Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Televisiotähti kirjoitti kirjan 1980-luvun Suomesta, jolloin väkivalta ja tyttöjen saalistajat olivat normaalia arkea

Vierailija
16.09.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008230514.html

Tästä aiheesta jos kirjoittaa tällä palstalla niin haukutaan maanrakoon. Suomi oli oikeasti paljon vaarallisempi paikka 1980-luvulla kuin nykyään. Tekijöinä ihan kantasuomalaiset ihmiset, lapsia r*iskattiin ja t*pettiin paljon enemmän kuin nykyään. Tappeluita oli koko ajan jne.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Mitäs ne roadman-jutut sitten ovat?

Vierailija
2/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Korso oli huonossa maineessa keravalaisten keskuudessa. Olihan se Vantaata. 

(Sitten joku keksi rakentaa Keravan täyteen kämppiä muualta muuttaneille. Pellot katosi) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat oli.

Tilastojenkin mukaan oli

Vierailija
4/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallista oli 80-luvulla, elin sillon "hurjan" nuoruuteni. Ongelmatyyppejä tietenkin löytyi silloinkin, sukupuolesta riippumatta. Kyllä nykyään on levottomaampaa tuolla kaupungilla. 

Vierailija
5/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kirjoittaa että muistan vastaavaa 2000-luvulta mutta kommentissa taisi olla joku kielletty sana kun ei julkaistu. Mutta ihan tottahan tuo on, nuorison ongelmista ei ehkä ennen tiedetty/puhuttu tai ei vain kiinnostanut aikuisia.

Vierailija
6/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi katsella joko suuren juhlan aiheena (ei enää namusetiä) tai sitten kriittisesti (tapakulttuuri-ilmiönä tai valvojuuden kasvuna). Yksiselitteistä vastausta ei ole.

Vierailija
7/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu ihan miten sitä nuoruuttaan on viettänyt. Jos on liikkunut kaupungilla jne, niin pitää paikkansa. Jos taas on ollut kotihiiri, niin eihän siellä nyt samaa näe. 

Ei nämä ole aikakaudesta kiinni, vaan ympäristöstä. Itse olen todistanut ja kohdannut katuväkivaltaa runsaasti 90-luvulla, kun taas työkaverini ei kuulemma tällaiseen törmännyt. Hän tosin on sen oloinen, että ei ole sieltä kotoaan nuorenakaan paljon poistunut.

Vierailija
8/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset olivat monessa suhteessa vapaampia 1980-luvulla, jolloin ei ollut tarvetta olla koko ajan tavoitettavissa ja elämän rytmi oli rauhallisempi. Kun ei ollut nettiä ja kotona oli yksi lankapuhelin koko perheen käytössä, niin ihmiset ajattelivat ja suunnittelivat asioita pidemmällä aikavälillä. Perhe saattoi olla vaikka viikon tai parin kesämökillä tai kotimaan matkalla ilman mitään puhelinta.

En minä ainakaan joutunut mihinkään erityisiin tappeluihin, sillä Suomessa tyypillisiin väkivaltarikoksiin liittyy yleensä runsas viinanjuonti ja vanhojen kaunojen selvittäminen nyrkein ja puukoin. Kyseessä on yleensä hiukan syrjäytyneiden keskinäiset kahakat.

Vierailija
9/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niissä porukoissa joissa pyöri niin oli aivan normimeininkiä. Itse olen pari vuotta Pääskysaarta nuorempi ja asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Espoon Tapiolassa, ei siellä tuollaista ollut.

Vierailija
10/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat oli.

Tilastojenkin mukaan oli

Silloin oli väestökin nuorempaa ja nuorilla on taipumus joutua ongelmiin.

Vierailija
11/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskat oli.

Tilastojenkin mukaan oli

Nykyään kun käytät väkivaltaa joudut johonkin poliisin ja sossun kivapuhutteluun. Ennen sait siitä tuomion.

No höpsis. Minä olen todistanut miten yhtä tyyppiä potkittiin poliisiauton edessä päähän, eikä poliisit jaksaneet tulla sieltä kopistaan ulos. Kun tilanne oli ohi, tekijä päästetty karkuun ja uhri horjui verisenä, arvon konstaapelit nousivat sitten arvostelemaan tätä uhria tyyliin "mitäs olet täällä humalassa, olisit pysynyt kotonasi" ym. Ja jättivät koko asian sikseen. Muutamaan yleisöstä huomautettuun protestiin vastattiin uhkaamalla putkalla.

Vierailija
12/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset olivat monessa suhteessa vapaampia 1980-luvulla, jolloin ei ollut tarvetta olla koko ajan tavoitettavissa ja elämän rytmi oli rauhallisempi. Kun ei ollut nettiä ja kotona oli yksi lankapuhelin koko perheen käytössä, niin ihmiset ajattelivat ja suunnittelivat asioita pidemmällä aikavälillä. Perhe saattoi olla vaikka viikon tai parin kesämökillä tai kotimaan matkalla ilman mitään puhelinta.

En minä ainakaan joutunut mihinkään erityisiin tappeluihin, sillä Suomessa tyypillisiin väkivaltarikoksiin liittyy yleensä runsas viinanjuonti ja vanhojen kaunojen selvittäminen nyrkein ja puukoin. Kyseessä on yleensä hiukan syrjäytyneiden keskinäiset kahakat.

Ainakin miehenä tappeluihin joutuminen ilta-aikaan oli ihan todellinen uhka, vaikka olit ihan normaali lukiolainen ja selvinpäin. Tai siis turpaansaamisen riski ylipäänsä oli kova. Uskon, että jokainen edes vähän ilta-aikaan kaupungilla liikkunut aikalainen tämän muistaa.

Vierailija
13/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin kirjoittaa että muistan vastaavaa 2000-luvulta mutta kommentissa taisi olla joku kielletty sana kun ei julkaistu. Mutta ihan tottahan tuo on, nuorison ongelmista ei ehkä ennen tiedetty/puhuttu tai ei vain kiinnostanut aikuisia.

Lisään vielä että itse koin lapsuudessa ja nuoruudessa usein turvattomuuden tunnetta enkä usko että olen ainoa. Joskus olen miettinytkin että eikö aikuiset ennen olleet huolissaan, kuinka uskalsivat vain antaa lasten mennä ja tulla mutta varmaan mentaliteetti on ollut ihan erilainen eikä ole niin paljon mietitty lasten ja nuorten asioita. Nyt ne on enemmän pinnalla ja hyvä niin, mutta kyllä moni meistä nykyisistä aikuisista on lapsuudessaan kärsinyt ei vain muiden nuorten vaan myös vanhempiensa, opettajien yms. piittaamattomuuden takia.

Vierailija
14/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltarikollisuus on ollut jatkuvassa kasvussa 80-luvulta.

https://findikaattori.fi/fi/57

Vierailija
15/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin jos käytät rumilista väkivaltaa joudut siitä vastuuseen.Siksipä henkinen väkivalta kukoistannut jo 90-luvulta.Siitä ei jää ulkoisia .näkyviä vamoja .Mutta sitä suuremmat vammat sisäisesti.Kun revitty kokonaan rikki ja arvet niistä pysyy vuosikymeniä,ainakin minulla .Ihmiset eivät tunnista henkistä väkivaltaa!Sitä harjoitetan kyllä paljon, tänäkin päivänä ikään katsomatta. Sen enempää sukupuoleen katsomatta.Eikä sen harjoittaja aina ole miespuoliset henkilöt.

Vierailija
16/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80.luku oli vielä aika viatonta aikaa, mutta nykysin jälkikasvun on harkittava mitä reittiä ja mihin aikaan liikkuu kaupungilla. Kai se on sitten tämän kansainvälistymisen hinta.

Vierailija
17/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä ja omalla typerällä käytöksellä saattoi todellakin saada turpaansa 80- ja 90- luvuilla. Nykyään sama onnistuu ihan selvinpäin ja liikkumalla 'väärällä' alueella. Ja se väärä alue voi todellakin olla se kaupungin ydinkesksutassa oleva rautatieasema.

Vierailija
18/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin kaupungeissa ihmisiä puukotettiin kuoliaaksi 80-luvulla. Tai ne olivat juoppuporukoiden keskinäisiä riitoja.

Vierailija
19/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80.luku oli vielä aika viatonta aikaa, mutta nykysin jälkikasvun on harkittava mitä reittiä ja mihin aikaan liikkuu kaupungilla. Kai se on sitten tämän kansainvälistymisen hinta.

Ja minkähän ikäinen sinä olet? 80-luku oli väkivaltaista aikaa ja ihan aikalaisena voin sen sanoa. 

Vierailija
20/94 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään täysin rikoksetonta ajanjaksoa ei minkään maan historiassa ole ollut milloinkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän