Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä mielestänne lapsen pahoinpitelyä?

Vierailija
28.10.2014 |

Olen kuullut että jos pieni lapsi vaikka puree, häntä pitää purra takaisin. Tämä perustuu ilmeisesti siihen ettei pieni lapsi (siis tyyliin alle 2v) tiedä miltä toisesta tuntuu jos hän puree. Minun tyttäreni (1v 7kk) on ihan mahdoton nipistelemään. Kieltäminen ei auta mitään kun lasta vaan naurattaa jos äiti suuttuu. Olen nyt alkanut ottaa käyttöön tuon että aina jos nipistää minua, nappaan häntä vaikka poskesta tai korvasta kiinni ja nipistän yhtä kovaa kun hän minua. Heti kun lapsi irrottaa, minäkin irrotan. Ja samalla kerron lapselle että tämä sattuu ja niin sattuu äitiäkin jos teet noin. Tällöin lapsi laskee irti mutta nappaa heti minun irroitettuani takaisin kiinni. Mitä minä voin tässä tilanteessa tehdä? Lapsen nipistäminen tuntuu pahalta, vaikken koskaan niin kovaa olekkaan nipistänyt että lapsi olisi itkenyt. Kuitenkaan pelkästä kieltämisestä ei tunnu olevan mitään hyötyä. :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pahoinpitelyä, kunhan pidät voimat kurissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipistä kerran niin kovaa että itkee jos sit uskois

Vierailija
4/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipistä kunnolla takas. Tai lopetat sen aikeet heti kättelyssä.

Vierailija
5/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä olet noin urpon kasvatusidean kuullut? On tietysti pahoinpitelyä. T sossu

Vierailija
6/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos se mukuva vetäisee sua nyrkillä nenään? Sinä teet silloin... mitä?

Vierailija
7/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
8/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:34"]

Niin mistä olet noin urpon kasvatusidean kuullut? On tietysti pahoinpitelyä. T sossu

[/quote]Sossulla ei oo kuitenkaan ideoita miten toimia?

Vierailija
9/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh en koskaan ole kuullutkaan tuollaisesta! Lopeta heti. Kiellä aina. Lähes jokaisella lapsella on tuo vaihe ja menee ohi. Tunne-elämän kehittymistä.

Vierailija
10/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan oppii matkimalla aikuista. Nipistää entistä enemmän, jos tota jatkat. ÄO sulla on?!

Vierailija
11/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo pahoinpitelyä. Ei lapsen tarvitse tietää miltä tuntuu kun nipistetään. Kyllä se nipistäminen jää pois sitten kun lapsi vähän kasvaa.

Lapsen kasvattaminen on yhtä toistoa toisensa jälkeen. Toiset lapset oppii nopeammin ja toiset hitaammin. On se kumma kun vanhemmat ovat niin idiootteja että kuvittelevat lapsen kasvattamisessa olevan jotain oikoteitä. No onhan niitä tavallaan, mutta sen minkä säästää edestään löytää..

Vierailija
12/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:34"]

[/quote]Sossulla ei oo kuitenkaan ideoita miten toimia?
[/quote]

On tietysti. Irrottaa käden, katsoo tuimasti ja sanoo Ei.
t sossu

Vierailija
13/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen satuttaminen ei ole kasvatusta. Kieltäminen ei ehkä heti tehoakaan, mutta kasvatuksen idea onkin toimia pitkäjänteisesti. Ajan kanssa lapsi oppii hallitsemaan itseään. Jos lasta satuttaa itse, niin lapsi alkaa suhtautua vanhempaan turvattomasti. Lapsi oppii oikean käytösmallin vain jos aikuinen pystyy itse hallitsemaan itseään ja käyttäytymistään. Aggressio mitä nipistäminen on lisää vain aggressiota ja myöhemmin lapsen ollessa isompi uhmaa ja aiheuttaa käytöshäiriöitä. Se kehitys kannattaa nyt pysäyttää alkuunsa ja aikuisena ottaa vastuu omasta toiminnastaan ja sen asianmukaisuudesta. 

Vierailija
14/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:37"]

Mitäh en koskaan ole kuullutkaan tuollaisesta! Lopeta heti. Kiellä aina. Lähes jokaisella lapsella on tuo vaihe ja menee ohi. Tunne-elämän kehittymistä.

[/quote]

Oletko jossain pumpulissa kasvanut vai kasvatatko omia lapsia "vapaalla kasvatuksella"? Tuo kasvatusneuvo on ihan yleinen. Jos lapsi puree tai nipistää, purraan ja nipistetään (tietysti hellemmin, mutta niin, että menee jakeluun) takaisin. Tällä tavalla pienempiki lapsi saadaan ymmärtämään, mitä saa tehdä ja mitä ei.

Vierailija
15/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäise käsi napakasti pois tai irrota lapsen ote. Sano, että ei saa nipistää. Sitten kerro rauhassa, että ei saa koska se sattuu. 

Miksi sä lasta nipistelet?

Vierailija
16/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:34"] Niin mistä olet noin urpon kasvatusidean kuullut? On tietysti pahoinpitelyä. T sossu [/quote]Sossulla ei oo kuitenkaan ideoita miten toimia? [/quote] On tietysti. Irrottaa käden, katsoo tuimasti ja sanoo Ei. t sossu

[/quote]

Nyt ymmärrän, mistä naapuri on saanut kasvatusapua 3-vuotiaan tyttärensä kanssa. Tytär puree, kiljuu, heittelee tavaroita ja kiusaa pienempiään. Hänen äitinsä aina kyykistyy, katsoo tuimasti ja sanoo EI. Teho tällä kasvatusmentelmällä täysnolla.

Vierailija
17/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleinen varmaan joissain vtun wt-piireissä?

Vierailija
18/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oppii esimerkistä. Takaisin antamalla opettaa vain sen että jos itsellään on mielestään tarpeeksi hyvä syy satuttaa niin silloin sen saa tehdä. En ymmärrä edes kuinka joku kehtaa kieltää jotain sellaista johon itse sortuu...

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:40"]

[/quote]

Oletko jossain pumpulissa kasvanut vai kasvatatko omia lapsia "vapaalla kasvatuksella"? Tuo kasvatusneuvo on ihan yleinen. Jos lapsi puree tai nipistää, purraan ja nipistetään (tietysti hellemmin, mutta niin, että menee jakeluun) takaisin. Tällä tavalla pienempiki lapsi saadaan ymmärtämään, mitä saa tehdä ja mitä ei.

[/quote]

Vierailija
19/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuotias ei vielä hallitsekaan itseään ja käytöstään, mutta nipistely ja satuttaminen ei auta lasta niiden taitojen kehittymistä lainkaan. Siinä lapsi saa mallin vanhemmasta, joka ei osaa hallita itse omaa toimintaansa, ja yleensähän se on niin (ellei lapsella esim. jokin neurologinen erityisyys), että sellainen lapsi kuin vanhempi taidoiltaan. Epävakaus tunteiden säätelyssä periytyy sosiaalisesti. 

Vierailija
20/26 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:46"]

Lapsi oppii esimerkistä. Takaisin antamalla opettaa vain sen että jos itsellään on mielestään tarpeeksi hyvä syy satuttaa niin silloin sen saa tehdä. En ymmärrä edes kuinka joku kehtaa kieltää jotain sellaista johon itse sortuu...

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Lapsi oppii esimerkistä eli kun lapsi huomaa, että pureminen sattuu, hän ei enää pure. Mikä ongelma tässä on? Sinulla ei ilmeisesti ole minkäänlaista koulutusta kasvatuspuolelta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän