Hampaat vihloo jatkuvasti - ei löydy syytä
Mä alan olla niin väsynyt. Hampaita on vihlonut jo useamman kuukauden, eikä vihlontaan löydy mitään syytä. Hampaat on kuvattu ja tarkastettu, ei ole reikiä eikä ientulehdusta. Silti hampaita vihloo melkein joka päivä. Vihlonta vaihtelee paikkaa, enemmän sitä on ylähampaissa molemminpuolisesti. Enemmän oikealla. Semmoista perus jomottavaa vihlontaa. Myös ohimosärkyä on välillä. Burana saattaa vähän helpottaa oloa, mutta ei vie kipua kokonaan pois. Onko jollain ollut vastaavaa?
Kommentit (47)
AP on tutkittu varmaan aika aika tarkasti ja ienvetäymä on yleisin syy vihlonnalle... Fiksusti täällä jengi jättää aloituksen lukematta ajatuksella ja jakaa ohjeitaan, vaikka tutkittu on moni tavoin eikä selkeää syytä ole löytynyt.
Jos kerran on mahdollisuus, että taustalla on purennalinen syy ja lihaskipu heijastuu hampaiden alueelle (vaihteleva sijainti voi kyllä hyvinkin tähän viitata), niin säännöllinen "kotijumppa" voi auttaa lievittämään ongelmia. Mm. YHTS:n sivuilta löytyy hyvät kuvalliset ohjeet, tässä oppaassa alkaen sivulta 21:
https://www.yths.fi/app/uploads/2020/01/Narskuttelijan-opas.pdf
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kolmoishermo jotenkin ärsyyntynyt.
Samaa mieltä. Neurologin vastaanotolle
Mulla 3 hermosärky on oikealla puolella ylä- ja alaleuassa.
Tuntuu kuin kaikkiin hampaisiin porattaisiin hermoon yhtäaikaa.
Hortonin jälkeen 2. itsemurhatauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kolmoishermo jotenkin ärsyyntynyt.
Samaa mieltä. Neurologin vastaanotolle
Mulla 3 hermosärky on oikealla puolella ylä- ja alaleuassa.
Tuntuu kuin kaikkiin hampaisiin porattaisiin hermoon yhtäaikaa.
Hortonin jälkeen 2. itsemurhatauti.
.
Ap kuvaa kipua "jomottavaksi vihlonnaksi". Kolmoishermokipu on hieman eri luokkaa kyllä, kuten kuvaat...
Purentalihasperäinen syy on paljon todennäköisempi, itselläkin on kokemusta siitä, että toisella puolella kuvittelin pitkään olevan reijän hampaassa, kun ajoittain jomotteli ja "vihloi". Mitään vikaa ei kuitenkaan hampaissa ollut, ja selvisi, että se on vain heijastuskipua saman puolen lihaksista, jotka tunnusteltaessa olivatkin todella kipeät ja kireät. Sain ohjeet tehdä harjoitteita kotona ja lisäksi olen yrittänyt venyttää ja hieroa niitä. Kipu katosi! Purentakiskoa en onneksi tarvinnut, kun en varsinaisesti bruksaa. Sen sijaan puren hampaita yhteen voimakkaasti, kun olen esim. jännittynyt. Olen yrittänyt kiinnittää tähänkin huomiota ja lopettaa tavan, mutta hankalaahan se on kun huomaamattaan sitä tekee...
Kokeilkaahan purskutella piihappogeeliä suussa noin ruokalusikallisen esim. Silicea. Sen jälkeen sen voi ihan nielaista.
Hei, tämä on kyllä vähän vanha keskustelu, mutta yritän kuulostella täältä on apua löytynyt? Minulla oli korona joulukuussa. Sen jälkeen kipeytyi niska, niin ettei päätä saanut käännettyä sivuille kunnolla. Ei myöskään ylös tai alas. Kädet myös puutuu öisin. Saman aikaisesti vihloo tai juilii hampaita satunnaisesti milloin mistäkin. Hammaslääkäri ei osaa auttaa. Lääkäriin ei pääse. Fysioterapiaa on vain tarjolla.
Varsinkin kun tulen ulkoa kylmästä sisään, niin silloin alkaa vihlonta. Sitä saattaa kestää tuntikausia. Joskus koko päivän. Panadol ja ibumax taltuttaa sitä hiukan.
Välillä on koko kaula kipeä ja palan tunne kurkussa. Kipu säteilee välillä päähän korviin tai otsaan. Huolestuttaa kun ei tästä pääse eroon. Nyt eletään jo maaliskuun loppua.
Vaihda hammastahna, voi olla allergiaa tms. Mulla sama
Täällä kiskot ja Sensidyne protect and repair käytössä, ja homma pysyy hallussa. Paitsi jos ottaa poreilevia juomia.