Työssäkäyvän arkea Helsingissä
Herään aamulla klo 7. Harjaan hampaat, valitsen vaatteet mitä laitan päälle, syön jotakin, katson ehkä hetken televisiota.
Lähden kotoa klo 8. Kävelen metroasemalle noin 10 minuuttia, lähden metrolla noin klo 8.10. Metro on usein täynnä jo ennen Itäkeskusta, moni joutuu seisomaan ihmistungoksessa. Saavun Helsingin keskustaan noin klo 8.30. Siitä menen raitiovaunulla vielä noin 10 minuuttia tai vaihtoehtoisesti kävelen noin 20 minuuttia. Olen työpaikalla hieman ennen klo 9.
Työni alkaa klo 9.00.
Klo 9-17 olen töissä, taukoja minulla on vajaa tunti.
Klo 17.00 lähden töistä. Kuljen raitiovaunulla noin 10 minuuttia/tai sitten kävelen noin 20 minuuttia. Sen jälkeen menen metrolla vielä noin 20 minuuttia. Metro on taas täynnä ihmisiä, moni joutuu seisomaan. Noin klo 17.40 saavun kotini lähellä olevalle metroasemalle.
Joskus käyn kaupassa, taas ihmispaljoudessa, usein kaupoissa on juuri tähän aikaan eniten ihmisiä. Katson kuinka tarjoustuotteet ovat useimmiten loppu. Kassoille kuulutetaan lisää henkilökuntaa, jonot ovat pitkät. Teen ostokseni ja kannan tavarat kotiini, kävelen sen noin 10 minuutin matkan. Kotona olen noin klo 18 aikaan, joskus myöhemmin jos kaupassa vielä pidemmät jonot, joskus taas jo klo 17.50 aikaan jos en käy kaupassa.
Alan valmistamaan ruokaa. Kun ruoka on valmista ja olen syönyt klo on usein jo klo 19.00.
Yritän vielä jaksaa mennä ulos liikkumaan, aina en jaksa. Illalla olen netissä, usein vasta tässä vaiheessa pääsen lukemaan uutiset netistä mitä päivän aikana on tapahtunut.
Katson myös telkkaria välillä ja valmistan eväät seuraavalle päivälle. Käyn suihkussa ja menen nukkumaan, pyrin menemään nukkumaan klo 24 mennessä.
Seuraavana päivänä herään taas klo 7 ja mikä järki tässäkin on. Käteen jää verojen ja vuokra-asunnon vuokran jälkeen alle 1000 euroa kuukaudessa.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:47"]
Oliko tässä nyt pointtina, että tuet on liian suuria vai palkka liian pieni?
[/quote]
Varmaan molemmat plus se että onko järkeä uhrata valtaosaa valveillaoloajastaan työnteon alttarille?
[/quote]
Tämän vuoksi olen itse kouluttautunut työhön, jota rakastan. Ei haittaa, vaikka päivästä 8 tuntia (tai usein enemmänkin) menee töiden parissa. Ok palkka on sitten vaan vielä plussaa. :)
"Do what you love and you'll never work a day in your life." - Marc Anthony
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:47"]
Oliko tässä nyt pointtina, että tuet on liian suuria vai palkka liian pieni?
[/quote]
Varmaan molemmat plus se että onko järkeä uhrata valtaosaa valveillaoloajastaan työnteon alttarille?
[/quote]
Tämän vuoksi olen itse kouluttautunut työhön, jota rakastan. Ei haittaa, vaikka päivästä 8 tuntia (tai usein enemmänkin) menee töiden parissa. Ok palkka on sitten vaan vielä plussaa. :)
"Do what you love and you'll never work a day in your life." - Marc Anthony
[/quote]
Ihanaa.
Lähden töihin n 7:15-7:30, töissä n. 8-8:15. Kotio lähden 15-15:30. Illat urheilen, luen, katson telkkaa, kokkaan ja sen päälle ihmettelen että mitähän sitä vielä. Että Näinkin voi :)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:25"]
Muutin juuri Helsingistä pienempään kaupunkiin ja päivittäisen vapaa-ajan määrä lisäntyi 1,5 tunnilla kun työmatkoihin ei kulu niin älyttömästi! Suosittelen! :)
[/quote]
Seuraako kaikkien typaikka perässä sinne maalle?
Kannattaa tilata ruokaostokset netistä suoraan kotiovelle niin ei tarvitse rampata kaupoissa. Viikonloppuna tekee arki-iltojen safkat valmiiksi ja pakastaa,niin ei tarvitse kokkailla enää viikolla. Jos on toimistotyössä niin järkkää etäpäivän viikossa, silloin säästyy aikaa työmatkoilta. Jos palkka riittää, niin siivouksen ja lasten haut voi ulkoistaa.
Kuulostat ap erittäin näköalattomalta ja tylsältä ihmiseltä.
Mikset käy aamulla siellä ruokakaupassa, jotta ehdit harrastaa töiden jälkeen. Mitä haluaisit harrastaa?
Ite käy ruokakaupassa kerran viikossa ja se on yleensä keskiviikkona klo 20 - 21 välillä eli sen jälkeen kun pääsen soittotunnilta.
Tässä huominen päivämme:
klo 7 herätys minä ja lapsi (mies lähtee klo 7 töihin)
klo 10 koiran kanssa lenkiltä sisään, äkkiä lapsen kanssa bussiin. Bussi 10 min, metro 10 min ja lapsi tarhassa klo 10.45.
Klo 11-13 mun omaa aikaa, joko käyn kaupassa ja takas kotiin, istuskelen lounaalla tai menen aikaisemmin töihin.
Klo 13-21 töissä. Mies hakee lapsen 16.30, kotiin, koiran kanssa lenkille, ruoka lapselle (mies syö töissä). Iltahommat.
Klo 21.45 itse kotona, koiran kanssa lenkki ja nukkumaan.
Seuraavana päivänä voi olla arkivapaa, herätys klo 5, tai iltavuoro taas. Jokainen päivä on meillä erilainen, toiset hektisempiä kuin toiset. En vaihtais mihinkään, pidän epäsäännöllisyydestä ja siitä että saan käydä töissä.
Minun päiväni:
Herään klo 5.10, pesen hampaat ja naaman, puen vaatteet ja sanon heipat vielä nukkuvalle lapselle. Kävelen töihin. Työpäivä on klo 6-14. Kaupan kautta kotiin n. klo 15. Lapsi on tullut koulusta ja ehtinyt syödä välipalan ja joskus tehnyt läksytkin. Juon kahvin ja autan lasta läksyissä jos tarvitsee, tai sitten vaan jutellaan päivän kuulumiset. Katon mailin, wilman, fb:n ja luen uutiset, joskus roikun av:lla. Klo 16 maissa alan laittaa ruokaa, siivoon tms. Jos ruokaa on jäänyt edelliseltä päivältä, käyn lenkillä ja lapsi menee kavereineen ulos. Klo 17-18 syödään, ilta menee oleskellessa, siivoillessa tai av:lla, lapsi on yleensä kavereiden kanssa. Klo 19.30 iltapala ja salkkarit, klo 20 suihku, seuraavan päivän eväät ym. ja klo 21 sänkyyn lukemaan.
t: yh Vantaalta
Mulla työmatka 55km/SUUNTA. Työpäivä 8,5 tuntia, puolen tunnin ruolatauko on palkaton ja siksi työajanulkopuolella. Sanoinko jo tuntipalkkani olevan 10e?
Mulla ois kysymys ap:lle: Jos olet syönyt klo 19:ään mennessä ja menet nukkumaan viimeistään klo 24, niin miten voit väittää, ettei vapaa-aikaa jää? Siinähän on viisi tuntia ylimääräistä aikaa! Suihkussa käynti ja eväiden teko kai hoituvat n. 30-45 minuutissa, riippuen siitä, minkälaiset eväät tekee. Eli edelleen yli neljä tuntia aivan ikiomaa vapaa-aikaa. Se on minun mielestäni älyttömän paljon! Kirjoitat, että käytät tämän ajan netissä surffaillen ja telkkaria katsoen, välillä jaksat mennä ulos liikkumaan.
