Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luoja että sushi voi olla ihanaa!

Vierailija
26.10.2014 |

"Löysin" sen vasta noin kuukausi sitten, tein itse ihan elämäni ekaa kertaa :) ja sen jälkeen olen syönyt varmaan pari kertaa viikossa sushia (valmista kaupasta tai ravintolasta) eikä vielä kyllästymistä näy.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: Joo, toki voisi, mutta ei se silloin ole sellaista sushia mitä mun tekisi mieli. Merilevääkään ei suositella syötäväksi raskaana ollessa. -18

Vierailija
22/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla odotan sitä, kun sushin väistämätön suomettuminen alkaa. Tulee "ruokaisampaa" sushia, jossa on pekonia, jauhelihaa, ananasta ja aurajuustoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:40"]Voi ei saa antaa mielihaluja. Olen raskaana ja ihan hirveästi tekisi mieli sushia!
[/quote]

No syö sitä? Mikä siinä on kiellettyä jos jätät vaaralliset fisut väliin.

Vierailija
24/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:10"]

21: Joo, toki voisi, mutta ei se silloin ole sellaista sushia mitä mun tekisi mieli. Merilevääkään ei suositella syötäväksi raskaana ollessa. -18

[/quote]

Ei sitä liikaa saa syödä, jodin takia. Mutta oman järjen käyttö on sallittua ja sushi silloin tällöin mahtuu kyllä kenen tahansa ruokavalioon.

Vierailija
25/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:10"]21: Joo, toki voisi, mutta ei se silloin ole sellaista sushia mitä mun tekisi mieli. Merilevääkään ei suositella syötäväksi raskaana ollessa. -18
[/quote]

Japanilaisnaiset syövät raskaana ollessaan sushia ilman vaaraa, myös kalallista, ja merileväkielto on täyttä soopaa. Et yksinkertaisesti saa syötyä sellaista määrää että siitä olisi haittaa. Vähän niinkuin vesi: sekin on vaarallista jos liikaa juo, mutta kuka hemmetti juo sellaisia määriä että siihen kuolee.

Vierailija
26/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin joskus maistaa mahdollisimman autenttista sushia, olen saanut vain laivalla maistaa enkä oli vakuuttunut...

Sukulaismies maalta maistoi myös makirullaa, kuori ensin merilevän pois ja sitten kaivoi täytteen pois, söi vain riisin. "Ei tämä susi ollut hassumpaa."

Vierailija
27/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt niin monta vuotta ja niin paljon sushia että jo vähän kyllästyttää. Mutta silloin tällöin syön esim Kämp Gallerian Zen Sushissa jossa on hyvä taso. Jos haluat syödä paljon, Hesassa on monta all you can eat - paikkaa myös.

Vierailija
28/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kanssa japaninmatkan jälkeen sushia vähintään viikoittain. Nyt on vähän jo rauhoituttu, mutta tosi usein silti. Kotona tehdään yleensä lohimakeja, katkarapu-kurkku-avokadomakeja, lohinigireitä ja kirjolohen tai siian mädistä gunkanmakeja. Lohi on aina (itse) kevyesti graavattua just siksi että täällä ei kalan tuoreuteen voi luottaa.

Eniten olen tykännyt kotona tehdystä, Suomessa en ole osunut vielä mihinkään tosi hyvään sushiravintolaan. Sushi on ehdottomasti lempiruokani ja samaa mieltä on myös 10v tytär :)

Vierailija
29/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:06"]

Olisi kiva käydä oikeassa sushiravintolassa, mutta onko Suomessa kelvollista, edes Helsingissä?

[/quote]

Helsingissä on nykyään montakymmentä japanilaista- tai sushiravintolaa. 90- luvulla legendaarisin oli Kabuki, jossa oli erikoinen omistaja Aki. Paikka oli todella suosittu, varmaan vieläkin, en ole vuosiin käynyt..

Nykyään ihmiset puhuvat ehkä eniten ravintoloista kuten Umeshu, Koto, Tokyo55...

Jopa ketjuravintoloiksi levinneet Ichiban ja Hanko ovat ihan mainioita paikkoja.

On kyllä niitäkin tusinaravintoloita (enemmänkin lähiöissä), joissa kokit ovat oikeasti kiinalaisia. Ei kai se osaaminen kansallisuudesta ole kiinni, mutta mielikuva ei vaan oikein mulle natsaa.. =)

[/quote]

Hahahahaha :D Kiinalainen?!? Ja puhut sushista!! Sushi on Japanilaista, ei Kiinalaista! Ei kaikki aasian maat ole sama asia :D Kiinalaisissa ravintoloissa just ovat sanoneet että tollot Suomalaiset tulee Kiinalaiseen ravintolaankin hakemaan sushia, eivät tiedä aasialaisesta ruoasta muuta kuin sushin :D Sushia sen vuoksi saattaa saada Kiinalaisesta ravintolasta, mutta heidän maan ruokiin sushi ei todellakaan kuulu. Suomalaiselle kun Kiinalainen ja Japanilainenkin ovat ihan sama asia!! Ruoat ovat aivan erin makuisia Kiinalaisessa ja Japanilaisessa keittiössä. Itse suosin enemmän Kiinalaista safkaa, Vietnamilainen ja Thai ruoka vie myös kielen mennessään!

