Uskovat, olen valmis koettelemaan ateismiani.
Olen valmis kyseenalaistamaan järkkymättömän mielipiteeni siitä että jumalaa tai mitään jumalolentoa ei ole. Taivaallista paratiisia tai helvettiä ei ole. Ihmeitä ei tapahdu eikä enkeleitä ole.
Kuinka lähden etsimään esimerkiksi Jeesusta, joka on toki omastakin mielestä ihan oikea henkilö (tiettyyn pisteeseen asti) mutta ei enää elä tai vaikuta missään muodossa muuten kuin kuvien, tarinoiden ja kertomusten kautta.
Kuinka voisin köytää Jumalan? Mistä aloittaa?
Olen avoimin ja vilpittömin mielin. Haluan kyseenalaistaa ateismini. Tarkoitus ei ole väitellä, tarkoitus on noudattaa ohjeitanne.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:17"]
Missäpäin olet, että joku Jeesuksen seuraaja voisi tulla luoksesi?
[/quote]
Asun Helsingissä ja ei kiitos, en halua ketään luokseni :)
Jos haluat saada syntisi anteeksi ja ottaa Jeesuksen vastaan, voit tehdä sen missä vain..Jumala näkee js tunter sinun sydänmesi..voit polvistua ja rukoilla esim. Jeesus tahdon lähestyä sinua, tahdon tästä hetkestä alkaen uskoa sinuun, olen syntinen ja tahdon nyt sovittaa syntini, Jeesus anna syntini anteeksi armahda minua, tule sydänmeeni asumaan, pelasta minut aamen.. Tämä oli vain esimerkki.. rukous on keskustelua Jumalsn kanssa omin sanoin..Mutta muista missä vain milloin vain voit rukoilla häntä..voit huokaista hänen puoleen.. Hän rakastaa ja kuulee sinua ♥
MInkälaista on uskovaisen elämä? Onko kaikki paheet jätettävä? alkoholi, tupakka, ravintolat, kiroilu ym.? Voinko enää sanoa valkoisia valheita? Otanko liian ison palan, jos en pystykään palvella jumalaa toivotulla tavalla?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:59"]
Eikö sua yhtään häiritse se, että tiede ei pysty selittämään maailmankaikkeutta ja sen äärettömyyttä? Tai vaikkapa ihmisen aineetonta olemusta, kutsutaan sitä sitten persoonaksi, sieluksi tai evaikkapa egoksi? Eikö mielestäsi ole mahdollista, että näiden vastaamattomien kysymysten takana onkin joku suurempi energia tai voima, joiden olemassaolosta ihmisillä ei vain ole todisteita?
[/quote]
Ei häiritse ettei tiede voi selittää kaikkea. Tiede on ihmeellistä ja kiehtovaa. Se, että löydettävää on vielä, on kutkuttavaa. En usko ihmisen sieluun tai muuhunkaan vastaavaan. Tietoisuuden selittää (vähintään auttavasti) neurologia joten mielestäni siinä ei ole mitään mystiikkaa.
Alkuräjähdyksen alku ja elottoman muuttuminne elottomaksi ovat vielä avonaisia kysymyksiä enkä malta odottaa että varsinkin jälkimmäiseen löytyisi vastaus vielä omana elinaikanani.
[/quote]
Esko Valtaoja on sun kanssas vähän eri mieltä tosta sielun olemuksesta ja sen ratkaisemisesta. Kannattaa tutustua hänen kirjoituksiinsa.
[/quote]
On mulla hänenkin kirjojaan, en ole vaan vielä lukenut. Esko saa olla mitä mieltä haluaa. Muutan mielipiteeni jos tarpeeksi hyviä perusteluja tulee, mutta en pelkästään sanojan henkilöllosyyden vuoksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:24"]
Rukoilen puolestasi ap, ja toivon todella että otat pelastuksen vastaan..♥
[/quote]
Ei minua tarvitse pelastaa miltään :)
Minkä takia Jumala loi niin paljon elämää tänne? Siis ötökät , eläimet? Mikä merkitys niillä KAIKILLA on? Eikö pelkkä ihminen ja pari eläintä olisi riittäneet. Ihmiset voisi syödä kasviksia. Miksi on avaruus? Kun me kerran elämme maapallolla? Entä evoluutio ja kaikki kehitys?
Itsehän uskon, että toiset ihmiset tarvitsevat jonkun johon uskoa. Sellainen ajatus jostain "korkeammasta vaikuttavasta voimasta" tuo lohtua. Ihminen ei halua hyväksyä maailman raakuutta ja etsii voimaa jostain korkeammasta, vaikka oikeasti se voima on meissä kaikissa itsessämme. Ihmisen aivot ovat hyvin monimutkaiset, ne huijaavat silmiämme ja kuuloamme, tuntoa.. Mitä vielä?. Niissä on paljon mitä emme vielä ymmärrä, vaikka paljon on aivoja tutkittu.
En usko, mutta toki jos uskosta saa lohtua ja löytää sen oman voimansa sen uskon kautta, niin hyvä. Usko on hyvä väline siihen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:29"]
Jos haluat saada syntisi anteeksi ja ottaa Jeesuksen vastaan, voit tehdä sen missä vain..Jumala näkee js tunter sinun sydänmesi..voit polvistua ja rukoilla esim. Jeesus tahdon lähestyä sinua, tahdon tästä hetkestä alkaen uskoa sinuun, olen syntinen ja tahdon nyt sovittaa syntini, Jeesus anna syntini anteeksi armahda minua, tule sydänmeeni asumaan, pelasta minut aamen.. Tämä oli vain esimerkki.. rukous on keskustelua Jumalsn kanssa omin sanoin..Mutta muista missä vain milloin vain voit rukoilla häntä..voit huokaista hänen puoleen.. Hän rakastaa ja kuulee sinua ♥
[/quote]
En tunne itseäsi syntiseksi mutta olen kyllä tehnyt tekoja mitä käsittääkseni kristinusko paheksuu, kuten esiaviollinen seksi. Mutta en kadu niitä lainkaan enkä koe tehneeni väärin. En viitsisi pyytä anteeksi jotain mitä en kadu.
Voin kokeilla tuota "Jeesus tule sydämeeni" tms.
ap
Uskon kovasti ap että Jumala on kutsunut sinua puoleesi, ja elämässäsi on nyt etsikkoaika. Etsikkoaika tarkoittaa aikaa, jolloin Jumala kutsuu ihmistä pelastukseen. Kutsu/Kutsuminen yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä että alat tuntea kaipuuta Jumalan puoleen, koet sydänmessäsi levottomuutta ja tunnetts että jokin puuttuu, sinua alkaa kiinnostamaan ns. Taivasasiat jne. Mutta kutsukaan ei ole ikuista, älä anna tuon kutsun mennä ohitse vaan rohkeasti tutustu Jeesukseen, sinä olet hänellä äärimmäisen rakas. Hän haluaa muuttaa elämäsi, Hän haluaa parantaa kaikki haavasi ennenkaikkea hän tarjoaa Taivaspaikkaa. Taivaspaikka = kun aika sinut täältä jättää, pääset taivaaseen ihanaan paikkaan missä Jeesus on, siellä ei kipua ei tuskaa.
Uskonto antaa helpon vastauksen kaikkeen. Jos jotain asiaa on vaikea ymmärtää (avaruuden äärettömyys, evoluutio) voi ne helposti ja välinpitämättömästi ohittaa sanomalla Jumalan/Jumalien olleen kaiken takana. Sama jos on vaikeaa niin helppoa sanoa vain korkeamman voiman koettelevan. Onneksi on ihmisiä jotka kyseenalaistavat asioista ja eivät niele kaikkea mitä heille syötetään: ihmiskunta kehittyy ja vastauksia löytyy tieteen avulla.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:35"]
Uskon kovasti ap että Jumala on kutsunut sinua puoleesi, ja elämässäsi on nyt etsikkoaika. Etsikkoaika tarkoittaa aikaa, jolloin Jumala kutsuu ihmistä pelastukseen. Kutsu/Kutsuminen yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä että alat tuntea kaipuuta Jumalan puoleen, koet sydänmessäsi levottomuutta ja tunnetts että jokin puuttuu, sinua alkaa kiinnostamaan ns. Taivasasiat jne. Mutta kutsukaan ei ole ikuista, älä anna tuon kutsun mennä ohitse vaan rohkeasti tutustu Jeesukseen, sinä olet hänellä äärimmäisen rakas. Hän haluaa muuttaa elämäsi, Hän haluaa parantaa kaikki haavasi ennenkaikkea hän tarjoaa Taivaspaikkaa. Taivaspaikka = kun aika sinut täältä jättää, pääset taivaaseen ihanaan paikkaan missä Jeesus on, siellä ei kipua ei tuskaa.
[/quote]
Minua ei tarvitse pelastaa miltään, olen aivan onnellinen ja kunnossa. Sydämessäni ei ole levottomuutta enkä koe kaipuuta minkään Jumalan tai jumalolennon puoleen. En tehnyt tätä ketjua taivaspaikan perässä, vaan mielenkiinnosta. Tosin se alkaa nyt hiipua.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:35"]
[/quote]
Mistä muuten tietää, ettei ne taivaspaikat vaan ole jo loppuunmyyty? Termi antaa sellaisen vaikutelman, että niitä on rajallinen määrä.
Mitä haluaisit tietää Jeesuksesta? Uskosta ylipäätään..uskovaisen elämästä? Voisin vastailla parhaani mukaan vaikka en kauaa uskossa ole ollutkaan :)
Taivaspaikkoja on rajaton määrä, ei ole olemassa mitään tiettyä määrää että joo sinne pääsee vain 1888999 ihmistä. Väärin. Taivsdpaikkaa Jumala tarjoaa jokaiselle, mutta Jumals on antanuy myös oman tahdon, otatko sen vastaan tai et.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 22:58"]
Uskonto antaa helpon vastauksen kaikkeen. Jos jotain asiaa on vaikea ymmärtää (avaruuden äärettömyys, evoluutio) voi ne helposti ja välinpitämättömästi ohittaa sanomalla Jumalan/Jumalien olleen kaiken takana. Sama jos on vaikeaa niin helppoa sanoa vain korkeamman voiman koettelevan. Onneksi on ihmisiä jotka kyseenalaistavat asioista ja eivät niele kaikkea mitä heille syötetään: ihmiskunta kehittyy ja vastauksia löytyy tieteen avulla.
[/quote]
Oot VÄÄRÄSSÄ! Maailma kehittyy Herramme kautta, löytäisitpä SINÄKIN vastauksen ja jättäisit epäilyksesi!! Jumala koettelee jotta Hän näkee kuka on Hänen arvoisensa, eikä anna kenellekään liikaa lastia kantaakseen! Mulla niin ottaa päähän nämä tiede pätijät jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa..
Ei tuo ole välttämättä mahdollista. Jotenkin ihmisten persoona on rakenteiltaan sellainen, ettei jumaliin uskominen onnistu. Itse olen tällainen, ja joskus mietin, että Jahve olisi kyllä melkoinen mulkku tehdessään osan ihmisistä kyvyttömiksi uskomaan.
[/quote]
Montako kirjaa Jumala on kirjoittanut tietääksesi? Onko Raamattu Jumalan kirjoittama, vai kenties ihmisen? Mitä tapahtuu teidän uskovaisten mielestä muslimeille, buddhisteille ja sellaisille, jotka eivät ole Jeesuksesta kuulleetkaan? Joutuvatko he suoraan helvettiin ilman omaa syytään, koska kukaan ei kertonut, että piti Jeesusta rukoilla?
[/quote]
Raamattuun ei ole laitettu yhtään ylimääräistä kohtaa. Eiköhän kaikkivoipa herra pidä huolen, ettei sinne ihan mitä vaan ole räpelletty,
Jälkimmäiseen kysymykseen tästä
http://www.uskonpuolesta.fi/artikkelit/saavuttamattomat.htm
[/quote]
- Ovatko nekin tehneet syntiä, jotka eivät syystä tai toisesta ole saaneet kuulla Jeesuksesta?
· - Onko Jumalalla oikeus tuomita syntinen hänen synneistään?
· - Onko Jumalalla oikeus rangaista synnistä vaikkasyntinen ei ole kuullut pelastavaa sanomaa Jeesuksesta?
Vastaus kaikkiin kohtiin on: Kyllä
Näin siellä sinun linkissäsi lukee. Rakastavaa, eikö totta.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:41"]
Mitä haluaisit tietää Jeesuksesta? Uskosta ylipäätään..uskovaisen elämästä? Voisin vastailla parhaani mukaan vaikka en kauaa uskossa ole ollutkaan :)
[/quote]
Okei, kysyn. Nämä eivät ole tarkoitettu loukkaukseksi.
- Mitä hyötyä siitä on, että Jumala uhrasi Jeesuksen syntiemme vuoksi?
- Millä logiikalla usko on moraali, kun kaiken saa anteeksi pyytämällä?
- Miksi maailmassa tapahtuu simitöntä epäoikeudenmukaisuutta, jos Jumala on hyvä?
- Miksi Jumala vaatii palvomaan itseään jos on kaikkivoipa?
Tuossa nyt muutama mieleen juolahtanut.
ap
Petrikyllikin tekstejä kun luet, niin varma uskoontulo.