En halua velkaantua opintolainalla - harkitsen omaehtoista...
luottotietojen poistamista. Miten se vaikuttaisi elämääni? Onko sillä mitään eroa oikeaan luottotietojen menetykseen?
Kommentit (138)
Toimeentulotukeakin voi opiskelija saada jos luottotiedot on kuralla, mutta se ei ole mikään automaattinen 400 e mikä pamahtaa tilille muiden tukien jälkeen, vaan eurolleen laskettu summa joka kuukausittain tarkistetaan jotta henkilölle jää se tasan 400 e vuokran ja muiden pakollisten kulujen (esim sähkölasku) jälkeen. Tätä varten tulee toimittaa joka kuukausi tiliotteet ja niissä ei saa näkyä vaikkapa äidin laittamaa 20 e bensarahaa - tämä lasketaan tuloksi ja vähennettään tt-tuesta. Ei siis todellakaan mikään kiva tai helppo juttu.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:15"]No, se "omaehtoinen" luottotietojen menettäminen on kyllä ihan oikea luottotietojen menettäminen ja vaikutukset sen mukaiset. Jonkun mielestä mitättömät, omasta mielestäni aika marginalisoivat.
[/quote]
Paitsi että se merkintä poistuu parin vuoden päästä tai omasta pyynnöstä. Se ero siinä on. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:12"]Sossu vaatii opintolainaa nostettavaksi, siis laskee sen tuloksi, oli sitä ottanut tai ei. Jos ei ole luottotietoja, ei saa lainaa eikä sossu voi laskea sitä tuloksi. Luulen että ap tarkoittaa nyt siis sitä, että ostelee jotain esim osarilla ja jättää maksamatta? [/quote] Häh? Maksan laskuni kyllä ja tarkoituksenaei ole hommata viiden vuoden maksuhäiriömerkintäö. Tiedän kyllä, että se laina lasketaan tuloksi vaikkei sitä edes nostaisi. En vain halua velkaantua saatana. Suomen systeemi on niin vitun paska.
[/quote]
Vitun paska? Useimmissa maissa et kyllä saa yhtään mitään opintotukea. Ja ei luottotietoja voi menettää kuin ottamalla luottohäiriömerkinnän, joka kestää sen 5 vuotta. Tosiasia on, että olet ahne ja epämoraalinen systeemin väärinkäyttäjä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:16"]Toimeentulotukeakin voi opiskelija saada jos luottotiedot on kuralla, mutta se ei ole mikään automaattinen 400 e mikä pamahtaa tilille muiden tukien jälkeen, vaan eurolleen laskettu summa joka kuukausittain tarkistetaan jotta henkilölle jää se tasan 400 e vuokran ja muiden pakollisten kulujen (esim sähkölasku) jälkeen. Tätä varten tulee toimittaa joka kuukausi tiliotteet ja niissä ei saa näkyä vaikkapa äidin laittamaa 20 e bensarahaa - tämä lasketaan tuloksi ja vähennettään tt-tuesta. Ei siis todellakaan mikään kiva tai helppo juttu.
[/quote]
Tiedän kyllä. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:12"]Sossu vaatii opintolainaa nostettavaksi, siis laskee sen tuloksi, oli sitä ottanut tai ei. Jos ei ole luottotietoja, ei saa lainaa eikä sossu voi laskea sitä tuloksi. Luulen että ap tarkoittaa nyt siis sitä, että ostelee jotain esim osarilla ja jättää maksamatta? [/quote] Häh? Maksan laskuni kyllä ja tarkoituksenaei ole hommata viiden vuoden maksuhäiriömerkintäö. Tiedän kyllä, että se laina lasketaan tuloksi vaikkei sitä edes nostaisi. En vain halua velkaantua saatana. Suomen systeemi on niin vitun paska.
[/quote]
Vitun paska? Useimmissa maissa et kyllä saa yhtään mitään opintotukea. Ja ei luottotietoja voi menettää kuin ottamalla luottohäiriömerkinnän, joka kestää sen 5 vuotta. Tosiasia on, että olet ahne ja epämoraalinen systeemin väärinkäyttäjä.
[/quote]
Googletappa omaehtoinen luottokielto :) se on merkintä jonka itse hankit itsellesi ja joka poistuu pyynnöstäsi. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:15"]No, se "omaehtoinen" luottotietojen menettäminen on kyllä ihan oikea luottotietojen menettäminen ja vaikutukset sen mukaiset. Jonkun mielestä mitättömät, omasta mielestäni aika marginalisoivat. [/quote] Paitsi että se merkintä poistuu parin vuoden päästä tai omasta pyynnöstä. Se ero siinä on. Ap
[/quote]
Niin, jos puhut siitä omaehtoisesta luottokiellosta. Mutta sehän ei mitenkään estä opintolainaa, koska voit omasta pyynnöstä poistaa sen ihan milloin haluat.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:10"]
En nyt ymmärtänyt, miten luottotietojen menetys liittyy opintolainaan. Jos et halua velkaa, sen kun jätät opintolainan nostamatta.
