Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piti sitten pakanoiden viedä tämäkin juhlapyhä! :(

Vierailija
28.10.2014 |

Hittoon kaikki helloweenit!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin? En mä kyllä juhli kuin just Halloweenia ja Star Wars-päivää

Vierailija
2/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkopyhä siis piti kirjoittaa.
-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi?!?

Vierailija
4/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI hemmetti! Ota  asioista selvää ensin. ALunperin tämäkin pyhäpäivä on ollut meidän Pakanoitten uskonnollinen juhla. Siinä vaiheessa kun kristinuskoa tuotiin SUomeen aseitten ja väkivallan kanssa, meidän Pyhät paikat tuhottiin, jotka eivät suostuneet kääntymään vieraaseen uskoon, joka tuotiin toiselta puolelta maailmaa,  tapettiin. Ihan kuten kristityt tekivät ja tekevät ristiretkillään.

Juurruttaakseen uuden uskon, pyhäpäiville annettiin uudet merkitykset ja kiellettiin meitä juhlimasta ikivanhoina juhlapyhinä omaa uskoamme. Että siinä sulle, kuka prkl vieny keneltäkin mitä!
Kristityt vieneet "omiin nimiinsä" pakanoitten ikivanhat pyhät. FY

Vierailija
5/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa ihan sama. En ole pyhäinpäivää osannut oikein koskaan viettää. Lapsena ihmettelin mitä tarkoittaa pyhäin miesten päivä, mietin, että onko ne joitain mormoneja mustissa puvuissaan ; ) sittemmin vainajien muistopäivä kuulosti kammottavalle. En vietä halloweenia, boikotin sitä aktiivisesti, mutta en oikein keksi mitään viettotapaa pyhäinpäivällekään. Ehkä käyn haudoilla, ehkä en, en välitä hautausmaakierroksista.

Vierailija
6/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Halloween on tänään, pyhäinpäivä huomenna.

Vierailija
7/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:11"]

EI hemmetti! Ota  asioista selvää ensin. ALunperin tämäkin pyhäpäivä on ollut meidän Pakanoitten uskonnollinen juhla. Siinä vaiheessa kun kristinuskoa tuotiin SUomeen aseitten ja väkivallan kanssa, meidän Pyhät paikat tuhottiin, jotka eivät suostuneet kääntymään vieraaseen uskoon, joka tuotiin toiselta puolelta maailmaa,  tapettiin. Ihan kuten kristityt tekivät ja tekevät ristiretkillään.

Juurruttaakseen uuden uskon, pyhäpäiville annettiin uudet merkitykset ja kiellettiin meitä juhlimasta ikivanhoina juhlapyhinä omaa uskoamme. Että siinä sulle, kuka prkl vieny keneltäkin mitä!
Kristityt vieneet "omiin nimiinsä" pakanoitten ikivanhat pyhät. FY

[/quote]

Ruotsalaiset toimivat noin. Novgorodilaiset lähetyssaarnaajat sen sijaan kunnioittivat paikallisia perinteitä ja uskomuksia. Heidän kasteitaan ei tarvinnut pestä pois katumajärvissä, karjalaisessa perinteessä Jeesus ja Väinämöinen paiskaavat reilusti kättä vaikka Lönnrot muuta satuili.

Vierailija
8/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEESUS TULEE OTA KOPPI!!

Vierailija
9/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 21:53"]

Hittoon kaikki helloweenit!

[/quote]

Kerrankin olen hihhulin kanssa edes osittain samoilla linjoilla. Tosin mulla ei ole hajuakaan milloin tää amerikkalaisten kaupallinen hömppäjuhla on ja vielä vähemmän tiedän, minkä uskisten pakanoilta saletisti pöllimän pippalon kanssa se menee päällekkäin. Mutta se mikä todella ärsyttää, on se, kuinka kritiikittömästi nää amerikkalaisten kaupalliset hömpät täällä otetaan vastaan. Isäinpäivä ja Äitienpäivä täällä ollut jo pidempään, Ystävänpäivä jonkun aikaa ja nyt tämä helluveeni muutaman vuoden. Kaikki nuo amerikkalaisten markkinamiesten luomuksia, joiden ainoa tarkoitus saada myytyä mahdollisimman paljon turhaa roinaa.

Itse isänä ei vois vähempää kiinnostaa mitkään isäinpäivät. Minä olen ainoan lapseni (nyt jo aikuisen) kanssa tekemisissä lähes päivittäin ja siinä on minulle isäinpäivää ihan tarpeeksi, että lapseni haluaa soittaa minulle ja tulla kyläilemään ja olla muutenkin jatkuvasti kanssani tekemisissä. Mikää päälleliimattu amerikkalainen hömppäjuhla ei isyyttäni pönkittäisi yhtään enempää vaan pikemminkin päinvastoin. Isyys on arjen tekoja, eikä mikään amerikkalaisten bisnesmiesten keinotekoisesti kyhäämä formaatti.

Vierailija
10/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän eivät ole sama päivä. Lokakuun viimeisen päivän halloweenia ei ole minulle olemassa, mutta marraskuun ekan/lokakuun vikan lauantain pyhäinpäivän vietän kyllä.

Vierailija
11/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 10:11"]

Siinä vaiheessa kun kristinuskoa tuotiin SUomeen aseitten ja väkivallan kanssa, meidän Pyhät paikat tuhottiin, jotka eivät suostuneet kääntymään vieraaseen uskoon, joka tuotiin toiselta puolelta maailmaa,  tapettiin. [/quote]

Nyt on vähän huonosti kuunneltu uskonnon ja historian tunneilla. Suomessa ei koskaan ollut ns. miekkakäännytystä, kansa kääntyi hyvin hitaasti useiden sukupolvien aikana, ei pakottamalla vaan "ujuttamalla".

Vierailija
12/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt vietetäkkään Suomessa kekriä? Mikä ihme pyhäinmies?

Vierailija
13/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kekriä me vietetään eikä mitään amerikkalaisten halloween-hömpötystä.

Vierailija
14/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainoa aito kirkollinen pyhä on pääsiäinen, muut ovat ns kirkon varastamia pyhäpäiviä. Alkujaan joulu, juhannus, pyhäinmiestenpäivä yms olivat ihan muussa käytössä kuin kirkon juhlina, mutta kristinuskon juurruttamisessa annettiin pitää vanhat juhlapäivät mutta määrättiin uusi juhlinnan kohde...

Tarkkaan ottaen kirkkoon kuuluvien pitäisi siis olla muut juhlat duunsisa paitsi pääsiäisen. Ja kirkkoon kuuluvien viikon _ainoa_ vapaapäivä olisi alkukirkon mukaisesti lauantai, mutta siinäkin ylijyrättiin vanha kunnon pakanallinen sunnnuntai...

Vierailija
15/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, uskovillehan on olemassa monta muutakin pyhäpäivää juhlittavaksi. Minulle pakanalle tämä yksi riittää mainiosti :)

Vierailija
16/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokaikinen kirkollinen juhlapyhä on ollut alunperin joku muu "pakanallinen" juhla. Kätevästi vaan on jyrätty ne muut uskonnollisten juttujen alle. Jokaikinen vähänkin historiaa tunteva tietää tämän. Ihan turha selittää että halloween on nyt jotenkin uutena ilmiönä tulossa kirkollisen pyhän päälle. Toisinpäinhän se on.

Ja aika suhteellinen käsitys sekin on, että onko se nyt kovin uusi ilmiö suomessakaan. Itse ainakin olin halloweenbileissä jo 18 vuotta sitten ja ihan normaalina meininkinä sitä jo silloin pidettiin. Mutta lapsena en muista että olisi esim. koulussa tai tarhassa ollut jotain halloweenmeininkiä, toisin kuin tänä päivänä. Esim. eilen oli lapseni koulussa halloweendisco. Hauskaahan se on naamiaisia viettää oli teema mikä tahansa.

Vierailija
17/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää miten amerikkalaisten kaupallistama irlantilainen halloween tunkee täälläkin kauppoihin ja mediaan, kun olisi paljon kivempaa jos media ja samalla ihmiset yleensäkin muistaisivat mieluummin kekrin.

Vierailija
18/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kristinuskoa on aseitten kanssa viety milloin mihinkin, se nyt vaan on faktaa - valitettavasti. Aikanaan oli ristiretket sun muut ja kyllä Suomessakin on jyrätty vanhat uskomukset, jos ei sovinnolla niin pakolla. Ortodoksit ovat sitten suvaitsevampia. Ei ole tieto historiantunneilta vaan ihan itse olen asioista ottanut selvää!

Vierailija
19/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa saadaan ongelma siitä, että pimeää ja kylmää syksyä haluatan piristää harmittomilla juhlinnalla... Tai ylipäätään ongelma siitä, että tuodaan vhän iloa ja poikkeuksia muuten niin harmaaseen arkeen. Vain Suomessa saadaan ongelma siitä, että jollakulla on kivaa.

Vierailija
20/26 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lotkauta korvaanikaan tuolla hälöviiniin. Juhlikoot ketkä haluavat! Minä en.