Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovat, olen valmis koettelemaan ateismiani.

Vierailija
28.10.2014 |

Olen valmis kyseenalaistamaan järkkymättömän mielipiteeni siitä että jumalaa tai mitään jumalolentoa ei ole. Taivaallista paratiisia tai helvettiä ei ole. Ihmeitä ei tapahdu eikä enkeleitä ole.

Kuinka lähden etsimään esimerkiksi Jeesusta, joka on toki omastakin mielestä ihan oikea henkilö (tiettyyn pisteeseen asti) mutta ei enää elä tai vaikuta missään muodossa muuten kuin kuvien, tarinoiden ja kertomusten kautta.

Kuinka voisin köytää Jumalan? Mistä aloittaa?

Olen avoimin ja vilpittömin mielin. Haluan kyseenalaistaa ateismini. Tarkoitus ei ole väitellä, tarkoitus on noudattaa ohjeitanne.

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:38"]

Sen voi ajatella kahdella tavalla, tässä esumerkki : jos tulen uskoon en voi tehdä tuota ja tuota..voi ei.. MUtTa kun tulee uskoon huomaa ettei edes tarvitse enää noita ns. Kiellettyjä asioita. Minä ajattelin aina en voi tulla uskoon koska en pysty olla polttamatta, tulin uskoon vapauduin tupakasta ja en koe enää tarvetta poltella. :)

[/quote]

Itse lopetin tupakan ihan ilman uskoakin.

Mun "paheet" on sellaisia joita en kadu tai välitä muuttaa. Kuten saman sukupuolen kanssa vehtailu.

[/quote]

Otan osaa.

[/quote]

Ei tarvetta ylimielisyyteen myöskään sillä puolella.

Vierailija
142/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:46"]

Ap:lle: oli pakko kirjoittaa tähän, sillä olen itse vähän samassa tilanteessa. Olen oikeastaan tällä hetkellä luultavasti kallistumassa agnostismista jonnekin kristinuskon suuntaan. Jos haluaa tutustua siihen mitä Jeesuksen (jonka, jos uskomme paria tutkijaa, oikea nimi oli Joosua josta myöhemmin väännettiin Jeesus) opetuksissa todella sanotaan, ei auta kuin lukea evankeliumit. Siis nimenomaan evankeliumit, jotka ovat Jeesuksen itse sanomaa. KAIKKI ns. kristityt (aivan Paavalista alkaen) ovat vääristelleet hänen sanomisiaan TODELLA paljon.

Esimerkiksi väite, että joutuu helvettiin jos ei usko Jeesukseen, on juuri tätä perua. Itse törmäsin evankeliumit läpi lukiessani aika yllättävään seikkaan: Jeesus itse ei MISSÄÄN KOHDASSA sano, että helvettiin joudut jos et usko minuun. Itse asiassa se ei taida kertaakaan sanoa että uskokaa miNUUN, vaan pelkästään että uskokaa miNUA.

Ja big one: en löytänyt ainoatakaan kohtaa, jossa Jeesus sanoisi suoraan että hän kuolee ristillä sen takia että saa syntinsä anteeksi jos vain uskoo häneen. Uskoisin että se on juuri Paavalin tms. alkuaikojen "sanansaattajan" keksintöä (ja kätevä tapa kontrolloida ihmisiä tietenkin...). Sen sijaan Matteuksen 25. luvussa Jeesus kuvaa sitä kuuluisaa Viimeistä tuomiota aika selkeästi - siellä sanotaan millaiset ihmiset joutuvat helvettiin ja millaiset pääsee taivaaseen, ja USKOSTA EI JEESUS SANO SIINÄ KOHDASSA MITÄÄN! Eikä myöskään homoista, esiaviollisesta seksistä eikä mistään muustakaan.

Evankeliumit sekä muutenkin Raamattua ajatuksen kanssa luettuani tulin siihen tulokseen että Jeesus lienee maailmanhistorian väärin tulkituin ja vääristellyin henkilö. Mielenkiintoinen persoona kyllä.

Ja kreationismista sun muusta olen sitä mieltä että sama kuin Nalle Puhiin uskoisi. Jeesuksen opetukset tai edes suomalainen nykyaikainen ev.lut.uskonto eivät ole tieteen kanssa millään lailla ristiriidassa.