[/quote]
Ap on varmaan niitä riemuidiootteja, jotka on kuulleet että sossusta saa ns sosiaalista lainaa ne, joille Kela ei sitä enää myönnä. Newsflash, sekin pitää maksaa takaisin. Ja kaikenlisäksi, opintolainan välttely on aivan typerää. Korko on minimissä ja takaisinmaksu aloitetaan muutaman kympin erissä vasta silloin, kun on työelämässä.
[/quote] Ei mene ihan näinkään. Työelämässä en ole ollut, mutta olen maksanut lainaa takaisin muistaakseni siitä lähtien, kun valmistumisesta tuli vuosi täyteen. Summa muistaakseni jotain 70€/kk.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:13"] No vittu pointti tuli selväksi joka tapauksessa. Opintotuki ei riitä edes vuokraan, joten vähän pakko olisi nostaa lainaa. Vaan kun en halua velkaantua.
[/quote]
No kun ei se pointti tullut selväksi, katso vaikka ensimmäisiä vastauksia.
Jos et halua velkaantua, et voi ottaa lainaa. Ilmaista lainaa ei ole olemassakaan, vastikkeetonta rahaa kutsutaan "lahjaksi", ei "lainaksi". Yritä löytää töitä ja/tai halvempi asunto, jos et pärjää opintotuella.
[/quote]
Kuka on puhunut ilmaisesta lainasta? Pääkaupunkiseudulla onkin paljon asuntoja joiden vuokra on puolet opintotuesta eli 200 €... Ja ei, en muuta johonkim kämäiseen soluun ikinä.
Ap: mene töihin :) niin me muutkin opiskelijat teemme!
-opiskelija
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:15"] [quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:12"]Sossu vaatii opintolainaa nostettavaksi, siis laskee sen tuloksi, oli sitä ottanut tai ei. Jos ei ole luottotietoja, ei saa lainaa eikä sossu voi laskea sitä tuloksi. Luulen että ap tarkoittaa nyt siis sitä, että ostelee jotain esim osarilla ja jättää maksamatta? [/quote] Häh? Maksan laskuni kyllä ja tarkoituksenaei ole hommata viiden vuoden maksuhäiriömerkintäö. Tiedän kyllä, että se laina lasketaan tuloksi vaikkei sitä edes nostaisi. En vain halua velkaantua saatana. Suomen systeemi on niin vitun paska. [/quote] Vitun paska? Useimmissa maissa et kyllä saa yhtään mitään opintotukea. Ja ei luottotietoja voi menettää kuin ottamalla luottohäiriömerkinnän, joka kestää sen 5 vuotta. Tosiasia on, että olet ahne ja epämoraalinen systeemin väärinkäyttäjä. [/quote] Googletappa omaehtoinen luottokielto :) se on merkintä jonka itse hankit itsellesi ja joka poistuu pyynnöstäsi. Ap
[/quote]
Minkä takia sossu suostuisi maksamaan sulle mitään sillä perusteella, että et saa opintolainaa, koska olet itse asettanut itsesi omaehtoiseen luottokieltoon, jonka voit poistaa ihan milloin vaan? Sossu kyllä kehottaa sua vaan poistamaan sen kiellon ja ottamaan sen lainan.
Omaehtoinen luottokielto ei estä millään tavalla opintolainan myöntämistä. Se ei liity asiakkaan maksukykyyn mitenkään. Luottotietojen menetys taas saattaa estää sen. Näillä kahdella ei ole mitään tekemistä tai merkitystä keskenään.
Haluat, että yhteiskunta maksaa juuri sinun opiskelusi täysin, vaikka muut opiskelijat maksavat kustannuksensa itse?
Ajattelutapasi ja käyttämäsi alatyyyliset kommentit ovat mielenkiintoisia.
Suosittelen, että pysyt kotona kaltaistesi parissa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:20"]Ap: mene töihin :) niin me muutkin opiskelijat teemme!