Tässä kysymykseni: Jos sinulla olisi vielä esim. 2-3 tuntia enemmän ikiomaa vapaa-aikaa päivässä, niin mihin käyttäisit sen? Joku tuossa kysyikin samantapaisen kysymyksen eli "mitä haluaisit harrastaa".
Toinen kysymys, joka mieleeni nousi luettuani ap:n viestin: mikä sun pointti on? Sekö, että sulla menee ihan hyvin? Nimittäin sinulla ihan oikeasti on asiat ihan hyvin.
Muuta lähemmäksi keskustaa sitten vaikka neliöistä tinkien.
Ruokaostokset voi tehdä viikoksi kerrallaan.
Työpäivän jälkeen mene vaikka kirjastoon ja nappaa mukaan mielenkiintoista luettavaa. Vapaapäivänä (vkl?) mene merenrantaan kävelylle. Mulle ainakin se on aina virkistävää. Tykkään myös vaeltaa Hietaniemen hautausmaalla, saa perspektiiviä elämän kiertokulkuun ja kaunis luonto sekä kukat ilahduttaa. Kaikki tämä on ilmaista. Kirjastossa voi myös muuten itsenäisesti opiskella vaikka pianonsoittoa :)
Ilmoittaudu kansalaisopiston kurssille. Haluatko opiskella kieliä? Tätä voi tehdä kotonakin.
Helsinki on mahdollisuuksia täynnä! Mulle tuli fiilis, että sun "ongelma" on nyt ihan itse ratkaistavissa. Ota vastuu elämänlaadusta ja tietoisesti lähde työstämään asia. Netti kiinni ja jotain järkevää, motivoivaa ja innostavaa tekemistä kyllästyneille aivoillesi! :)
BTW, tonni kuussa käteen vuokran jälkeen on ihan hyvin. Mä elin opiskelijana täyttä elämää ja käteen jäi vuokran ja laskujen jälkeen 170 e.
Helsingissä on hyvät kirpparit, niitä kiersin lauantaiaamupäivisin ;)
Kuulostaa etäisesti tutulle ja nyt muistinkin miksi oravanpyörä on perseestä.
Miksi teet joka päivä ruokaa jos asut yksin? Minä asun yksin ja kerralla tekemäni ruoka riittää kolmeksi päiväksi. Joka päivä ei myöskään kaupassa tarvitse käydä, minä käyn kerran viikossa. Jos asut jonkun muun kanssa (ei tullut tekstistä ilmi), niin miksei hän käy välillä kaupassa ja tee ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 13:21"]Miksi teet joka päivä ruokaa jos asut yksin? Minä asun yksin ja kerralla tekemäni ruoka riittää kolmeksi päiväksi. Joka päivä ei myöskään kaupassa tarvitse käydä, minä käyn kerran viikossa. Jos asut jonkun muun kanssa (ei tullut tekstistä ilmi), niin miksei hän käy välillä kaupassa ja tee ruokaa?
[/quote]
Tää ei nyt tässä tainnut olla se ongelma?
Muutin juuri Helsingistä pienempään kaupunkiin ja päivittäisen vapaa-ajan määrä lisäntyi 1,5 tunnilla kun työmatkoihin ei kulu niin älyttömästi! Suosittelen! :)
No kuule ihan samaa rataa täällä maalla, työmatka 82km/suunta, työ alkaa 9, lapsi hoitoon 7.30, kotona 18, tai 19. aikaan, jos käyn kaupassa. Että joo. Palkka ei päätä huimaa. Ja KYLLÄ, olen etsinyt töitä lähempää.
Ihan normaalia arkea, ei mitkään erityisen pitkät työmatkat tai hankalat työajat. Mitä erityistä helsinki lisää tähän skenaarioon? Metromatka kestää vain 20 min, kyllä sen pitää kestää seistenkin ja on myös terveellisempää istumatyöläiselle. Tämä aloitus kuulostaa jo krooniseksi edenneeltä prinsessasyndroomalta.
Kylläpä tähän ketjuun on tullut varauksetonta työelämän ja oravanpyörän ihannointia! Ei hyvää päivää... Huh huh.