Hampaat vihloo jatkuvasti - ei löydy syytä
Mä alan olla niin väsynyt. Hampaita on vihlonut jo useamman kuukauden, eikä vihlontaan löydy mitään syytä. Hampaat on kuvattu ja tarkastettu, ei ole reikiä eikä ientulehdusta. Silti hampaita vihloo melkein joka päivä. Vihlonta vaihtelee paikkaa, enemmän sitä on ylähampaissa molemminpuolisesti. Enemmän oikealla. Semmoista perus jomottavaa vihlontaa. Myös ohimosärkyä on välillä. Burana saattaa vähän helpottaa oloa, mutta ei vie kipua kokonaan pois. Onko jollain ollut vastaavaa?
Kommentit (47)
Ihanaa, miten paljon kommentteja ja vinkkejä! Aloin tosiaan epäilemään tuota hampaiden yhteenpuremista ainakin yhdeksi syyksi, minulla on kyllä myös takaraivo jumissa.
Hammaslääkäri tutki ja mittaili viimeksi, onko hammaskauloja esillä, mutta ikenet eivät kuulemma ole vetäytyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, miten paljon kommentteja ja vinkkejä! Aloin tosiaan epäilemään tuota hampaiden yhteenpuremista ainakin yhdeksi syyksi, minulla on kyllä myös takaraivo jumissa.
Hammaslääkäri tutki ja mittaili viimeksi, onko hammaskauloja esillä, mutta ikenet eivät kuulemma ole vetäytyneet.
eri. Pureminen nukkuessa olisi kaikkein mukavin syy, silloin on jotakin tehtävissä asian suhteen.
Minä sain tietää bruksaavani kuukausi sitten, kun kävin hammaslääkärissä hampaiden ja ikenien vihlonnan vuoksi. Minulla ilmeisesti pureminen on sensitoinut suuta ja hampaiden harjaus on kivuliasta ienrajasta. Hampaita ja ikeniä myös vihloo kauttaaltaan usein. Auttaako purentakisko tähän vaivaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tietää bruksaavani kuukausi sitten, kun kävin hammaslääkärissä hampaiden ja ikenien vihlonnan vuoksi. Minulla ilmeisesti pureminen on sensitoinut suuta ja hampaiden harjaus on kivuliasta ienrajasta. Hampaita ja ikeniä myös vihloo kauttaaltaan usein. Auttaako purentakisko tähän vaivaan?
Tuohon voi harkita kiskon lisäksi myös kipukynnystä kasvattavaa lääkitystä tilanteen rauhoittamiseksi.
Minulla ikenet ja hampaat aristavat normaalia enemmän purentalihashieronnan jälkeen. Ilmeisesti koko pää on kireä ja se on sensitoinut hermostoakin.
Tietääkö joku, voiko fibromyalgia oireilla vain suussa? Minulla on usein tuollaista kolottavaa vihlontaa suussa ja hampaissa, eikä se paikannu mihinkään tiettyyn kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, voiko fibromyalgia oireilla vain suussa? Minulla on usein tuollaista kolottavaa vihlontaa suussa ja hampaissa, eikä se paikannu mihinkään tiettyyn kohtaan?
Käsittääkseni fibro oireilee laajemmin. Voisiko kipusi johtua purennasta, sehän voi oireilla jatkuvana kipuiluna? Siihen suositellaan purentakiskoa, purentalihasjumppaa, hierontaa ja mahdollisesti lääkitystä, jos oireet ovat hankalat.
Mikä tuo kipukynnystä nostava lääke on?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo kipukynnystä nostava lääke on?
Bruksismiin käytetään usein tiettyjä masennuslääkkeitä hyvin pienellä annoksella (1/15), jolloin ne vaikuttavat nimenomaan kipuun. Yleisin taitaa olla Triptyl. Myös joitain epilepsialääkkeitä käytetään. Botoxista on moni saanut apua lihasjännityksestä ja purennasta johtuviin kipuihin.
Miulla migreeni on herkistänyt toispuoleisesti pään aluetta. Myös hampaat kipuilevalla puolella vihlovat ja särkevät.
Mulla vihloo alaetuhampaita ja Mehiläisen hammaslääkäri sanoi, että se johtuu mun tapauksessa hampaiden puremisesta. Antoi leuan venyttelyohjeita.
Miten selittäisi tälläisen vihlonnan, mikä kohdistuu hampaaseen, johon on laitettu yhden hampaan silta, siis hampaassa ei ole ollut juuria enää vuosiin, jolloin siltakin laitettiin. Nyt tätä siltahammasta vihloo julmetusti, tuntuu koko vas.puolen kasvoja hirveä kipu. Ja kipu lähtee juuri tästä siltahampaasta, olen sen testannut monta kertaa kylmällä. Ei siis vihlonta lähde viereisistä hampaista. Mutta säteilee alahampaisiin laajasti. Olen hoitanut huolella myös siltahampaan joka päivä, käyttäen vihlontaan suositeltua hammastahnaa ja väliharjoja ja lankoja. Vihlonta vain jatkuu. Viereisissä hampaissa ei oke myöskään reikkä, ne on tarkastettu tai mitään muuta häikkää??
Korona on aiheuttanut tätä joillekin, itsellä kesti kk päivät ja selvitin silloin asiaa. Enää ei vaivaa
Vierailija kirjoitti:
Pesetkö valkaisevalla hammastahnalla ?
Mulla loppui kun jätin valkaisevan hammastahnan. Samoihin aikoihin oli myös stressiä joka laukesi positiivisesti joten nämä kaksi kun jäivät jäi myös vihlonta.
Yöllinen hampaiden yhteen pureminen, ilman narskutusta, voi olla myös syy ja sekin on stressistä johtuvaa.
Purentakiskot?
Miehellä vihlontaan auttaa Sensodynen hammastahna.
Mikä ikä? Vaihdevuodet voi aiheuttaa melkein mitä vaan.
Kiilteen häviäminen tietääkseni mahdollinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesetkö valkaisevalla hammastahnalla ?
Vihloville hampaille tarkoitetulla hammastahnalla olen pessyt viime kuukaudet. En ole käyttänyt valkaisevaa tahnaa, kun olen kuullut että se voi pahentaa vihlontaa.
Jätätkö sen pesun jälkeen hampaisiin eli et huuhtele?
Kiille kulunut tai hammasjuuret esillä jostakin syystä. Itsellä narskuttelun takia kiille kulunut ja en voi juoda tiettyjä juomia ollenkaan, mitä enemmän poreilee sen pahempi mun hampailla. Esim yksi lasi skumppaa on mulle maksimi, sama homma jatkuu lonkeron ja siiderin kanssa, myös valkoviinin. Olut ei aiheuta vihlottaa mutta sitten sekoaa suolisto... helppoo tämä ikääntyminen.
Ovatko viisaudenhampaat tallella? Niissä voi olla tulehdusta, joka säteilee kipuna kasvojen alueella. Tai ne voivat myös painaa muita hampaita.