Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaat vihloo jatkuvasti - ei löydy syytä

Vierailija
15.09.2021 |

Mä alan olla niin väsynyt. Hampaita on vihlonut jo useamman kuukauden, eikä vihlontaan löydy mitään syytä. Hampaat on kuvattu ja tarkastettu, ei ole reikiä eikä ientulehdusta. Silti hampaita vihloo melkein joka päivä. Vihlonta vaihtelee paikkaa, enemmän sitä on ylähampaissa molemminpuolisesti. Enemmän oikealla. Semmoista perus jomottavaa vihlontaa. Myös ohimosärkyä on välillä. Burana saattaa vähän helpottaa oloa, mutta ei vie kipua kokonaan pois. Onko jollain ollut vastaavaa?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puret hampaita yhteen nukkuessasi.

Vierailija
2/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressistä johtuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyseessä olla korvakipu?

Vierailija
4/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesetkö valkaisevalla hammastahnalla ? 

Vierailija
5/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko stressi tai hampaiden yhteenpureminen aiheuttaa kovaakin vihlontaa? Välillä olen ihan varma, että koko suu on täynnä reikiä kun joka puolelle vihloo. Sitten saattaa vähän helpottaa seuraavana päivänä.

Vierailija
6/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HampaiTA vihloo, eivät vihlo ketään.

Vierailija
7/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko stressi tai hampaiden yhteenpureminen aiheuttaa kovaakin vihlontaa? Välillä olen ihan varma, että koko suu on täynnä reikiä kun joka puolelle vihloo. Sitten saattaa vähän helpottaa seuraavana päivänä.

Kyllä.

Vierailija
8/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kyseessä olla korvakipu?

Korviakin kyllä välillä jomottaa, mutta harvemmin. Vihlonta kyllä tuntuu mielestäni enemmän hampaissa ja niiden juuressa.

Vierailija
9/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesetkö valkaisevalla hammastahnalla ? 

Vihloville hampaille tarkoitetulla hammastahnalla olen pessyt viime kuukaudet. En ole käyttänyt valkaisevaa tahnaa, kun olen kuullut että se voi pahentaa vihlontaa.

Vierailija
10/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hampaiden vihlonnan syyksi paljastuu ienkaulan syveneminen. Muodostuu ientasku ja hampaaseen alkaa kehittymään reikä/ karies. Jotkut hammastahnat auttavat vaivaan ja kokeilemalla löytyy. Itse löysin avun Elmex tahnasta (turkoosi).

Vierailija
11/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään öisin kun puren järkyttävällä voimalla hampaita mikä kyllä näkyy hampaiden pinnalla . Maskin käyttö myös aiheuttanut ongelmia kun leuka jännittyy huomaamatta ja hampaat oireilee kipuina .

Vierailija
12/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitätkö leukoja päivisin? Narskutteletko öisin? Onko ienvetäymää? Itsellä kaikki edellämainitut ja voin sanoa, että on vihlonut. Kisko, purentalihasten kotihieronta ja hierojalla käydessä kallonpohjahieronta on vienyt oireet lähes 100% pois.

Vierailija
13/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kolmoishermo jotenkin ärsyyntynyt.

Vierailija
14/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Olen kyllä päivisin huomannut, että välillä keskittyessäni jännitän leukaa kovasti kiinni. Varmaan saatan tehdä näin myös öisin. En ole osannut yhdistää hampaiden vihlontaan, tuntuu niin oudolta, että se voisi aiheuttaa kovaa vihlontaa. Mutta moni kuitenkin niin sanoo, joten voisikohan se tosiaan olla osasyy ainakin?

Vierailija
15/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kolmoishermo jotenkin ärsyyntynyt.

Kolmoishermosärky taitaa olla kovempaa ja yleensä toispuoleista. Ei kuulosta mielestäni ap:n oireilta. Tietty kasvojen hermot ovat kolmoishermoja, ja esim. migreenin aikana ne sensitoituvat.

Vierailija
16/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ien vetäytynyt ja hampaan kaula näkyy hieman. Siinä ei ole suojaavaa kerrosta joten vihloo.

Tadaaaa!

Vierailija
17/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Bruksismi aiheuttaa myös ienten vetäytymistä -> särkyä

Vierailija
18/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli joskus samanlaista vihlontaa. Syytä ei löytynyt. Mutta huomasin, että oikein kovaa painamalla siitä ikenen kohdalta helpotti.

Kokeile samaa!

Vierailija
19/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuntuu niskojen/hartioiden lihasjumit hammassärkynä

Vierailija
20/47 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä purentakisko tai kokeile apteekin itse muovattavaa versiota alkuun. Jos puret hampaita yöllä yhteen, vihlovat kulumapinnat ja aiheuttaa ohimosärkyä. Laita pahiten vihloviin kohtiin vihloville hampaille tarkoitettua hammastahnaa suoraan ja jätä siihen, saattaa helpottaa hetkellisesti. Elmexin vihreä esim on hyvä. Reiät yleensä aiheuttavat särkyä, harvemmin vihlontaa. Eli tuskin näistä johtuvaa vaan kulumista (kun ei siis ientulehdusta). Kiinnitä päivisin huomiota siihen, ettet purisi hampaita lainkaan yhteen muutoin kuin syödessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan