Työssäkäyvän arkea Helsingissä
Herään aamulla klo 7. Harjaan hampaat, valitsen vaatteet mitä laitan päälle, syön jotakin, katson ehkä hetken televisiota.
Lähden kotoa klo 8. Kävelen metroasemalle noin 10 minuuttia, lähden metrolla noin klo 8.10. Metro on usein täynnä jo ennen Itäkeskusta, moni joutuu seisomaan ihmistungoksessa. Saavun Helsingin keskustaan noin klo 8.30. Siitä menen raitiovaunulla vielä noin 10 minuuttia tai vaihtoehtoisesti kävelen noin 20 minuuttia. Olen työpaikalla hieman ennen klo 9.
Työni alkaa klo 9.00.
Klo 9-17 olen töissä, taukoja minulla on vajaa tunti.
Klo 17.00 lähden töistä. Kuljen raitiovaunulla noin 10 minuuttia/tai sitten kävelen noin 20 minuuttia. Sen jälkeen menen metrolla vielä noin 20 minuuttia. Metro on taas täynnä ihmisiä, moni joutuu seisomaan. Noin klo 17.40 saavun kotini lähellä olevalle metroasemalle.
Joskus käyn kaupassa, taas ihmispaljoudessa, usein kaupoissa on juuri tähän aikaan eniten ihmisiä. Katson kuinka tarjoustuotteet ovat useimmiten loppu. Kassoille kuulutetaan lisää henkilökuntaa, jonot ovat pitkät. Teen ostokseni ja kannan tavarat kotiini, kävelen sen noin 10 minuutin matkan. Kotona olen noin klo 18 aikaan, joskus myöhemmin jos kaupassa vielä pidemmät jonot, joskus taas jo klo 17.50 aikaan jos en käy kaupassa.
Alan valmistamaan ruokaa. Kun ruoka on valmista ja olen syönyt klo on usein jo klo 19.00.
Yritän vielä jaksaa mennä ulos liikkumaan, aina en jaksa. Illalla olen netissä, usein vasta tässä vaiheessa pääsen lukemaan uutiset netistä mitä päivän aikana on tapahtunut.
Katson myös telkkaria välillä ja valmistan eväät seuraavalle päivälle. Käyn suihkussa ja menen nukkumaan, pyrin menemään nukkumaan klo 24 mennessä.
Seuraavana päivänä herään taas klo 7 ja mikä järki tässäkin on. Käteen jää verojen ja vuokra-asunnon vuokran jälkeen alle 1000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (66)
Miksi ihmeessä et mene kauppaan aamulla, kun tarjoustuotteita vielä on? Heräät aiemmin, otat kylmäkallet ja kylmälaukun mukaan ja avot ostat tarjouslihat. Jos työpaikalla on jääkaappi, niin sinne päiväksi. Jos taas ei ole, niin kyllä useiden kylmäkallejen avulla selviää työpäivän ajankin.
Luuletko,e ttä tunnin työmatka on poikkeus? SInulla on se hyvä puoli, ettei tarvitse ajaa itse, kulkee julkisia tai sitten voita käyttää osan työmatkaasi niin sanottuun hyötyliikuntaan. Siinähän tulee sitten arkiliikunnan piirakkaa täytetyksi.
Toista on kuule, kun joutuu menemään autolla töihin. Ihan Turussa asun, mutta työpaikkaani ei kulje julkisi siihen aikaan kun pitää olla perillä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:29"]
Ihan normaalia arkea, ei mitkään erityisen pitkät työmatkat tai hankalat työajat. Mitä erityistä helsinki lisää tähän skenaarioon? Metromatka kestää vain 20 min, kyllä sen pitää kestää seistenkin ja on myös terveellisempää istumatyöläiselle. Tämä aloitus kuulostaa jo krooniseksi edenneeltä prinsessasyndroomalta.
[/quote]
Ei ole kyseä mistään prinsessasyndroomasta. Lähinnä vain ajattelin herättää keskustelua, että työssäkäyville ei jää oikeastaan yhtään vapaa-aikaa ja monella palkka on muutaman satasen kuukaudessa toimeentulotukea suurempi.
t. ap
Samanlaista se on muuallakin, jos et satu asumaan ihan työpaikan vieressä.
Mikä on ap:n ongelma? On halpaa käydä töissä, kun pääsee julkislla ja /tai kävellen. Pystyy elämään aika loisteliastakin elämää, kun vuokran jälkeen jää vähän alle 1000 euroa. Itselläni jäisi tuosta yksinelävänä säästöön 400-600€ joka kuukausi, varsinkin kun jos asuu Helsingin seudulla, työaika alkaa vasta klo 9, joten ehtii napsimaan tarjouksia ennen työhön menoa, on kirpputoreja, joista ostaa vaatteet jne, jne.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:21"]
Miksi teet joka päivä ruokaa jos asut yksin? Minä asun yksin ja kerralla tekemäni ruoka riittää kolmeksi päiväksi. Joka päivä ei myöskään kaupassa tarvitse käydä, minä käyn kerran viikossa. Jos asut jonkun muun kanssa (ei tullut tekstistä ilmi), niin miksei hän käy välillä kaupassa ja tee ruokaa?
[/quote]
En käy joka päivä kaupassa. Ehkä 1-3 kertaa viikossa. Kauppareissu töden jälkeen ei kuitenkaan ollut tämän asian ydin.
t. ap