Vähävaraisuuden syy on yleensä holtiton rahankäyttö
Miettikää sitä kun vastaatte köyhien joulualoituksiin täällä.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:16"]
Tai muu holtittomuus. Koulu kesken, ammatti hankkimatta, mutta 2-3 lasta 2-3 miehen kanssa, niin siinä on jo hyvä syytellä julmaa yhteiskuntaa surkeudestaan. Ja vasuritäti vaalien alla nyökyttää, että julmaa on julmaa, ja kyllä sinulle pitäisi yhteiskunnalta enemmän rahaa riittää.
[/quote]
Mulla ei ole lapsia, kolme tutkintoa ja silti olen vähävarainen. Tasan ei aina käy onnenlahjat...Mutta tämä on taas niin typerä yleistys ja tyhmä aloitus, etten enempää aio provosoitua.
Nauttikaa elämästänne te "rikkaat". Jotenkin vain tulee tästäkin ketjusta mieleen, että täällä pyörii aika heikkolahjaista porukkaa. (Ja minä, olenhan holtiton köyhä).
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:16"]
Tai muu holtittomuus. Koulu kesken, ammatti hankkimatta, mutta 2-3 lasta 2-3 miehen kanssa, niin siinä on jo hyvä syytellä julmaa yhteiskuntaa surkeudestaan. Ja vasuritäti vaalien alla nyökyttää, että julmaa on julmaa, ja kyllä sinulle pitäisi yhteiskunnalta enemmän rahaa riittää.
[/quote]
Mulla ei ole lapsia, kolme tutkintoa ja silti olen vähävarainen. Tasan ei aina käy onnenlahjat...Mutta tämä on taas niin typerä yleistys ja tyhmä aloitus, etten enempää aio provosoitua.
Nauttikaa elämästänne te "rikkaat". Jotenkin vain tulee tästäkin ketjusta mieleen, että täällä pyörii aika heikkolahjaista porukkaa. (Ja minä, olenhan holtiton köyhä).
[/quote] Vähävaraisuuden syy on yleensä holtiton rahankäyttö. YLEENSÄ.
Mun mielestä tässä on perää. Enkä ole ap.
Olen aina ihmetellyt, että miten jotkut saavat vähätkin rahat säilymään, mutta toiset onnistuvat tuhlaamaan omaisuuksien verran rahaa lyhyessä ajassa. Isoäitini on aina ollut "pienituloinen", pankissa yli 200 000 tilillä kuitenkin. Kyllä pistää sanattomaksi, kun katsoo kaupassa, mitä huono-osaiset kaupassa laittavat kassahihnalle. Joka kerta, kun näen köyhännäköisen ihmisen lottoavan, niin tekisi mieli sanoa, että älä haaskaa rahojasi tuollaiseen höpötykseen.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:15"]
Tuntemiani vähävaraisia yhdistää yksi piirre: kaikki rahat, jotka tulevat pistetään samantien menemään. Eli jos saadaan veronpalautuksia niin sitten ne KAIKKI rahat on pakko pistää heti siihen joulunviettoon, tai jos tulee bonus töistä niin sillä ostetaan HETI jotain kivaa. Sitten voikin olla, että seuraavan kuun lopulla tekee tiukkaa. Tulot eivät ole mitkään todella todella pienet mutta sukanvarressa ei ole mitään esimerkiksi sen varalta, että autosta puhkeaa rengas, pesukone hajoaa tai koira joudutaan viemään eläinlääkärille.
[/quote]
Mun tuntemat vähävaraiset ei saa bonuksia töistä. Veronpalautusta jos saavat muutaman kympin, niin se vähennetään toimeentulotuesta. Taitaa olla niin, että suurimmalla osalla täällä ei ole mitään käsitystä siitä, miten vähällä osa ihmisistä joutuu tulemaan toimeen.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
Kolme tutkintoa, etkä ole päässyt varallisuuteen kiinni? Kylläpä olet tehnyt surkeita valintoja elämässäsi.
Provohan tämä on, mutta...
Minulla on akateeminen tutkinto ja vielä "ostotutkinto" päälle, ammatti jota olen tehnyt vuosia, hyvät verkostot ja suositukset, vaan ei töitä.
Kaksi lasta yhden miehen kanssa.
Enkä käytä rahaa holtittomasti.
Helpottaahan se muita ajatella, että tämä olisi omaa syytäni. Toki tekisin töitä jos niitä saisi.
[/quote]
Hohhoijaa. Kokeiles olla työtä tekevä opiskelija joka sairastuu. Katkeaa muuten kaikki tuet. Eipä ole voinut tuhlata 1,5 kuukauteen :) Kyllä pärjää eurolla päivässä!
Täytyy sanoa, että en tunne yhtäkään vähävaraista perhettä, jossa syynä olisi holtiton rahankäyttö. Yhtäkään!
Syynä ovat pienet palkat ja suuret PAKOLLISET menot. Asuminen ja ruoka on Suomessa kallista. Mutta tunnen kyllä useampia keskituloisia perheitä, joilla on aina rahat loppu, syynä holtiton rahankäyttö :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:10"]
Mietin tässä juuri miten holtittomasti tuhlaisin työttömyyspäivärahani noin 500 euroa! Uskaltaisinkohan ostaa jopa kermaa kahvin kanssa vai joisinko vaan mustana.
[/quote]
Mene huoraamaan.
Ei ole opiskeltu ammattia tai ollaan opiskeltu pienituloiseen ammattiin, tehdään monia lapsia afrikkalaistaustaisten työttömien kanssa, poltetaan tupakkaa ja juodaan kaljaa. Tilaillaan laskulla postimyynnistä ja menetetään luottotiedot.
