En halua velkaantua opintolainalla - harkitsen omaehtoista...
luottotietojen poistamista. Miten se vaikuttaisi elämääni? Onko sillä mitään eroa oikeaan luottotietojen menetykseen?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:20"]Ap: mene töihin :) niin me muutkin opiskelijat teemme!
-opiskelija [/quote] Miten "mennään töihin" ? Miten käyn sekä työharjoittelussa että palkkatyössä samaan aikaan? Ap [/quote]
[/quote]
Itse tein viikonloppuisin töitä myös harjoittelun (ma-pe) ohella 6kk:n ajan... Onhan se myös ihan peiliin katsomisen paikka, jos ei esim kesätöistä osaa säästää toimeentuloa harjoittelun ajaksi jne jos asenne on tuo ettei halua velkaantua.
[/quote]
Näin nyt sivustahuutelijana, kuinkas iso kesätyöpalkka sinulla on kerta siitä saa niin hyvät säästöt aikaiseksi? Minäkin tulen sitten tähän kesätyöhön.
[/quote]
Sain 2000 e/kk oman alani kesätöistä ja siitä meni puolet säästöön joka kuukausi neljän kuukauden ajan.
Taas tällainen hemmoteltu riemuidiootti joka saa jo nyt ilmaista rahaa melkein 500e kuussa, mutta silti valittaa kun suomen systeemi on paska. Valtion pitäisi maksaa se söpö pikkuyksiö jostain sörkästä jotta voi elää samanlaista elämää kuin ne muut työssäkäyvät tai lainalla elävät opiskelijat.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:40"]
Näin nyt sivustahuutelijana, kuinkas iso kesätyöpalkka sinulla on kerta siitä saa niin hyvät säästöt aikaiseksi? Minäkin tulen sitten tähän kesätyöhön.
[/quote]
Minä (nro 35) olin kesätöissä, joissa palkka oli n. 1500 e/kk, eli ei kovin huikea, mutta kun soluasunnossa oli halpa vuokra ja muutenkin elin säästeliäästi, kyllä siitä aina sen verran jäi, että lukuvuoden ajan pärjäsi opintotuella. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:44"]
Ja jotain kieroa kyllä asetelmassa kyllä on, kun omasta tahdostaan työttömänä oleilijat saavat ilmaisen ylläpidon valtiolta, mutta tulevaisuuden työuraansa panostavat opiskelijat saavat sitten pärjäillä omillaan tai hankkia pakollista velkaa.
[/quote]
Tää on kyllä totta, mutta ongelma on se ensimmäinen eikä tämä jälkimmäinen. Opiskelu on etuoikeus ja maailman mittakaavassa on poikkeuksellista, että opiskelu ei ole ainoastaan käytännössä ilmaista vaan siitä vieläpä maksetaan jotain.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:46"]
Taas tällainen hemmoteltu riemuidiootti joka saa jo nyt ilmaista rahaa melkein 500e kuussa, mutta silti valittaa kun suomen systeemi on paska. Valtion pitäisi maksaa se söpö pikkuyksiö jostain sörkästä jotta voi elää samanlaista elämää kuin ne muut työssäkäyvät tai lainalla elävät opiskelijat.
[/quote]
Mites työttömät? Joutuvatko he nostamaan valtiolta takaisin maksettavaa lainaa siihen asti, kunnes työllistyvät?
Asioiden kyseenalaistaminen ei tee ihmisestä idioottia.
Jos olisit lukenut nuo Kelan paperit opintolainatakauksen ehdoista ja eväämisestä, niin huomaisit, että siellä mainitaan, että opintolainatakaus voidaan myöntää jos maksuhäiriöön on erityinen syy. Lain tarkoittamien erityisten syiden listan kärkipäässä komeilee toi omaehtoinen luottokielto.
Eli tuskin tulet sitä kielteistä päätöstä tuolla keinolla saamaan, jonka toimeentulotukeen tarvitsisit.
Mitäs jos vaan ottaisit itseäsi niskasta kiinni ja hoitaisit asiat lypsämättä muiden lompakkoa?
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:46"]Taas tällainen hemmoteltu riemuidiootti joka saa jo nyt ilmaista rahaa melkein 500e kuussa, mutta silti valittaa kun suomen systeemi on paska. Valtion pitäisi maksaa se söpö pikkuyksiö jostain sörkästä jotta voi elää samanlaista elämää kuin ne muut työssäkäyvät tai lainalla elävät opiskelijat.
