Kaveri sanoo "älä selittele", mielestäni en..
..selittele vaan kerron ajatuksistani ääneen.
Esimerkkitilanne:
Selitän miten lapsen liian aikainen unirytmi vaikuttaa lapsen harrastamiseen. "Samu on siellä fudiksessa tosi väsynyt eikä pysty olemaan kovin tarkkaavainen kun se herää niin aikaisin. Se olisi paljon parempi jos treenit olisivat aikaisemmin, koska nyt se on sen unirytmin takia itsekin harmissaan ettei voi suoriutua kovin hyvin vaikka tykkää harrastaa".
Kaveri tähän, että "ei sun nyt mulle tarvitse selitellä tollasta".
Onko selittämistä? Minusta ihan normaalia keskustelua aiheesta ja olisin kaivannut hänen mielipidettään, kokemustaan tai näkemystään asiaan. En ole missään selityksen velassa hänelle. Jollain tavalla vaivaannuttava ajatus, että hän kokee tuon selittelynä.
Kommentit (45)
Ei ne junnut saa missään harrastuksesa järkevämpiä aikoja ellei vanhemmat niistä huolehdi. Unenpuute ja häiriintynyt vuorokausirytmi ovat oikeasti iso ongelma.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 13:40"]
Ehkä se on hänen tapansa sanoa, että aihe ei kiinnosta tai puhut ehkä vähän liikaa.
[/quote]
Hän puhuu jostain kananmunien tuotannosta 20 minuuttia henkeä vetämättä. Ei ole kovin hyvä kaveri muutenkaan että ei sinänsä haittaa.. Kiinnostaa lähinnä ajattelu taustalla, koska ilmiselvästi en "selitellyt"! Voit olla oikeassa, ehkä hänen mielestään on liikaa jos avaan suuni 3 kerta tunnissa ja vien senkin ajan hänen paremmilta jutuiltaan. :D
ap
[/quote]
No tää vastaus vahvistaa sen, minkä jo avausviestissä ajattelin; kyllä sä selittelet ja puolustelet.
Entä jos kyse onkin siitä, että sinä ymmärrät tuttavaa väärin? Näin kirjoitettuna tuon voisi ymmärtää myös ihan keskusteluksi " Ei sun tarvitse mulle selittää. Mä niin ymmärrän sua! Meillä on ihan sama ongelma." Mutta toinen vaan asetteli sanansa huonosti?
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 14:23"]
En nyt ymmärtänyt ihan että oliko avauksen keskustelu esimerkki vai todellinen keskustelu. Minäkin olisin voinut kommentoida tuota keskustelun sisältöä "älä selittele" jos olisin viitsinyt. Perusteena olisi ollut että äiti on keksinyt hyvän selityksen sille miksi oma kullannuppu ei pärjää niin hyvin fudiksessa kuin hänestä pitäisi (liian aikainen herääminen jä väärät harjoitusajat) ja asiolle ei edes voi mitään. Syy ei siis suinkaan ole pojan taidoissa tai keskittymiskyvyn puutteessa.
Minä taas en asiaa ymmärrä niin että kaveri sanoi "älä selittele" kun ei jaksanut kuunnella asiaa
[/quote]
Ilmeisesti on mahdoton ymmärtää, että minulle tahi pojalle ongelma ei ole pärjääminen vaan se, että on ihan poikki jo noin myöhään. Hän itse asiassa pärjää helvetin hyvin, mutta haluaisi perfektionistina pärjätä samalla tavalla kun pärjää viikonlopputurnauksissa päiväsaikaan. On joukkueensa parhaita jo nyt!!!
Tajustiko hitaammatkin nyt että ongelman juuri ei ole pojan pärjääminen vaan pojan omat tunteet siitä, miten voimiavievää on harjoitella väsyneenä..
ap
[/quote]
Ei meitä kiinnosta se, mitä sinä tarkoitat, vaan sinä et nyt ymmärrä, että sinä SANOIT sen niin, että valtaosa ymmärtää sen selittelyksi. Opettele ilmaisemaan itseäsi paremmin, niin sinua ei "väärinymmärretä" alvariinsa. Tätä sinulle nyt yritetään sanoa, ei ketään kiinnosta se, mitä "oikeasti" ajattelet lapsesi jalkapalloharrastuksesta.
[/quote]
Minulla ei ole muiden ihmisten kanssa tätä ongelmaa! Täälläkin asia tuomittiin nyt yhden viestin perusteella ja kiinnititte liikaa huomiota yhteen esimerkkiin ja asiaan.
"Tein eilen lihakeittoa, sitä aina jää niin paljon ylitse kun jostain syystä pojille ei maistu liha, olisi pitänyt muistaa tehdä se jauhelihasta."
Tähän on sanonut, älä selittele, hänkin epäonnistuu joskus kokkauksessa. Niin mutta kun en epäonnistunut, pojat eivät tykkää lihasta.. Olisiko pitänyt ilmaista itseäni paremmin?
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 16:59"]
Ap, av:lla nyt aina reaktiot painottuvat niin, että vika on aloittajassa. Mä ainakin ymmärrän pointtisi oikein hyvin. Mua itseäni myös ärsyttää todella paljon, jos joku tuntuu suorastaan tahallisesti tulkitsevan asiat väärin.
[/quote]
Niin ja tarkoitan siis, että vaikka täällä nyt voisi reaktioista päätellä, että sinä olet vaan ilmaissut asian niin että se kuulostaa selittelyltä, niin todellisuudessa av:lla nyt vaan halutaan nähdä asia noin. Veikkaan, että todellisuudessa tuo asia olisi ymmärrettävissä juuri niin kuin sinä tarkoititkin. Kaverisi kuulostaa oudolta ja rasittavalta, jos hän näkee kaiken "selittelynä". Täällä nyt vaan mammat nauttivat kun pääsevät ärsyttämään sinua muka ymmärtämällä tuon asian niin kuin kaverisi sen ymmärsi.
39