-opiskelija
[/quote]
Miten "mennään töihin" ? Miten käyn sekä työharjoittelussa että palkkatyössä samaan aikaan? Ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:10"]Wtf? Omaehtoinen luottokielto on täysin eri asia kuin mikään ''omaehtoinen luottotietojen poistaminen''. Ei omia luottotietojaan voi poistaa. Omaehtoinen luottokielto taas estää esimerkiksi puhelinliittymien ja pikalainojen ottamisen, tai ne ottaakseen tule tämän luottokiellon laatijan lähettää kopio tästä omaehtoisesta luottokiellosta palvelun tarjoajalle. Sulla on nyt termit sekaisin.. [/quote] No vittu pointti tuli selväksi joka tapauksessa. Opintotuki ei riitä edes vuokraan, joten vähän pakko olisi nostaa lainaa. Vaan kun en halua velkaantua.
[/quote]
Mulla oli sellanen ihan kreisi keino opiskeluaikaan, että olin DUUNISSA! Kelaa!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:22"]Haluat, että yhteiskunta maksaa juuri sinun opiskelusi täysin, vaikka muut opiskelijat maksavat kustannuksensa itse?
Ajattelutapasi ja käyttämäsi alatyyyliset kommentit ovat mielenkiintoisia.
Suosittelen, että pysyt kotona kaltaistesi parissa.
[/quote]
Öö... saan opintotukea 425 €, ne rahat vissiin kuuluvat minulle kun teen niiden eteen työtä eli opiskelen. Summa ei vaan satu riittämään vuokraan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:10"]Wtf? Omaehtoinen luottokielto on täysin eri asia kuin mikään ''omaehtoinen luottotietojen poistaminen''. Ei omia luottotietojaan voi poistaa. Omaehtoinen luottokielto taas estää esimerkiksi puhelinliittymien ja pikalainojen ottamisen, tai ne ottaakseen tule tämän luottokiellon laatijan lähettää kopio tästä omaehtoisesta luottokiellosta palvelun tarjoajalle. Sulla on nyt termit sekaisin.. [/quote] No vittu pointti tuli selväksi joka tapauksessa. Opintotuki ei riitä edes vuokraan, joten vähän pakko olisi nostaa lainaa. Vaan kun en halua velkaantua.
[/quote]
Mulla oli sellanen ihan kreisi keino opiskeluaikaan, että olin DUUNISSA! Kelaa!
[/quote]
Sinä varmaan sait töitä toivomalla, eikä aikasi ja energiasi mennyt työharjoitteluun :) Good for you.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:20"]Ap: mene töihin :) niin me muutkin opiskelijat teemme!
-opiskelija
[/quote]
Miten "mennään töihin" ? Miten käyn sekä työharjoittelussa että palkkatyössä samaan aikaan? Ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:13"] [quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:10"]Wtf? Omaehtoinen luottokielto on täysin eri asia kuin mikään ''omaehtoinen luottotietojen poistaminen''. Ei omia luottotietojaan voi poistaa. Omaehtoinen luottokielto taas estää esimerkiksi puhelinliittymien ja pikalainojen ottamisen, tai ne ottaakseen tule tämän luottokiellon laatijan lähettää kopio tästä omaehtoisesta luottokiellosta palvelun tarjoajalle. Sulla on nyt termit sekaisin.. [/quote] No vittu pointti tuli selväksi joka tapauksessa. Opintotuki ei riitä edes vuokraan, joten vähän pakko olisi nostaa lainaa. Vaan kun en halua velkaantua. [/quote] Mulla oli sellanen ihan kreisi keino opiskeluaikaan, että olin DUUNISSA! Kelaa! [/quote] Sinä varmaan sait töitä toivomalla, eikä aikasi ja energiasi mennyt työharjoitteluun :) Good for you.
[/quote]
Tämä on muuten sellainen juttu, mitä moni ei mieti. Esim. ammattikorkeassa on pitkät harjoittelut ja omalla alallani on todennäköistä, että joutuu harjoittelussa tekemään yötyötä. Siihen työn yhdistäminen vaan ei onnistu.
Opintolainaa joutuu harjoittelun ajan nostamaan, mikä tietty vähän kismittää.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 13:13"] No vittu pointti tuli selväksi joka tapauksessa. Opintotuki ei riitä edes vuokraan, joten vähän pakko olisi nostaa lainaa. Vaan kun en halua velkaantua.
[/quote]
No kun ei se pointti tullut selväksi, katso vaikka ensimmäisiä vastauksia.
Jos et halua velkaantua, et voi ottaa lainaa. Ilmaista lainaa ei ole olemassakaan, vastikkeetonta rahaa kutsutaan "lahjaksi", ei "lainaksi". Yritä löytää töitä ja/tai halvempi asunto, jos et pärjää opintotuella.