Onko lääkäreillä töitä 6 vuoden kuluttua?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:20"]
Jep. Palkkani on 3200e/kk. Ihan kohtuuton.
t. kirurgiaan erikoistuva lääkäri
[/quote]
Miten on mahdollsita? Kerro tarkemmin!
[/quote]
No erikoistuvilla on, mutta sen jälkeen se onkin sen 7000e.
No, kirurgeissa on oikeaa ammattitaitoa, mutta ihmisiä leikellään paljon ihan turhaan. Esim. kitarisaleikkaukset todettiin monille hyödyttömiksi, ja tuskin nielurisaleikkaukset niin onnistuneita ovat kun annetaan ymmärtää. Risojen poisto altistaa nimittäin infektioille helpommin, ja jos nielurisat poistetaan, altistuu helpommin esim. keuhkokuumeelle.
Onko pakko olla niin kateellinen lääkärien palkoista? Jos itse on jäänyt työttömäksi, niin pitääkö toivoa samaa kohtaloa muille? Kuinka moni teistä pärjäisi lääkiksessä? Veikkaanpa, ettei monikaan. Opiskelijamäärien lisäys johtaisi vain siihen, että yhä useampi lopettaisi itselleen liian rankat opinnot kesken. Myös lääkärin työ on rankkaa: Potilaat vaativat määräämään tiettyjä lääkkeitä ja uhkailevat oikeustoimilla... Omaisista nyt puhumattakaan... Kannattaa myös muistaa, etteivät lääkärien nettotulot päätä huimaa Suomen kovan verotuksen ansiosta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:11"]
Onko pakko olla niin kateellinen lääkärien palkoista? Jos itse on jäänyt työttömäksi, niin pitääkö toivoa samaa kohtaloa muille? Kuinka moni teistä pärjäisi lääkiksessä? Veikkaanpa, ettei monikaan. Opiskelijamäärien lisäys johtaisi vain siihen, että yhä useampi lopettaisi itselleen liian rankat opinnot kesken. Myös lääkärin työ on rankkaa: Potilaat vaativat määräämään tiettyjä lääkkeitä ja uhkailevat oikeustoimilla... Omaisista nyt puhumattakaan... Kannattaa myös muistaa, etteivät lääkärien nettotulot päätä huimaa Suomen kovan verotuksen ansiosta.
[/quote]
Läpälää.
Ei erikoislääkärin palkka sairaalassa mitään 7000e ole. Vaihtelee jossain 5500-6000e välillä, riippuen esim. työkokemuksesta, väitöskirjasta, päivystysmääristä. Veroprosentti n. 40 huiteilla. Takapäivystyksillä ei tienaa juuri mitään. Erikoislääkärit tekee pääosin takapäivystyksiä ja osa ei päivystä lainkaan (esim. ihotautilääkärit, patologit jne.). Ja itse olen siis erikoislääkäri suurehkossa keskussairaalassa, ei ole siis huhua vaan tietoa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:05"]Ei. Ollaan kaikki kuoltu Ebolaan.
[/quote] Ääh, olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa. Itse asiassa kirjaimelleen samaa. Taidan olla liian av-mammautunut jo...
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 00:11"]
Ei erikoislääkärin palkka sairaalassa mitään 7000e ole. Vaihtelee jossain 5500-6000e välillä, riippuen esim. työkokemuksesta, väitöskirjasta, päivystysmääristä. Veroprosentti n. 40 huiteilla. Takapäivystyksillä ei tienaa juuri mitään. Erikoislääkärit tekee pääosin takapäivystyksiä ja osa ei päivystä lainkaan (esim. ihotautilääkärit, patologit jne.). Ja itse olen siis erikoislääkäri suurehkossa keskussairaalassa, ei ole siis huhua vaan tietoa.
[/quote]
On se silti aivan saatanasti rahaa. Ja verovaroinhan lekurit koulutetaan ja palkka maksetaan. Yksi kalleimmista koulutuksista. En sano, etteikö lääkärit tekisi tärkeää työtä, mutta muihin akateemisesti koulutettuihin verrattuna se palkka huimaa päätä. Siihen vielä se verosuunnittelu päälle!
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:11"]
[/quote]
En ole kateellinen. Heille vaan maksetaan ihan liikaa. Ja mitä verotukseen tulee, niin mulla on sulle yksi sana: verosuunnittelu. Tai paremminkin VERONKIERTO.
Minua naurattaa miten täällä vouhkataan aina lääkärien palkoista. Lääkärit saatavat tehdä noin 60h/viikko töitä, ottavat vastuuta ihmisten hengistä, eivät saa tehdä paljoa virheitä tai se voi kostautua vakavasti jollekin, on kiirettä ja painetta ja koko ajan vaaditaan enemmän. Lääkörin koulutus on 6vuotta ja erikoistuminen 6vuotta päälle. Jos lääkäri tienaa 6000e kuussa, minusta se on ihan kohtuullista.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 00:46"]
Minua naurattaa miten täällä vouhkataan aina lääkärien palkoista. Lääkärit saatavat tehdä noin 60h/viikko töitä, ottavat vastuuta ihmisten hengistä, eivät saa tehdä paljoa virheitä tai se voi kostautua vakavasti jollekin, on kiirettä ja painetta ja koko ajan vaaditaan enemmän. Lääkörin koulutus on 6vuotta ja erikoistuminen 6vuotta päälle. Jos lääkäri tienaa 6000e kuussa, minusta se on ihan kohtuullista.
[/quote]
Siurin osa lääkäreistä on täysin ammattitaidottomia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Läpälää.
Kaikki muutkin ylemmät korkeakoulututkinnot kestävät 5-6 vuotta ja harvassa niissä pääsee samanlaisille ansioille.
Sitä paitsi lääkis vetää nyt aivan vääränlaisia ihmisiä jotka ovat siellä vain rahan ja maineen perässä matemaattisella älyllä, sillä pääsykoe on hyvin vaikea. Sitten ne eivät jaksa kliinistä työtä vaan tuppautuvat ihan muunlaisiin hommiin. Kaikille niitä ei riitä, joten kliinisellä puolella palloilee sellaisia, jotka eivät ole eläessään ihmistä kohdanneet eivätkä tahdo kohdata nytkään.
Lääkäreistä suurin osa työskentelee julkisella sektorilla, eli heidän palkkansa maksetaan verovaroilla. Kertyneet verotulot eivät enää vuosiin ole riittäneet kattamaan julkisia menoja, joten käytännössä lääkärienkin palkat maksetaan ottamalla ulkomaista velkaa. Niin kauan kun kansainvälisillä sijoittajilla riittää uskoa Suomen maksukykyyn, lääkäreillä tulee siis riittämään työtä. Mutta mitä sitten kun tämä usko alkaa horjua? Jo ensi vuonna Suomi kaiken järjen mukaan tulee menettämään AAA-luokituksensa. Ilman suurta ihmettä Suomen valtio on jo viiden vuoden päästä selvitystilassa.
Jos valtion tuloista 100 % menee velanhoitokuluihin, niin mistä palkka julkisen sektorin työntekijöille, ml. lääkäreille, maksetaan? Kreikka on jo siinä tilassa, että jos korot nousisivat normaalille tasolle, kaikki verotulot menisivät velan korkojen maksuun. Kreikan velka on n. 330 miljardia euroa ja Kreikan väkimäärä x 2 Suomeen verrattuna. Suomen velka n. 100 miljardia euroa ja kasvaa nopeasti. Muutamassa vuodessa Suomen julkinen talous on samassa jamassa kuin Kreikassa. En ole lainkaan vakuuttunut siitä että lääkäreillä on töitä 6 vuoden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Läpälää.
[/quote]
Point proven.
Ei suomalaiset lakkaa sairastamasta, joten töitä lääkäreille kyllä riittää. Mutta kaipaamme asenteiltaan uudenlaisia lääkäreitä. Tarkoitan sellaisia, jotka marisematta haluavat työskennellä maaseudun terveyskeskuksissakin. Jos nimittäin ei saada niihin lääkäreitä, niin pianhan ne suljetaan ja sitten on jokaisen pikkuvaivankin takia lähdettävä monen kymmenen kilometrin päähän ison kaupungin tukkoon asti täyteen päivystykseen. No taksit tienaavat, sillä uskokaa tai älkää, mutta on vielä ihmisiä, joilla ei ole ajokorttia sekä sellaisia, joilta ajo-oikeus on evätty esim. huonon näön takia. Tai sitten hoitoa tarvitseva vamma estää ajon.
Joku tuolla kirjoitti, ettei enempää lääkäreitä tarvita, kun ihmiset menevät ulkomaille halpojen lääkärien pakeille. Ei ne matkat niin halpoja ole, poikkeuksena joku Viro. Ja onko takeita siitä, että lääkärin koulutus on ajantasainen ja korkealaatuinen tai olosuhteet steriilit ja asianmukaiset muutenkin. Eikös niitä silikonitissileikkauksia ole pitänyt korjailla kotimaassa veronmaksajien laskuun turhankin usein? Se joka lähtee ulkomailta hakemaan "halpaa" lääkärinhoitoa, on aika uhkarohkea ja raharikas ja toivottavasti hänellä on kunnon vakuutukset voimassa. On nimittäin moraalisesti väärin maksattaa veronmaksajilla kotimaassa muualla tehdyt epäonnistuneet toimenpiteet.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:01"]
Lääkäreistä suurin osa työskentelee julkisella sektorilla, eli heidän palkkansa maksetaan verovaroilla. Kertyneet verotulot eivät enää vuosiin ole riittäneet kattamaan julkisia menoja, joten käytännössä lääkärienkin palkat maksetaan ottamalla ulkomaista velkaa. Niin kauan kun kansainvälisillä sijoittajilla riittää uskoa Suomen maksukykyyn, lääkäreillä tulee siis riittämään työtä. Mutta mitä sitten kun tämä usko alkaa horjua? Jo ensi vuonna Suomi kaiken järjen mukaan tulee menettämään AAA-luokituksensa. Ilman suurta ihmettä Suomen valtio on jo viiden vuoden päästä selvitystilassa.
Jos valtion tuloista 100 % menee velanhoitokuluihin, niin mistä palkka julkisen sektorin työntekijöille, ml. lääkäreille, maksetaan? Kreikka on jo siinä tilassa, että jos korot nousisivat normaalille tasolle, kaikki verotulot menisivät velan korkojen maksuun. Kreikan velka on n. 330 miljardia euroa ja Kreikan väkimäärä x 2 Suomeen verrattuna. Suomen velka n. 100 miljardia euroa ja kasvaa nopeasti. Muutamassa vuodessa Suomen julkinen talous on samassa jamassa kuin Kreikassa. En ole lainkaan vakuuttunut siitä että lääkäreillä on töitä 6 vuoden kuluttua.
[/quote]
Tuskin lääkärit ovat Suomen julkista taloutta tähän jamaan saaneet. Olisiko poliitikot?
Kun miettii, miten paljon lääkisläiset ryyppäävät ja rellestävät, on vaikeaa kuvitella opintojen olevan ylitsepääsemättömän vaikeita. Se pääsykoe kylläkin vaatii motivaatiota ja vielä hyvää tuuriakin, ellei ole luonnonlahjakkuus luonnontieteissä.
On on!