Vitos-kutosluokkalaisten tyttöjen äidit!
millaista musiikkia tyttönne kuuntelee? Mitä ohjelmia/elokuvia seuraa ja mitä kirjoja lukee? Mitä puuhailee (ja missä) kavereidensa kanssa? Kuinka pukeutuu/meikkaako hän?
oma kutosluokkalaisemme tuntuu tipahtaneen kavereiden kelkasta kokonaan. Hän on ihan jämähtänyt nuorempien sisarusten tasolle, mm. Katsoo vain pikkulasten ohjelmia, lukee lastenkirjoja, ei kuuntele oikein muuta kuin sisarusten kanss lastenlevyjä. Kavereita ei enää juuri ole, kun tyttö on niin eri maailmassa toisten kanssa. Tahtoisimme hiukan auttaa näissä kaverikuvioissakin ja samalla tuupata tyttöä hiukan enemmän oman ikäistensä maailmaan (jotta sitä yhteistä säveltä kavreidenkin kansa löytyisi taas), mutta olemme miehen kanssa yhtä ulkona tuon ikäisten in-jutuista kuin lapsikin. Millaisia ja mistä kiinnostuneita siis teidän tuon ikäiset tytöt ovat?
Kommentit (24)
Minäkin olin vielä sen kutosluokankin ihan täys vauveli. Tukka saparoilla tai leteillä ja vaatteet lastenosastolta. Äiti sai valita vaatteet jotka olivat aika samanlaisia kuin kouluni tokaluokkakaisilla. Pojat ja pussailu oli hyi yök, seksiä tai muuta en koskaan ajatellut, tiesin kyllä mistä lapset tulevat. Meikki oli täysi nounou. En kuunnellut musiikkia, enkä seurannut sarjoja. Luin viisikkoja, pottereita ja heppakirjoja ja olin paljon kaverini kanssa ulkona metsässä, jossa leikimme metsäneläimiä. Nukuin melkein joka yö vanhempien vieressä, enkä ollut ottanut heihin vielä etäisyyttä, vaan kaikki oli kerrottava isille ja äitille ja isi ja äiti olivat niiiin viisaita ja täydellisiä. Rintani ja menkkani surettivat minua hiukan, sillä se merkitsi, että pikkutyttöaika alkoi olla ohi.
Ja samalla alkoi osalla luokkakavereistani ekat seksikokeilut ja bileet ja jotkut alkoivat seurustella. Kaveripiirini vaihtui, koska minulla ei ollut enää heidän kanssaan juurikaan yhteistä. Sain kuitenkin vitosen lopussa nykyisen bestikseni, juuri tuon, jonka kanssa leikimme eläimiä. Hän oli samanlainen "pikkukersa", kuin minä ja olimme tiiviisti yhdessä, koska olimme täydellisiä ystäviä toisillemme. Saimme kyllä jonkun verran paskaa niskaamme ja outojen tyttöjen leiman kehittyneemmiltä ikätovereilta, koska leikimme ja telmimme avoimesti. Kyllä ihmetytti, kun luokkakaveri tuli meikit silmissä haukkumaan leikkimistämme noloksi, vaikka oli itse vain kaksi vuotta sitten leikkinyt ihan samalla lailla.
Teini-ikä meillä alkoi vasta lukiossa, kun saimme uusia kavereita. Ei siinä mitään kummempia tapahtunut, leikit loppui ja käytös muuttui aikuisemnaksi. Mitään sekoiluja tai dokailuja ei ollut, olimmehan skipanneet sen pahimman murrosiän venyttämällä lapsuutta muutamalla vuodella. En kadu, että "menetin puolet nuoruudestani" olemalla lapsi. Ärsyttää vain, että avoimesti leikkivä ja lapsenomainen 5-6-luokkalainen saa heti jonkun kummajaisen, tai jälkeenjääneen leiman.
No tästähän tuli romaani. Ja sori kirjoitusvirheet. Lagaileva Samsung galaxy trend ei ole mikään paras laite keskustella palstoilla
T. Nainen 20v
Lapset kehittyvät eri tahtiin... itse olin vartaloni suhteen jo ihan teini-ikäinen 11 ja 12 vuotiaana (menkat ollu jo pari vuotta, naama täynnä finnejä yms.) ja muistan joidenkin kavereideni olleen hämmentyneitä kun kerroin käyneeni rintaliiviostoksilla äitini kanssa. Eivät halunneet puhua teinijutuista vielä tuolloin mikäli heillä itsellään ei vielä ollut fyysiset muutokset käynnissä.
Voi olla että tytöllesi on käynyt juuri niin, että kavereilla alkanut jo teini-ikä mutta tytölläsi ei?
Meidän kuudesluokkalainen (joulukuun tyttö) pelaa Movie Star Planetia ja Simsiä, katsoo lastenohjelmia ja leikkii vielä jonkin verran, jos saa leikkikavereita. Luokkakavereista löytyy onneksi samanmielisiä, vaikka osalla on jo mielessä "poikkikset", meikit, muotivaatteet jne. Harrastaa myös urheilua (pesis), huilunsoittoa ja lukemista.
Ei kannata tuuppia eteenpäin liikaa. On kurjaa, jos joutuu elämään sellaisessa maailmassa, johon ei oikeastaan kuulu. Kyllä se kehitystaso aikaa myöten muuttuu, siihen saakka voi aivan hyvin olla itseään nuorempien seurassa jos samanikäiset ovat ihan eri tasolla.