Onko tämä mielestänne lapsen pahoinpitelyä?
Olen kuullut että jos pieni lapsi vaikka puree, häntä pitää purra takaisin. Tämä perustuu ilmeisesti siihen ettei pieni lapsi (siis tyyliin alle 2v) tiedä miltä toisesta tuntuu jos hän puree. Minun tyttäreni (1v 7kk) on ihan mahdoton nipistelemään. Kieltäminen ei auta mitään kun lasta vaan naurattaa jos äiti suuttuu. Olen nyt alkanut ottaa käyttöön tuon että aina jos nipistää minua, nappaan häntä vaikka poskesta tai korvasta kiinni ja nipistän yhtä kovaa kun hän minua. Heti kun lapsi irrottaa, minäkin irrotan. Ja samalla kerron lapselle että tämä sattuu ja niin sattuu äitiäkin jos teet noin. Tällöin lapsi laskee irti mutta nappaa heti minun irroitettuani takaisin kiinni. Mitä minä voin tässä tilanteessa tehdä? Lapsen nipistäminen tuntuu pahalta, vaikken koskaan niin kovaa olekkaan nipistänyt että lapsi olisi itkenyt. Kuitenkaan pelkästä kieltämisestä ei tunnu olevan mitään hyötyä. :(
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:51"]Kolmivuotias ei vielä hallitsekaan itseään ja käytöstään, mutta nipistely ja satuttaminen ei auta lasta niiden taitojen kehittymistä lainkaan. Siinä lapsi saa mallin vanhemmasta, joka ei osaa hallita itse omaa toimintaansa, ja yleensähän se on niin (ellei lapsella esim. jokin neurologinen erityisyys), että sellainen lapsi kuin vanhempi taidoiltaan. Epävakaus tunteiden säätelyssä periytyy sosiaalisesti.
[/quote]
Apn lapsi on 1 v 7 kk!!!
No on se minusta pahoinpitelyä, lievää, jos ei voimaa ole paljon. En tekisi näin kun ajattelen, tosin kokemusta ei ole vielä.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:34"]
Niin mistä olet noin urpon kasvatusidean kuullut? On tietysti pahoinpitelyä. T sossu
[/quote]Sossulla ei oo kuitenkaan ideoita miten toimia?
[/quote]
On tietysti. Irrottaa käden, katsoo tuimasti ja sanoo Ei.
t sossu
[/quote]
aika huonoa kasvatusta, jos ei selitä lapselle miksi jokin asia on kielletty.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:27"]Olen kuullut että jos pieni lapsi vaikka puree, häntä pitää purra takaisin. Tämä perustuu ilmeisesti siihen ettei pieni lapsi (siis tyyliin alle 2v) tiedä miltä toisesta tuntuu jos hän puree. Minun tyttäreni (1v 7kk) on ihan mahdoton nipistelemään. Kieltäminen ei auta mitään kun lasta vaan naurattaa jos äiti suuttuu. Olen nyt alkanut ottaa käyttöön tuon että aina jos nipistää minua, nappaan häntä vaikka poskesta tai korvasta kiinni ja nipistän yhtä kovaa kun hän minua. Heti kun lapsi irrottaa, minäkin irrotan. Ja samalla kerron lapselle että tämä sattuu ja niin sattuu äitiäkin jos teet noin. Tällöin lapsi laskee irti mutta nappaa heti minun irroitettuani takaisin kiinni. Mitä minä voin tässä tilanteessa tehdä? Lapsen nipistäminen tuntuu pahalta, vaikken koskaan niin kovaa olekkaan nipistänyt että lapsi olisi itkenyt. Kuitenkaan pelkästä kieltämisestä ei tunnu olevan mitään hyötyä. :(
[/quote][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:27"]Olen kuullut että jos pieni lapsi vaikka puree, häntä pitää purra takaisin. Tämä perustuu ilmeisesti siihen ettei pieni lapsi (siis tyyliin alle 2v) tiedä miltä toisesta tuntuu jos hän puree. Minun tyttäreni (1v 7kk) on ihan mahdoton nipistelemään. Kieltäminen ei auta mitään kun lasta vaan naurattaa jos äiti suuttuu. Olen nyt alkanut ottaa käyttöön tuon että aina jos nipistää minua, nappaan häntä vaikka poskesta tai korvasta kiinni ja nipistän yhtä kovaa kun hän minua. Heti kun lapsi irrottaa, minäkin irrotan. Ja samalla kerron lapselle että tämä sattuu ja niin sattuu äitiäkin jos teet noin. Tällöin lapsi laskee irti mutta nappaa heti minun irroitettuani takaisin kiinni. Mitä minä voin tässä tilanteessa tehdä? Lapsen nipistäminen tuntuu pahalta, vaikken koskaan niin kovaa olekkaan nipistänyt että lapsi olisi itkenyt. Kuitenkaan pelkästä kieltämisestä ei tunnu olevan mitään hyötyä. :(
[/quote]
Tiedät vastauksen kun mietit olisiko sinulle ok jos päiväkodissa lto tekisi lapsellesi noin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:38"]
On tuo pahoinpitelyä. Ei lapsen tarvitse tietää miltä tuntuu kun nipistetään. Kyllä se nipistäminen jää pois sitten kun lapsi vähän kasvaa.
Lapsen kasvattaminen on yhtä toistoa toisensa jälkeen. Toiset lapset oppii nopeammin ja toiset hitaammin. On se kumma kun vanhemmat ovat niin idiootteja että kuvittelevat lapsen kasvattamisessa olevan jotain oikoteitä. No onhan niitä tavallaan, mutta sen minkä säästää edestään löytää..
[/quote]
Toi tummennettu nyt on ihan tyhmä lause. Tottakai lapsen tarvitsee tietää miltä nipistäminen tuntuu, eihän muuten tiedä, että toiseen sattuu. Ei aikuisen kuitenkaan tarvitse nipistää niin lujaa, että kauheat jäljet jää tai veri roiskuu, mutta suurinpiirtein samoin kuin lapsikin. Ymmärtää sitten, että oikeasti tuntuu, eikä äiti vaan leiki, että sattuu.
Mun lapsi on saanut tukkapöllyä ja luunappia, nipistetty takaisin eikä ole tietoakaan väkivaltaisuudesta tai käytöshäiriöistä näinä päivinä. Tasapainoinen, hyvinvoiva, iloinen nuori aikuinen on. Meillä on hyvät välit ja tuskin edes muistaa, että joskus on hiukan kuritettu.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:34"] Niin mistä olet noin urpon kasvatusidean kuullut? On tietysti pahoinpitelyä. T sossu [/quote]Sossulla ei oo kuitenkaan ideoita miten toimia? [/quote] On tietysti. Irrottaa käden, katsoo tuimasti ja sanoo Ei. t sossu
[/quote]
Nyt ymmärrän, mistä naapuri on saanut kasvatusapua 3-vuotiaan tyttärensä kanssa. Tytär puree, kiljuu, heittelee tavaroita ja kiusaa pienempiään. Hänen äitinsä aina kyykistyy, katsoo tuimasti ja sanoo EI. Teho tällä kasvatusmentelmällä täysnolla.
[/quote]
Eli äitinsäkin pitäisi purra, kiljua ja kiusta pienempään (tyttöä)??