Kuka tunnustaa toimineensa juuri näin?
Olen ap:n kanssa täysin samaa mieltä. Ruokaan ei mene niin paljon rahaa ku ostaa kunnon ruokatarvikkeita isoissa erissä ja jättää lehdet ja sellaiset hankkimatta. Nettiäkin voi käyttää kirjastossa, ei sitä tarvitse joka päivä käydä vilkuilemassa.
Riisiä, perunaa, makaroneja kerralla monta kiloa. Kuinka monta kymppiä niihin saa muka uppoamaan. tietysti pienet paketit maksavat maltaita. Porkkanaa, punajuurta, lanttua (ei pakasteita) ja jauhelihaa...silakoita, sipulia ja etikkaa...mitäs jos opettelisitte tekemään ruokaa. Maitoa ei tarvitse juoda litratolkulla, siitä saatava kalsiumimäärä on surkea. Lehtikaalia, tilliä ja persiljaa vaan napaan. Persilja kasvaa tosi hyvin kukkaruukussa samoin kuin moni muu jos vaan itse laittaa siemenistä kasvamaan. (vesikrassi!!!)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:53"]Köyhät kyykkyyn!
[/quote] Juu
No ei kyllä ole, vaan pienet/olemattomat tulot ja periytynyt köyhyys. Toki vähävarainen yleensä tuhlaa saamansa rahat nopeammin kuin varakas suhteessa omansa, mutta ei se ole syy köyhyyteen. Seuraus ennemminkin.
Miten muuten se ei mahdu kalloon että jos ei ole rahaa niin sitten ei ole rahaa ostaa niitä kermoja sinne kahviin? Kerma on ylellisyystuote, samoin kahvi. Jos ei ole rahaa kahviin ja kermaan niin silloin juodaan vettä, se on janojuoma jota on pakko juoda ettei kuivu kasaan. Tupakka on myös ylellisyystuote. Mitä jos sen sijaan lähtisit kävelylle. Tulee halvemmaksi.
Kahvin, kerman ja tupakan poistaminen ostoslistalta tekee ison säästön
Mä olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Tässä anonyyminä voin paljastaa, että olen tällä hetkellä työtön ja peruspäivärahalla. Saisin ansiosidonnaista, jos olisin tajunnut liittyä liittoon, eli oma moka. Lisäksi otin opintojeni aikana opintolainaa, koska en halunnut köyhäillä. Maksettavaa on siis 6000. Lisäksi työssä ollessani surutta käytin luottokorttia ja kortilla nyt maksettavaa 3000. Eli yht 9000 velkaa ja peruspäivärahoista makselen. Mä olen siis tosi kusessa.
Voisin olla katkera ja itkeä tilannettani ja köyhyyttäni. Mut fakta on, etä ihan itse olen nämä velat itselleni aiheuttanut. Olisi pitänyt olla fiksumpi, olisi pitänyt olla tarkempi rahankäyttäjä, olisi pitänyt tajuta, ettei töitä ja rahaa välttämättä olekaan ikuisesti, olisi pitänyt olla varovaisempi ja taloudellisempi kulutuksen suhteen. Mutta itse valintani tein ja nyt maksan, enkä muutakaan voi.
Mä aina ihmettelen kavereitani, jotka kiroavat "Voi prkl kun taas meni melkein koko palkka laskuihin!!!". Ovat siis tosi vihaisia laskuista, joita joutuvat maksamaan, ihan kuin olisivat jonkun laskumonsterin viattomia uhreja ja täysin syyttömiä tilanteeseen. Okei, vuokra on sellainen, että siihen on hirveän vaikea vaikuttaa, mutta suurin osa laskuista on sellaisia, että todellakin niiden suuruuteen voi helposti vaikuttaa. Sähkö, vesi jne. Ja puhumattakaan mistään Ellos tili yms sellaisista laskuista. Turha leikkiä marttyyriä, jos itse laskuilla shoppailee ja sitten pettyy ku ne laskut pitää jossain vaiheessa maksaakin! Tai luottokortin vignuttaminen, kun luullaan sittä ilmaiseksi rahaksi.
Mä en ruikuta rahatilannetta kenellekään, en edes itselleni, enkä odota kenenkään pelastavan mua. Mä hoidan tän jutun ja musta tulee fiksumpi rahan kanssa. Köyhäillen, sinnikkyydellä ja ajan kanssa mä pääsen tästä taloudellisesta ahdingosta eroon ja mulla tulee vielä olemaan hyvä tulevaisuus. Mut se vaatii työtä multa itseltäni.
Mun pointti siis on, että ihmisten täytyy ottaa vähän vastuuta itsestään. On asioista, joihin ei oikeasti voi kauheesti vaikuttaa, esim työttömyys ei välttämättä ole oma valinta. Mutta monet rahaan liittyvät asiat ovat oma valinta. Täytyy myös ymmärtää, ettei köyhänä ole eikä pidäkään olla varaa samanlaiseen elintasoon kuin vaikkapa velattomana ja vakitöissä. Mutta voi myös pitää huolen, että köyhyys todennäköisesti jää elämässä väliaikaiseksi vaiheeksi. Itse haaveilen siitä, että mulla tulee joskus velkojen maksun jälkeen olemaan 400-500 euroa kuukaudessa käyttettäväksi elämiseen... tällä hetkellä se ajatus tuntuu niin luksukselta!
- 41
Hyvä hyvä. Kirjoittakaa vain näin, niin kohta kaikki imeskelevät männynhavuja, kun toimeentulotukea, opintotukea, työttömyystukea etc. leikataan. Omilla elintavoilla on tietysti vaikutusta, mutta nykyään asuminen, ruoka ym. menot vievät aika tarkkaan pienituloisen rahat.