Työssäkäyvän arkea Helsingissä
Herään aamulla klo 7. Harjaan hampaat, valitsen vaatteet mitä laitan päälle, syön jotakin, katson ehkä hetken televisiota.
Lähden kotoa klo 8. Kävelen metroasemalle noin 10 minuuttia, lähden metrolla noin klo 8.10. Metro on usein täynnä jo ennen Itäkeskusta, moni joutuu seisomaan ihmistungoksessa. Saavun Helsingin keskustaan noin klo 8.30. Siitä menen raitiovaunulla vielä noin 10 minuuttia tai vaihtoehtoisesti kävelen noin 20 minuuttia. Olen työpaikalla hieman ennen klo 9.
Työni alkaa klo 9.00.
Klo 9-17 olen töissä, taukoja minulla on vajaa tunti.
Klo 17.00 lähden töistä. Kuljen raitiovaunulla noin 10 minuuttia/tai sitten kävelen noin 20 minuuttia. Sen jälkeen menen metrolla vielä noin 20 minuuttia. Metro on taas täynnä ihmisiä, moni joutuu seisomaan. Noin klo 17.40 saavun kotini lähellä olevalle metroasemalle.
Joskus käyn kaupassa, taas ihmispaljoudessa, usein kaupoissa on juuri tähän aikaan eniten ihmisiä. Katson kuinka tarjoustuotteet ovat useimmiten loppu. Kassoille kuulutetaan lisää henkilökuntaa, jonot ovat pitkät. Teen ostokseni ja kannan tavarat kotiini, kävelen sen noin 10 minuutin matkan. Kotona olen noin klo 18 aikaan, joskus myöhemmin jos kaupassa vielä pidemmät jonot, joskus taas jo klo 17.50 aikaan jos en käy kaupassa.
Alan valmistamaan ruokaa. Kun ruoka on valmista ja olen syönyt klo on usein jo klo 19.00.
Yritän vielä jaksaa mennä ulos liikkumaan, aina en jaksa. Illalla olen netissä, usein vasta tässä vaiheessa pääsen lukemaan uutiset netistä mitä päivän aikana on tapahtunut.
Katson myös telkkaria välillä ja valmistan eväät seuraavalle päivälle. Käyn suihkussa ja menen nukkumaan, pyrin menemään nukkumaan klo 24 mennessä.
Seuraavana päivänä herään taas klo 7 ja mikä järki tässäkin on. Käteen jää verojen ja vuokra-asunnon vuokran jälkeen alle 1000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:47"]
Oliko tässä nyt pointtina, että tuet on liian suuria vai palkka liian pieni?
[/quote]
Ongelmana ei ole tukien suuruus vaan palkkojen pienuus, se ettei työnteko ole kannustavaa. Kyllä siitä pitäisi vähän enemmän saada, että uhraa lähes puolet päivästään työntekoon.
t. ap
[/quote]
Mitä josluopuisit työapaikastasi ja ryhtyisit sossupummiksi. Ei tarvitsisi olla julkisissa, ei tarvitisi vaatteita, ei tarvitsisi herätä ei tarvitsisi valittaa.
Jätä ihmeessä se työpaikkasi jollekulle, joka tosissaan siitä nauttii.
Ihan kuin minun kirjoitukseni... Tulin töiden (ja mielenkiinnon) vuoksi Helsinkiin, mutta vapaa-aikaan jäävä määrä on todella vähäinen ja elinkustannukset järkyttävät.
Heti, kun sijaisuuteni loppuu, lähden takaisin kotiin Turkuun. En malta odottaa. :)
Älkää valittako..
Herään joka aamu ennen viittä, menen kuudeksi navetalle. Joudun lähtemään viiden maissa koska työmatkaan menee noin 45min ajaa. Navetalta pääsen lähtemään noin yhdentoista aikaan. Olen kahdentoista maissa kotona. Menen neljäksi takaisin, joten lähden ajamaan kolmelta. Illalla pääsen navetalta lähtemään puoli kahdeksan - kahdeksan maissa. Kotona olen illalla puoli yhdeksän - yhdeksän maissa. Aamulla sama rumba.
Tonni kuukaudessa on suuri raha.
Netto 1466, vuokra 805 euroa...
Itse kävin töissä ennen lapsia, omalla autolla Helsingissä. Taitoin Kehä ykköstä 16 km pätkää pahimmassa aamuruuhkassa tunnin per suunta. Työaika oli 8 h. Eli heräsin 6:30. Lähdin klo 7, töissä klo 8-16, takas kotona klo 17. Normisettiä täällä. Siis toi tunnin työmatka. Käteen jäi nettona 1400 euroa. Siitä piti maksaa kaikki menot.
No kyllä minä ymmärrän ap:ta. Siksi teen osa-aikatyötä, palkka on pieni mutta arvostan elämässä enemmän muita asioita kuin rahaa. Itselläni on lapsia, joten tämä on mahdollista. Pelkkä ajatuskin siitä, että joutuisi tekemään normaalia työpäivää + pitkät työmatkat+lapset päälle niin ei kiitos. Olen myös siinä mielessä onnekas, että mulla on lyhyt työmatka, voin myös kulkea pyörällä.
Mulla menee fillarilla 10 minsaa töihin, sama takas. Kerkeen käydä kaupassa, laittaa ruokaa, siivota, olla lasteni kanssa, maata soffalla, käydä lasten harrastuksissa, tavata kavereita. En kaikkea samana päivänä. Mutta työaika on 7,5 h, liukumalla 7-17. olen lasten kanssa yksin, palkasta käteen jää 1900 e, tykkään käydä töissä enkä vieroksu työtä, enkä jaksa valittaa!
Sähän mietit ton ihan hassusti. Ei brutto - verot ja vuokra ole mikään nettotulo. Vuokra on ihan niitä omia menoja, joihin voi mm. asuinpaikan valinnalla ja asunnon tasolla vaikuttaa. Maksaa se toimeentulotukiasiakaskin vuokraa (saa toki asumistukeakin, mutta ei koskaan koko vuokrasummaa). Jos sun tulot on oikeasti todella siis tosi pienet, niin hae asumistukea sinäkin.
Paljonko sun nettotulot on on oikeasti, siis vähentämättä vuokraa? Ja jos asuminen on kallista, miksi et etsi töitä halvemmista kaupungeista? MIten tää Helsinki nyt tähän liittyi, paitsi ilmeisesti vuokran suuruutena? Muissakin kaupungeissa on suhteessa isot vuokrat, esim. opiskelijakaupungeissa just pienissä asunnoissa on myyjän markkinat muuallakin, eikä läheskään yhtä hyvää julkista liikennettä kuin Helsingissä. Muista myös, että palkkataso muualla on hieman pienempi, mikä tasoittaa asumisen kuluja.
Minulla työmatka 10min autolla Helsingissä. Julkisilla menisi 30min. Kyllä Helsingissäkin on mukavaa :) aina voi vuokrata kämpän lähempää työpaikka jos ei tykkää matkustaa.
Yksi asia on pakko tehdä selväksi, sellainen mitä juuri kukaan ei mainitse puhuttaessa kannustinloukuista, toimeentulotuesta ym.
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella on totta, että vuokra-asujalla jää käteen se 480 euroa, kun on toimeentulotuella, mutta esim Helsingissä EI jää noin paljoa! Suomessa on määritelty MAKSIMIVUOKRA toimeentulotukeen ja Helsingissä ainakin 80% tapauksista vuokra ylittää tuon määritellyn maksimivuokran. Tämän erotuksen joutuu maksamaan ITSE tuosta 480 eurosta! Esim minä ja poikani asuttiin asunnossa jonka vuokra oli Helsingissä hyvin normaalin 970 euroa. Maksimivuokra kahdelle (yhdelle hengelle se on siis paljon vielä vähemmän) on 770 euroa, eli tuo erotus 200 euroa vähennettiin meidän perusosasta, joka on siis yksinasuvalla tuon 480.
Rautalangasta: Koska Helsingissä vuokrat ovat törkeän kalliit, joutuu toimeentulotukilainen maksamaan usein perusosastaan 50-200 euroa ylijäävää vuokraa. Hänelle jää siis käteen 430-230 euroa kuukaudessa kaikkeen elämiseen.
Toisekseen työssäkäyvä voi ostaa omistusasunnon. Helsingissä saat vuokran hinnalla maksettua omaa, eli samalla laitat euroja säästöön itsellesi.
En voi käsittää, miten kukaan oikeasti vielä tänä päivänä luulee, että ihmiset on huvikseen toimeentulotuella. Toki heitäkin on, mutta heitä on korkeintaan 5% työttömistä, jos sitäkään. Nyt valoja päälle!
Minulla on työpaikalle 8 minuutin kävelymatka, joten toimistopäivinä lähden esim. 6.45 ja klo 15.30 olen hakenut lapsen päiväkodista ja olemme kotona.
Niinä päivinä kun on asiakastapaamisia, joudun yleensä ajamaan 10-100km päähän, ja olen töissä matkat mukaanlukien esim. klo 10-19. Silloin ei pahemmin jää vapaa-aikaa sen enempää aamulla kuin illallakaan, mutta en koe sitä mitenkään ikävänä asiana. Minusta on rentouttavaa ja mukavaa ajaa autolla, ja samoin olisi mukavaa matkustaa vaikka metrolla tai millä vaan. Nyt tietysti sekin lämmittää mieltä, että saan palkkaa siltä ajalta, kun ajelen ympäriinsä.
Miksi et jäisi kaupungille treenaamaan tai harrastamaan heti töiden jälkeen ja palaisi kotiin ei ruuhkaisena aikana? Miksi et söisi välillä töissä ennen treeneihin lähtöä, niin ei nälän vuoksi tarvitsisi kotiin mennä? (palkkasi on pieni, joten ulkona syöminen ei aina paras vaihtoehto) Miksi et muuttaisi pienempään vuokra-asuntoon työpaikan viereen keskustaan? Miksi et saisi lapsia ja irrottautuisi työelämästä? Miksi et muuttaisi töihin pienelle paikkakunnalle, jossa palkka riittäisi enempään?
Tosiaankin erilaisia päivätarinoita on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Hesan ulkopuolellakin asuu ihmisiä taajamissa ja kaupungeissa. Tahti yleensä leppoisampaa ja kämpät halvempia. Työmatkat lyhyitä kun ruuhkia ei ole. Jos haluaa asua 100 kilsan päässä työpaikasta se on oikeasti valintakysymys. Oravanpyörä on marginaalin ongelma. Suomessa on niin paljon kotona olevia syystä jos toisestakin.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:37"]
Ja onhan sulla viikonloput. Itse teen 12h päiviä viikonloppuisin, viikollakin joskus. Yleensä kuitenkin enemmän kuin 8h. Yleensä 1 vapaapäivä, silloinkin jotain töihin liittyvää. Työmatkat samaa luokkaa. Ylitöistä ei makseta. Haluaisin vaihtaa työpaikkaa mutta pelkään työttömyyttä, olin pitkään työtön ennen tätä työtä, ja hakemusia lähettelin lähes sata.
[/quote]
Ei tätä maata voi kyllä pelolla rakentaa.
Tässä Helsinkiläisen työssäkäyvän perheellisen äidin arkipäivä.
6.15 herätys
6.20 lapsen herätys (ma-to), pe viim. klo 7
Aamupala, vaatteet, kamat sekä itselle ja lapselle
7.05 viimeistään ulos ovesta töihin bussilla 10min ja metrolla 20 min.
7.45 työaika alkaa
15.30 töistä kotiin
16.15 viimeistään kotona
16.30 ruoka
16.45 tiskit ja keittiön siivous
17.00 lapsen läksyt
Läksyihin menee aikaa noin 1-4 tuntia
Illalla vielä pyykinpesua ja muita pieniä kotitöitä.
Lapsen patistamista suihkuun, iltapalalle, hampaidenpesuun jne.
22.00 sänkyyn.
Seuraava päivä sama uudestaan.
Juuri viime viikolla kuulin kohta vuoden saikulla olleelta työkaverilta että hänelle jää noin 200-300 euroa vähemmän rahaa käteen saikulla (kelan päiväraha) kuin töissäollessa.
Eipä hirveesti motivoi raataa töissä viikosta toiseen huonolla palkalla.
En oikeasti tajua miten 9-17 töissäkäyvä voi väittää että vapaa-aikaa on vähän.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:47"]
Oliko tässä nyt pointtina, että tuet on liian suuria vai palkka liian pieni?
[/quote]
Varmaan molemmat plus se että onko järkeä uhrata valtaosaa valveillaoloajastaan työnteon alttarille?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:41"]
Kulje työmatkat polkupyörällä, niin saat samalla liikuntaa, eikä tarvitse seisoa metrossa.
[/quote]
Ongelma ei ollut tuo seisominen metrossa. Kunhan kuvailen millaista on työssäkäyvän arki, ruuhkissa olemista. Olen kulkenut pyörälläkin, mutta talvella ja näin syksyllä en enää uskalla pyörällä ajaa, kun on liukasta ja pimeää.
[/quote]
Minulle kelpaisi ruuhka metrossa, bussissa jne. Olen sen kokenut.
Itse joudun ajamaan työmatkaa pimeässä, liukkaassa ilman katuvaloja.