Vierailija
30/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:40"]

Meillä oli kanssa japaninmatkan jälkeen sushia vähintään viikoittain. Nyt on vähän jo rauhoituttu, mutta tosi usein silti. Kotona tehdään yleensä lohimakeja, katkarapu-kurkku-avokadomakeja, lohinigireitä ja kirjolohen tai siian mädistä gunkanmakeja. Lohi on aina (itse) kevyesti graavattua just siksi että täällä ei kalan tuoreuteen voi luottaa.

[/quote]

Miten graavaus (=raakakypsytys) parantaa kalan laatua?

Vierailija
31/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laitatteko te Suomessa sushiin graavi- tai kylmäsavulohta? En ole koskaan törmännyt sellaiseen.

Vierailija
32/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole. Yksinkertaista ruokaa yksinkertaisille. Ei maku- eikä muitakaan ärsykkeitä. Sinua on huijattu.

Vierailija
33/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 17:05"]Eikä ole. Yksinkertaista ruokaa yksinkertaisille. Ei maku- eikä muitakaan ärsykkeitä. Sinua on huijattu.
[/quote]

Jollakin on mennyt wasabinokare nenään.

Vierailija
34/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:06"]   Olisi kiva käydä oikeassa sushiravintolassa, mutta onko Suomessa kelvollista, edes Helsingissä? [/quote] Helsingissä on nykyään montakymmentä japanilaista- tai sushiravintolaa. 90- luvulla legendaarisin oli Kabuki, jossa oli erikoinen omistaja Aki. Paikka oli todella suosittu, varmaan vieläkin, en ole vuosiin käynyt.. Nykyään ihmiset puhuvat ehkä eniten ravintoloista kuten Umeshu, Koto, Tokyo55... Jopa ketjuravintoloiksi levinneet Ichiban ja Hanko ovat ihan mainioita paikkoja. On kyllä niitäkin tusinaravintoloita (enemmänkin lähiöissä), joissa kokit ovat oikeasti kiinalaisia. Ei kai se osaaminen kansallisuudesta ole kiinni, mutta mielikuva ei vaan oikein mulle natsaa.. =)   [/quote] Hahahahaha :D Kiinalainen?!? Ja puhut sushista!! Sushi on Japanilaista, ei Kiinalaista! Ei kaikki aasian maat ole sama asia :D Kiinalaisissa ravintoloissa just ovat sanoneet että tollot Suomalaiset tulee Kiinalaiseen ravintolaankin hakemaan sushia, eivät tiedä aasialaisesta ruoasta muuta kuin sushin :D Sushia sen vuoksi saattaa saada Kiinalaisesta ravintolasta, mutta heidän maan ruokiin sushi ei todellakaan kuulu. Suomalaiselle kun Kiinalainen ja Japanilainenkin ovat ihan sama asia!! Ruoat ovat aivan erin makuisia Kiinalaisessa ja Japanilaisessa keittiössä. Itse suosin enemmän Kiinalaista safkaa, Vietnamilainen ja Thai ruoka vie myös kielen mennessään!

[/quote]

Luetunymmärtäminen ei taida olla ihan vahvinta osaamistasi.

P.S. Kansallisuudet kirjoitetaan Suomessa pienellä alkukirjaimella.

Vierailija
35/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka tykkäätte syödä kaupan sushia ette ole kunnollista sushia päässeet syömään. Ero on valtava. Sushi tulee syödä tuoreena ja hieman lämpimänä, ei kylmänä ja ties miten kauan seisseenä. Myös koneella tehty sushi on käsintehtyyn verrattuna suorastaan surkeaa. Turussa on pari hyvää sushimestaa.

Vierailija
36/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 17:23"]

Te jotka tykkäätte syödä kaupan sushia ette ole kunnollista sushia päässeet syömään. Ero on valtava. Sushi tulee syödä tuoreena ja hieman lämpimänä, ei kylmänä ja ties miten kauan seisseenä. Myös koneella tehty sushi on käsintehtyyn verrattuna suorastaan surkeaa. Turussa on pari hyvää sushimestaa.

[/quote]

Itsekään en pidä kaupan seisseestä sushista, mutta "kunnollinen" on kyllä muutenkin vähän suhteellinen käsite sushin tapauksessa. En ole käynyt Japanissa (enkä Kiinassakaan), joten paikallista sushia en ole päässyt maistamaan. Sen kuitenkin tiedän, että japanilaiset suhtautuvat eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin versioihin naureskellen. Mitään kypsää ei japanilaiseen sushiin laiteta eikä muuten tuorejuustoakaan. Kalifornia/Philadelphia-tyyppinen sushi on amerikkalainen keksintö.

Syön sushia aika usein koska se on täällä Keski-Euroopassa aika halpaa ja minun makutottumuksiini yleensä hyvää. Missään nimessä en kuitenkaan uskottele itselleni, että suosikkisushini (pidän juuri noista tuorejuusto- ja tempurajutuista) olisi juuri sitä oikeaa sushia. Jos siis joku on onnellinen kaupan sushinsa kanssa tai tekee sushinsa vaikka savusilakasta niin mikäs siinä, ei se ole minulta pois. 

Vierailija
37/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:06"]

Olisi kiva käydä oikeassa sushiravintolassa, mutta onko Suomessa kelvollista, edes Helsingissä?

[/quote]

Helsingissä on nykyään montakymmentä japanilaista- tai sushiravintolaa. 90- luvulla legendaarisin oli Kabuki, jossa oli erikoinen omistaja Aki. Paikka oli todella suosittu, varmaan vieläkin, en ole vuosiin käynyt..

Nykyään ihmiset puhuvat ehkä eniten ravintoloista kuten Umeshu, Koto, Tokyo55...

Jopa ketjuravintoloiksi levinneet Ichiban ja Hanko ovat ihan mainioita paikkoja.

On kyllä niitäkin tusinaravintoloita (enemmänkin lähiöissä), joissa kokit ovat oikeasti kiinalaisia. Ei kai se osaaminen kansallisuudesta ole kiinni, mutta mielikuva ei vaan oikein mulle natsaa.. =)

[/quote]

Joo ja unohtamatta Sushi bar + Winea ja Sushibar Korjaamoa. Mun mielestä parhaat sushit saa sieltä. Takuulla tuoretta ja tehdään aina vaan tilauksesta.  http://www.sushibar.fi 

Kannattaa Helsingissäkin välttää mestoja josta saa sushit mukaan hetkessä, eli ei varmasti ole tuoretta. 

Vierailija
38/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:34"]

Mä haluaisin joskus maistaa mahdollisimman autenttista sushia, olen saanut vain laivalla maistaa enkä oli vakuuttunut... Sukulaismies maalta maistoi myös makirullaa, kuori ensin merilevän pois ja sitten kaivoi täytteen pois, söi vain riisin. "Ei tämä susi ollut hassumpaa."

[/quote]

Laivan susheista ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, ne on ihan kaameaa tavaraa. Jopa ihan ravintoloissakin on eroja, varsinkin jos vertaa näitä "yleisaasialaisia" paikkoja joiden buffeteissa sushi on vain yksi ruokalaji näihin oikeisiin sushipaikkoihin. Kaupan tuoresusheja en ole kokeillut, mutta pakastesushit ainakin on ihan kuraa.

Vierailija
39/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 15:06"]   Olisi kiva käydä oikeassa sushiravintolassa, mutta onko Suomessa kelvollista, edes Helsingissä? [/quote] Helsingissä on nykyään montakymmentä japanilaista- tai sushiravintolaa. 90- luvulla legendaarisin oli Kabuki, jossa oli erikoinen omistaja Aki. Paikka oli todella suosittu, varmaan vieläkin, en ole vuosiin käynyt.. Nykyään ihmiset puhuvat ehkä eniten ravintoloista kuten Umeshu, Koto, Tokyo55... Jopa ketjuravintoloiksi levinneet Ichiban ja Hanko ovat ihan mainioita paikkoja. On kyllä niitäkin tusinaravintoloita (enemmänkin lähiöissä), joissa kokit ovat oikeasti kiinalaisia. Ei kai se osaaminen kansallisuudesta ole kiinni, mutta mielikuva ei vaan oikein mulle natsaa.. =)   [/quote] Hahahahaha :D Kiinalainen?!? Ja puhut sushista!! Sushi on Japanilaista, ei Kiinalaista! Ei kaikki aasian maat ole sama asia :D Kiinalaisissa ravintoloissa just ovat sanoneet että tollot Suomalaiset tulee Kiinalaiseen ravintolaankin hakemaan sushia, eivät tiedä aasialaisesta ruoasta muuta kuin sushin :D Sushia sen vuoksi saattaa saada Kiinalaisesta ravintolasta, mutta heidän maan ruokiin sushi ei todellakaan kuulu. Suomalaiselle kun Kiinalainen ja Japanilainenkin ovat ihan sama asia!! Ruoat ovat aivan erin makuisia Kiinalaisessa ja Japanilaisessa keittiössä. Itse suosin enemmän Kiinalaista safkaa, Vietnamilainen ja Thai ruoka vie myös kielen mennessään!

[/quote]

Ei voi olla totta!!! Ei tällasia ihmisiä voi olla oikeesti olemassa.. Miten tuollainen idiootti pysyy ylipäätään hengissä, jos luetun ymmärtäminen on tuota tasoa?

Vierailija
40/43 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin Japanissa, niin ehkä uskaltaisinkin raskaana syödä sushia. Siellä raa'an kalan tuoreudelle, käsittelylle ja kylmäketjulle on hiukan pidempi perinne ja erityisesti ammattiylpeyttä kuin täällä. Olen Helsingissä syönyt sushia vuosikaudet ja kyllä säännöllisesti lautaselle on osunut vähän "eilistä kalaa". Samoin Stockasta lähtien kauppojen kalatiskeillä on jääty kiinni kalan tuoreuden kanssa. Listeriasta en just nyt ota riskiä.-18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme