinä vihaksi, jos oma lapsi tekisi noin. Kun lapsia hommattiin niin laskettiin että se on 18 vuotta vastuuta, ei enempää, ei todellakaan sitouduttu siihen, että lapsi hankkisi teininä oman lapsen ja meille lankeaisi vielä 18+18 eli 36 vuotta lapsien hoitoa sen takia, että oma lapsi haluaa mennä yliopistoon ja elää niin kuin lasta ei olisikaan. Se ei ole vanhusten tehtävä huolehtia lapsen lapsesta vaan jokainen kantakoot täysin vastuun omasta lapsestaan!
Vierailija kirjoitti:
Lähes toivon, ettei sinulla ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Varmastikaan ei tuollainen koti houkuta nuorta palaamaan. Suomessa kukaan ei joudu taivasalle, vaan alaikäiselle etsitään kyllä asunto ja vastuullisia aikuisia, jotka huolehtivat hänestä ja hänen lapsestaan, mihin päätökseen hän sitten oman vanhemmuutensa suhteen päätyykään.
Jos raskaus on alkuvaiheessa niin yritä kertoa että se solu ei ole vielä lapsi eikä myöskään murha!
Vierailija kirjoitti:
Julminta mitä olen aikoihin lukenut. Sinulla ei selvästikkään ole omia lapsia etkä tiedä vanhempien vastuusta lapsia kohti yhtään mitään. Ehkäpä on parempi ettet lapsia hankikkaan.
Et ala murhaamaan lapsesi lasta.
Jollet itse halua lapsia, ei silti ole oikeutesi alkaa toisten lapsia murhaamaan.
Jollet halua tukea lastasi, hän saa kyllä kunnalta asunnon ja tukia. Pari vuotta voi hoitaa lasta kotona, sitten keskittyä koulutuksiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä erikoista. Jos joku sanoo 15v lapsensa kinuavan itselleen koiraa alkaa saarnaus siitä miten lasta ei voi laittaa vastuuseen eläimestä ja kerrotaan miten iso vastuu ja vaiva sen eläimen kanssa eläminen on. Mutta lapsen voi laittaa vastuuseen lapsesta? En ymmärrä.
Ihminen osaa luonnostaa huolehtia lapsestaan. Ei viisitoistavuotias ole tyhmempi kuin vanhempikaan ihminen, ehkä kaikkea ei ole vielä oppinut mutta lapsenhoito sujuu paremmin kun vielä jaksaa. Liian vanhana tekevät lapsensa useat, eivät oikein jaksa enää.
Kaveri sai 16-vuotiaana lapsen ja itse on lapsensa kasvattanut. Toisen lapsen teki 10 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruus jää elämättä, koulutus hankkimatta, asut jossakin kaupungin kämpässä ja elämä on senttien laskemista.
Juu ei.
Tai sitten ei. Tiedän että on koulutus hankittu ja omakotalo ostettu teiniäitiydestä huolimatta.
En kasvattaisi.
Kyllä vanhempienkin täytyy saada nauttia elämästä kun lapset itsenäistyvät.
Täällä on outo mammajoukko, joiden elämän tehtävä on vain lasten hoito.
Jos ei omien niin lastenlasten.