[/quote]
Soti, mutta 425 e ei ole lähelläkään viittä sataa. Ap
[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:47"]
Pahoittelen mielipahaanne, kun sossu minulle puhelimessa arvioi summan jonka tulen saamaan. En ole niin idiootti, että luulen että päätökset tehdään puhelimessa :D Luuletteko etten ole koskaan aiemmin saanut tt-tukea? Minulle EI TARVITSE kertoa päivänselviä asioita jotka kaikki tietävät. With best regards, Ap
[/quote]
Niin, arvioi summan nimenomaan. Homma voi olla toinen kun toimitat tarvittavat lippulappuset.
P.S. Kukaan ei varmaan epäile ettet olisi aiemmin saanut tukia, sen verran hanakasti tunnut välttelevän oman rahan tienaamista.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 00:49"][quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:47"]
Pahoittelen mielipahaanne, kun sossu minulle puhelimessa arvioi summan jonka tulen saamaan. En ole niin idiootti, että luulen että päätökset tehdään puhelimessa :D Luuletteko etten ole koskaan aiemmin saanut tt-tukea? Minulle EI TARVITSE kertoa päivänselviä asioita jotka kaikki tietävät. With best regards, Ap
[/quote]
Niin, arvioi summan nimenomaan. Homma voi olla toinen kun toimitat tarvittavat lippulappuset.
P.S. Kukaan ei varmaan epäile ettet olisi aiemmin saanut tukia, sen verran hanakasti tunnut välttelevän oman rahan tienaamista.
[/quote]
Niin mitäköhän merkitystä on lippulappusilla, kun virkailija ihan omin silmin luki tietoni koneelta ja tiesi tasan tarkkaan tuloni jo arviota tehdessään :D
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:16"] Missä on ilmainen koulutus? Minä olen kyllä maksanut tästä opiskelupaikasta :) Ap [/quote] Montako tuhatta euroa maksat per lukukausi? [/quote] Puhuttiin ilmaisesta koulutuksesta, kerroin ettei ole ilmainen, kun olen siitä maksaNUT. Ap
[/quote]
Joku muutaman kympin symbolinen maksu ei todellakaan muuta sitä tosiasiaa, että koulutus on käytännössä ilmaista, jos sen todellinen kustannustaso on tuhansia euroja vuodessa opiskelijaa kohden. Tiedät kyllä tämän varsin hyvin, mutta tarkoituksesi on selvästi koittaa provosoida ihmisiä.
[/quote]
Tässä yksi nettoveronmaksaja. En käsitä millä ihmeen logiikalla voit kutsua provosoinniksi sitä, että perse hiessä ahertava opiskelija kyseenalaistaa sen, että opiskelijat ovat ainoa ryhmä, joka velvoitetaan maksamaan velalla peruselintaso. Samaan aikaan työttömät ja sosiaalipummit saavat vähintäänkin kaksinkertaisesti rahaa tekemättä yhtään mitään.
Taidat olla retardi.
[/quote]
En kutsuisikaan provosoinniksi järjestelmän kyseenalaistamista sinällään. Vaan sitä, että yritetään kumota muiden argumentteja "eihän oo ilmasta, maksoin ainakin kympin!" -tasoisilla kommenteilla. Tai "ei mulle kelpaa yksiö mistään sörkän spugealueelta". Ei täysijärkinen sanoisi tuollaisia juttuja muussa kuin provosoimistarkoituksessa. Muutenkin tahallisen kakaramainen asenne paistaa läpi ja kunnolla.
Asiasta itsestään: opiskelua ei voi suoraan rinnastaa esim. työttömyyteen, siksi niihin kohdistettuja tukia tai niiden myöntämisperusteitakaan ei voi. Opiskelulla pyritään parantamaan omaa asemaa, työttömyys on lähtökohtaisesti "onnettomuus", josta ei selviä ilman tukea. Samojen resurssien kohdistaminen siihen, että joku pyrkii hankkimaan itselleen parempaa liksaa kuin siihen, että toinen koittaa pysyä hengissä, on vähän arveluttavaa.
Ja oikeasti, retardi? Bitch please.
[/quote]
Juu, en muuttaisi mistään hinnasta täältä rauhalliselta alueelta "söpöön" spurguyksiöön sörkkaan, jossa liikenteen melu kuuluu kotiin 24/7. Oletteko tyytyväisiä, kun jätin ne ä:t pois! ;) Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 17:31"]
En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa aina kun kuulee opiskelijoiden valittavan rahatilanteestaan. On totta, että järjestelmä on jokseenkin vinoutunut siltä osin, että opiskelijat ovat ainoa ryhmä, jonka oletetaan maksavan elämisensä lainalla. Mutta kuten aiemmissa kommenteissa asia mainittiinkin, opiskelulla on tarkoitus parantaa omia asemiaan myöhemmin. Pitäisikö ilmaisen korkeakoulutuksen lisäksi opiskelijoille maksaa ihan kaikki? Ei ihme, että opiskelijoihin suhtaudutaan penseästi, kun porukassa on AP:n kaltaisia loisia, jotka miettivät vain keinoja hyödyntää järjestelmää mahdollisimman härskisti.
Lainan ottaminen on pieni hinta koulutuksesta. Toisaalta en tiedä, onko minulla varaa sanoa näin, sillä senttiäkään lainaa en ole nostanut opiskelujeni aikana. Tämä voi johtua siitä, ettei ainoana asuntokriteerinäni ollut saada yksiötä pääkaupunkiseudulta. Hassusti päädyinkin tilanteeseen, että vuokran maksun jälkeen jää vielä rahaa ruokaan ja laskuihinkin. Oho! Jos yksiö kehäkolmosen sisäpuolelta on ainoa vaihtoehto niin se on oma häpeä, jos rahat ei riitä. Henkilökohtainen voivoi, poskea pitkin valuva kyynel ja niin edespäin.
Opiskeluiden aikana (siis syksyisin ja keväisin) en ole käynyt päivääkään töissä, mutta kertaakaan kaupassa ei ole ollut tilannetta, että kaupasta olisi täytynyt kantaa kotiin ainoastaan makaronia ja nuudelipusseja. Kuten jo joku mainitsi, kesätyötienesteistä jää mukavasti rahaa sukanvarteen, jos niin haluaa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. En väitä, että kesätyöt ois opiskelijalle itsestäänselvyys, (tai työt ylipäätään kellekään) mutta jos töitä hakee oikealla asenteella, niitä löytyy. Itse pääsin harjoittelun kautta pääsin oman alan töihin ja sitä kautta kesätyöpaikka on irronnut joka kesä. Töissäkin se oma asenne ratkaisee. Ja ei, tässä ei puhu tuleva lääkäri tai taloustieteilijä, vaan ihan puhdan pesunkestävä humanisti. Eipä vielä ole tullut mieleen uskoa sitä yhteiskunnassa vellovaa käsitystä, että humanistit ovat korkeakoulutettuja kaupankassoja tai kotona makaavia työttömiä.
Nimimerkillä pian maisteriksi valmistuva humanistisen alan opiskelija, joka on pystynyt avaamaan opiskelujen aikana asuntosäästötilin.
[/quote]
Heh heh. Minulla ei ole asunnonhaun suhteen mitään kriteereitä, kun olen tässä nykyisessä yksiössäni asustellut melkein kaksi vuotta :) Nyt ei ole enää pitkä aika niin voin muuttaa. Älkää kysykö miksi, en kerro täällä. Mutta viimeisiä viedään tässä ärsyttävässä luukussa ja opiskelijana. Pian se on ohi, ihanaa! Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 15:08"]
Hommaa osa-aikainen työpaikka. Sitten et tarvitse sossua etkä lainarahaakaan.
[/quote]
Tässä oli kyllä illan ylivoimaisesti viisain kommentti... En kyllä millään olisi itse keksinyt moista älynväläystä. Kuten sanottua, MITEN minä vain MENEN töihin tai HOMMAAN töitä? Miten suoritan koulun työharjoittelua ja palkkatyötä samaan aikaan? Ap
ite kasvatin kannabista koko opiskelun.
tor-verkosta etsin ostajat. hyvin toimi.
palkallinen työharjotelupaikka pitäs
olla pakollinen suomessa..
rahattomuus on pahin ongelma normaaleille.
täälläpäin asuu jo ihmisiä jotka eivät saa mitään
tukia vaan elävät millä elävät..
Ei onnistu. Omaehtoinen luottokielto ei aiheuta kielteistä opintolainapäätöstä, joten et myöskään saa sitä toimeentulotukea.
Suosittelisin AP'lle, että unohdat ne opiskelut ja alat vaan suoraa sossupummiksi. Vaikka onnistuisit jotenkin keplottelemaan itsellesi ne tuet ja valmistuisit, niin ei kukaan täysipäinen tuollaista itsekeskeistä, kiukuttelevaa kakaraa palkkaa kumminkaan vaikka olisi mitkä paperit taskussa. Ja tuolla asenteella ei kyllä kummosia papereita tule saamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:42"]
Miksi opiskelijat on niin vastahakoisia ottamaan opintolainaa? Korko on pieni, valtio takaa lainan ja jos puhutaan esim. viiden vuoden maisterin opinnoista, niin takaisin maksuun on aikaa 10 vuotta. Ja jos sitä lainaa nostaa viiden vuoden ajan yhdeksänä kuukautena 200e, lopulta velkaa on kertynyt 9000e - eli kyseessä ei ole kyllä mikään suuri summa, pikkurahoja verraten tulevaisuuden asuntolainoihin yms. Yhtälailla sitä on tiukkaa muilla opiskelijoilla eli et sinä ole ainoa, jolla tekee tiukkaa rahojen riittämisen kanssa. Vaihtoehdot ovatkin, että joko a) menet töihin b) nostat opintolainaa, etkä aloita typerää kikkailua. Itsekin nostin pari ekaa opiskeluvuotta opintolainaa, sitten sain opiskeluiden ohella oman alan töitä ja aloitin opintolainan takaisin maksun samantien.
[/quote]
Korkeakouluopintoihin tarjotaan opintolainaa 3000€/vuosi, että jos opiskelee 4vuotta, koossa on jo 12000€, jos käy vielä ylemmän koulutuksen, niin 24000€. Tosin, en tiedä takaako valtio noin paljoa ja onko yliopistossa samat summat.
[/quote]
Siis, häh...? Joko minä en ymmärrä nyt mitä tässä ajetaan takaa tai kommentoija ei itsekään sitä tiedä. Opintolainaa voi nostaa juuri sen verran kuin parhaaksi näkee, mikään pakko ei ole nostaa sitä 3000 euroa vuodessa. Ja minkä ylemmän koulutuksen..? Siis maisterin paperit saa ulos viidessä vuodessa lähes alalta kuin alalta, silloinkin tuo maksimilainasumma on jonkun 15000e ja jos tohtorin/lisensiaatin paperit meinaa hankkia, niin silloin kyllä yleensä ollaan ihan työelämässä jo ja sivutoimisesta suoritetaan niitä opiskelujuttuja.
Täällä joillain on sellainen käsitys, että haaveilen saavani täyden toimeentulotuen opiskelijana. Ei, vaan aikeena on hakea opintotuen lisäksi ainoastaan parisataa euroa tt-tukea. Tällä maksaisin loppusumman vuokrasta ja noin satasella sitten elisin koko kuukauden. Lisäksi etsisin opiskelun oheen töitä. En siis mene töihin vaan haen. Töihin kun ei noin vain mennä. Eli tarkoituksena on yrittää saada vain minimaalinen avustus sossusta. Loput tarvitsemani rahat hankkisin ihan työtä tekemällä. Ap
"Miten suoritan koulun työharjoittelun ja palkkatyön samaan aikaan" hohhoijjaa itse tein juuri näin olin työharjoittelussa päivisin 8-16 sitten menin illaksi muutamana kertana viikossa kauppaan töihin 17-21 plus viikonloput. Ei se niin vaikeata ole, kuulostat vain laiskalta.
Jännä, että opiskelijat on ainoa ryhmä Suomessa, jonka odotetaankin tulevan toimeen lainarahalla. Miettikääpä, jos työttömätkin pistettäisiin ottamaan lainaa pakollisiin menoihinsa, maksaisivat sitten takaisin, kun pääsevät taas työelämään. Näinhän se opiskelijoillakin menee. Itse nostan lainaa, koska en vain ehdi tekemään koulun ohella töitä muuten kuin lomilla ja valmistun ammattiin, jolla (ainakin vielä) työllisyystilanne hyvä.
Se juttu onkin siinä, että nuorena ei uskalla ottaa sitä lainaa kun ei ole mitään tietoa tulevaisuudesta ja alan työtilanteesta. Jos olisin silloin tiennyt kolmekymppisenä olevani näinkin rahoissani olisin ottanut kaikki lainat ja vähän lisääkin. Mutta kun en tiennyt.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:39"]
Kyllä mä ymmärrän, ettei kaikki halua velkaantua. Kaikki opiskelijat ei ole mitään yksinäisiä 18-21vuotiaita joilla on aikaa hurumycket. Itse pidän opintolainaa mahdollisuutena varalla, koetan pärjätä ilman ja nipistää menoista.
Terveisin perheellinen opiskelija, jolla aikaa syö 2h päivässä koulumatka ja lapsenkin kanssa olisi joskus kiva viettää aikaa.
[/quote]
Sivustahuutelijaakin vähän kismittää opiskelijoiden pakkovelkaannuttaminen. Itse saan opintotukea ja asumislisää käteen yhteensä 503€/kk. Töitä toki teen ohella, mutta nyt on työpaikallakin hiljainen kausi ja työvuoroja ei ole kolmeen viikkoon. Eli näin kivasti se voi opiskelijallakin heitellä.
Ja jotain kieroa kyllä asetelmassa kyllä on, kun omasta tahdostaan työttömänä oleilijat saavat ilmaisen ylläpidon valtiolta, mutta tulevaisuuden työuraansa panostavat opiskelijat saavat sitten pärjäillä omillaan tai hankkia pakollista velkaa.