Vanhemmat jotka tappelette lastenhoidosta, miksette hanki tilapäistä apua
siihen ja näe vaivaa sen eteen, jos nuppia alkaa kiristämään ja kokee tarvitsevansa välillä omaa aikaa. Hampaat irvessä, marttyyriäidin roolia vedetään viimeiseen asti ja lapset kärsii, mutta yhtään ei olla valmiita näkemään vaivaa sen eteen että tilapäistä apua saisi. Jos ei mummuja ja kummeja ole saatavilla paikkakunnalla (niin kuin minulla näitä ei ole) niin on MLL, naapureita, tuttavia. Voi laittaa sanaa kiertämään esim. facessa, löytyiskö joku luotettava nuori tyttö vaikkapa silloin tällöin hoitajaksi. Vaatii järjestelyjä, mutta kannattaa kyllä, jos pipoa alkaa liikaa kiristämään. Ja en ole kuullut kenenkään lapsen vielä kuolevan, jos ovat satunnaisesti vieraalla hoidossa yhden illan, sitä vastoin monikin on valitettavasti kuollut uupuneiden vanhempien käsittelyssä.
Kommentit (30)
Olen samaa mieltä että äidit haluaisi olla kotona ilman lapsia, eikä menossa. Toisilla on mummot jotka hoitaa. Pitäisi olla palvelumuoto jonne voisi viedä lapset hoitoon ilman lastensuojelua. Vanhemmille tulisi osa maksusta ja osan maksaisi kaupunki. Tämä paikka olisi väsyneiden vanhempien lapsille ja niille joilla ei ole tukiverkkoja. Paikat menisi vauvoille ja max ikäraja olisi 10v. Isommat pärjää jo kotona niin etteivät rasita vanhempia. Hoitopaikan saisi lääkärin kirjoittamalla suosituksella.
Omani on teinejä ja muistan tuon raskaan pikkulapsivaiheen ja vieläkään en ottaisi pientä lasta hoitoon.
Suomen lastensuojelu on persiistä eli apua lasten vienti pois, eikä hoitoapu. 14
Mullekin aina hoetaan sitä että jätä lapset isälle ja mene lenkille, kauppaan, salille, kaverille jne. Mutta kun väsyneenä en koe sen olevan omaa aikaa tai lepoa vaan yhden lisää listassa "pitää tehdä". Haluaisin myös olla omassa kotonani yksin, maata sohvalla ja katsoa tv:tä tai lukea. Tai jos energiaa riittää, puuhailla jotain pientä ilman innokkaita apureita. Meillä asia on ratkaistu niin että lapset viedään välillä yökylään mummulaan jonne heidät mielellään otetaan VAIKKA välimatka on yli 120 km. Eli ajan yhteensä viikonlopun aikana (tai isä ajaa) 480 km sen yhden kokonaisen päivän takia (lapset siis mummulassa esim. pe-su) ja se todellakin on sen arvoista!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:29"]No minä ainakin kaipasin nimenomaan sitä, että saisin olla kotona rauhassa. Ihan vaan levätä ja puuhailla tekemättä jääneitä juttuja. Eipä olla onnistuttu löytämään maksullista hoitajaa, joka ottaisi lapset luokseen. Ylipäätään edes MLL hoitajan saaminen kotiin osoittautui vaikeaksi ja usein mahdottomaksi.
[/quote]
Niinpä. Ja jos on tarpeeksi väsynyt, jo se avun hankkiminen voi tuntua ylivoimaiselta... Silloin sen vähemmän väsyneen puolison pitäisi ottaa homma käsiinsä.
[/quote]
Mitä jos molemmat ovat yhtä poikki tilanteesta?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:31"]
Sama juttu kotitöiden kanssa. Tuntuu jotenkin vajakilta, että keskiluokkaisetkin ihmiset riitelevät imuroinnista, kun koko homman voisi teettää ammattilaisella. Ajatelkaa sitä panostuksena omaan ja parisuhteen hyvinvointiin.
[/quote]
keskiluokkaisilla ei ole yhtään ylimääräistä rahaa...
Suomi on euroopan peräreikä missä ihmiset on upotettu syvälle pimeään onkaloon.
Euroopan heikoin ostovoima.
- näennäisesti korkeat palkat, korkea verotus, alhainen nettotulo
- kaikki helvetin kallista, alhainen nettotulo ei riitä mihinkään
- asunnot todella kalliita, liikkuminen todella kallista...
milläs ostat mitään palveluja kun kurkun ympärillä on kiristysside ja pitäis näyttää iloista naamaa
[/quote]
Miksi pitää näyttää iloista naamaa?
Asun Keski-Suomessa ja olen "totaaliyh" nuorimmalleni, vanhemmat tapaavat isäänsä muutaman kerran vuodessa. Mummolaan on matkaa 800km. Kuka tulisi lastenhoitoavuksi? Rahaa ei todellakaan ole maksaa avusta. Se olisi suoraan pois ruokarahoista.
Haettu on, avun saamine on todella vaikeaa edes rahalla. Meillä on vaikeasti kehitysvammainen lapsi. Meillä on ollut useampia au pair, joiden apu on kuitenkin ollut melko vähäistä, koska eivät pysty ottamaan kunnolla vastuuta. Kaupungilta ei saa apua arkeen, vain 3pv kk:ssa omaishoitajan vapaata. Au pair haku taas päällä, mutta koska lapsi lähestyy jo muurosikää, hakijoita ei juuri ole, ainakaan sellaisia, joita voisimme edes harkita.
Mummot, kummit, ym kukaan ei auta =(
Mulla on onneksi iltauninen mies.... saan sen oman hiljaisen ajan 22 jälkeen kun muu perhe nukkuu :), itse valvon jonnekin 01 asti.
Ja silloin pikkulapsiaikana iltauninen mies sitten heräsi lapsen kanssa vkl-aamuina.
Mistä sitä apua sitten voi hankkia, kerro ap.