[/quote]

Meinaatko, että Jumala on sellainen luuseri, jonka kirjoitusta pystyvät paavalit sun muut vääristää?!  Ei todellakaan. Kaikki mitä Raamatussa lukee on Jumalan tahdosta siellä.

26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. [17] Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. [17]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:24"]Mjuu eiköhän tää ole tässä. Ateismi ja tiedeuskovsisuus on mun juttu. Kiitos vastanneille. ap [/quote] Kutsu tulee sulle vielä.

[/quote]

Se vain sopii. Odotan mielenkiinnolla :)

ap
[/quote]

Hienoa.

Vierailija
144/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:46"]

Ap:lle: oli pakko kirjoittaa tähän, sillä olen itse vähän samassa tilanteessa. Olen oikeastaan tällä hetkellä luultavasti kallistumassa agnostismista jonnekin kristinuskon suuntaan. Jos haluaa tutustua siihen mitä Jeesuksen (jonka, jos uskomme paria tutkijaa, oikea nimi oli Joosua josta myöhemmin väännettiin Jeesus) opetuksissa todella sanotaan, ei auta kuin lukea evankeliumit. Siis nimenomaan evankeliumit, jotka ovat Jeesuksen itse sanomaa. KAIKKI ns. kristityt (aivan Paavalista alkaen) ovat vääristelleet hänen sanomisiaan TODELLA paljon.

Esimerkiksi väite, että joutuu helvettiin jos ei usko Jeesukseen, on juuri tätä perua. Itse törmäsin evankeliumit läpi lukiessani aika yllättävään seikkaan: Jeesus itse ei MISSÄÄN KOHDASSA sano, että helvettiin joudut jos et usko minuun. Itse asiassa se ei taida kertaakaan sanoa että uskokaa miNUUN, vaan pelkästään että uskokaa miNUA.

Ja big one: en löytänyt ainoatakaan kohtaa, jossa Jeesus sanoisi suoraan että hän kuolee ristillä sen takia että saa syntinsä anteeksi jos vain uskoo häneen. Uskoisin että se on juuri Paavalin tms. alkuaikojen "sanansaattajan" keksintöä (ja kätevä tapa kontrolloida ihmisiä tietenkin...). Sen sijaan Matteuksen 25. luvussa Jeesus kuvaa sitä kuuluisaa Viimeistä tuomiota aika selkeästi - siellä sanotaan millaiset ihmiset joutuvat helvettiin ja millaiset pääsee taivaaseen, ja USKOSTA EI JEESUS SANO SIINÄ KOHDASSA MITÄÄN! Eikä myöskään homoista, esiaviollisesta seksistä eikä mistään muustakaan.

Evankeliumit sekä muutenkin Raamattua ajatuksen kanssa luettuani tulin siihen tulokseen että Jeesus lienee maailmanhistorian väärin tulkituin ja vääristellyin henkilö. Mielenkiintoinen persoona kyllä.

Ja kreationismista sun muusta olen sitä mieltä että sama kuin Nalle Puhiin uskoisi. Jeesuksen opetukset tai edes suomalainen nykyaikainen ev.lut.uskonto eivät ole tieteen kanssa millään lailla ristiriidassa.

[/quote]

Hyvää kakkaa.

Mihin sinä sitä (jumal)uskoa tarvitset jos Jessen jutut uppoaa muuten? Itse olen ihan samaa mieltä tuosta vääristelystä. Jeesuksella on hyviä pointteja kun niitä malttaa hiljentyä pohtimaan. Esimerkiski "tule lapsen kaltaiseksi" vai miten se meni, on tosi mielenkiintoinen. Tarkoitettiinko sillä kulttuurin tuoman saastan karistamista?

ap

Vierailija
145/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:53"]

26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. [17] Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. [17]

[/quote]

En ymmärrä miksi homous on siveetöntä ja saastaista. Voitko kertoa?

Vierailija
146/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehoitan nyt uskovaisia jotka täällä kirjoittelee, että tämän ketjun tarkoitus ei varmasti ole mikään taistelu uskovat vs. Ateistit, vaan jokainen saa kertoa mielipiteensö tietysti ja oman kantansa uskoon. Mutta viisammat eivät lähde väittelemään, en usko ettö se on Jumalan mieleistä. Itse kirjotik ap sinulle monta kertaa, mutta nyt koen että kirjoitin omslta osaltani jo tarpeeksi ja poistuk keskustelusta. Jumala siunatkoon meitä aivan jokaista :)

Vierailija
147/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:58"]

[/quote]

[/quote]

Tuota sinun pitää kysyä Jumalalta. Tokihan nyt anukseen vetäminen ei nyt ihan luonnollista ole. Jälkimmäinen oli vain minun mielipiteeni.

Vierailija
148/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:17"]

[/quote]

[/quote]

Tuota sinun pitää kysyä Jumalalta. Tokihan nyt anukseen vetäminen ei nyt ihan luonnollista ole. Jälkimmäinen oli vain minun mielipiteeni.

[/quote]

Moni muukaan asia ei ole luonnollinen, kuten muovi ja shampoo. Eikä ne varmaankaan ole pahoja? Luonnottomuus siis ei ole pätevä perustelu.

Et kai sinä pidä saastaisena asioita ihan vaan siksi että joku sanoo? Eikö nämä asiat olisi fiksumpaa itse miettiä läpi ja muodostaa oma perusteltu mielipide?

Vierailija
149/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 18:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Moni muukaan asia ei ole luonnollinen, kuten muovi ja shampoo. Eikä ne varmaankaan ole pahoja? Luonnottomuus siis ei ole pätevä perustelu.

Et kai sinä pidä saastaisena asioita ihan vaan siksi että joku sanoo? Eikö nämä asiat olisi fiksumpaa itse miettiä läpi ja muodostaa oma perusteltu mielipide?

[/quote]

Minun mielestä se nyt vain on rumaa. Kaksi imeskelevää miestä on totaali turn out.

Vierailija
150/150 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

83 täällä,

ap, niinpä. Itse olen teodikean ongelmaa (siis sitä Pahan ongelmaa, eli miksi maailmassa on pahuutta jos oletetaan että Jumala on olemassa, kaikkivoipa ja hyvä) pohtinut ja tulen pohtimaan, mutten usko että ratkaisen tai että kukaan ratkaisee sitä koskaan. Olen tullut aika lailla siihen tulokseen, että on turha pohtia sitä millainen jumala on.

Jos Jumala on olemassa, on varmaa ettei ihminen kertakaikkiaan voi käsittää sitä, sillä se vain yksinkertaisesti ylittää Homo sapiens-nimisen lajin käsityskyvyn. On mielestäni kyseenalaista, voidaanko tällaiselle olennolle antaa sellaisia ominaisuuksia kuin "hyvä" tai "paha".

Ja tuosta iänikuisesta "homo-ongelmasta"...

86: Raamatussa on paljon ristiriitoja ja se johtuu siitä että se on nyt vaan ihmisten kirjoittama. Siellä kielletään homouden ohella kaikki mahdollinen. Niitä kieltoja on vaikea ymmärtää ellei tunne sen ajan todellista historiaa (esimerkiksi useimmat Vanhan testamentin ruokasäädökset, kuten veren syömisen kielto, on ihan loogisia kun ajattelee, millaisia tautiriskejä kyseisten ruoka-aineiden syönti tuohon aikaan sisälsi!). Vanhaa testamenttia voi mielestäni verrata Kalevalaan, jossa on hieman oikeaakin historiaa mukana.

Siellähän on vedenpaisumusta sun muuta, mutta niin on KAIKKIEN kansojen historiankirjoituksessa tuolta ajalta ja paljon sen jälkeenkin! Tuohon aikaan tuollaiset ihmeet (hyvät ja pahat) kuuluivat ikään kuin asiaan. Tarvittiin tyyliin pari vedenpaisumusta ja torneja taivaaseen että historiankirja olisi katu-uskottava.

Ja jos olet 86 uskovainen, mitä sinulla on homoja vastaan? Eikös Jeesus alias Kristus alias Jesse alias Joosua sano jotain tähän suuntaan: "On niitä, jotka äitinsa kohdusta asti ovat avioliittoon kelpaamattomia. Joka voi valita sen polun, valitkoon."

Ja oli miten oli, niin ihan suoraan hän sanoo että kaikista suurin ja tärkein käsky on että tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän, ja piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi